2018-06-17, 11:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Instämmer i "välkommen tillbaka Solglittret!"

Ja, förhören med makarna H-son borde ju ha varit både djupgående och detaljerade. Likaså förhören med övriga involverade, eftersom hela händelsen är så full av motsägelser. Enbart de som befann sig riktigt nära familjen kan bidra med klargöranden (vilket de säkert har gjort i polisförhören).

I föräldrarnas ögon var barnen så sjuka att de inte hade någon framtid. I skolans ögon var barnen tillräckligt friska för att delta i regelbunden och omfattande hemundervisning. Om barnen inte hade haft något utbyte av undervisningen så borde väl skolan ha slagit larm.

I föräldrarnas ögon var hela tillvaron meningslös och katastrofalt mörk. I skolans ögon fanns ingenting som motiverade en orosanmälan.

Ibland kan det vara lättare att se klart och göra "objektiva" bedömningar av ett skeende om man står litet vid sidan om. Vem stod litet vid sidan om - släktingar, vänner, föräldrar till barnens kamrater?

Det verkar som alla släktingar bor långt bort. De kanske inte hade någon vidare insikt. Rockkungen skrev först att A var fullt frisk och ändrade sej sen till mycket sjuk. Får en känsla av att familjen var rätt så ensam, i alla fall med sina problem.
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-06-17 kl. 11:42.
Citera
2018-06-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Den enda förklaringen jag kan se som godtagbar om jag vore ett presumtivt vittne, är just en gemensam resa.
Men vittnena teg nog om vad de tänkte. Familjen värnade om sin integritet och då frågar man inte för mycket.
Walla-walla-wincha, jag vill inte tro att makarna i tillägg till tabletter som dövade, också halsade ur flaskan...men du ställde en fråga för många inlägg sedan: Hur såg det ut i familjens kylskåp? Som mycket annat, får vi inget svar, men jag tycker också att det vore intressant att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Inbördes testamenten är vanligt men de brukar ju reglera vad som skall hända om ena partnern dör. Inte vara formulerade som i detta fall enbart utifrån att båda dör samtidigt och barnen inte längre finns...

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja! Hur brukar testamenten se ut? Det fanns ju bara en rad för underskrift på testamentet, och där hade H fyllt i. Visst saknades det en förtryckt rad för Os underskrift?

Tack för svaren. Då förstår jag att ett gemensamt testament är inget ovanligt i sig, så paret Han***n reagerade inte på detta. Skillnaden mellan inbördes och gemensamt testament är inte riktigt klart för mig, men det behövs inte heller. Alltså att makar testamentera till varandra är nog vanligt överallt, men att det är bara ett gemensamt dokument, det var det jag reagerade på.

Men då går jag utifrån att man gick till paret H*, skymde texten, ingen verkade nervös eller konstig och det hela upplevdes som en vanlig procedur. Så som man brukar göra när man någon gång bestämmer sig att ordnar med arvet.

Med tanke vad som hände kvarstår dock många frågor, som nämndes innan.
Hur kan man verkar normal och lugn i en sådan situation? Jag har ingen aning. Man är lung efter att beslutet fattades?
Man har tagit lugnande medel ? Tror knappast att man gjorde det av denna anledning, antingen har man gjort det länge eller man är rädd för att mista kontroll, tror jag (och då tar man inget).
Man har inga känslor att visa, iskall genom planerad?
H visste inte vad hon undertecknade, eller fick en förklaring varför testamentet utformades som det gjorde. Så hon visste inte om planerna. Känns lite långsökt. Alltså i alla fall jag hade velat se pappret när det var undertecknad hemma. Och hon var jurist. Så att hon inte visste känns inte riktig sannolikt. Och vilken förklaring skulle vara rimligt för H att formulera testamentet så där (om hon inte visste om planerna). Det räcker inte riktig med en planerad kort gemensam resa, tycker jag.

Antingen H visste om planerna eller man måste göra massa antagande kring det perfekt planerade mord. Men då hade man till exempel behövd att veta om det fanns flera formuleringar av ett testament. Datorns innehåll hade varit central. Och den har man raderat.

Jag kan bara inte föreställer mig att två föräldrar ordnar lungt med ett testament gemensamt i syftet att ordnar sitt arv i samband med att man planera att förinta hela familjen.
Citera
2018-06-17, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkar som alla släktingar bor långt bort. De kanske inte hade någon vidare insikt. Rockkungen skrev först att A var fullt frisk och ändrade sej sen till mycket sjuk. Får en känsla av att familjen var rätt så ensam, i alla fall med sina problem.

Ja, och därtill hade barnen skolundervisning i hemmet, och befann sig "vid sidan av" många naturliga och sunda kontakter utanför hemmet. Barn och ungdomar som går i skola har tillgång till exempelvis skolsköterska och skolkurator, som de (barnen) själva kan söka upp.
Citera
2018-06-17, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag kan bara inte föreställer mig att två föräldrar ordnar lungt med ett testament gemensamt i syftet att ordnar sitt arv i samband med att man planera att förinta hela familjen.
Du verkar heller inte kunna föreställa dig Hanna som ensam GM och då återstår egentligen bara Oskar i din föreställningsvärld. Då kommer du nog fortsätta att leta och hitta tecken på det.
Citera
2018-06-17, 12:55
Bannlyst
Citat:

- Svårt sjuk vill jag inte minnas jag skrivit-
-Att Agnes var sjuk -
Citera
2018-06-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför tog O livet av sig och sin familj just då?

1. Cirka 1-3 dagar senare skulle han ha varit huvudperson på årets viktigaste konferens, för honom. Där han var en stjärna. Den käftsmällen på alla som väntade på honom. Martyr i kvadrat. Förklarar det hejdlösa hyllandet. Tänk att delta på en konferens, där huvudpersonen inte dyker upp och rykten går att han hittats död!

2. Agnes skulle enligt uppgift i tråden tillbaka till skolan, hon skulle där träffa en kurator för första gången. Är denna uppgift korrekt? Om det är så, har vi svaret på varför det var lämpligt att döda alla innan detta hände. Då kan det vara så att O (och H) ville dölja något mörkt i familjen eller om de var religiöst övertygade (inte sc dock) om att barnen inte skulle falla för världsliga frestelser.

Tidpunkten är ingen slump.

Jag är enig, tidpunkten är ingen slump.
Man ville inte upplever året 2018 gemensamt - och ingå år därefter heller.
Men man valde att tillbringa ledigheten gemensamt - åtminstone stora delar av den. Hela familjen samlad.

Så varför ordnar ett testament så pass nära innan dådet?

Var det inte länge planerad?
Eller man hade tänkte på det länge, men beslutet blev konkretiserad sent, så som att ordna det praktiska.
Eller man vill inte ta någon risk med att någon fattade någon misstanke som kunde förhindra dådet. (Vad kunde det vara?).

Jag tror också att O hade ingen planer att gå på sin konferens och att A skulle inte börja på skolan. Man hade ingen normalisering i åtanke. Särskild inte OM man har meddelat på jobben att flera familjemedlemar var döende när de inte var det. Alltså om O berättade jobben att någon var döende även om ingen var det, så måste han ju haft en reelll psykiskt störning.Länge. Frågan är så klart också hur det var ställd med H.
Citera
2018-06-17, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Precis. Att ingen vill eller kan svara på hur det såg ut i kylskåpet efter att de hade hittats är ytterst märkligt. Var det så att råttorna grät eller var det välfyllt. Ska man ta livet av sig och mörda lämnar man nog heller ingen inköpslista på kylskåpet. Det hade varit väldigt intressant om någon kunnat svara på detta. Allt detta tigande och mörkande. Kanske hittade de en mörk hemlighet där inne i det kalla skåpet.

- Jag har aldrig hörts att det pratas om kylen med om hur mycket mat det var-
Citera
2018-06-17, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Svårt sjuk vill jag inte minnas jag skrivit-
-Att Agnes var sjuk -
Vad hade hon för sjukdom?
Citera
2018-06-17, 13:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tack för svaren. Då förstår jag att ett gemensamt testament är inget ovanligt i sig, så paret Han***n reagerade inte på detta. Skillnaden mellan inbördes och gemensamt testament är inte riktigt klart för mig, men det behövs inte heller. Alltså att makar testamentera till varandra är nog vanligt överallt, men att det är bara ett gemensamt dokument, det var det jag reagerade på.

Men då går jag utifrån att man gick till paret H*, skymde texten, ingen verkade nervös eller konstig och det hela upplevdes som en vanlig procedur. Så som man brukar göra när man någon gång bestämmer sig att ordnar med arvet.

Med tanke vad som hände kvarstår dock många frågor, som nämndes innan.
Hur kan man verkar normal och lugn i en sådan situation? Jag har ingen aning. Man är lung efter att beslutet fattades?
Man har tagit lugnande medel ? Tror knappast att man gjorde det av denna anledning, antingen har man gjort det länge eller man är rädd för att mista kontroll, tror jag (och då tar man inget).
Man har inga känslor att visa, iskall genom planerad?
H visste inte vad hon undertecknade, eller fick en förklaring varför testamentet utformades som det gjorde. Så hon visste inte om planerna. Känns lite långsökt. Alltså i alla fall jag hade velat se pappret när det var undertecknad hemma. Och hon var jurist. Så att hon inte visste känns inte riktig sannolikt. Och vilken förklaring skulle vara rimligt för H att formulera testamentet så där (om hon inte visste om planerna). Det räcker inte riktig med en planerad kort gemensam resa, tycker jag.

Antingen H visste om planerna eller man måste göra massa antagande kring det perfekt planerade mord. Men då hade man till exempel behövd att veta om det fanns flera formuleringar av ett testament. Datorns innehåll hade varit central. Och den har man raderat.

32493 är nr på ett inlägg där Rockkungen skriver att Os dator inte är raderad. Skriver inget om Hs dator. Jag försökte länka till inlägget men det gick inte.
Citera
2018-06-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Du verkar heller inte kunna föreställa dig Hanna som ensam GM och då återstår egentligen bara Oskar i din föreställningsvärld. Då kommer du nog fortsätta att leta och hitta tecken på det.

Du har rätt efter allt jag har läst om fallet kan jag inte föreställa mig H som ensam gm.
Att O var gm, det är klart för mig. Men jag är osäker på Hs roll. Helt och hållit. Ovetande. Medvetande. Stöttande???? Kan vara så. Men jag tror inte att hon var drivande eller den som genomförde själva gärningen. Men hade det funnits rykten att det var hon som dog sist, då hade jag så klart haft en annan syn på saken, och att hennes hårddisk var raderat, delar av hennes sociala konton rensat, att det var hon som hade berättat på jobben att barnen var dödssjuka etc.

O eller O och H - men jag vill veta hur familjen hamnade där och varför det inte gick att se eller förhindra detta.
Citera
2018-06-17, 13:15
Medlem
Citat:
32493 är nr på ett inlägg där Rockkungen skriver att Os dator inte är raderad. Skriver inget om Hs dator. Jag försökte länka till inlägget men det gick inte.

Ok. Då är det kanske ännu en trådsanning.
Citera
2018-06-17, 13:20
Bannlyst
Citat:
Du har rätt efter allt jag har läst om fallet kan jag inte föreställa mig H som ensam gm.
Att O var gm, det är klart för mig. Men jag är osäker på Hs roll. Helt och hållit. Ovetande. Medvetande. Stöttande???? Kan vara så. Men jag tror inte att hon var drivande eller den som genomförde själva gärningen. Men hade det funnits rykten att det var hon som dog sist, då hade jag så klart haft en annan syn på saken, och att hennes hårddisk var raderat, delar av hennes sociala konton rensat, att det var hon som hade berättat på jobben att barnen var dödssjuka etc.

O eller O och H - men jag vill veta hur familjen hamnade där och varför det inte gick att se eller förhindra detta.

Är uppgifterna om raderade hårddiskar, vem som dött när och att någon sagt att barnen var dödssjuka, verifierade utanför denna tråd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in