2018-06-18, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tråden har extremt många läsare och det lockar till sig uppmärksamhetssökande och människor i behov av bekräftelse. Parallellen är kanske de som erkänner sig skyldiga till brott, trots att de inget har med brottet att göra.

Några kanske fungerar så pass att de kan skicka en förfrågan om dokument till en myndighet, för att fortsätta få den uppmärksamhet de - så väl - behöver.

Kan inte säga att några uppgiftslämnare får mig särskilt övertygad om vare sig det ena eller det andra. För luddigt, för konstigt, för motstridigt, för invecklat. Allt det som ofta beskriver varierande grader av lögner. Även för svårt att få till en vanlig kontakt. Det är något som inte lirar. Det är intressant i sig.

Några som är experter på att "ludda till" saker är narcissister, det handlar om kontroll och makt. Tycker att det är oförskämt att inte svara tydligt på frågor, utan medvetet dimma till det. Dimspridarna hänger här av någon anledning, uppmärksamhet. Om man inte orkar eller vill svara, behöver man inte ge sig till känna.

För en gång skull håller jag med dig ;-)

Rkungen har inte kommit ut med något nytt direkt och konstiga meningar. Ellie la upp filer där du kan se vad de hade på sina konton. tror det var med det konstiga testamentet och bouppteckningen, en på varje person.

Någon nämnde något om dokument vid 3 advent. Var det inte Agnes som blev tillfälligt sämre just då med värk mm
Senast redigerad av milla200 2018-06-18 kl. 01:42.
Citera
2018-06-18, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Dilbert skrev detta 20180520 kl 21:12.

Som sagt det var vad tråden delgav mig. Ingen j-a spekulation från min sida.

Lägre än ovanstående kan man knappast sänka sig, det skulle vara Manot i sitt inlägg om pappamjölk iså fall.

Och så är vi inne på förgiftningstemat, seriöst:
Barnen kan mycket väl ha fått lugnande för att acceptera sin situation.
Något som kan ha administrerats av båda föräldrarna.

O var ju annars den som skötte läkarkontakterna?

Som nämnts, det skulle ha varit intressant att veta vart kalendern tog vägen.

Du har genom tråden haft ett stort behov av att skydda H. Varför inte försöka bli lite friare i tanken och se alla möjliga alternativ? Släkt, vänner, O, skola, sjukvård mm - av alla inblandade, varför ska just H avhållas från att spekuleras kring? För att hon är kvinna? Nåt annat?
Citera
2018-06-18, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Jag såg nu att royaltyn för boken som Fr* ärvde rättigheterna till uppgick till 700kr 2017. Mer än så blir den kanske inte framöver heller. Är inte det lite underligt? Att testamentera 700kr per år till någon? Varför ville O att hans skattekollega skulle ha rättigheterna till boken?

Vad kan man mer göra med rättigheter? Besluta om att sluta ge ut en bok, antar jag?

Tror O syftade på att han skulle köra upp dem i ett mörkt ställe. Ironiskt men O hade sinne för humor sägs det. Konkurrerande kollegor emellan.
Citera
2018-06-18, 07:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Tråden har extremt många läsare och det lockar till sig uppmärksamhetssökande och människor i behov av bekräftelse. Parallellen är kanske de som erkänner sig skyldiga till brott, trots att de inget har med brottet att göra.

Några kanske fungerar så pass att de kan skicka en förfrågan om dokument till en myndighet, för att fortsätta få den uppmärksamhet de - så väl - behöver.

Kan inte säga att några uppgiftslämnare får mig särskilt övertygad om vare sig det ena eller det andra. För luddigt, för konstigt, för motstridigt, för invecklat. Allt det som ofta beskriver varierande grader av lögner. Även för svårt att få till en vanlig kontakt. Det är något som inte lirar. Det är intressant i sig.

Några som är experter på att "ludda till" saker är narcissister, det handlar om kontroll och makt. Tycker att det är oförskämt att inte svara tydligt på frågor, utan medvetet dimma till det. Dimspridarna hänger här av någon anledning, uppmärksamhet. Om man inte orkar eller vill svara, behöver man inte ge sig till känna.

Tummen upp för det inlägget, håller med dig. Varför säga A men inte B, de flesta av oss här vill verkligen veta vad som hände och varför.

Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Du / ni får tjafsa hur mycket ni vill med mig-
- Kalla mig vad ni vill ja tar det -

- Vad menar du med en personlig ursäkt i ett påstående avskedsbrev?-

- Hanna hade ingen Cancer -
- En av barnen var mycket sjuka -

Du skrev i början av maj att ett av barnen var mycket sjuk. Flera har frågat vilken sjukdom det rörde sig om men du undviker att svara, varför?
Citera
2018-06-18, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Du har genom tråden haft ett stort behov av att skydda H. Varför inte försöka bli lite friare i tanken och se alla möjliga alternativ? Släkt, vänner, O, skola, sjukvård mm - av alla inblandade, varför ska just H avhållas från att spekuleras kring? För att hon är kvinna? Nåt annat?
Ok. Du kör med argumentum ad hominem. Varför tycker jag det verkar bekant?

Faktum är att jag från början inte hade någon uppfattning om fallet alls, förutom att det var groteskt overkligt.

Dysfunktionella föräldrar brukar inte klara av att få upp barnen över småbarnsåldern, flickorna var, om inte ”nästan vuxna” så åtminstone halvvuxna. Verkade rara och välartade, förutom då Agnes trötthet (?).
Fostersonen skrev i ett inlägg att den period han var hos familjen, hade varit en av de bästa i hans tillvaro som fosterbarn. Han tyckte att båda föräldrarna var varma och omsorgsfulla, möjligen med övervikt för O.

Så jag följer tråden, dristar mig till ett par undrande inlägg och får tillrättavisningar och spydigheter som jag inte förväntat mig. Från ett par postare, som tydligt företräder pappan/ samt att barmhärtighetsmotivet är sakrosankt.

Det är, eller snarare, har varit, överlag en ful ton i tråden, vissa postare ska tystas. Vilket får mig att undra över vad som pågår.

I tillägg har jag fått för mig vissa saker, som jag på ett narcissistiskt och ondskefullt håller för mig själv. (Narcissism= självupptagenhet i min värld. Gör en mental notering när det ordet används...’
och ja, ska knipa näbb om detta fortsatt)
Tänker mycket på barnen, ur olika aspekter. Hannas öde är sammankopplat med deras, i min tro.
Detta blev en långrandig men dock bakgrund.
Har inget med kön att göra.
Citera
2018-06-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hoppas den här tråden blir föremål för forskning framöver. Psykologiskt sett är den en guldgruva!

Det är helt bisarrt att läsa om hur många verkligen vill veta vad som har hänt (mig själv inkluderad) och hur DE som KANSKE vet någonting håller dessa (oss) på halster, ger små lockbeten och munsbitar, svamlar hit och dit om eventuella sanningar, spelar viktiga för att för att uppnå någon slags cred...

Jag hängde med ett tag men nu fattar jag faktiskt ingenting.

Varför kan de som har relevant information inte skriva ut den i tråden? Och vill man inte berätta det man vet, varför lämnar man inte tråden?

Ingen tvingar någon att berätta. Men här vill vi veta fakta för att försöka förstå. Varför lallar folk omkring här och säger A men inte B???

Vad är det som är så tabu just omkring dessa människor i Bjärred? De är mördare och ni som vet någonting - skriv ut det ni vet eller lämna tråden!

Håller med! Ytterst knepigt av de som vet något att inte lägga ut allt de vet i ett inlägg.
Citera
2018-06-18, 07:54
Medlem
Citat:

Mycket bra skrivet!
Citera
2018-06-18, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Ok. Du kör med argumentum ad hominem. Varför tycker jag det verkar bekant?

Faktum är att jag från början inte hade någon uppfattning om fallet alls, förutom att det var groteskt overkligt.

Dysfunktionella föräldrar brukar inte klara av att få upp barnen över småbarnsåldern, flickorna var, om inte ”nästan vuxna” så åtminstone halvvuxna. Verkade rara och välartade, förutom då Agnes trötthet (?).
Fostersonen skrev i ett inlägg att den period han var hos familjen, hade varit en av de bästa i hans tillvaro som fosterbarn. Han tyckte att båda föräldrarna var varma och omsorgsfulla, möjligen med övervikt för O.

Så jag följer tråden, dristar mig till ett par undrande inlägg och får tillrättavisningar och spydigheter som jag inte förväntat mig. Från ett par postare, som tydligt företräder pappan/ samt att barmhärtighetsmotivet är sakrosankt.

Det är, eller snarare, har varit, överlag en ful ton i tråden, vissa postare ska tystas. Vilket får mig att undra över vad som pågår.

I tillägg har jag fått för mig vissa saker, som jag på ett narcissistiskt och ondskefullt håller för mig själv. (Narcissism= självupptagenhet i min värld. Gör en mental notering när det ordet används...’
och ja, ska knipa näbb om detta fortsatt)
Tänker mycket på barnen, ur olika aspekter. Hannas öde är sammankopplat med deras, i min tro.
Detta blev en långrandig men dock bakgrund
Har inget med kön att göra.

Ok. Då har jag missuppfattat dig. Sorry.
Det har funnits ett beskyddande och demoniserande av såväl Hanna som Oskar och jag fick för mig att du deltagit i denna kamp.
Citera
2018-06-18, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tror O syftade på att han skulle köra upp dem i ett mörkt ställe. Ironiskt men O hade sinne för humor sägs det. Konkurrerande kollegor emellan.

Ja, ska man skratta eller ska man gråta? Skulle det stämma (och den känns inte allt för långsökt) tyder det inte bara på humor utan också på en en direkt frånstötande sinnesnärvaro under planering av sin familjs undergång.
Citera
2018-06-18, 08:51
Medlem
Citat:

Tack Rapytt och allegrageller!
En av få inlägg jag står bakom av Rapytt.
Skriver man A så skriver man B och skriver man inte B tycker jag också att dessa kan lämna tråden. En del inlägg blir också väldigt färgade av den konflikt som finns mellan släkten (pest och kolera). Inget konstigt i sig men paralellprocessen hittade tidigt in i tråden också. Det finns inte så mycket att gå på i denna enorma tråd egentligen. Vi vet mycket lite vilket är unikt i sig på FB.
Ska jag tolka detta som att ingen faktiskt vet så mycket alls? Har föräldrarna bluffat precis alla?
Varför?
Citera
2018-06-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- som pest och kloria -

Tack för ditt svar. som jag misstänkte, värre än värst eftersom man med all säkerhet nu skuldbelägger de andras barn för att vara den skyldige. Kanske egentligen ett mått av skuldbeläggelse av sig själv att man inte fångade upp familjen tidigare.

Bitterheten kommer att äta upp dem..kanske kommer det fram mer saker när bägaren rinner över.
Tragiskt på alla håll och kanter.
Citera
2018-06-18, 08:56
Bannlyst
Citat:
Rektorn sa i en intervju att barnen led av ofattbar fysisk sjukdom, men det tror jag att du redan känner till. Vilka som dog när är noterat av Skatteverket. Det är därifrån den viktigaste infon är hämtad till tråden. Om du vill kan du ringa Skatteverket och be om inkomstuppgifter för föräldrarna de senaste åren. Då skulle bilden klarna ytterligare, möjligen.
Att barnen hade starka symtom råder det nog ingen tvekan om. Frågan är dock vad som genererade dessa symtom. Det är nåt som inte stämmer i det här. Om det var en sjukdom är det lite märkligt att vi fortfarande inte fått ett namn på denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in