2018-06-17, 15:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Bryter det inte mot GDPR om man lägger ut bilder på folk? Speciellt i syfte att man skall kunna identifiera och undvika dessa personer.

Jo, med böter för Facebook med upp till 4% av årsomsättningen eller som högst €20 000 000. Facebook skulle alltså givetvis tämligen fort ta bort gruppen om någon anmälde den. Annars kan vem som helst som blir uthängd kräva rejäla skadestånd från Facebook.

En solklar och direkt farlig överträdelse för Facebook.

Kan också tänka mig att svenska moderatorer på Facebook fått mycket tydliga instruktioner om den här typen av uthängningsgrupper.
Senast redigerad av sinewave 2018-06-17 kl. 15:16.
Citera
2018-06-17, 15:21
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
En sluten facebookgrupp är ju inte precis en folktribunal.

En sluten facebookgrupp med 21 000 användare är ingen sluten facebookgrupp.
Citera
2018-06-17, 15:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
En sluten facebookgrupp med 21 000 användare är ingen sluten facebookgrupp.

Whatever. Det är väl fullständigt skit samma vad de gör.
Citera
2018-06-17, 15:24
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jo, med böter för Facebook med upp till 4% av årsomsättningen eller som högst €20 000 000. Facebook skulle alltså givetvis tämligen fort ta bort gruppen om någon anmälde den. Annars kan vem som helst som blir uthängd kräva rejäla skadestånd från Facebook.

En solklar och direkt farlig överträdelse för Facebook.

Kan också tänka mig att svenska moderatorer på Facebook fått mycket tydliga instruktioner om den här typen av uthängningsgrupper.
Det var så jag tolkade GDPR med, får väl se om gruppen försvinner eller om Facebook tar straffet.
Citera
2018-06-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumpLump
Människor som inte nätdejtat har redan blivit uthängda i gruppen.

Man behöver förstå att sådant här utnyttjas av människor som vill andra illa och sedan ursäktar det som en varning och "metoo" relevant.

Dessutom kan man inte skydda sig själv när man redan blivit uthängd och smutskastad inför 20.000 personer varav 5 tusen personer bor i samma stad och som har bekanta till dig.

Samma idioti när man hör integritetskränkande metoder och människor som kommer med påståenden som "har du rent mjöl i påsen så behöver du inte oroa dig"... Man har alltså inget konsekvens tänk övht och hur framtida problem kommer med.

Det påverkar dig hur rent mjöl du än har. Att en person ska få stämpel för att han är en fuckboy är ju bara rent av löjligt.

Han får det isf i en stängd facebookgrupp som varnar för fuckboys. Vem skulle se det förutom tjejer i dejtingålder? Det är inget som påverkar ens anställning.

Sådan är ju nu verkligheten att om några tjejer i din stad sätter sig och tar en fika och säger att DumpLump är en player, fuckboy, skitsövel och f.ö. har liten penis, så får de lov att göra det i ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet. Trist för dig men så är det.

Citat:
Flashbackanvändare är ingen homogen grupp, utan ett konglomerat av allehanda pack runt om i landet. Min åsikt är att det inte finns någon nation i världen där det råder absolut yttrandefrihet, och det skulle inte vara önskvärt att leva i ett sådant samhälle. Jag är absolut emot yttrandefrihet när det gäller barnporr, uppmaning till självmord, och uthängningar i hämndsyfte. HFM-lagstiftningen är jag däremot tveksam till, går det att kränka en miljard muslimer eller två miljarder svarta människor på en och samma gång?

Det som är gemensamt för den förkrossande mängden av alla sexualbrott är att förövaren är en ung man i åldern 18-44 år. Många hävdar att bara blattar begår sexualbrott, men Ali 59 år begår sällan överfallsvåldtäkter. Vill man inte få dåligt rykte så är det ingen garanti att man slipper det även om man beter sig korrekt. Och moraliskt förkastligt beteende måste kunna förlåtas vid en viss tidpunkt, eller åtminstone inte läggas ut till allmän beskådan.

Nä jag vet men de flashbackanvändare som ständigt ska gråta ut över hur deras yttrandefrihet begränsas - varför diskuterar de inte nu då?
Det hängs ständigt ut folk på flashback för det ena och det andra. Ofta ren smutskastning och förtal. Jag ser nästan aldrig någon stå upp för dem.

Tjejer som snackar om killar som beter sig svinaktigt har iaf inte jag något att opponera mot.
Citera
2018-06-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ok. Men då är det ingen fara om jag skulle snoka upp din identitet, och fixar ett falskt Facebookkonto där jag säger mig vara en ledsen utsatt tjej - och går in i gruppen och hänger ut dig och säger att du är världens mest ondskefulla våldtäktsman som har våldtagit mig gång på gång?

Extrema exempel kan man alltid komma på. Men det är inte det gruppen är till för.

Du kan starta en tråd på flashback om att Anders Andersson i Anderstorp (fingerat namn) är en våldtäktsman om du vill. Det får mig inte vilja stänga ner flashback.
Citera
2018-06-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Extrema exempel kan man alltid komma på. Men det är inte det gruppen är till för.

Du kan starta en tråd på flashback om att Anders Andersson i Anderstorp (fingerat namn) är en våldtäktsman om du vill. Det får mig inte vilja stänga ner flashback.

Fast den där jämförelsen kan man inte göra därför att den tråden hade stängts ner direkt av moderator om källan bara var en Flashback användare och stämplats som troll.
Citera
2018-06-17, 15:38
Medlem
franges avatar
Citat:

Nej just det, du har inga problem så länge det "bara" drabbar "någon annan" - då rycker du bara på axlarna och tittar åt ett annat håll.

I Tyskland hämtade de först kommunisterna,
och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;

Sedan hämtade de de fackanslutna,
och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;

Sedan hämtade de judarna,
och jag protesterade inte, för jag var inte jude;

Sedan hämtade de mig,
och då fanns ingen kvar som protesterade.
Citera
2018-06-17, 15:40
Medlem
Citat:
Han får det isf i en stängd facebookgrupp som varnar för fuckboys. Vem skulle se det förutom tjejer i dejtingålder? Det är inget som påverkar ens anställning.

Sådan är ju nu verkligheten att om några tjejer i din stad sätter sig och tar en fika och säger att DumpLump är en player, fuckboy, skitsövel och f.ö. har liten penis, så får de lov att göra det i ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet. Trist för dig men så är det

Tydligen så har du inte koll på läget.
Det är skillnad på förtal och lite skvaller inom en kompis krets.

Dessutom så sysslar gruppen med anklagelser som har större betydelser så som misshandel våldtäkt och misstankar vilket tydligen är förtal.

Om sådana här grupper tillåts så kan du förvänta dig att dina skattepengar dras till utredningar som har att göra med "hon kalla mig det här och anklaga mig det här" är det något du vill!? Som sagt konsekvens tänk existerar inte hos människor övht.

Om du vill sprida lite gossip med dins tjejvönner så får du göra det men om du ska hålla på. Ed förtal så får du stå sitt kast sedan när du får skit tillbaka samt böter och som en skvaller kärring alternativt kärring som sprider lögner för att få lite uppmärksamhet.
Citera
2018-06-17, 15:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
En sluten facbookgrupp med 21 000 användare är ingen sluten facebookgrupp.

Spelar ingen roll enligt lagar och regler. 'Sluten' i detta fall skulle vara om medlemmarna i gruppen hade kontrakt om sekretess och annat; skulle inte tro det. Förmodligen läcker gruppen som ett såll.

Än värre, för Facebooks del, är att informationen dessutom är strukturerad och sökbar. Det går alltså att jämföra med ett register, något som står i diamentral motsats till vad GDPR förordar.

Det är nästan så att man skapar ett konto på någon raggsajt endast i syfte att hamna i den där gruppen och sedan stämmer Facebook.
Citera
2018-06-17, 15:43
Medlem
JaredLetos avatar
Tror min flickvän är med i den gruppen.
Citera
2018-06-17, 15:46
Medlem
JaredLetos avatar
Kan be bruden printa lite ifall intresse finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in