2018-06-05, 19:51
Medlem
Har ni någon uppfattning MS INVF Global Opportunity A? Ser ut att ha presterat sjukt bra så funderar på att byta ut min globala indexfond till denna
Citera
2018-06-13, 22:05
Medlem
Nu har LF global tagit bort sin klausul om 2% insättnings&uttagningsavgift igen, enligt morningstar iaf. Blir inte klok på vad dom håller på med LF med sitt fram och tillbaka med denna avgift, nån som vet om den är borta helt nu? Blev ju lite uppmärksamhet i media ett tag så dom tog bort, sen la till igen och nu verkar tagit bort.

Inga stora pengar alls men tänkte kanske byta från acces global (0,27%) till LF (0,22%) i så fall.
Citera
2018-06-16, 15:03
Medlem
Jag har:
40% Avanza zero
40% LF global indexnära
20% Swedbank robur access Asien

Medvetet viktat mot Sverige med Avanza zero men kände att det blev lite väl mycket USA i globalfonden så la till Asien lite också.
Balanserar upp vid varje månadsinsättning.
Äger också 10% av bolaget jag jobbar på, det är värt mycket pengar. Men går inte att sälja hur som helst eftersom det är ett onoterat bolag. Känns som jag kanske borde ha lite mer i låg risk...
Senast redigerad av Chris-Phris 2018-06-16 kl. 15:07.
Citera
2018-06-16, 15:39
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Har ni någon uppfattning MS INVF Global Opportunity A? Ser ut att ha presterat sjukt bra så funderar på att byta ut min globala indexfond till denna

Har på senare tid gått över helt till denna.
+ MS INVF Asia Opportunity
Citera
2018-06-16, 15:44
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Jag har:
40% Avanza zero
40% LF global indexnära
20% Swedbank robur access Asien

Medvetet viktat mot Sverige med Avanza zero men kände att det blev lite väl mycket USA i globalfonden så la till Asien lite också.
Balanserar upp vid varje månadsinsättning.
Äger också 10% av bolaget jag jobbar på, det är värt mycket pengar. Men går inte att sälja hur som helst eftersom det är ett onoterat bolag. Känns som jag kanske borde ha lite mer i låg risk...

Att tänka på är att sverige står för ca 0,8 % av den globala marknaden. Att lägga 40% av sina besparingar där är onödigt hög risk. Sverige har de senaste åren låst in sig i en finansiellt ostabil situation. Vid en eventuell lågkonjunktur eller kris kan dina besparingar snabbt försvinna
Citera
2018-06-17, 09:44
Medlem
Spaders avatar
Privatspar (varierad vikt):
Swedbank Robur Ny Teknik
MS INVF US Growth A*
PriorNilsson Realinvest A
ETFMG Video Game Tech ETF
XACT Råvaror

Vill hitta något som följer den nordiska energisektorn och då byta till den (bort: PriorNilsson Realinvest). Om det inte finns så: nordisk telekom.

PPM (20% i alla):
BlackRock Global Funds - Technology
MS INVF US Growth A*
Länsförsäkringar Fastighetsfond
Pictet Timber
AP7 Aktiefond

Bostäder ska bort. Letar efter alternativ.

* - I PPM så heter fonden Morgan Stanley Investment Funds US Growth Fund
Senast redigerad av Spader 2018-06-17 kl. 09:49.
Citera
2018-06-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Att tänka på är att sverige står för ca 0,8 % av den globala marknaden. Att lägga 40% av sina besparingar där är onödigt hög risk. Sverige har de senaste åren låst in sig i en finansiellt ostabil situation. Vid en eventuell lågkonjunktur eller kris kan dina besparingar snabbt försvinna

Låst in sig hur?
Citera
2018-06-18, 21:50
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Låst in sig hur?

Sverige befinner sig i en dopad högkonjunktur.
Rekordlåga räntor har gjort att många har skuldsatt sig med höga belopp. En betydande del av befolkningen skulle ha svårt att klara av en höjning av räntorna till vad som historiskt är normalnivåer, 4,5%. Många partier nosar även på att sänka ränteavdraget vilket även det påverkar. Ökar folks boendekostnader kommer detta påverka konsumtionen vilket påverkar hela ekonomin.

Det är lätt att känna sig rik med lånade pengar.

Jag säger inte att det kommer gå åt helvete för sverige, men risken finns, och mycket tyder på att vi är påväg in i en lågkonjunktur. I investeringar är det viktigt att sprida ut riskerna och att inte lägga alla ägg i samma korg.
Citera
2018-06-19, 00:05
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Jag säger inte att det kommer gå åt helvete för sverige, men risken finns, och mycket tyder på att vi är på väg in i en lågkonjunktur. I investeringar är det viktigt att sprida ut riskerna och att inte lägga alla ägg i samma korg.

Bara för att ett bolag är noterat i Sverige betyder det ju inte att bolagets största verksamhet finns här. OMX30 (som Avanza Zero är tänkt att följa) består av bolag som Atlas Copco, Volvo, Sandvik etc som har verksamhet över hela världen. Däremot är indexet väldigt tungt i verkstad så det är känsligt för en global lågkonjunktur.

Storbankerna & Telia väger å andra sidan tungt i indexet men att utvecklingen i Avanza Zero skulle vara helt beroende av Sverige stämmer inte.

Men att sälja lite av Avanza Zero och flytta till t ex en Norden-fond för att få större spridning av bolag är nog inte så dumt. Norska börsen har mycket oljebolag t ex och på finska och danska börsen finns det typer av bolag som inte finns på den svenska.
Citera
2018-06-19, 16:38
Medlem
Citat:
Sverige befinner sig i en dopad högkonjunktur.
Rekordlåga räntor har gjort att många har skuldsatt sig med höga belopp. En betydande del av befolkningen skulle ha svårt att klara av en höjning av räntorna till vad som historiskt är normalnivåer, 4,5%. Många partier nosar även på att sänka ränteavdraget vilket även det påverkar. Ökar folks boendekostnader kommer detta påverka konsumtionen vilket påverkar hela ekonomin.

Det är lätt att känna sig rik med lånade pengar.

Jag säger inte att det kommer gå åt helvete för sverige, men risken finns, och mycket tyder på att vi är påväg in i en lågkonjunktur. I investeringar är det viktigt att sprida ut riskerna och att inte lägga alla ägg i samma korg.

Det där kan typ varenda land skriva under på, inget speciellt med Sverige, USA är ännu mer dopat
Citera
2018-06-19, 16:46
Medlem
Nu behöver jag lite hjälp från proffsen.
I dagsläget har jag mitt månadssparande upplagt i dessa fonder:

DNB Global Indeks 40% (Ska ändra om till LF Global istället)
Spiltan Aktiefond invest. 20%
Robur Access Asien 10%
AMF Aktiefond Småbolag
Spiltan Räntefond Sverige 20% (en liten säkerhet)

Finns det något jag skulle kunna ändra på? Byta ut? Lägga till? Tips mottages tacksamt, sparhorisont på cirka 2-5 år. Har inte funderat så mycket på sparhorisonten men det är så det känns idag.
Citera
2018-06-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzpikeen
Nu behöver jag lite hjälp från proffsen.
I dagsläget har jag mitt månadssparande upplagt i dessa fonder:

DNB Global Indeks 40% (Ska ändra om till LF Global istället)
Spiltan Aktiefond invest. 20%
Robur Access Asien 10%
AMF Aktiefond Småbolag
Spiltan Räntefond Sverige 20% (en liten säkerhet)

Finns det något jag skulle kunna ändra på? Byta ut? Lägga till? Tips mottages tacksamt, sparhorisont på cirka 2-5 år. Har inte funderat så mycket på sparhorisonten men det är så det känns idag.

Sälj direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in