2013-11-11, 19:08
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
I princip är det så, ja. Det tyg som normalt sett hade tagits bort nere vid manschetten, tas istället bort vid ärmens infästning i axeln.

Fick tidigare idag höra att man inte gjorde så, jag tyckte inte att det lät riktigt men då jag egentligen inte har någon kunskap i ämnet stod jag inte på mig allt för mycket. Skönt att höra att jag hade rätt i alla fall
Citera
2013-11-11, 19:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Fick tidigare idag höra att man inte gjorde så, jag tyckte inte att det lät riktigt men då jag egentligen inte har någon kunskap i ämnet stod jag inte på mig allt för mycket. Skönt att höra att jag hade rätt i alla fall

Vad fick du höra då? Ibland kan man korta nere vid manschetten, om man bara ska göra den en aning kortare. Men tyvärr blir ju då proportionerna mellan sista manschettknappen och ärmslutet lidande...
Citera
2013-11-11, 19:49
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Vad fick du höra då? Ibland kan man korta nere vid manschetten, om man bara ska göra den en aning kortare. Men tyvärr blir ju då proportionerna mellan sista manschettknappen och ärmslutet lidande...

Att om ärmar skulle kortas så gjorde man ett ingrepp vid ärmens slut, alltid. Axeln lämnar man ifred, vilket lät lite befängt för mig.
Citera
2013-11-11, 19:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Att om ärmar skulle kortas så gjorde man ett ingrepp vid ärmens slut, alltid. Axeln lämnar man ifred, vilket lät lite befängt för mig.

En skräddare jag gick till menade att det var omöjligt att ta in en dubbelknäppt kavaj i midjan. Skomakaren som lade slitsulor på mina senaste skor varnade mig bestämt från att använda skor i mocka ens när det är fuktigt ute. Vad en person säger verkar tyvärr inte betyda särskilt mycket. Det är ju fan att man inte kan lita på yrkesfolk.
Citera
2013-11-14, 19:03
Medlem
Fixiebikes avatar
Skall låta sy slag på två par nyligen inhandlade manchesterbyxor ur det lite lägre kvalitetssegmentet. Kan man förlita sig på Crown på Linnégatan för den uppgiften?

Frågar eftersom jag inte vill ha några alltför grova språkförbistringar eller skräddare som inte vill sy upp slag (ja, sådana finns).
Senast redigerad av Fixiebike 2013-11-14 kl. 19:13.
Citera
2013-11-14, 19:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Skall låta sy slag på två par nyligen inhandlade manchesterbyxor ur det lite lägre kvalitetssegmentet. Kan man förlita sig på Crown på Linnégatan för den uppgiften?

Frågar eftersom jag inte vill ha några alltför grova språkförbistringar eller skräddare som inte vill sy upp slag (ja, sådana finns).

Ingreppet som sådant är ju så pass enkelt att jag kan tycka att du bör kunna gå till vem som helst.

På den här sidan rangordnas skräddaringreppet från enkelt och billigt till avancerat och dyrt. Kan vara intressant läsning för den som funderar på att göra ändringar: http://www.artofmanliness.com/2009/1...eration_guide/
Citera
2013-11-14, 20:20
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ingreppet som sådant är ju så pass enkelt att jag kan tycka att du bör kunna gå till vem som helst.

På den här sidan rangordnas skräddaringreppet från enkelt och billigt till avancerat och dyrt. Kan vara intressant läsning för den som funderar på att göra ändringar: http://www.artofmanliness.com/2009/1...eration_guide/
Det kan man tycka. Tyvärr finns det, som bekant, skräddare som rent ut vägrar utföra ingreppet, skräddare som kan fucka upp ett par byxor beyond recognition och skräddare som helt enkelt inte går att kommunicera med.
Senast redigerad av Fixiebike 2013-11-14 kl. 20:22.
Citera
2013-11-14, 22:16
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Längre ner på sidan:

Unfixable – Time to purchase a new suit or shirt.

(...) The outfits below:

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Det kan man tycka. Tyvärr finns det, som bekant, skräddare som rent ut vägrar utföra ingreppet, skräddare som kan fucka upp ett par byxor beyond recognition och skräddare som helt enkelt inte går att kommunicera med.

Ja, och ibland hittar man dessutom de två sistnämnda hos samma skräddare.
Citera
2013-11-15, 00:09
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Längre ner på sidan:

Unfixable – Time to purchase a new suit or shirt.

(...) The outfits below:

Ja, och ibland hittar man dessutom de två sistnämnda hos samma skräddare.
Jag skulle säga att vissa skräddare faktiskt prickar in alla tre. Att min lokala skräddare i mitt förra kvarter inte förstörde mina mollskinnsbyxor är nothing short of a miracle.
Citera
2013-11-27, 18:36
Medlem
Någon som kan rekommendera en riktigt bra skräddare i centrala sthlm?
Kan gärna betala lite mer (dock inte löjligt överprissatta) för att det ska blir bra gjort. Tycker skräddaren rose & born använder sig av verkar bra, dock lite fel sida stan. Gärna centralt eller vasastan hållet.
Ingreppet på kavajen är att ta in något i midjan, göra den något kortare i längd.
Ingrepp på byxorna är att göra de något kortare och smalare.

Tar tacksamt emot tips.
Citera
2013-11-28, 10:42
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halebaluba
Någon som kan rekommendera en riktigt bra skräddare i centrala sthlm?
Kan gärna betala lite mer (dock inte löjligt överprissatta) för att det ska blir bra gjort. Tycker skräddaren rose & born använder sig av verkar bra, dock lite fel sida stan. Gärna centralt eller vasastan hållet.
Ingreppet på kavajen är att ta in något i midjan, göra den något kortare i längd.
Ingrepp på byxorna är att göra de något kortare och smalare.

Tar tacksamt emot tips.

Låter eventuellt som att Dandy på Regeringsgatan (?) kan vara något, men han har alltid häcken full av att ändra åt Ströms, och briljerar dessutom med den sköna konsten att vara pratglad och otrevlig på samma gång.

Jag tycker att Sober skrädderi på Torsgatan i så fall är bättre och fortfarande inom din geografiska ram, och anlitar dessutom en svensk skräddarlärling, som alltså är riktigt duktig och syr själv från grunden. Man kan med andra ord kommunicera utan problem med henne om alt möjligt som man skulle vilja ha ändrat.
Citera
2013-11-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Låter eventuellt som att Dandy på Regeringsgatan (?) kan vara något, men han har alltid häcken full av att ändra åt Ströms, och briljerar dessutom med den sköna konsten att vara pratglad och otrevlig på samma gång.

Jag tycker att Sober skrädderi på Torsgatan i så fall är bättre och fortfarande inom din geografiska ram, och anlitar dessutom en svensk skräddarlärling, som alltså är riktigt duktig och syr själv från grunden. Man kan med andra ord kommunicera utan problem med henne om alt möjligt som man skulle vilja ha ändrat.

Haha låter intressant med att både vara pratglad och otrevlig samtidigt, nästan som det vore värt ett besök..

Sober ska jag kolla upp, tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in