2019-02-12, 18:50
Medlem
TheSuzs avatar
Hej,
Jag är ute efter en skräddare / sömmerska som kan utföra enklare justeringar på kavajer och skjortor i stockholmsområdet bl.a. lägga upp ärmar och sy in i ryggen/midjan. Jag har hört att Tigris skrädderi på Södermalm ska vara bra! Är det någon som har varit där eller har något tips?
Citera
2019-03-23, 07:15
Medlem
Axbrinks avatar
Tjenare!
Har gjort min första mtm-kostym. Är i stort sett nöjd men axeln är inte 100, lite stor, ffa bak. Vet att det är ett lite klurigt ingrepp, speciellt iom spalla camicia, men vet ni någon duktig skräddare i gbg som akulle kunna fixa till det? Länkar bild på hur det ser ut.

https://ibb.co/YT7p24C

Tack på förhand!
Citera
2019-04-05, 10:38
Medlem
Tips på bra skräddare nära Odenplan? jobbar i närheten o vill gärna hitta ngn bra här för smidig lämning, finns ju massa i varenda hörn som funnits länge men inte hittat ngt i tråden om dem. Åsikter?
Citera
2019-05-12, 19:54
Medlem
Sökes: Billigaste skräddaren, men som ni fortfarande är nöjda med. (Sthlm)

Jag ska beställa enklaste skräddarjobbet: sy in 50 skjortor i midjan.
Det borde vara ett så enkelt jobb att alla skräddare med nåt års erfarenhet borde klara det.
Då vill jag inte betala för mycket, med tanke på att det är ett antal skjortor.

Tror ni att det går att få paketpris?
Senast redigerad av GlennAsp 2019-05-12 kl. 19:55. Anledning: glömde vilken stad
Citera
2020-07-06, 16:08
Medlem
Går det att sy om en dubbelknäppt kavaj med 6x1-knäppning till 6x2-knäppning? Om så, vore det kostsamt att låta en skräddare göra ändringen?

Olika knäppningar:
https://www.obsid.se/mode-och-groomi...vaj-stilguide/
Citera
2020-07-22, 17:00
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Går det att sy om en dubbelknäppt kavaj med 6x1-knäppning till 6x2-knäppning? Om så, vore det kostsamt att låta en skräddare göra ändringen?

Olika knäppningar:
https://www.obsid.se/mode-och-groomi...vaj-stilguide/

Borde fungera fint , bara att göra ett fungerande knapphål till
Citera
2020-07-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee
Borde fungera fint , bara att göra ett fungerande knapphål till

Kanske är det så enkelt. Ska vid tillfälle kolla med en viss person som kan sömnad.
Citera
2020-08-22, 17:03
Medlem
Tjenare!
Jag gick med en kostym till en skräddare som gjorde bra jobb, men jag klurar på om jag betalade ockerpris. Jag har fler plagg att ändra och jag känner att jag skulle behöva lite bättre koll på vad som är rimligt innan jag öppnar min stackars plånbok igen.

Skräddaren gjorde följande:
- La upp byxorna med ca 2,5 cm
- Sydde in ryggen med ca 4 cm. Redan från början fanns en vertikal söm mitt på ryggen. Han behövde dock ta bort och sy fast kragen igen för att kunna göra ändringen.

Pris: 1100 kr
Är det rimligt eller blev jag blåst?

Medelstor stad i sverige, ca 100 k invånare.
Kostymen var en tunt fordrad tiger.
Citera
2020-08-22, 19:55
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregerdenandre
Skräddaren gjorde följande:
- La upp byxorna med ca 2,5 cm
- Sydde in ryggen med ca 4 cm. Redan från början fanns en vertikal söm mitt på ryggen. Han behövde dock ta bort och sy fast kragen igen för att kunna göra ändringen.

Pris: 1100 kr
Är det rimligt eller blev jag blåst?
Tog in något i kragen också? Oavsett så låter det inte som du blev lurad. Låter som skräddaren tagit betalt för ca tre timmars arbete. I en större stad hade det kunnat kosta mer.
Uppläggningen var inte det stora men att sprätta ryggen, pilla loss kragen, ta bort överskottet, sätta ihop halvorna inkl det tunna fordret och sedan få på kragen igen. Samt att få ett proffsigt resultat!
Hoppas den sitter bra nu!
Citera
2020-08-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Tog in något i kragen också? Oavsett så låter det inte som du blev lurad. Låter som skräddaren tagit betalt för ca tre timmars arbete. I en större stad hade det kunnat kosta mer.
Uppläggningen var inte det stora men att sprätta ryggen, pilla loss kragen, ta bort överskottet, sätta ihop halvorna inkl det tunna fordret och sedan få på kragen igen. Samt att få ett proffsigt resultat!
Hoppas den sitter bra nu!

Jag tror faktiskt inte att han tog in kragen? Å andra sidan förstår jag inte hur han lyckades få ihop det om han inte gjorde det.. Hmm.

Skönt att höra. Resultatet blev jättejättebra och den sitter på ett helt annat sätt nu. Nu när du säger så tänker jag gå dit med några kavajer till!
Citera
2020-08-22, 23:15
Medlem
Försöker med en post här också.

Något ställe som ni kan rekommendera för att måttsy ett par byxor? Helst några som ej drar läpp över att jag tar med mig eget tyg. Fick rena kapet på 2 meter av 14 oz Dugdales flannelltyg.

Det enda som funkat hittils är Rubinaccis Manny trousers som går ner till midjemått 26 med slejfar. Bortsett från dem, så kan jag glömma RTW för både kostymer och byxor.

Jag är 56 kilo men är 1.87m lång, så ni kan förstå vilken mardröm det är att hitta något som sitter högmidjat och fint med storlek 25. Gäller Stockholm.

Hittils har jag mejlat Said på Kungsateljé och skrädderi som bad mig komma förbi, men det är ett projekt jag planerat framåt mitten av hösten. Någon som haft med herrn att göra, förresten? Ser knappt något klagomål om hans arbeten i recensioner, men det handlar uteslutande om ändringsskrädderi.

Andra eventuella skräddare jag tänkte mig för konsultation var hos Douglas Menswear på Nybrogatan.

Mellan och tumme och pekfinger, vad borde ett par måttsydda byxor, med eget tyg egentligen kosta? Förutom arbete, så är det linning, knappar och blixtlås som de får förse mig med antar jag.
Citera
2020-08-24, 13:26
Medlem
5000;- att måttsy hos Saman och 7000;- hos Annika Hed på Allde, bespoke dock, men känns något för mycket för ett vanligt par byxor i ull.

Detta är om jag använder mitt egna tyg. Får nog testa Kungsateljé ändå eller vänta och se om Marchesans skräddare där kan fixa till något när de öppnar.
Kan tänka mig att priserna är något mer humana för att få upp kassan då de haft stängt rätt länge nu.
Senast redigerad av Vogly 2020-08-24 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in