Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-08-15, 21:02
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Standard är att röker man lite mer en genomsnitt och har lite mer på säg så ska polisen alltid sno din mobil och göra hembesök fet segt men det kommer ju aldrig att få mig att sluta röka om det är de dom tror.

Det handlar nog mer om dom där pengarna du får böta.. Att de tror att systemet jämnar ut sig i o med att du får böta. Om du fortsätter röka eller ej skiter nog de flesta poliser i.
Citera
2018-08-21, 13:29
  #38
Medlem
sluskjohans avatar
Hos mig gjorde polisen husrannsakan när dom tog mig ca 200 meter från huset. Hade ingenting på mig och var dessutom inte hög. Polisen gör vad dom vill när det gäller misstanke om droger.
Citera
2018-08-21, 15:04
  #39
Medlem
Jag vill göra alla uppmärksamma på att poliser kan åberopa något som heter "fara i dröjsmål", vilket innebär att om det finns en fara med att avvakta med en husrannsakan tills man ringt inre befäl eller åklagare och fått ett beslut på detta så kan man som polisman välja att gå in direkt. Man pratar då om fara för att någon far illa, fara för att bevismaterial ska hinna göras av med osv.

Jag personligen kan ju förstå att om polisen går förbi ett hus och hör ljud av att någon blir misshandlad där inne så behöver dom agera direkt för att avbryta det här, inte börja ringa telefonsamtal och ha sig. Men det som detta också innebär är att om polisen går förbi ett hus och hävdar att som tyckte sig se in genom fönstret att någon röker spliff så kan som raida stället omgående med stöd av samma lag, för att det finns en fara att bevismaterial ska spolas ner eller dylikt om de väntar.

Så som flera är inne på krävs det absolut ingenting för att polisen ska ha laglig rätt att gå in någonstans sålänge någon polisman kan hävda att något tydde på att ett narkotikabrott eventuellt pågick.
Citera
2018-09-15, 11:17
  #40
Medlem
trueforgoods avatar
Beror på var du bor... i en småstad är väl risken större än i Göteborg eller Malmö t ex. Men ja, dom har mer rättigheter snutarna än man tror.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback