Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är helt meningslöst att argumentera med dig, men en japan kan inte bli etnisk svensk enligt SD.

Lika lite som en ko kan bli en älg.

Du kan tycka det. Jag kan tycka det. Men Åkesson har på en direkt fråga hävdat motsatsen och ditt parti är supertydliga med att svenskhet inte är en fråga om "biologi". Lika lite bör Åkessons japanskhet alltså vara en fråga om hans utseende i Tokyos tunnelbana, som en japans utseende är avgörande i Stockholms.

Och du har rätt i att ytterligare diskussion är meningslös eller snarare kontraproduktiv - ur ditt perspektiv. För mig är det tvärtom, vilket är vad jag vill åskådliggöra för potentiella aktivister och opinionsbildare med gott uppsåt.

Följ inte laserpekarens ljuspunkt, utan hitta ett effektivt sätt att vinna ÅSKÅDAREN. Hur många SD:are och presumtiva AfS:are håller själva med Åkesson om att "få nu levande" är att betrakta som etniska svenskar? Hur många tror egentligen på talet om "öppen svensk kulturentitet"?

Väldigt få. Så länge samtalet handlar om detta och återkommer till detta kommer varje nytt inlägg från motparten vara kontraproduktivt, vilket alltså inte bör vara källa till irritation.
Citera
2018-06-17, 15:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du kan tycka det. Jag kan tycka det. Men Åkesson har på en direkt fråga hävdat motsatsen och ditt parti är supertydliga med att svenskhet inte är en fråga om "biologi". Lika lite bör Åkessons japanskhet alltså vara en fråga om hans utseende i Tokyos tunnelbana, som en japans utseende är avgörande i Stockholms.

Och du har rätt i att ytterligare diskussion är meningslös eller snarare kontraproduktiv - ur ditt perspektiv. För mig är det tvärtom, vilket är vad jag vill åskådliggöra för potentiella aktivister och opinionsbildare med gott uppsåt.

Följ inte laserpekarens ljuspunkt, utan hitta ett effektivt sätt att vinna ÅSKÅDAREN. Hur många SD:are och presumtiva AfS:are håller själva med Åkesson om att "få nu levande" är att betrakta som etniska svenskar? Hur många tror egentligen på talet om "öppen svensk kulturentitet"?

Väldigt få. Så länge samtalet handlar om detta och återkommer till detta kommer varje nytt inlägg från motparten vara kontraproduktivt, vilket alltså inte bör vara källa till irritation.

Du argumenterar mot en halmgubbe. Du verkar så desperat att hitta skillnader mellan AfS och SD så du hittar på saker som är rent bisarra.

Som att SD skulle betrakta att en etnisk somalier skulle bli etnisk svensk. Det är ju fullständigt bisarrt att ens påstå detta.
Citera
2018-06-17, 15:34
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Jo, det är en fråga de alltid har drivit.

Inom skola/förskola eller kommunalt arbete, ja. Inte på offentlig plats eller i privat sektor vad jag vet.
Citera
2018-06-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Inom skola/förskola eller kommunalt arbete, ja. Inte på offentlig plats eller i privat sektor vad jag vet.

Det är rätt, och det var väl just sjukvården vi diskuterade.

Till skillnad från AfS'arna som är så marginella så de kan hitta på vad som helst, så måste SD leverera realistiska förslag som är rättssäkra. Exakt var går gränsen mellan slöja och annan huvudbonad? Gäller förslaget även i det egna hemmet? Mm mm.
Citera
2018-06-17, 15:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Det är bara en rimlig nationalistisk grundsyn som inte utesluter att utlänningar bedriver forskning i Sverige i speciella undantagsfall. Jag betvivlar starkt att nuvarande universitetskultur är något som AFS ställer sig bakom utan förbehåll. T ex tror inte Kasselstrand själv att AFS ens får tillträde till universiteten för att bedriva valrörelse, medan andra partier kommer att vara där och hjärntvätta framtidens intellektuella som vanligt. Detta är en annan fråga och visst det kan du säga, men jag betvivlar fortfarande att utländska forskare kommer till Sverige i samma mönster som sker nu. T ex skulle det inte förvåna mig om den etniska sammansättningen på gruppen som helhet förändras. Endel nationaliteter kanske inte får komma hit längre medan andra får komma hit i större antal. Själv får du gärna bidra med något vettigt till tråden istället för att spela streetsmart.
Så hur ska du ha det, menar du att utländska forskare tillför någonting eller ej?
Citera
2018-06-17, 15:46
Medlem
Citat:
Du argumenterar mot en halmgubbe. Du verkar så desperat att hitta skillnader mellan AfS och SD så du hittar på saker som är rent bisarra.

Som att SD skulle betrakta att en etnisk somalier skulle bli etnisk svensk. Det är ju fullständigt bisarrt att ens påstå detta.

Om "biologi" uttryckligen inte har med svenskhet att göra - vad menar du och SD då ens med svensk etnicitet?

Notera att jag faktiskt interagerat med centralt placerade SD:are här på Flashback och framfört dessa åsikter. Joakim Larsson skrev att man aktivt bestämt att inte prata om svensk etnicitet, vilket jag hela tiden menat var dumt. Dummare ändå är ju att som Åkesson gå steget längre och svamla om att få nu levande är att betrakta som etniska svenskar.

Varför skulle det vara kontroversiellt att det finns etniska svenskar?
Citera
2018-06-17, 15:52
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så hur ska du ha det, menar du att utländska forskare tillför någonting eller ej?
Inte nödvändigtvis, nej.
Citera
2018-06-17, 15:56
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Inte nödvändigtvis, nej.
Så vad gör alla utländska forskare i Sverige?
Citera
2018-06-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Varför skulle det vara kontroversiellt att det finns etniska svenskar?

Vem har sagt att det är kontroversiellt. Självklart finns det etniska svenskar.

Det finns en Wikipedia-sida om saken, som finns på 50-60 språk :
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedes

Vad håller du på med egentligen?
Citera
2018-06-17, 16:00
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Vem har sagt att det är kontroversiellt. Självklart finns det etniska svenskar.

Det finns en Wikipedia-sida om saken, som finns på 50-60 språk :
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedes

Vad håller du på med egentligen?
Om du tycker etniska svenskar är en självklarhet så är AfS partiet för dig. Om du däremot förnekar att etniska svenskar existerar, annat än i mycket litet antal som har överlevt sedan istiden, så ska du fortsätta att rösta på SD. Jag förstår faktiskt inte din motvilja till AfS när partiet på punkt efter punkt infriar alla dina krav, något man inte kan påstå att SD gör.
Citera
2018-06-17, 16:03
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Har aldrig sagt att personerna i NMR töntar, tvärtom så krävs det mod att gå med i en sådan organisation där du är väldigt sårbar. Har dock problem med deras "image".

Helt obergrippligt att du anser att folket i AfS är "töntar" jämfört med SD? Har du ens läst respektive parties riksdagslistor? Den ena är full av karriärister medan den andra är fullt med folk som har lyckas inom akademin/företagande.

AfS eventuelle inträdde i riksdagen skulle inte innebära att de per automatik blir ett stödhjul åt SD, de kommer givetvis ställa krav, precis som VPK gör.

Töntar eller "image"... whatever.

Jag pratade om de som kommer till tals och syns, inte om riksdagslistor. Jag tycker att Kassel är väldigt töntig, Jeff är bättre, men ibland börjar han svamla, han med.

Ja, exakt. Enligt mig får VpK en *relativt* liten del av sin "extrema" politik, men de ändå säger att de är hårdingar och att S är för mesiga. Dessutom tillåter VpK:s existens S att gå mot... mitten och bli alltså *mindre* "extrema", inte tvärtom. Så det blir ungefär likadant med AfS-SD

Det är det som jag försöker förmedla. Många här tror att AfS existens kommer *per automatik* att tvinga SD att förbli/bli mer "hårdingar", men det kan bli det motsatta faktiskt. SD kan nu förhandla bort NATO-, EU-, bögar-, FN-flyktings-, vinst-motståndet osv *utan* att tappa till soffan... istället tappar de till AfS vilket inte är ett "riktigt" tapp. Röstmaximering, my ass!

AfS:s existens gör alltså att SD kan förbli/bli mer "mjukisar" i vissa frågor, men kanske blir hårdare i andra
Citera
2018-06-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Om du tycker etniska svenskar är en självklarhet så är AfS partiet för dig. Om du däremot förnekar att etniska svenskar existerar, annat än i mycket litet antal som har överlevt sedan istiden, så ska du fortsätta att rösta på SD. Jag förstår faktiskt inte din motvilja till AfS när partiet på punkt efter punkt infriar alla dina krav, något man inte kan påstå att SD gör.

Jag förstår inte vad ni håller på med. Då är väl Wikipedia "partiet för mig" också då, eftersom det där står självklarheten att svenskar finns som etnisk grupp. Det är bara så bisarrt att hävda att SD tycker att det inte "finns" några etniska svenskar. Det är så oerhört bisarrt att påstå.

Lite kul: lärde mig från Wikipedia-sidan att det tydligen finns ca 13.4 miljoner etniska svenskar i hela världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in