2018-06-10, 21:09
Medlem
Har fått hem en kavaj från Suitsupply som jag tycker i största allmänhet sitter bra. Kan tas in en aning i midjan vilket jag antar är lätt fixat men ett annat problem jag får även ett litet mellanrum mellan nacken och kragen ("collar gap").

Hur ser möjligheterna ut att fixa något sådant? Är jättenöjd med kavajen i övrigt, framför allt för det priset jag betalat.
Citera
2018-06-11, 19:31
Medlem
Typemynames avatar
Vilken skräddare i innerstan ska man vända sig till för enklare ändringar? Mottot är billigt men bra

Ex på uppgifter:
Sy in midjan/röv på kostymbyxor.
Korta ner ärmar (3cm+)
Citera
2018-06-11, 20:52
Medlem
flaskborstes avatar
Du bör klara dig men en van sömmerska och du behöver nog inte en fullfjädrad skräddare.
En skräddare skapar ett helt plagg och låter en sömmerska sy plagget efter skräddarens instruktioner.

Skräddare är dyra.. runt 700-1200 i timmen dock så syr de sällan plaggen det gör sömmerskor. (som kan vara män om vi skall på peka PK)

Har du chansen passa på att beställa en kostym ex i Thailand eller liknande där du kan få en skicklig skräddare att formsy en snygg kostym. Du kan få en personligt fittad kostym för så lite som 3-4000

I Sverige kanske det kostar 20-30 000 med en handsydd kvalitetskostym.
Citera
2018-06-11, 22:16
Medlem
Typemynames avatar
Okej var hittar jag en bra sömmerska i 08 då?
Citera
2018-06-12, 09:29
Medlem
För er som letar skräddare i Uppsala. Kan jag rekommendera Afsars Syateljé. Alltid blivit bra bemött hos henne. Väldigt noggrann och lyssnar på ens önskemål. Även väldigt bra priser.

Alan Skrädderi rekommenderar jag inte. Personal som inte är så intresserad och väldigt tråkiga.
Citera
2018-06-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Schyst, finns denne i Stockholmsområdet?

Är Vivanns fortfarande ett säkert ändringsskräddarkort?

Årstadals skrädderi & kemtvätt, Sjöviksvägen 50. Ser inte mycket ut, men de är duktiga.
Citera
2018-08-08, 14:07
Medlem
icemozzys avatar
Hej,

Jag har ett gäng Eton-skjortor som är slitna i manschetten, men i övrigt i bra skick. Jag kör dem just nu bara på sommaren med uppkavlat. Hade ju varit trevligt att kunna ha dem till jobbet igen.

Någon som har erfarenheter av att fixa dylikt hos skräddare eller sömmerska. Är det möjligt, och blir det bra? Antar att de kanske skulle kunne korta manchetten något så det blir "fräscht" tyg längst ut igen?

Tack på förhand!
Citera
2018-09-08, 22:52
Medlem
raugers avatar
Vad är normalpris för att korta ner ärmar på rock från axeln?
Citera
2018-11-27, 16:00
Medlem
Billig skräddare i Malmö? Letar efter någon som kan korta armar för under 300kr.
Citera
2018-12-16, 13:27
Medlem
Laxons avatar
Hur ser möjligheterna ut för att låta en skräddare sy om en kavaj med enkel sprund till dubbel sprund (aka "dasslock")?
Helt omöjligt?
Citera
2018-12-17, 14:21
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Hur ser möjligheterna ut för att låta en skräddare sy om en kavaj med enkel sprund till dubbel sprund (aka "dasslock")?
Helt omöjligt?
Ser inte ut att gå göra på ett bra sätt. Finns inget extratyg för att kunna vika in kanterna på det nya sprundet, och inte heller så det blir ett överlapp av de två kanterna.
Citera
2018-12-20, 18:51
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Ser inte ut att gå göra på ett bra sätt. Finns inget extratyg för att kunna vika in kanterna på det nya sprundet, och inte heller så det blir ett överlapp av de två kanterna.

Precis som jag misstänkte alltså. Blir att vara mer noggrann på den fronten nästa gång jag köper en kavaj, har kommit till insikten att jag ogillar enkelt sprund något fruktansvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in