Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 13:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Hur kan det komma sig att VitruvianskeMannen nu två gånger släppt diskussionen med mig om Åkessons uttalande om svensk etnicitet, tror ni?

Släppt? Jag har ju själv flera gånger länkat till, och citerat, det berömda uttalandet. Här har du det igen om du missat:

https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

Vid 0:30. Det är sannolikt Sveriges kändaste uttalande där någon verkligen tydligt försvarar att det finns en svensk etnicitet, och tar fajten med Romsoms dravel. Hur kan du påstå att jag "släppt" detta?
Citera
2018-06-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Tack! Detsamma!

Här delar jag inte din bedömning. Jag ser inte ett spår av detta runt om i Europa. Det är nog bara om man stirrar sig lite för blind på det svenska läget som man kan tro det.

Det är en spaning om en kommande framtid där både globalister och anti-globalister radikaliseras, och där högerpopulistiska positioner flyttas allt mer mot etnonationalism och där fokus mot det som brukar kallas judiskt inflytande ökar. Men som jag skrev så tror jag att vi behöver gå åtminstone tio år in i framtiden innan bredare massor är redo för detta.
Citera
2018-06-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Släppt? Jag har ju själv flera gånger länkat till, och citerat, det berömda uttalandet. Här har du det igen om du missat:

https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

Vid 0:30. Det är sannolikt Sveriges kändaste uttalande där någon verkligen tydligt försvarar att det finns en svensk etnicitet, och tar fajten med Romsoms dravel. Hur kan du påstå att jag "släppt" detta?

På vilket sätt pratar Åkesson eller Romson om japansk etnicitet - hon nämner ju uttryckligen svensk kultur, vilket är SD:s paradfråga? Han skulle väl rimligen "bli" japan på samma sätt som en japan kan "bli" svensk enligt honom, dig och SD?

Fråga: Om Jimmie Åkesson "jobbar stenhårt och bidrar", om han "integrerar sig till 100%" och är superlojal med den japanska nationen - är han då enligt dig inte japan efter SD:s egna kriterier?

Som det är nu vet vi att han på en direkt fråga från Göran Rosenberg om svensk etnicitet finns svarade att "få nu levande är att betrakta som sådana".

Ett hårresande uttalande från en svensk "nationalist".
Citera
2018-06-17, 14:06
Medlem
Tjyvass avatar
Under hela 1900-talet sågs Sverige som ett av världens främsta export-länder. Det är något vi som land har tappat senaste 20 åren som mest har handlat om att importera varor.

Men nu finns det ett svenskt parti som föreslår en ny innovativ politik som kan stimulera ett nytt svenskt exportunder! Alternativ för Sverige tänker lägga ner Migrationsverket och bygger upp den nya myndigheten Återvandringsverket.

Vilket land har störst behov av universitetsutbildade fåraherde, Sverige eller Afghanistan? I Sverige hade personen förmodligen förblivit arbetslös, eller om han hade haft tur fått jobba deltid på ICA. I sitt nya gamla hemland skulle han med en universitetsexamen från Mittuniversitetet genast bli en del av landets bildade elit.

Har Sverige större behov av sjuksköterskor som klär sig i slöja än vad Syrien har?

Givetvis ska vi ta vara på och utnyttja vårt resursöverflöd och exportera experter, driftiga småföretagare och innovativa entreprenörer som är två eller trespråkiga till det törstande Somalia.

Med AfS politik går vi in i en ny era av framgångsrik export. En helsvensk tradition!
Senast redigerad av Tjyvas 2018-06-17 kl. 14:09.
Citera
2018-06-17, 14:14
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Samhällsnytt har publicerat en artikel skriven av Stefan Torssell som riktar sig till Alternativ för Sverige. Torssells syfte med artikeln är att uppmana AfS att bli pro-israeliskt eftersom det annars kan gå illa för partiet. Att Gustav Kasselstrand och co inte tagit ställning på något annat sätt än att, lite försiktigt, förespråka en tvåstatslösning verkar alltså inte göra Torssell nöjd. Själv så tycker jag att artikeln är fullkomligt onödig och att den inleds med att han lyckas ge partiet fel namn gör den inte mer nödvändig. Faktum är att Stefan Torssells starka engagemang för semiter i Mellanöstern är onödigt.

https://samnytt.se/stefan-torssell-alternativ-for-sverige-vs-palestina/
Mycket märklig och undermålig artikel. Följande passage kan lyftas ut:
Citat:
Givetvis förstod en del partistrateger det geniala i att SD intar en Israel-vänlig hållning för att slippa alla angrepp att partiet skulle vara antisemitiskt. Dumma vore de annars. Men det fanns ytterligare ett skäl och det är att en Israel-vänlig hållning rimmar bättre med en nationalistisk hållning.
SD är i dag det mest pro-israeliska och pro-judiska partiet av alla riksdagspartier.
Det är en av förklaringarna till brytningen mellan SD och SDU 2015, men bara en delförklaring. Andra åsiktsskillnader går att utläsa vid en jämförelse mellan SD:s och Afs olika partiprogram.
1. Det är rätt jävla patetiskt att hålla på och bli fanatiska sionister för att neutralisera nazi-kortet. Newsflash: Det har inte gjort det, folk vill ju fortfarande kleta det på er, särskilt inom media och vänsterkanten som snarast sympatiserar med palestinierna.

2. Det är väldigt intressant att han skriver att det finns andra åsiktsskillnader att utläsa i partiprogrammet. Det kunde ju utgjort intressant diskussionsunderlag om han faktiskt diskuterade detta, men istället tas hela jävla krönikan upp av att diskutera sossarna och centerns historia och sedan köra fast lite mer i Israelfrågan. Alla frågor han vill att AfS ska klargöra handlar enbart om synen på Israel.

3. Det är intressant att samma personer som ylar om att AfS riskerar att slå en kil genom oppositionen mot sjuklövern, och att det är viktigt att arbeta ihop, tydligen inte har några som helst problem att ställa ultimatum för samarbete i något som borde vara en jävla skitfråga inom den nationella rörelsen. Alla kan inte vara överens om alla småfrågor, en konflikt på en annan kontinent kan knappast vara så viktig att det krävs total ideologisk samsyn för att kunna samarbeta om mer akuta frågor som att rädda Sverige.

Särskilt eftersom Stefan Torsell verkar ha en i sammanhanget extrem syn på frågan. Eftersom han är mot en tvåstatslösning och rimligen mot att palestinierna ska integreras i Israel i en gemensam stat, är i princip den lösning han kräver att alla ska ställa upp på att du deporterar alla palestinier från Gaza och Västbanken. Det ställer för fan knappast alla politiker i Israel sig bakom, att du ha det som ett ideologiskt renhetstest för AfS att stå för detta är hål i huvudet.
Citera
2018-06-17, 14:15
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Samhällsnytt har publicerat en artikel skriven av Stefan Torssell som riktar sig till Alternativ för Sverige. Torssells syfte med artikeln är att uppmana AfS att bli pro-israeliskt eftersom det annars kan gå illa för partiet. Att Gustav Kasselstrand och co inte tagit ställning på något annat sätt än att, lite försiktigt, förespråka en tvåstatslösning verkar alltså inte göra Torssell nöjd. Själv så tycker jag att artikeln är fullkomligt onödig och att den inleds med att han lyckas ge partiet fel namn gör den inte mer nödvändig. Faktum är att Stefan Torssells starka engagemang för semiter i Mellanöstern är onödigt.

https://samnytt.se/stefan-torssell-alternativ-for-sverige-vs-palestina/
Tidigt klargör den här muppen hur antisvensk han är:

Citat:
Innan jag fortsätter kan det vara bra för läsarna att känna till min ståndpunkt. Jag försvarar det judiska folkets rätt till sitt eget land och det judiska folkets rätt att själva forma sin framtid. Jag är emot en tvåstatslösning för Israel.

Minsta tvekan från Afs på den punkten gör att jag bedömer att partiet för alltid kommer att vara dömt att stå utanför riksdagen.
Citera
2018-06-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Under hela 1900-talet sågs Sverige som ett av världens främsta export-länder. Det är något vi som land har tappat senaste 20 åren som mest har handlat om att importera varor.

Men nu finns det ett svenskt parti som föreslår en ny innovativ politik som kan stimulera ett nytt svenskt exportunder! Alternativ för Sverige tänker lägga ner Migrationsverket och bygger upp den nya myndigheten Återvandringsverket.

Vilket land har störst behov av universitetsutbildade fåraherde, Sverige eller Afghanistan? I Sverige hade personen förmodligen förblivit arbetslös, eller om han hade haft tur fått jobba deltid på ICA. I sitt nya gamla hemland skulle han med en universitetsexamen från Mittuniversitetet genast bli en del av landets bildade elit.

Har Sverige större behov av sjuksköterskor som klär sig i slöja än vad Syrien har?

Givetvis ska vi ta vara på och utnyttja vårt resursöverflöd och exportera experter, driftiga småföretagare och innovativa entreprenörer som är två eller trespråkiga till det törstande Somalia.

Med AfS politik går vi in i en ny era av framgångsrik export. En helsvensk tradition!

Vet inte vad du dravlar om, men okunskapen verkar total. Sverige har sedan ca 1990 ett stabilt export-överskott, innan dess var det ungefär jämt mellan import och export mellan 1970-1990, och före dess också ett överskott sedan andra världskriget.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/export-och-import-av-varor-och-tjanster/

Men jag håller med dig i princip, vi ska inte ha några sjuksköterskor som klär sig i slöja, eller universitetsutbildade fåraherdar. Detta är ju precis varför SD är så viktiga och behövs.
Citera
2018-06-17, 14:18
Medlem
Citat:

På vilket sätt är ett ställningstagande för Israels rätt att finnas (bland sina blodtörstiga arab-grannar) ett antisvenskt ställningstagande. Förstår verkligen inte det.

Men han har rätt, man känner en del antisemitiska stämningar här i tråden, och det är ytterligare en garant för att AfS aldrig kommer att få mer än några promille.
Citera
2018-06-17, 14:25
Medlem
Citat:

Jag vet ju inte hur AfS tänker i den här frågan och hur långt de kommit i dessa tankegångar som jag ju framfört till fulländning i åratal - men det är här framtiden ligger. Även på ett partipolitiskt plan handlar det om att göra sig till länk mellan politik och näringsliv. Vi talar om ett återvandringsindustriellt komplex som utan vidare kan omsätta 50 miljarder om året - med samhällsvinst från första kronan. En industri som kommer behöva politisk och medial lobbyverksamhet.

Utförarna är riskkapitalister och etniska entreprenörer som rekryterar återvandrare för att själva tjäna pengar. Magin i det hela är att en omväxlad biståndsbudget och en liten del av bidragskostnaderna i Sverige på grund av kostnadsfördelar kan försörja miljoner återvandrare i Somalia eller Afghanistan.

Om vi inte tillverkar plastprodukter eller odlar kaffebönor i svenska drivhus - varför ska någon enda människa försörjas av skattebetalarna där det är som dyrast och mest miljöskadligt?
Citera
2018-06-17, 14:27
Medlem
Citat:

Jag får Per Ahlmark-vibbar av Torsells text. Trist då jag inte uppfattat honom som bindgalen tidigare.
Citera
2018-06-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
På vilket sätt pratar Åkesson eller Romson om japansk etnicitet - hon nämner ju uttryckligen svensk kultur, vilket är SD:s paradfråga? Han skulle väl rimligen "bli" japan på samma sätt som en japan kan "bli" svensk enligt honom, dig och SD?

Fråga: Om Jimmie Åkesson "jobbar stenhårt och bidrar", om han "integrerar sig till 100%" och är superlojal med den japanska nationen - är han då enligt dig inte japan efter SD:s egna kriterier?

Hela diskussionen handlar ju om etnicitet och kultur, det som Romson blandar ihop. Åkesson sätter henne ordentligt på plats genom att säga att man blir japan för att man lever och verkar i Japan, eller svensk för att man lever och verkar i Sverige. En svensk är en person med svensk etnicitet.

Naturligtvis blir inte Åkesson, född och uppvuxen i norra Skåne, etnisk japan för att han "integrerar sig till 100" och är superlojal med den japanska nationen". Är du dum eller?
Citera
2018-06-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hela diskussionen handlar ju om etnicitet och kultur, det som Romson blandar ihop. Åkesson sätter henne ordentligt på plats genom att säga att man blir japan för att man lever och verkar i Japan, eller svensk för att man lever och verkar i Sverige. En svensk är en person med svensk etnicitet.

Naturligtvis blir inte Åkesson, född och uppvuxen i norra Skåne, etnisk japan för att han "integrerar sig till 100" och är superlojal med den japanska nationen". Är du dum eller?

Åkesson har på direkt fråga förnekat nu levande svensk etncitet och upprepar gång på gång på gång att svenskheten enligt SD inte är "biologisk". Svensk etnicitet nämndes inte av vare sig Romson eller Åkesson. Klippet handlar inte om etnicitet.

Romson nämner svensk kultur och Åkesson replikerar att det inte räcker att åka tunnelbana för att bli del av det SD kallar svenskhet, nämligen den "öppna svenska kulturentiteten".

Fråga: Om en japan enligt SD kan "bli" svensk - varför kan Åkesson inte "bli" japan? Även om det i båda fallen krävs mer än en tunnelbanetur eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in