2018-06-18, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Tack Rapytt och allegrageller!
En av få inlägg jag står bakom av Rapytt.
Skriver man A så skriver man B och skriver man inte B tycker jag också att dessa kan lämna tråden. En del inlägg blir också väldigt färgade av den konflikt som finns mellan släkten (pest och kolera). Inget konstigt i sig men paralellprocessen hittade tidigt in i tråden också. Det finns inte så mycket att gå på i denna enorma tråd egentligen. Vi vet mycket lite vilket är unikt i sig på FB.
Ska jag tolka detta som att ingen faktiskt vet så mycket alls? Har föräldrarna bluffat precis alla?
Varför?

Ja, jag tror att båda eller någon av dem bluffat alla. Familjemedlemmar/närstående gissar vilt och försöker förstå. Beroende på vem de företräder/älskar tolkar de informationen till hens fördel. Detta har smittat ner tråden där vissa förbehållslöst anammar synsättet hos den anhöriga.
Senast redigerad av Medox 2018-06-18 kl. 09:07.
Citera
2018-06-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Ok. Du kör med argumentum ad hominem. Varför tycker jag det verkar bekant?

Faktum är att jag från början inte hade någon uppfattning om fallet alls, förutom att det var groteskt overkligt.

Dysfunktionella föräldrar brukar inte klara av att få upp barnen över småbarnsåldern, flickorna var, om inte ”nästan vuxna” så åtminstone halvvuxna. Verkade rara och välartade, förutom då Agnes trötthet (?).
Fostersonen skrev i ett inlägg att den period han var hos familjen, hade varit en av de bästa i hans tillvaro som fosterbarn. Han tyckte att båda föräldrarna var varma och omsorgsfulla, möjligen med övervikt för O.

Så jag följer tråden, dristar mig till ett par undrande inlägg och får tillrättavisningar och spydigheter som jag inte förväntat mig. Från ett par postare, som tydligt företräder pappan/ samt att barmhärtighetsmotivet är sakrosankt.

Det är, eller snarare, har varit, överlag en ful ton i tråden, vissa postare ska tystas. Vilket får mig att undra över vad som pågår.

I tillägg har jag fått för mig vissa saker, som jag på ett narcissistiskt och ondskefullt håller för mig själv. (Narcissism= självupptagenhet i min värld. Gör en mental notering när det ordet används...’
och ja, ska knipa näbb om detta fortsatt)
Tänker mycket på barnen, ur olika aspekter. Hannas öde är sammankopplat med deras, i min tro.
Detta blev en långrandig men dock bakgrund.
Har inget med kön att göra.

För mig finns det inte heller ett genustänkande i mordsammanhang. Jag får vibbarna av att en man hittas hängd och att en kvinna inte klarat av att ta sitt eget liv.

Någon personlighetsstörning hade båda och jag läser att Borderline-personer och Narcissister brukar dras till varandra. Att det inte är en bra kombination.

Borderline-personligheten är rädd att bli övergiven, känslomässigt sårbar, och har "en instabil självbild och bristande impulskontroll". En sån person är därför lättmanipulerad och skulle t.ex kunna skriva på ett testamente - för att sedan ångra sig.

Det som beskrivits av kollegor om O tycker jag talar för att han varit en tydlig narcissist. Ett överdrivet behov av beundran. Kanske var det lättare att få det sista året från kvinnor. Därför berättade, utelämnade sin fru och barn om hur han kämpade med näsan över vattenytan. En narcissist söker ju aldrig vård själv heller utan skyller hellre på sin sjuka familj.
Citera
2018-06-18, 09:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
För mig finns det inte heller ett genustänkande i mordsammanhang. Jag får vibbarna av att en man hittas hängd och att en kvinna inte klarat av att ta sitt eget liv.

Någon personlighetsstörning hade båda och jag läser att Borderline-personer och Narcissister brukar dras till varandra. Att det inte är en bra kombination.

Borderline-personligheten är rädd att bli övergiven, känslomässigt sårbar, och har "en instabil självbild och bristande impulskontroll". En sån person är därför lättmanipulerad och skulle t.ex kunna skriva på ett testamente - för att sedan ångra sig.

Det som beskrivits av kollegor om O tycker jag talar för att han varit en tydlig narcissist. Ett överdrivet behov av beundran. Kanske var det lättare att få det sista året från kvinnor. Därför berättade, utelämnade sin fru och barn om hur han kämpade med näsan över vattenytan. En narcissist söker ju aldrig vård själv heller utan skyller hellre på sin sjuka familj.

Trots att O fick den beundran han sökte från sina arbetskamrater så verkade han ju inte må speciellt bra av det eftersom han blev tunnare och mörk under ögonen. Jag tror det fanns problem där hemma som var svåra för föräldrarna att hantera. Jag tror inte heller att de ”bluffade” för sin omgivning. De hade sin upplevelse av hur situationen såg ut. Även om den skulle vara överdriven så tror jag inte att de planerade att ”luras”.
Citera
2018-06-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Trots att O fick den beundran han sökte från sina arbetskamrater så verkade han ju inte må speciellt bra av det eftersom han blev tunnare och mörk under ögonen. Jag tror det fanns problem där hemma som var svåra för föräldrarna att hantera. Jag tror inte heller att de ”bluffade” för sin omgivning. De hade sin upplevelse av hur situationen såg ut. Även om den skulle vara överdriven så tror jag inte att de planerade att ”luras”.

2016 såg han ut att må sämst. Hösten 2017, bilderna från konferensen i Köpenhamn, såg han friskare ut. Kanske han mådde bättre pga den beundran, sympati, medlidande, han fick av kollegorna? Jag säger inte att något är rätt eller fel men bilderna säger att han mår bättre närmare morden än tidigare.
Citera
2018-06-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Hakar inte på någon rosalenin hen -
- vet vad jag menar -
- ingen spekulation en avstängd -
- medlemm som skrev det från början -
- bläddra tillbaka och läs -
- ta 5 djupa andetag -
Vad hade Agnes för sjukdom eller tecken på sjukdom? Hade Moa samma symtom? Vet du dödsorsak på någon i familjen? Hittades Oskar hängd? Tror många här skulle uppskatta om du berättade allt du vet.
Citera
2018-06-18, 10:31
Medlem
Kanske det redan tagits upp tidigare, men jag undrar vilken substans är såpass dödlig men som kräver en enkel administration? Dvs, vad gav man barnen som var dödligt men som inte väckte uppmärksamhet? Kan inte tänka mig att de kunde tvinga ner typ 20-30 tabletter, eller vad som nu krävs på tjejerna, särskilt inte den yngsta.

Någon?
Citera
2018-06-18, 10:32
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Kanske det redan tagits upp tidigare, men jag undrar vilken substans är såpass dödlig men som kräver en enkel administration? Dvs, vad gav man barnen som var dödligt men som inte väckte uppmärksamhet? Kan inte tänka mig att de kunde tvinga ner typ 20-30 tabletter, eller vad som nu krävs på tjejerna, särskilt inte den yngsta.

Någon?
Fentanyl kanske?
Citera
2018-06-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Fentanyl kanske?

Aha ok..
Citera
2018-06-18, 11:18
Medlem
Kom att tänka på vad en bortgången volontärkollega berättade för mig.
Hon var så stolt över sin dotter som var lärare, liksom hennes man, visserligen var han bara träslöjdslärare, men ändå. De hade två barn, en son och en dotter.
Hon hade aldrig riktigt gillat sin svärson som var lite knepig enligt henne.

Hon berättade bestört, att hennes älskade barnbarn – dottern – blivit smittad med klamydia. Det visade sig att det var hennes egen pappa som hade smittat henne.

Bara en tanke ….
Citera
2018-06-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
För en gång skull håller jag med dig ;-)

Rkungen har inte kommit ut med något nytt direkt och konstiga meningar. Ellie la upp filer där du kan se vad de hade på sina konton. tror det var med det konstiga testamentet och bouppteckningen, en på varje person.

Någon nämnde något om dokument vid 3 advent. Var det inte Agnes som blev tillfälligt sämre just då med värk mm

Det var Rockungen som lade upp testamentet, hen har bidragit med mest fakta av alla till tråden. Men hen är anhörig och vill kanske inte sprida allt hen vet. Av förståeliga skäl. Tycker det är väldigt värdefullt att hen bemödar sig att skriva här. Annars blir det bara luftslott kvar.
Citera
2018-06-18, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det var Rockungen som lade upp testamentet, hen har bidragit med mest fakta av alla till tråden. Men hen är anhörig och vill kanske inte sprida allt hen vet. Av förståeliga skäl. Tycker det är väldigt värdefullt att hen bemödar sig att skriva här. Annars blir det bara luftslott kvar.
Jag tycker också att Rockkungens bidrag varit värdefulla. Man ska dock komma ihåg att hen är en anhörig med allt vad det innebär.
Citera
2018-06-18, 11:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
När jag sist träffade Hanna (Innan jag flyttade från Bjärred) Så hade hon vita konstiga handskar på händerna. När jag frågade om vad det är som hänt så sa hon att hon hade fått någon konstig hudirritation. Hon var väldigt ledsen över det och jag frågade henne om hon fått någon medicin eller om hon kanske hade eksem? Då fick jag svaret att hon inte behöver någon medicin för sjukdomen äter upp henne från inombords, då jag var stressad för att jag skulle hämta upp min dotter från skolan så sa jag till henne att krya på dig och hoppas det blir bättre snart. Träffade på Oskar några dagar efter och frågade om Hannas händer blivit någon bättre och då sa han att hon har MRSA och det är tröttsamt då hon inte kan använda händerna så mycket och att han är den som sköter det mesta.

Det kom tidig info i tråden att H skulle ha cancer och O skulle ha berättat det på jobbet. I detta inlägg skriver en granne att H sa ”att något äter upp henne inifrån”. Kan det ha varit så att H trodde att hon hade olika sjukdomar och var mer eller mindre döende och att hon trodde detsamma om flickorna? Någon form av utvidgad hypokondri. Har lite svårt att tro att detta skulle vara något planerat, t.ex förgiftning och dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in