Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Kasselstrand förmedlade en allvarlig känsla. Att som Åkesson spela clown inför detta allvar är det som är känslokallt (och falskt).

Kasselstrand är lite stel och lite monoton, det ligger i hans personlighet och du kan se att det i alla hans framträdanden, det går inte att komma ifrån.
Citera
2018-06-19, 11:46
Medlem
Citat:
Kasselstrand förmedlade en allvarlig känsla. Att som Åkesson spela clown inför detta allvar är det som är känslokallt (och falskt).

Allvarlig. Seriös. Autentisk. Målinriktad. Pålitlig. Lojal. Ord som sällan kommer för en när man vill beskriva Åkesson, liksom integritet eller stridsvilja.

Nu har media börjat hänga ut partifunktionärer för SD igen, vilket sätter fokus på skillnaden i ledarskap med AfS.

"Vi tar inte notis av uppgifter ni fått fram genom att hacka och kränka människors integritet. Om någon luftat åsikter som vi finner oacceptabla så är det mellan oss, de och väljarna - inte politiska gangsters som försöker terrorisera till tystnad", jämfört med "Tack för hjälpen att rensa ut personer som inte hör hemma i vårt parti! Om det inte handlar om någon vi råkar gilla, åker de ut med huvudet först och får klara sig bäst de kan. "

Ytterligare ett område som SD hanterat otroligt dåligt, både partitaktiskt och mänskligt. Om någon skrivit något dumt, har denne inte slutat vara en medmänniska - och att uttrycka ilska över ett samhällsutveckling som den svenska är förståeligt och legitimt.

Ta "järnrören". Företrädarna skulle inte kastats under bussen utan försvarats som människor som levt under stor stress och inte gjort något bortom det som kan förlåtas. Istället för det enkla budskapet, satt Åkesson gråtfärdig och sa som att detta var bland det svåraste han upplevt. Verkligen, Jimmie? Något som allmänheten varit beredd att acceptera som en bagatell, mytologiserade SD själva till något oerhört.

Det hänger förstås på hur media och SD fortsätter att agera, men just en partilednings vilja eller ovilja att stå upp för sina medlemmar kan vara en STOR fördel för AfS.
Senast redigerad av oyto 2018-06-19 kl. 11:49.
Citera
2018-06-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Om du har svårt att förstå vanliga svenska ord så är det nog du som behöver rannsaka dig. Jag vet inte hur din livsstil ser ut, men om du sysslar med uppenbart fördummande saker som att spela datorspel, glo på Netflix eller lyssna på hiphop så bör du genast lägga av med det.
Datorspel behöver inte vara fördummande, utan kan tvärt om vara stimulerande för intelligensen. Att titta på filmer och serier kan också vara stimulerande och lärorikt.
Citera
2018-06-19, 12:16
Medlem
Citat:

Du missar helt min poäng. Kasselstrand förmedlar känslokyla. Att vifta bort den kritiken som clownvurmande eller liknande, är löjligt. Pudelns kärna är: vem är människan Kasselstrand? Vad drivs han av, egentligen?

Du och dina gelikar framstår som Kasselstrands nickedockor - vad han än säger eller gör, är det oklanderligt. Inget han gör, kan förbättras. Inget får kritiseras, inte ens konstruktiv kritik välkomnas.
Citera
2018-06-19, 12:20
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Det här med konst och arkitektur finns det förstås olika meningar om. Jag tolkar dock Kesselstrand som att han avser ”klassisk” i bredare mening. Alltså även exempelvis nygotik, barock och jugend. Sådan arkitektur fanns det gott om i Sverige fram till långt in på 1900-talet.

Personligen finner jag funktionalismen platt, själlös och rent ut sagt ful med få undantag. Särskilt funktionell är den oftast inte heller. Jag menar, hur funktionellt är det med platta eller svagt lutande tak i nordiskt klimat? Men mest frapperande är att funktionalismen blivit i princip den enda ”godkända” inriktningen av arkitektur i Sverige. Den utvecklingen är starkt korrelerad med samhällets totala vänstervridning.

Personligen avskyr jag nygotik, originalet användes enbart för kyrkor samt tog ett par hundra år att uppföra, nygotiken använde cementavgjutningar av kyrkodetaljer till profana byggnader med ett "hantverk" ojämförbart med medeltidens stenhuggare. Good riddance.

Just detta är problemet med att ha frågan i partiprogrammet, det blir lätt en smakdiskussion. Det ska inte politiker bestämma i.

Btw det är 2018, vi kan konstruera platta tak utan problem.
Citera
2018-06-19, 13:00
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Personligen avskyr jag nygotik, originalet användes enbart för kyrkor samt tog ett par hundra år att uppföra, nygotiken använde cementavgjutningar av kyrkodetaljer till profana byggnader med ett "hantverk" ojämförbart med medeltidens stenhuggare. Good riddance.

Just detta är problemet med att ha frågan i partiprogrammet, det blir lätt en smakdiskussion. Det ska inte politiker bestämma i.

Btw det är 2018, vi kan konstruera platta tak utan problem.

Jag håller inte med förstås. För saken är den att vi haft en politisk styrning som gjort att modernismen fått så gott som total dominans inom arkitektur. Då krävs politik för att bryta upp detta.

Ceteris Paribus är givetvis platta och svagt lutande tak undermåliga rent konstruktionsmässigt i ett nordiskt klimat.
Citera
2018-06-19, 13:24
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Kan vi ta en stund att prata om det här? Jag har tidigare sett det som en kuriositet i programmet, men att det lyfts i talet tycker jag gör att man måste ta det på allvar.

Jag har ett stort intresse för arkitektur, och tycker att det är en väldigt dålig programpunkt. Jag kan hålla med om att mycket av det byggda nuförtiden är av låg kvalitet, och rakt av fult. Men Sverige har aldrig utmärkt sig för sin klassicistiska arkitektur. Mest känd är kanske Gunnar Asplund, som under sin karriär gick mellan klassisk och modernistisk med stor dynamik och stilkänsla.
Att lägga ett politiskt beslut om arkitektonisk stil går emot vad jag uppfattar som AfS anda: Optimism, Självförtroende, Hög Energi.

För mig är första halvan av 1900-talet med putsade fasader, fria från ornament och krusiduller de finaste byggnaderna vi har. De är praktiska, anspråkslösa och funktionella, värden som jag knyter starkt till det svenska samhället. Ska vi bygga en ny värld igen med kolonner, arkitraver, gesims? Jonisk ordning?

Varför ska inte vi kunna skapa mästerverk som Södra Ängby eller Stjärnhusen i Gröndal igen?

https://www.google.es/maps/@59.3417513,17.896234,3a,75y,131.3h,101.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTg9XLSbshmZAhnnSTrDWbA!2e0!7i1 3312!8i6656

https://www.google.es/search?q=stj%C3%A4rnhusen+gr%C3%B6ndal&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjA4s3coN_bAhWCOhQKHQZ1Ch cQ_AUICigB&biw=1536&bih=734#imgrc=ItR914PBiZ1UXM:

Jag tolkar det inte som att vi ska importera någon stil som AfS föredrar utan mer att successivt bygga bort förfulningen. Vi har nu en akuell fråga om t.ex. det tilltänkta Nobelcentret på Blasieholmen. Se länk.

Jag föreställer mig en intressant och viktig debatt som kommer föregå detta arkitektoniska lyft som AfS vill genomföra om vad som är bra för Sverige. Bara denna debatt skulle vara ett stort steg framåt. Hur vi bygger är enormt viktigt för vårt inre själsliv. Det går nog med säkerhet att nå en bred samsyn på vad som passar in och inte. En mycket bra punkt som på sikt kan skapa de där klassiska byggnadsverken som kan avnjutas av generationer svenskar både att se på och vistas i. Sverige har olika stilar i olika landskap så det blir ytterligare en aspekt.

Miljonprogrammen som finns i många större städer är ett annat exempel.

https://m.youtube.com/watch?v=UZ83twzuFw0
Senast redigerad av StillaHavet 2018-06-19 kl. 13:27.
Citera
2018-06-19, 13:59
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Det finns alternativ till fyrkantiga lådor – låt oss bygga vackert igen!
https://www.facebook.com/arkitekturupproret

Bilder: Några exempel på trivsamt byggda, bestående byggnader och samhällen, långt bort från de moderna trista höghusen och betongbyggena, som man gärna kan riva efter några år.
http://www.arkitekturupproret.se/omrostningar/hvilken-by-er-danmarks-flotteste/

Varför har dagens arkitekter fel smak?
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/35026723_760358237503952_7234787043342024704_n.jpg ?_nc_cat=0&oh=8fa1e68bd6d09170bb1632f467e9fc37&oe= 5BB84C7F
Citera
2018-06-19, 14:05
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Jag har länkarna men avvaktar då jag inte är webmaster. Det kommer upp pdf:er snart på hemsidan.
AfS hemsidan är uppdaterad med Kasselstrands tal till nationen, men jag hittar inga länkar med pdf-filer att ladda ned, beträffande AfS flygblad i två storlekar, som Byggnet tipsade oss om tidigare?
Citera
2018-06-19, 14:10
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Om du har svårt att förstå vanliga svenska ord så är det nog du som behöver rannsaka dig. Jag vet inte hur din livsstil ser ut, men om du sysslar med uppenbart fördummande saker som att spela datorspel, glo på Netflix eller lyssna på hiphop så bör du genast lägga av med det. Sen kan du försöka läsa i kapp lite klassiker - Tegnér, Heidenstam, Moberg - och komma upp på en normal konversationsnivå.

Det skulle vara katastrof om Kasselstrand vände sig till infantila människor. Ni borde i stället se klippet och undra vad ni egentligen har gjort med era liv, och sedan försöka få lite senkommen styr på det.
Jag förstår vad han säger men är säker på att majoriteten inte gör det. Du känner inte mig så skriv inte som du gjorde, pretentiös.
Citera
2018-06-19, 15:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Du missar helt min poäng. Kasselstrand förmedlar känslokyla. Att vifta bort den kritiken som clownvurmande eller liknande, är löjligt. Pudelns kärna är: vem är människan Kasselstrand? Vad drivs han av, egentligen?

Uppvisade Kasselstrand samma personlighet, uppträdande, intresse för samma frågor etc. när han var SDU-ledare, som han gör nu?

(Alla är naturligtvis välkomna att svara, inte bara dubbelbottnad.)

(Jag följde inte svensk politik då.)
Senast redigerad av wwr 2018-06-19 kl. 15:52.
Citera
2018-06-19, 16:10
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
AfS hemsidan är uppdaterad med Kasselstrands tal till nationen, men jag hittar inga länkar med pdf-filer att ladda ned, beträffande AfS flygblad i två storlekar, som Byggnet tipsade oss om tidigare?

Jag väntar också på dem. Vill om möjligt ha deras förslag men snart gör jag nog egna kliar lite i benen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in