Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 01:02
  #1
Medlem
GaudierGashs avatar
Hej! Om man blivit ertappad med 5g weed, fått böter osv, kan polisen ha rätt att även söka igenom ens hem? Om de har rätt, hur stor är sannolikheten att de gör det?
Citera
2018-06-18, 01:07
  #2
Medlem
Tripportreats avatar
Då fängelse förekommer i instraffskalan för innehav så ger det polisen befogenheter att använda rätt många tvångsmedel tyvärr, husrannsakan ingår där.

//tripportreat
Citera
2018-06-18, 01:15
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaudierGash
Hej! Om man blivit ertappad med 5g weed, fått böter osv, kan polisen ha rätt att även söka igenom ens hem? Om de har rätt, hur stor är sannolikheten att de gör det?
Nej, det ger automatiskt ingen rätt.
För husrannsakan krävs alltid att polisen har anledning att anta att ett visst bestämt brott har begåtts och att de kan hitta bevis där de söker.
Har de skäl att misstänka det? En odling eller en knarkdepå?
Citera
2018-06-18, 01:16
  #4
Medlem
GaudierGashs avatar
Tack för svar. Fängelse för ringa narkotikabrott? Vet du huruvida det är vanligt eller inte? Har det någon betydelse om du bor i en annan stad än där du blev gripen?
Citera
2018-06-18, 01:17
  #5
Medlem
Ja dom har rätten. Men dom gör det aldrig om dom inte har stora misstankar om att du säljer droger.

Blev hotad att om jag inte erkände innehav av droger som låg i en väska bredvid mig så skulle dom ta min mobil och göra husrannsakan, det är så snuten jobbar.
Citera
2018-06-18, 01:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaudierGash
Tack för svar. Fängelse för ringa narkotikabrott? Vet du huruvida det är vanligt eller inte? Har det någon betydelse om du bor i en annan stad än där du blev gripen?

Du kan bara få fängelse på ringa narkotika när det gäller kokain, aldrig för cannabis
Citera
2018-06-18, 01:19
  #7
Medlem
GaudierGashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nej, det ger automatiskt ingen rätt.
För husrannsakan krävs alltid att polisen har anledning att anta att ett visst bestämt brott har begåtts och att de kan hitta bevis där de söker.
Har de skäl att misstänka det? En odling eller en knarkdepå?
Vet ej vad som anses vara skäl att misstänka odling eller depå, men blev genomsökt och erkände bruk samt innehav (på mig, då). Inga tunga droger eller stora mängder, dock.
Citera
2018-06-18, 01:21
  #8
Medlem
GaudierGashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Ja dom har rätten. Men dom gör det aldrig om dom inte har stora misstankar om att du säljer droger.

Blev hotad att om jag inte erkände innehav av droger som låg i en väska bredvid mig så skulle dom ta min mobil och göra husrannsakan, det är så snuten jobbar.
I see. Det var ungefär som jag trodde... Nej, med de små mängder jag hade på mig borde de inte misstänka sälj, samt säljer jag ej och de frågade inte ens. Tack för svar. Tråkigt att de bemötte dig så.
Citera
2018-06-18, 01:24
  #9
Medlem
TheWhoMans avatar
Standard nu för tiden är väll att snuten gör husis vid innehav.
Citera
2018-06-18, 01:33
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaudierGash
Vet ej vad som anses vara skäl att misstänka odling eller depå, men blev genomsökt och erkände bruk samt innehav (på mig, då). Inga tunga droger eller stora mängder, dock.
Nä du löper ingen risk. Om de inte tror du sålde, om du sa att du odlade själv, du hade mycket kontanter på dig, hade väl förpackade små doser på dig, magnumpatroner i fickan etc. Alltså sådant som gör att man kan misstänka att du kanske begått ett brott som kan ge fängelse.
Men själva förseelsen i SIG ger ingen automatisk rätt.
Och de har annat att göra än att göra husrannsakan hos alla som har weed och leta efter en kruka med olagliga plantor.
Citera
2018-06-18, 09:29
  #11
Medlem
Zer0Shits avatar
Ja, dom har rätt att göra husrannsakan och på din fråga om hur stor risk det är att det sker är mitt svar: hur långt är ett snöre?

z
Citera
2018-06-18, 09:37
  #12
Medlem
GaudierGashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Ja, dom har rätt att göra husrannsakan och på din fråga om hur stor risk det är att det sker är mitt svar: hur långt är ett snöre?

z
Ja, det verkar vara konsensus... Då hoppas jag mest på att bli lämnad ifred, så som jag trivs. Tack för svar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback