2018-06-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Tjena, har börjat träna seriöst igen och kör rätt så ofta. Mitt program ser ut som följande:

Måndag: rygg/biceps
Tisdag: axlar/triceps
Onsdag: bröst/traps/ben
Torsdag: vila/lätt jogging
Fredag: rygg/biceps
Osv...

Har snart kört det i tre veckor och funkar bra hittills, men undrar om det är hållbart långsiktigt? Är rätt så ung.

Skulle kunna gissa på att det där snarare är mer åt för lite träning än överträning. Det är inte ens en 3 split så för lite träning om du vill växa. Med tanke på dina kunskaper om träning och kost så bör det gynna dig att träna en muskelgrupp oftare. Benen tex får bara 1-2 ggr i veckan. Och då spelare det ingen roll om du kör 2 timmars pass med 10-20 olika övningar. Blir inga större resultat jämfört med att köra dem oftare. Det gäller alla muskelgrupper.

Om du vill lära dig från någon som kan förklara allt detta på 9 min så kolla in länken med Strävan på svenska: https://www.youtube.com/watch?v=gQOtHGfYG6Y&list=PLYnfC1SVs4AAElrzZaHjvrvI 2BYr815wz&index=19
Senast redigerad av MRZnr1 2018-06-17 kl. 12:40.
Citera
2018-06-17, 13:34
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Skulle kunna gissa på att det där snarare är mer åt för lite träning än överträning. Det är inte ens en 3 split så för lite träning om du vill växa. Med tanke på dina kunskaper om träning och kost så bör det gynna dig att träna en muskelgrupp oftare. Benen tex får bara 1-2 ggr i veckan. Och då spelare det ingen roll om du kör 2 timmars pass med 10-20 olika övningar. Blir inga större resultat jämfört med att köra dem oftare. Det gäller alla muskelgrupper.

Om du vill lära dig från någon som kan förklara allt detta på 9 min så kolla in länken med Strävan på svenska: https://www.youtube.com/watch?v=gQOtHGfYG6Y&list=PLYnfC1SVs4AAElrzZaHjvrvI 2BYr815wz&index=19

Så man ska helt enkelt köra de musklerna man prioriterar oftare än de andra? Men det går väl att köra alla muskler minst 2 gånger i veckan vilket borde vara optimalt?

Just nu vill jag helst att alla muskler utvecklas i samma utsträckning generellt och ingen direkt prio på nån specifik grupp. Skulle jag försöka köra allt minst 2 gånger i veckan då?
Citera
2018-06-17, 14:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Så man ska helt enkelt köra de musklerna man prioriterar oftare än de andra? Men det går väl att köra alla muskler minst 2 gånger i veckan vilket borde vara optimalt?

Just nu vill jag helst att alla muskler utvecklas i samma utsträckning generellt och ingen direkt prio på nån specifik grupp. Skulle jag försöka köra allt minst 2 gånger i veckan då?
Nu var inte frågan riktad till mig, så MRZnr1 får rätta mig om han syftade på något annat. Personligen gissar jag på att ju fler gånger man kan stimulera en muskel, desto bättre, även om den totala träningsvolymen säkert spelar roll här, har man möjlighet att träna varje muskelgrupp 2-3 gånger under en vecka så är det nog en fördel. Förutsatt att man återhämtar sig tillräckligt mellan passen. Att träna muskeln man vill prioritera oftare låter som en bra idé.
Citera
2018-06-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan

Allt kommer inte växa till en jämn symmetri om man tränar allt 2 ggr i veckan. Men det fungerar för de flesta att träna så. Det finns alltid något som släpar, men att upptäcka det själv är inte lätt. Själv vill jag gärna titta åt andra hållet när något släpar och så skjuter jag upp det.
Ingen tränar eller ens utför övningarna optimalt på vanliga gymkedjor. Men gör man sitt bästa ökar oddsen betydligt att få resultaten man strävar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nu var inte frågan riktad till mig, så MRZnr1 får rätta mig om han syftade på något annat. Personligen gissar jag på att ju fler gånger man kan stimulera en muskel, desto bättre, även om den totala träningsvolymen säkert spelar roll här, har man möjlighet att träna varje muskelgrupp 2-3 gånger under en vecka så är det nog en fördel. Förutsatt att man återhämtar sig tillräckligt mellan passen. Att träna muskeln man vill prioritera oftare låter som en bra idé.

Kan inte tillägga så mycket.
Citera
2018-06-17, 20:02
Avslutad
Citat:

Sagt av en som tränar varje dag enligt egen utsago. Varje dag. Jag undrar jag, vilken slags återhämtning den personen får.
Citera
2018-06-17, 20:17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Sagt av en som tränar varje dag enligt egen utsago. Varje dag. Jag undrar jag, vilken slags återhämtning den personen får.
Hur menar du?
Citera
2018-06-17, 23:29
Avslutad
Citat:
Hur menar du?

Jag menar att det är omöjligt att träna varje dag och kunna återhämta sig från det. Med träning menar jag inte promenader eller dylikt.
Citera
2018-06-18, 09:53
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Jag menar att det är omöjligt att träna varje dag och kunna återhämta sig från det. Med träning menar jag inte promenader eller dylikt.
Jag är lite inne på detta också att kunna gymma 6-7 dagar vecka är inte rimligt att göra och få maximala resultat, troligen skulle de allra flesta få samma eller bättre resultat på att träna 3-4 pass och även i många fall två särskilt som nybörjare.

Kroppen måste efter träning först återhämta sig till sitt normalläge och sedan hinna superkompensera dvs bli starkare/större. Detta är inget som görs på några timmar och även om man inte tränar samma muskelgrupp varje dag så finns det mycket muskler som får indirekt träning och därmed inte får möjlighet att återhämta sig fullt ut.

Att därför tro att man som nybörjare får bättre resultat av träning 6 dagar/v än tex 3 dagar/v. som nybörjare behöver man mycket lite stimuli för att få resultat.

Angående att prioritera sin träning vilket skulle vara svaret på frågan hur man hinner så är nog det endast en liten del av sanningen. Troligen så har man inte familj och heltidsjobb i varje fall inget krävande heltidsjobb. Som singel är det ju inga problem dock.
Citera
2018-06-18, 10:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Nej då, det går bra, hade fokus varit styrka så hade det säkert inte varit optimalt och då hade jag förmodligen haft ett annat upplägg. Jag tränar inte särskilt tungt, aldrig under 5 rep i princip, och volymen per pass (set och övningar) är inte överdrivet stor eftersom min träningsfrekvens är hög. Däremot om jag av någon anledning slarvar med kosten/sömnen så märker jag av det direkt och då brukar jag ta vilodag, vilodagarna brukar bestå av 60-80 min lågintensiv cardio på cykel och löpband, men så länge jag har ett tillräckligt energiintag (Kaloribalans i mitt fall) så går det bra för min del. Jag är även relativt ung så åldern har inte blivit en faktor för återhämtningen ännu, och det är mer det senaste året jag tränat varje dag, så det är en träningsvolym jag tränat mig upp till.
Citera
2018-06-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Jag är lite inne på detta också att kunna gymma 6-7 dagar vecka är inte rimligt att göra och få maximala resultat, troligen skulle de allra flesta få samma eller bättre resultat på att träna 3-4 pass och även i många fall två särskilt som nybörjare.

Kroppen måste efter träning först återhämta sig till sitt normalläge och sedan hinna superkompensera dvs bli starkare/större. Detta är inget som görs på några timmar och även om man inte tränar samma muskelgrupp varje dag så finns det mycket muskler som får indirekt träning och därmed inte får möjlighet att återhämta sig fullt ut.

Att därför tro att man som nybörjare får bättre resultat av träning 6 dagar/v än tex 3 dagar/v. som nybörjare behöver man mycket lite stimuli för att få resultat.

Angående att prioritera sin träning vilket skulle vara svaret på frågan hur man hinner så är nog det endast en liten del av sanningen. Troligen så har man inte familj och heltidsjobb i varje fall inget krävande heltidsjobb. Som singel är det ju inga problem dock.

Samtidigt så kör många nybörjare en dag för axlar, en för biceps, en dag för triceps osv. Så blir mycket träning och lite volym.
Citera
2018-06-18, 10:41
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Samtidigt så kör många nybörjare en dag för axlar, en för biceps, en dag för triceps osv. Så blir mycket träning och lite volym.
Så är det absolut, det är dock inget upplägg jag tror på speciellt mycket
Citera
2018-06-18, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Så är det absolut, det är dock inget upplägg jag tror på speciellt mycket

Ne inte jag heller.
Kan ta mig själv då jag blivit "övertränad".
Jag körde varje dag under säkert ett års tid på en tresplit med 8-12 reps. Inga basövningar alls. Det fungerade perfa. Allt gick bra.

Enda gången jag blivit övertränad var nyligen då jag körde Wendlers 531 men samtidigt lade in så jag körde mark, bänk och knäböj 3ggr i veckan med ytterligare två bonuspass på lör och söndag. Fick överträningsskador i armar och händer inom några få månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in