2018-06-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Kan.. men vem uttalar sig om att han gör?

Sedan har ju guden sin fria vilja och hur ska det kunna utrönas hur han använder den?

Gudsidén, et är ju fria fantasier från början till slut , var och envar kan komponera ihop sin drömgud som det passar tiden, smaken och tycket i stunden.

Annat ord för detta är väl "tolkning" (host.. teologiska exegetiska sacrosankta utläggningar ; fint ska de va!)
Spelar ingen roll om han väljer att se framtiden eller inte. Bara det att han har möjligheten att kunna se om någon kommer hamna i himmelen eller helvetet betyder att vårt öde är förutbestämt och det finns ingenting vi kan göra för att påverka det.

Det enda sättet att komma runt detta problem är att påstå att Gud står utanför logiken, vilket betyder att man själv inte tror på logik. Och en människa som inte tror på logik finns det absolut ingen mening att diskutera med.
Citera
2018-06-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Jag tror, för din skull, att det är enklare att bara inse sanningen.
Du vet likväl som jag att vi försöker hitta på massa för att slippa acceptera evigheten.

Evigheten (eller Gud/Jesus/Kärleken/Whatever) kan vara något som jag har skapat, kanske t.o.m. så tidigt som under min barndom, för att sedan uppfinna motviljan mot den. Lager på lager. Kanske för att ha något i huvudet att kämpa emot, istället för att i verkligheten kämpa mot det som verkligen betyder något. Det man har i huvudet kan man kontrollera.
Senast redigerad av Kissdemokrat 2018-06-18 kl. 14:13.
Citera
2018-06-19, 11:20
Medlem
Citat:
Den enda energin är de 12 v som våra kroppar stänger av när vi dör, om du syftar på det?

Vilka tolv volt? För övrigt är det inte det jag syftar på utan att om Gud ingrep i universum så skulle energimängden i universum ändras.
Citera
2018-06-23, 22:25
Medlem
Skaparposition: Först fanns medvetande som makrokosmisk superposition, sedan dikterar biologisk observation punkter där reflektion definierar gravitations- och expansionskausalitet. Den första fluktuationen som satte igång Big Bang var retrokausalitet för evolutions förmåga att reflektera och därmed positionera objektiva ting i det makrokosmiska kvantfältet.

Med andra ord, en varelse hade det första medvetandet, observerade omgivningens naturliga tillstånd som även visar historia, och den första händelsen som uppgav till varelsens existens blev positionerad i reflektion. Medberoende skapande eftersom både medvetandet, varelsen och en första superposition positionerades.

Ännu enklare, en varelse observerar bakåt i tid och ser bara tomheten i sin egen reflektion, medvetandet.

Så eftersom världsmedvetandet har en skaparposition, beroende på tro (eftersom tidigt stadie ögon i evolution borde ha gjort omgivningen till en soppa till exempel) förändras universum efter upplevelse. Det Rena Landet till exempel, är oskapat och kan varken frammanas eller upphöras, därför är det evigt, och många gudars hem. Det gäller bara att hitta insikten som gör det till sanning.
Citera
2018-06-24, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Vilka tolv volt? För övrigt är det inte det jag syftar på utan att om Gud ingrep i universum så skulle energimängden i universum ändras.

Nej, knappalunda.
Citera
2018-06-24, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solodris
Skaparposition: Först fanns medvetande som makrokosmisk superposition, sedan dikterar biologisk observation punkter där reflektion definierar gravitations- och expansionskausalitet. Den första fluktuationen som satte igång Big Bang var retrokausalitet för evolutions förmåga att reflektera och därmed positionera objektiva ting i det makrokosmiska kvantfältet.

Med andra ord, en varelse hade det första medvetandet, observerade omgivningens naturliga tillstånd som även visar historia, och den första händelsen som uppgav till varelsens existens blev positionerad i reflektion. Medberoende skapande eftersom både medvetandet, varelsen och en första superposition positionerades.

Ännu enklare, en varelse observerar bakåt i tid och ser bara tomheten i sin egen reflektion, medvetandet.

Så eftersom världsmedvetandet har en skaparposition, beroende på tro (eftersom tidigt stadie ögon i evolution borde ha gjort omgivningen till en soppa till exempel) förändras universum efter upplevelse. Det Rena Landet till exempel, är oskapat och kan varken frammanas eller upphöras, därför är det evigt, och många gudars hem. Det gäller bara att hitta insikten som gör det till sanning.

Det finns ingen skapare. Det hade vi vetat om, det bör inte vara någon större grej för den att visa sig för oss alla.

En varelse kan inte observera eller "se" bakåt i tiden.

Livet har varken mening eller anledning.

Svaga människor som du snorunge, måste ha en anledning till att vi finns, buuhuu.
Jävla idiot.

Det finns ingen anledning och alla är glömda om en miljon år. Alla pyramider är vid det laget för länge sedan nedslipade till sand och hela vår civilisation inklusive vår art är för längesedan utrotad.
Citera
2018-06-24, 05:33
Medlem
Citat:
Det finns ingen skapare. Det hade vi vetat om, det bör inte vara någon större grej för den att visa sig för oss alla.

Svaga människor som du snorunge, måste ha en anledning till att vi finns, buuhuu.
Jävla idiot.

Det finns ingen anledning och alla är glömda om en miljon år. Alla pyramider är vid det laget för länge sedan nedslipade till sand och hela vår civilisation inklusive vår art är för längesedan utrotad.

Observera, en miljon år, är redan nu ett så litet mått på tid att det är fis i rymden.
Citera
2018-06-24, 18:25
Medlem
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Redshift

https://en.wikipedia.org/wiki/Observer_effect_(physics)

Citat:

Befrielse från lidande.

Citat:
Jävla idiot.

"Jag känner mig så hotad av din logik att jag måste nedvärdera dig för att få mig att känna mig större."
Citera
2018-06-24, 18:43
Medlem
Citat:
Befrielse från lidande.

Definiera "lidande" först, så kan vi diskutera olika sätt att befria sig från det.
Citera
2018-06-24, 19:05
Medlem
Jaha, en tråd som väcker intresse och jag börjar nu precis som allt annat. En enkel fråga blir då "vad är en gud"? Och beskriv gärns i kända termer som att en omogen banan är grön, en mogen är gul, storlek ca 10 cm, smakar sött, ju mognare desto mjukare, växer i varmare klimat osv.
Om ni inte vet vad ni söker är din subjektiva känslan ditt svar? Snälla får jag höra nu vad gud är eller vill tråden bara drömma, fantisera och kritisera andra åsikter om vad gud är? Eller planera krig eller kriga idag för din tro?
Citera
2018-06-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
Definiera "lidande" först, så kan vi diskutera olika sätt att befria sig från det.

Livets kretslopp; födelse, sjukdom, åldrande och död.

Okunskap om lidande, klagan, smärta, stress, förtvivlan, associering med obehag, separation från det älskade och inte få det man vill ha.

Intressant pseudonym.
Citera
2018-06-25, 09:54
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Livets kretslopp; födelse, sjukdom, åldrande och död.

Okunskap om lidande, klagan, smärta, stress, förtvivlan, associering med obehag, separation från det älskade och inte få det man vill ha.

Intressant pseudonym.

En mer eller mindre klassisk buddhistisk definition av lidande?
Jag har varit borta från tråden ett bra tag, ursäkta om jag dimper ner i en pågående diskussion.

Idén om en gud skulle mycket väl kunna ses som en del av lidandet (pga ofullkomlighet och oförmåga att följa guds bud, separation från det gudomliga, förvisning ur Edens lustgård, tvivel osv).
Att Zenbuddhismen tilltalar många västerlänningar kan nog ha att göra med att den eftersträvar tomhet, att man befriar sig från sådana här fixa idéer som en gudsidé...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in