Citat:
Ursprungligen postat av
rosalenin
Den enda förklaringen jag kan se som godtagbar om jag vore ett presumtivt vittne, är just en gemensam resa.
Men vittnena teg nog om vad de tänkte. Familjen värnade om sin integritet och då frågar man inte för mycket.
Walla-walla-wincha, jag vill inte tro att makarna i tillägg till tabletter som dövade, också halsade ur flaskan...men du ställde en fråga för många inlägg sedan: Hur såg det ut i familjens kylskåp? Som mycket annat, får vi inget svar, men jag tycker också att det vore intressant att veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Inbördes testamenten är vanligt men de brukar ju reglera vad som skall hända om ena partnern dör. Inte vara formulerade som i detta fall enbart utifrån att båda dör samtidigt och barnen inte längre finns...
Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Ja! Hur brukar testamenten se ut? Det fanns ju bara en rad för underskrift på testamentet, och där hade H fyllt i. Visst saknades det en förtryckt rad för Os underskrift?
Tack för svaren. Då förstår jag att ett gemensamt testament är inget ovanligt i sig, så paret Han***n reagerade inte på detta. Skillnaden mellan inbördes och gemensamt testament är inte riktigt klart för mig, men det behövs inte heller. Alltså att makar testamentera till varandra är nog vanligt överallt, men att det är bara ett gemensamt dokument, det var det jag reagerade på.
Men då går jag utifrån att man gick till paret H*, skymde texten, ingen verkade nervös eller konstig och det hela upplevdes som en vanlig procedur. Så som man brukar göra när man någon gång bestämmer sig att ordnar med arvet.
Med tanke vad som hände kvarstår dock många frågor, som nämndes innan.
Hur kan man verkar normal och lugn i en sådan situation? Jag har ingen aning. Man är lung efter att beslutet fattades?
Man har tagit lugnande medel ? Tror knappast att man gjorde det av denna anledning, antingen har man gjort det länge eller man är rädd för att mista kontroll, tror jag (och då tar man inget).
Man har inga känslor att visa, iskall genom planerad?
H visste inte vad hon undertecknade, eller fick en förklaring varför testamentet utformades som det gjorde. Så hon visste inte om planerna. Känns lite långsökt. Alltså i alla fall jag hade velat se pappret när det var undertecknad hemma. Och hon var jurist. Så att hon inte visste känns inte riktig sannolikt. Och vilken förklaring skulle vara rimligt för H att formulera testamentet så där (om hon inte visste om planerna). Det räcker inte riktig med en planerad kort gemensam resa, tycker jag.
Antingen H visste om planerna eller man måste göra massa antagande kring det perfekt planerade mord. Men då hade man till exempel behövd att veta om det fanns flera formuleringar av ett testament. Datorns innehåll hade varit central. Och den har man raderat.
Jag kan bara inte föreställer mig att två föräldrar ordnar lungt med ett testament gemensamt i syftet att ordnar sitt arv i samband med att man planera att förinta hela familjen.