2018-06-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tolkar också rektorns uttalande om "problem inne i familjen" (men inga problem med flickorna) som att det fanns problem hos föräldrarna och kanske i samarbetet med föräldrarna.

Familjen befann sig i djup kris och skolan hade i flera år försökt hjälpa familjen. Hjälpa dem med vad och på vilket sätt?

Är det just hemundervisningen som varit "hjälpen?" Tänkte man att skolans generositet i fråga om hemundervisning "hjälpte" familjen? Var det i första hand föräldrarna som skulle bli hjälpta genom hemundervisningen? (eftersom det var föräldrarna som hade problem). På vilket sätt hjälpte hemundervisningen föräldrarna? Hade de svårigheter med att få iväg sina barn till skolan? Hade någon av föräldrarna vanföreställningar om att barnen for illa av att vara i skolan, och var det därför lugnare för hela familjen om barnen slapp befinna sig i skolan? "Krisen" dämpades genom hemundervisningen?

Samtidigt så fanns det "en fysisk sjukdomsbild på barnen som var ofattbar." Var det den ofattbara fysiska sjukdomsbilden som var anledningen till krisen - eller hur var det? "Barnen var sjuka i perioder" skrev Elli09 (tror jag att det var). Kunde de inte vistas i skolan under perioder med bättre mående?

Jag tror inte att det fanns samarbetsproblem med föräldrarna. Då hade man varit mer oroligt och kanske kopplat in andra instanser. Tror också att det stod i tidningen att samarbete fungerade väl och att man därför inte var oroligt. Detta uttalande från rektorn är en av de stora märkligheter, att hon säger att det var aldrig något bekymmer med flickorna, som föräldrarna precis hade dödat därför att de inte såg någon livskvalitet i det livet de hade med sina döttrar. Problem inne i familjen kan jag inte tolka annorlunda än att man så att något inte stämde. Antingen mellan föräldrarna eller så kan man väl kanske inte utesluta att man såg att föräldrarna hade svårt att hantera döttrarnas sjukdom. Eventuellt har O sagt att H inte mår bra av olika anledningar. Så som han eventuellt har gjort på jobben i Lund.
Citera
2018-06-15, 20:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Hanna missbrukade, söp och spydde och O fick torka upp.
Hanna var något av en mindre vetande hönsmamma, ängslig och förgiftade sina barn med en långsamt verkande drog.
Hon sökte bekräftelse och låg på soffan och latade sig.
Detta är vad tråden har delgivit mig.

Hände det något i Göteborg, någon nämnde ”skolincidenten” 17/1 ? Eftersom inget mer hördes, antog postaren Ribersborg, i sitt referat, att det var ett troll.
Som Vinbergssnäcka skriver: att så tydligt exkludera sina föräldrar i testamentet, och att inte tillåta dem en plats att sörja de oskyldiga flickorna, verkar som hämnd?

I de övriga 33 350 inläggen är det O som dras runt i skiten.
Citera
2018-06-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Så här skrev jag den 9 februari: "För att överhuvud taget kunna förklara en så grym familjetragedi som den här behövs också den systemiska pusselbiten. Nämligen, dels parets egna familjehistorier, dels vad som hänt när dessa båda uppväxtmiljöer har kombinerats och som de byggt sin egen familj på? Ett systemiskt tänk! Ett barns personlighet, känslo- och handlingsmönster formas i hög grad av uppväxtmiljön och även om inte det viktigaste är att prata om hur föräldrar, syskon, far- och morföräldrar ÄR - så är det viktigt att ställa sig frågan: vad har hänt? Så vad har hänt i deras resp släktsystem som format och påverkat OH och AB så mycket att de till slut valde denna ofattbara lösning? Hur har det emotionella familjeklimatet, som en konsekvens av vad som hänt, påverkat både OH och AB och i nästa generation även deras egna barn? Vem vet vilka olösta släkthändelser OH och AB varit indragna i och som i slutändan gjort att de valt denna avskyvärda lösning hellre än ta itu med de verkliga orsakerna? Sjuka familjesystem gör oss sjuka - såväl psykiskt som fysiskt."

Visst. Jag är enig. Mycket svårt att kunna se sådana pusselbitar från det som sägs om familjen här på fb.
Men det där med prestation vekar vara genomgående. När man läser Ellli09s inlägg så är detta fortfarande jätteviktig - även efter döden. I alla fall på Os sida. Eller så utlöstes allt genom att man inte kunde hantera motgångar i livet. Svårigheter. Men relationen mellan O och H kan inte ha varit bra. Men vem vet. Kanske båda hade samma sett att tänka, se på saker. Missan27 skrev att hon fick intryck att de litade på varandra. Många tyckte om paret, verkar det som. Det är därför så svårt att kunna tänka sig hur det slutade. Mycket som måste ha varit dold.
Citera
2018-06-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Tror du O var oskyldig? Att H planerade och genomförde dådet och att O begick självmord pga detta?
Citera
2018-06-15, 21:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Första dagarna på det nya året skriver föräldraparet Henkow/Brenton ett testamente. Paret Hansson är utvalda att bevittna testamentets underskrifter. Testamentet är färdigskrivet och döljs på sedvanligt sätt genom ett papper och föräldrarna skriver under liksom vittnena. Lite strul med årsdateringen gör att man bestämmer att för säkerhets skull göra om det hela. Ena föräldern skrattar till och säger att det är minsann inte varje dag som man skriver under sin egen död och fiskar upp ett nytt exemplar ur väskan. Processen görs om och den här gången blir det rätt.
Bra med kreativa bidrag till tråden!

Om jag har uppfattat din teori rätt så plockar den ene föräldern fram ett nytt ark ur dokumentportföljen, likadant som det första; förskrivna streck för namnunderskrifter och ort/datum men med den lilla skillnaden att det i övrigt är tomt på text.
Liksom vid påskrivning av "testamente nr 1" täcks den övre (tomma) delen över, den som ska innehålla information om hur ett framtida arv ska fördelas.

Problemet med den här hypotesen är:

1. Eftersträvas ett A4 format i slutändan, behöver längden på arket vara längre än ett A4. Parets namnteckningar ska klippas/skäras bort efter underskrifterna.

Det låter i mina öron som något omständligt?

2. Polisförhöret med paret Han**ons om hur bevittningen har gått till med två underskrifter torde i sig väcka misstankar.
Citat:
När polisen går in till den döda familjen hittar man ett avskedsbrev från föräldraparet som berättar att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet är att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.

Brevet är undertecknat av båda föräldrarna...
Det har i tråden ryktats om ett kort avskedsbrev på några få rader. Det i sig kan tyckas anmärkningsvärt.
Och polisens återgivning av brevet vittnar om en närmast juridisk korrekthet.

Var det Elli09 som kunde intyga att återgivningen av brevet stämde ganska väl överens med det faktiska innehållet?
Citera
2018-06-15, 21:24
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Men visst måste också du erfarit att RK kommit med info som varit tvivelaktig även om hen uppenbarligen även kommit med relevant info!?
Jag tar det mesta med en nypa salt. Som du själv skriver:
Citat:
Jag kan se händelseförlopp där Oskar eller Hanna enskilt hade kunnat utföra morden alternativt att de gjort det gemensamt.
Jag skulle kunna spinna fritt på olika scenario, absolut! Speciellt i avsaknad av fakta och tillförlitlig information.

Huruvida RK's info kan vara tvivelaktig... jag kan inte veta om alla synder och laster som h*n tillskriver O stämmer. Men här är det iaf en person - om än partisk - som är närstående till en av föräldrarna, som har haft relation till familjen och barnen och står den efterlevande familjen nära.
Citera
2018-06-15, 21:30
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Ja, skiten flöder!
Det är väl två kallsinniga barnamördare vi pratar om här. Som det ser ut nu iaf.
Ingen är skonad.
Citera
2018-06-15, 22:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den är en förutsättning och då talar jag inte om kunskap utan förmågan att omvandla kunskapen till en djupare förståelse över komplexa sammanhang. Saknar man förmågan att mentalisera så kommer man aldrig att förstå sin omgivning och sina medmänniskor.
Du syftar här på empati ser jag, den kognitiva. Förmågan till Theory of Mind är till viss del ärftlig och hos de flesta, automatiserad.

Kollegernas hyllning till OH, trots att han har berövat sina döttrar livet, har nog sin förklaring i en svårighet (förståeligt) att förena bilden av en älskad kollega med många fina egenskaper med den kollega som med berått mod har tagit livet av sina döttrar. De väljer då att fokusera på den OH som de har lärt känna.
Citera
2018-06-15, 23:31
Medlem
afKnollentotts avatar
Har inte läst särskilt många inlägg, i trådar som beskrivit MORD, där mördaren / mördarna ursäktas på de mest konstiga vis som i denna tråd. Varför ska jag mentalisera händelseförloppet / orsaken / anledningen och söka finna en förståelse för barnamord ?

Är jag inte riktigt sjuk då ?

Stackars barn
Citera
2018-06-15, 23:52
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Har inte läst särskilt många inlägg, i trådar som beskrivit MORD, där mördaren / mördarna ursäktas på de mest konstiga vis som i denna tråd. Varför ska jag mentalisera händelseförloppet / orsaken / anledningen och söka finna en förståelse för barnamord ?

Är jag inte riktigt sjuk då ?

Stackars barn

Ja, det är jävligt sjukt och antifeministiskt att tro att mamman var ett hjälplöst jävla offer.
Citera
2018-06-16, 00:38
Medlem
Varför tog O livet av sig och sin familj just då?

1. Cirka 1-3 dagar senare skulle han ha varit huvudperson på årets viktigaste konferens, för honom. Där han var en stjärna. Den käftsmällen på alla som väntade på honom. Martyr i kvadrat. Förklarar det hejdlösa hyllandet. Tänk att delta på en konferens, där huvudpersonen inte dyker upp och rykten går att han hittats död!

2. Agnes skulle enligt uppgift i tråden tillbaka till skolan, hon skulle där träffa en kurator för första gången. Är denna uppgift korrekt? Om det är så, har vi svaret på varför det var lämpligt att döda alla innan detta hände. Då kan det vara så att O (och H) ville dölja något mörkt i familjen eller om de var religiöst övertygade (inte sc dock) om att barnen inte skulle falla för världsliga frestelser.

Tidpunkten är ingen slump.

Om O varit en normal människa hade han sjukringt sig, ringt till psyk och gråtit, detsamma gäller för H. De var onormala. De hade varit det under en lång tid. Nu säger jag som Knollentott: Stackars barn!

Kör Os DNA mot alla olösta brott både hemma och utomlands. Det är min känsla runt detta. Ta även Hs DNA och gör likadant. De var ju inte främmande för att döda sina egna barn i lönndom, för att mörka något.

Om föräldrarna mördat sina barn utan att ha hållit ett barn hemma i flera år, hade allt kommit i ett annat läge. Om ett barn inte trivs i sin skola och föräldrarna är stadda vid kassa, så köper man sig en plats i en annan skola. Det är anakronistiskt att välja hemundervisning, men H hade avvikande idéer, verkar det som. Fråga är väl om de inte trots allt även hade en annan syn på döden än vad de flesta har?
Senast redigerad av rappytt 2018-06-16 kl. 00:48.
Citera
2018-06-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag förundras hela tiden över några skrivare i denna tråd som likt papegojor hela tiden upprepar sig. Dom har köpt det färdiga paketet som säger: Familj hittad död. Föräldrar överrens.Mördat sina barn. Därefter tagit sina liv. Orsak: Barnens sjukdom.
För mig är det obegripligt att den infon är tillräcklig och det är ju anledningen till att denna tråd lever vidare. Inte ens den gruppen som säger sig ha köpt paketet tror på den. Dom hänger kvar här ifall något dyker upp. Till dess leker dom ordningspoliser och försöker styra upp så att inte spekulationer går för långt.
Föräldrar äger inte sina barn!!! Herregud!! Agnes skulle fylla 15. En tonårstjej som om bara några år skulle ut och leva sitt eget liv. Med vilken rätt berövas hon den möjligheten? Jag kan mycket väl tänka mig möjligheten att Agnes drabbades av en djup depression. Möjligen ätstörning, självskadebeteende. Att leva så isolerat som hon har gjort sätter djupa spår. Hon måste ha känt sig utanför själva livet.
Ja tids nog blir väl huset sålt. Jag förstår bara inte vem som i nuläget kan tänka sig bo där. En familj med döttrar i Agnes och Moas åldrar? Vem vill sitta i det köket och dricka kaffe? Snegla mot trapppan där Oskar hängde och dinglade. Man får nog ha en förmåga som jag iallafall inte besitter.
Ja, jag känner åxå att det är familj, kollegor, vänner man behöver söka svaren hos. Inte sjukvården. Vad är det man tror sig finna? En läkare som delat ut dödsdomar till Agnes och Moa? Eller är det ett statement föräldrarna velat göra? Titta här hur illa sjukvården behandlar ev. ME patienter? Skulle det isåfall vara förmildrande omständigheter? Vi tvingas mörda våra barn för vi får ingen hjälp?
Jag vågar inte ha en färdig teori om vad som hänt. Med så lite info är det omöjligt. Jag hoppas elli och rkungen stannar kvar. Den enda länk vi har. Att dom kommer med olika uppgifter tycker inte jag är konstigt. Inte konstigare än hur olika två personer kan uppfatta en kollega på jobbet.

Jag skulle uppskatta Scheeles synpunkter i detta nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in