2018-06-16, 17:29
Medlem
Kom på något som jag inte förstår: är det vanligt i Sverige att man underskriver ett gemensamt testament tillsammans? Kom på nu att i min familj var alla testament individuella oavhängig om man har varit gift eller inte. Alltså också efter 40års äktenskap, så fanns det bara personliga testament. Inte ett gemensamt. Man utgår jo ifrån att man dör vid olika tidspunkter. Vanligtvis.

När underskriften vidimerades, så stod ju texten strax över underskriften att det handlar om ett gemensamt testament. Så det måste paret H***son har sett. Är inte det konstig? Tänkte tidigare att man kan förklara det med en gemensam resa, men nu när jag tänker efter är detta jättekonstig för mig. Men kanske man gör så i Sverige sedan ingen reagerade på just det.
Citera
2018-06-16, 17:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Intressant tanke; ett tredje förslag är - låt oss kalla det - "klinikbrevet".

Formuleringen, ja, den visar om det står klart och tydligt, d.v.s bokstavligen uttryckt, att man har beslutat sig för att avsluta livet för hela familjen. I annat fall finns en teoretisk möjlighet att det skulle kunna röra sig om en text tagen ur ett helt annat sammanhang; ett brev till en privatklinik med vädjan om hjälp.
OH kan ha tagit hem en broschyr om kliniken i Stora Sköndal ex., som tar emot ME/CFS-patienter:
http://www.storaskondal.se/vara-verksamheter/neurologisk_rehabilitering/mecfs-mottagning/

Han visar den för HB som hoppfullt går med på att skriva ett personligt brev till nämnda klinik. Ur hemsidan: "Därför behöver vi en skriven sammanfattning av din sjukhistoria, vilka utredningar som är gjorda och vad de visat."

Den här hypotesen förutsätter att de rader som hittas på köksbordet tillsammans med parets namnteckningar, i själva verket tillhör de sista formuleringarna i ett längre brev.
Enl. Rockkungen, som är den som förefaller ha mest insyn, var även avskedsbrevet utskrivet i elektronisk form.

Alltså; med HB´s samtycke sätter sig hennes make ner och skriver en sammanfattning av flickornas sjukdomshistoria, utredningar, hemundervisning etc., m.a.o det kliniken efterfrågar.
Sista sidan (nr 3) och de avslutande raderna:

"Nu har vi kommit till den smärtgräns då ingen av oss orkar längre. P.g.a våra döttrars sjukdomssituation upplever vi oss inte längre ha någon livskvalitet, och vi kan ej heller se någon framtid. Därför har vi efter noggrant övervägande beslutat oss för att ta det här steget och pröva denna metod."
Ja, det kan vara fråga om ett följebrev, alt. ett längre brev vars sista sida har den lydelse du exemplifierar. - Den texten kan se ut på väldigt många olika sätt, men att döma av vad polisen delgett så förekommer ”sjukdomssituation”, ”livskvalitet” resp. ”framtid” - och brevet verkar ju också ha gjort polisen konfunderad.

"Vi har under en längre tid tampats med en rad problem knutna till våra sjuka döttrar A och M. Nu har vi kommit till den punkt; den smärtgräns, då ingen av oss orkar längre. Eftersom vi på grund av våra döttrars sjukdomssituation upplever oss inte ha någon livskvalitet, och ej heller kan se någon framtid, har vi efter noggrant övervägande beslutat oss för att ta det här steget [underförstått: ...att tillskriva Er klinik för att om möjligt få förslag på en behandlingsform som skulle kunna hjälpa våra döttrar tillbaka till ett normalt liv."].

Sedan vad betr. testamentet har detta varit övertäckt vilket innebär att varken X eller Y sett texten de skrev under. - Den som drog fram testamentet för underskrift hos fam. H är samtidigt den som haft full kontroll över textinnehållet. - Här kan inskjutas att vittnesförklaringen innehöll ett fel; det var ett ”att” för mycket, vilket skulle kunna vara ett medvetet fel eftersom just denna text varit synlig för X resp. Y. - Antaget t.ex. X förevisats en helt annan testamentstext, kan X ha sett felet men Y sagt sig ha förbisett detta vid utskriften men att det inte var någon stor sak. - X kan sedan ha lagt märke till detta ”att” och övertygats om att det var det testamente Y tidigare bett X att läsa igenom.

Således kan konstateras att Y genom manipulation kan ha fått X:s underskrift på två dokument: Ett testamente och ett följebrev, alt. en avslutande sida av ett längre brev till exempelvis ”Klinik Z”. - Fanns sedan några instruktioner betr. begravning och annat kan dessa ha skrivits på fristående dokument utan underskrifter.

I avsaknad av ytterligare detaljer i fallet är ovanstående hypotes - också med stöd av polisens svårigheter att tolka brottsplatsen - fullt möjlig.
Senast redigerad av letsdoit 2018-06-16 kl. 17:57.
Citera
2018-06-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kom på något som jag inte förstår: är det vanligt i Sverige att man underskriver ett gemensamt testament tillsammans? Kom på nu att i min familj var alla testament individuella oavhängig om man har varit gift eller inte. Alltså också efter 40års äktenskap, så fanns det bara personliga testament. Inte ett gemensamt. Man utgår jo ifrån att man dör vid olika tidspunkter. Vanligtvis.

När underskriften vidimerades, så stod ju texten strax över underskriften att det handlar om ett gemensamt testament. Så det måste paret H***son har sett. Är inte det konstig? Tänkte tidigare att man kan förklara det med en gemensam resa, men nu när jag tänker efter är detta jättekonstig för mig. Men kanske man gör så i Sverige sedan ingen reagerade på just det.
Den enda förklaringen jag kan se som godtagbar om jag vore ett presumtivt vittne, är just en gemensam resa.
Men vittnena teg nog om vad de tänkte. Familjen värnade om sin integritet och då frågar man inte för mycket.
Walla-walla-wincha, jag vill inte tro att makarna i tillägg till tabletter som dövade, också halsade ur flaskan...men du ställde en fråga för många inlägg sedan: Hur såg det ut i familjens kylskåp? Som mycket annat, får vi inget svar, men jag tycker också att det vore intressant att veta.
Citera
2018-06-16, 18:09
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Inbördes testamenten är vanligt men de brukar ju reglera vad som skall hända om ena partnern dör. Inte vara formulerade som i detta fall enbart utifrån att båda dör samtidigt och barnen inte längre finns...
Citera
2018-06-16, 18:39
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Den enda förklaringen jag kan se som godtagbar om jag vore ett presumtivt vittne, är just en gemensam resa.
Men vittnena teg nog om vad de tänkte. Familjen värnade om sin integritet och då frågar man inte för mycket.
Walla-walla-wincha, jag vill inte tro att makarna i tillägg till tabletter som dövade, också halsade ur flaskan...men du ställde en fråga för många inlägg sedan: Hur såg det ut i familjens kylskåp? Som mycket annat, får vi inget svar, men jag tycker också att det vore intressant att veta.

Precis. Att ingen vill eller kan svara på hur det såg ut i kylskåpet efter att de hade hittats är ytterst märkligt. Var det så att råttorna grät eller var det välfyllt. Ska man ta livet av sig och mörda lämnar man nog heller ingen inköpslista på kylskåpet. Det hade varit väldigt intressant om någon kunnat svara på detta. Allt detta tigande och mörkande. Kanske hittade de en mörk hemlighet där inne i det kalla skåpet.
Citera
2018-06-16, 19:02
Medlem
Citat:

Ja! Hur brukar testamenten se ut? Det fanns ju bara en rad för underskrift på testamentet, och där hade H fyllt i. Visst saknades det en förtryckt rad för Os underskrift?
Citera
2018-06-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ingen av dom här två föräldrarna var normala. Dom hade bara olika psykiska problem som gjorde att den ena kunde ta mentalt död på den andra. Hemundervisning av barnen var bra för föräldrarna som inte hade tillräckligt förstånd att sätta sig in i vad det innebar för barnen. Stackars barn till två egoister. Flatheten hos släkt, vänner och kollegor gjorde att detta kunde fortgå sedan 2016. Kollegor lyssnar, lägger huvudet på sned, förstår och säger ”stackars dig”. Kollegor som känner sig utvalda att vara betrodda men som i själva verket inte orkar bry sig mer än att ha något att prata vidare om. Samma gäller med nära grannar, släkt, vänner... Det saknas civilkurage på många håll. Att vara snäll innebär att sätta ned foten när man anar något är fel.

Funderar på det där märkliga testamentet. Var föräldrarna verkligen vid sina sinnens fulla bruk? Naturligtvis har paret Hansson undrat över det efteråt. Undrat om någon av föräldrarna ätit lugnande eller tvärtom ätit något som gjorde dem höga som hus. Sen kan man inte låta bli att även fundera över varför testamentet blev skrivet så sent? Om man planerat morden längre än en vecka och är två jurister kunde de skrivit ett felfritt testamente innan det printades ut Nu blev det plötsligt bråttom. Varför bråttom med testamente och varför kunde inte döden få vänta? Hanna hade ju tagit semester till den 15 januari dessutom. Undrar också vad Mattias Fr* tänkte när han fick höra att han ärvt rättigheterna till en gammal monograf. Han som, tillsamman med andra medförfattare, skrivit en ny.

Han ska nog, enligt O om jag tolkar fritt, få dåligt samvete för att O inte var medförfattare...
Citera
2018-06-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Precis. Att ingen vill eller kan svara på hur det såg ut i kylskåpet efter att de hade hittats är ytterst märkligt. Var det så att råttorna grät eller var det välfyllt. Ska man ta livet av sig och mörda lämnar man nog heller ingen inköpslista på kylskåpet. Det hade varit väldigt intressant om någon kunnat svara på detta. Allt detta tigande och mörkande. Kanske hittade de en mörk hemlighet där inne i det kalla skåpet.
Så som vi lärt ”känna” paret tror jag det var ganska blåst. Tunnorna tömdes väl några dagar före om jag minns rätt. Undrar om den bruna tunnan var ovanligt full.
Citera
2018-06-16, 20:30
Medlem
Undrar hur paret Hansson mår idag när de inser att de faktiskt varit en del av mordplaneringen ; indirekt förstås men ändå.
Citera
2018-06-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Undrar hur paret Hansson mår idag när de inser att de faktiskt varit en del av mordplaneringen ; indirekt förstås men ändå.

Ärligt talat, du måste vara merän lovligt korkad😱

Hanssons är inte det minsta inblandade ch kan inte beskyllas för någonting. De har bara bevittnat namnteckningar som vilken vanlig granne som helst skulle göra. Hade ena grannen av någon konstig anledning nekat hade Oscar och Hanna bara frågat någon annan granne! Så dessa Hanssons kan inte beskylla för någonting.
Citera
2018-06-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Ärligt talat, du måste vara merän lovligt korkad😱

Hanssons är inte det minsta inblandade ch kan inte beskyllas för någonting. De har bara bevittnat namnteckningar som vilken vanlig granne som helst skulle göra. Hade ena grannen av någon konstig anledning nekat hade Oscar och Hanna bara frågat någon annan granne! Så dessa Hanssons kan inte beskylla för någonting.

Och du har svårt för läsförståelse.
Citera
2018-06-16, 23:55
Medlem
Solglittrets avatar
Nu har jag inte deltagit i denna tråd på väldigt länge, men jag har följt den och läst lite diskussioner.
Tycker att tråden blivit betydligt trevligare och on topic relaterad på senare tid.
Tack framförallt till Rockkungen för att du bibringat tråden lite mer fakta med länkar.

Några enkla klargöranden av vad som diskuterats här kanske kan göras (utifrån min eget något fackidiotiska kunnande i detta) :

* man kan inte döda någon eller ta sitt egen liv genom att enbart skära upp handleder och skära av pulsådrorna (a. radialis) i handlederna. Det går inte. Antigen måste man hålla såren i vatten så kärlen inte automatiskt drar ihop sig och blodet koagulerar eller så måste man tagit ex mängder med blodförtunnande - annars stelnar blodet i skärskadorna så att man inte kan förblöda.
Det är en litterär skröna att man kan skära sig i enbart handlederna och dö - glädjande misslyckas många suicidförsök därför.

* normalt kremerade kroppar är fullständig aska, det går inte att utvinna något DNA ur denna aska.

* en rättsmedicinsk obduktion genomsöker alla organ och kroppsdelar - ev cancer eller andra fysiska tydliga sjukdomar och skador hittas. Vid rättsmedicinsk obduktion tas vävnadsprover tillvara för framtida/senare analyser. Det torde även hos dessa offer ha tagits tillvara blod, urin, magsäcksinnehåll, hår, hud, vävnadsbitar av lever, lungor, njurar, hjärna. etc.

* Man återfinner gifter i en död kropp även om den legat några dygn. I en levande kropp fortsätter metabolismen/nedbrytningen av gifterna som då kan vara svåra att återfinna efter en tid.
I en död kropp stannar filmen tvärt av och det som finns där kan analyseras.

Os och Hs testamentet är onekligen väldigt speciellt, eftersom det förutom att inte nämna bröstarvingarna - barnen - faktiskt uttryckligen förutsätter att både O och H går bort samtidigt, vilket borde vara mindre än en promilles chans att det sker för två makar. Inte ett ord om att den överlevande äkta hälften sitter kvar i orubbat bo eller liknande som brukar stå. Grannarna Hansson har sannolikt inte få se eller haft tillfälle att läsa testamentets innehåll, skulle jag tro.

Tror man bör fråga Hanssons hur många olika papper de skrev på den där dagen 3/1.

Därtill står faktiskt i bouppteckningen omnämnt att alla fyra förutsätts ha avlidit vid samma tillfälle och både H och O omnämns som änka respektive änkling. Huruvida allas död vid samma tillfälle är en juridisk teknikalitet för förenkling eller faktiskt är polisutredningens slutsats är oklart?

Länkar:

Hanna Brenton ( inkl testament )
https://minfil.com/vcs1Pce9b3/Handling.pdf

Oskar Henkow ( inkl testamente )
https://minfil.com/E3scP5eebc/Handling.pdf
Senast redigerad av Solglittret 2018-06-17 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in