2018-06-16, 19:03
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Expressen / Demoskop har mätt vilket förtroende folk uppges ha för olika partiledare och där ökar Jimmie Åkesson till 30% (+3) jämfört med förra mätningen.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/rekordstort-fortroende-for-jimmie-akesson/

Vilket också som det står i artikeln är ett klart rekord för Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna. Att 30% av väljarna och svenska folket har mycket stort eller stort förtroende för Jimmie Åkesson är oerhört bra och starka siffror!
2018-06-16, 19:15
Medlem
Jämförelse juni 2014-juni 2018, Expressen/Demoskop artiklar om partiledarförtroende:

Juni 2014: Glädjesiffror för Stefan Löfven i ny undersökning
Stefan Löfven vinner allt mer mark hos väljarna. På frågan om vem som blir bäst statsminister i höst svarar 46 procent Socialdemokraternas ledare.
Fredrik Reinfeldts förtroendesiffra rasar till 34 procent.
- Den här typen av gap mellan opposition och regering har inte tidigare kunnat täppas till på så kort tid, säger Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Citat:
Förtroendeligan juni 2014:

1. Stefan Löfven 3,39 (3,32)
2. Gustav Fridolin 3,16 (2,91)
3. Fredrik Reinfeldt 3,08 (3,27)
4. Jonas Sjöstedt 2,89 (2,74)
5. Åsa Romson 2,67 (2,54)
6. Göran Hägglund 2,59 (2,55)
7. Jan Björklund 2,52 (2,59)
8. Annie Lööf 2,10 (2,04)
9. Jimmie Åkesson 1,78 (1,91)
– Det man framför allt ser är en polarisering mellan blocken. Reinfeldt backar bland rödgröna väljare medan han får fortsatt högt förtroende av de egna väljarna. Likadant är det för Löfven som plockar röster bland de egna men tappar bland alliansväljare, säger Peter Santesson, chef för opinionsanalys på Demoskop.

Juni 2018: Rekordstort förtroende för Jimmie Åkesson
Jimmie Åkesson, SD, har aldrig haft större förtroende, visar Expressen/Demoskops nya mätning av folkets förtroende för partiledarna.
Samtidigt sjunker förtroendet för statsminister Stefan Löfven och moderatledaren Ulf Kristersson.
– Jag tror man kan se avtrycket av gymnasieamnestin i den här mätningen, säger Peter Santesson, chef för opinionsanalys på Demoskop.
– Det är en trend vi har sett under en längre tid, säger Jimmie Åkesson.
Citat:
Förtroendeligan juni 2018:

1. Ulf Kristersson (M): 36 procent (-3 från maj)
2. Annie Lööf (C): 34 procent (ingen förändring)
3. Jonas Sjöstedt (V): 33 procent (+1 från maj)
4. Stefan Löfven (S): 33 procent (-4 från maj)
5. Jimmie Åkesson (SD): 30 procent (+3 från maj)

6. Jan Björklund (L): 28 procent (ingen förändring)
7. Ebba Busch Thor (KD): 20 procent (+2 från maj)
8. Gustav Fridolin (MP): 17 procent (+2 från maj)
9. Isabella Lövin (MP): 13 procent (+1 från maj)
– Vinnaren är Åkesson, som steg för steg blir en alltmer accepterad politisk ledare i bredare kretsar och får en större politisk trovärdighet, säger Peter Santesson, chef för opinionsanalys på Demoskop.

Nya tider, strålande tider.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-16 kl. 19:35.
2018-06-16, 19:57
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Satt en timme i Taxi uppe i Göteborg.

Invandrad förare, ni vet den där typen som sliter och jobbar hårt och pratar nästan perfekt svenska, och han la ut under hela resan varför han skulle rösta på SD. Och många av hans vänner i liknande situation och bakgrund tänkte likadant. Det kan bli en ångvält. De får säkert ta enormt mycket skit för den nyinvandrade vågen av främlingar de som redan lever på marginalen tvingas försörja - plötsligen rinner allt över.

Problemet blir väl vad som händer efter valet. När aktivistiska tjänsemän och politiker ska förstöra, gå bakåt och omöjliggöra. Men det tar vi då.

Har haft samma upplevelse som du. Satt nån halvtimme i taxi och vet inte hur vi kom in på politik men tror det var att han undra vad jag jobbar med. Dröjde inte länge för han sa att han är så jävla trött på alla araber och somalier som inte jobbar. Kommer man tills Sverige så ska man göra rätt för sig och sedan kräva sin rätt sa han, inte bara kräva utan att ge tillbaka först.

Han var jugge. På namnet gissar jag slovenien/Serbien/Kroatien. Tror Slovenien. Definitivt inte bosnien eftersom han hacka på araber (muslimer).

Så opinionen bland invandrade juggar och och folk från Centraleuropa Ungern, polen etc är myrket bra. Är folk som ofta sliter och ser ner på andra invandrare från dysfunktionella mena länder. Där är det garanterat många Sverigedemokrater.
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns dock inga logiska argument mot att SD inte skall fördubblas eller ännu mer troligt mer än fördubblas i det kommande valet.
Att det till valet 2022 blir som du säger är däremot en annan femma.
Jo, att det generellt torde vara svårare för större partier att fördubblas, än för små partier.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
J– Vinnaren är Åkesson, som steg för steg blir en alltmer accepterad politisk ledare i bredare kretsar och får en större politisk trovärdighet, säger Peter Santesson, chef för opinionsanalys på Demoskop.

Nya tider, strålande tider.
Tamef-n Undrar om det inte är där någonstans "taket" finns..

Men ser också arghh Lööf 34%. Men de kommer i alla fall inte rösta på henne.
2018-06-16, 20:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte bara politiska skäl, som jag sa finns det inget ekonomiskt incitament för att göra bra OU. De som lyckats bäst med detta har istället blivit portade från uppdragsgivare och mediapublicitet i Sverige så för att nå ekonomisk framgång ska man hålla SD nere.

Det är väl ungefär det som Philip E. Tetlock kommer fram till i sin bok Superforecasting. De som predikterar framtiden bäst lever oansenliga liv långt från tyckarbusinessens köttgrytor.

Till topic om huruvida OI den senaste tiden gjort (av nöden tvungna) uppjusteringar eller ej. Stora förändringar som sker, sker under en kort tid. Den mesta tiden händer inte mycket. Följer inte det någon 80/20-regel av Pareto? Det är alltså fullt möjligt att det skett ett ryck i opinionen under maj, så att större delen av skillnaden mellan 12,9% och det slutliga valresultatet kan härledas till några få av de 48 månaderna emellan.
2018-06-16, 20:34
Medlem
Citat:
Mätningarna av SD är det som främst sticker ut så extremt kraftigt att alla med minsta förnuft inser att det inte är slumpmässiga fel, inte minst då felen alltid slår åt samma håll. Det enda parti bland övriga som kommer i närheten av dessa fel är MP men då åt det rakt motsatta hållet.

Det är väl ingen som någonsin påstått att det är slumpmässiga fel.

Citat:
Metros kopplingar till Yougov har inget med detta att göra, sådana förvirrade utspel visar hur svårt du har för saklig argumentation. Kan du citera vad jag sagt som skulle innebära att det motsägs av detta?

Tja! Yougov är väl det opinionsinstitut som brukar hyllas mest av alla institut för sin förmåga att pricka SD rätt. Lik förbannat så har de skogstoksvänstertidningen Metro kvar som uppdragsgivare. Återigen hur passar det in i narrativet du driver nedan.

Citat:
Inte bara politiska skäl, som jag sa finns det inget ekonomiskt incitament för att göra bra OU. De som lyckats bäst med detta har istället blivit portade från uppdragsgivare och mediapublicitet i Sverige så för att nå ekonomisk framgång ska man hålla SD nere.

Japp! Varenda potentiell köpare av marknads/opinionsundersökningar blir säkert helt exalterade ifall Sifo prickar partier fel med 10 procentenheter i ett riksdagsval. Med tanke på att riksdagsval i princip är den enda gången undersökningar går att jämföra med en verklighet så skulle jag helt säkert köpa in Sifo. Om jag satt som marknadsansvarig på ett stort företag så hade jag med glädje satsat på det OI som löpte gatlopp i tv-sofforna för att de mätt SD mest fel. Jag hade känt att de där pajsarna vill jag skall mäta mina kunders framtida köpbeteende som jag sedan skall satsa halva min marknadsbudget efter.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-16 kl. 20:37.
2018-06-16, 20:40
Medlem
Kan inte låta bli att posta vad som kan bli det sjuttio tusende inlägget i den här tråden.

Det var mycket glädjande att Jimmie Åkesson fick så stort förtroende i Expressens undersökning av förtroendet för partiledarna!
2018-06-16, 20:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Japp! Varenda potentiell köpare av marknads/opinionsundersökningar blir säkert helt exalterade ifall Sifo prickar partier fel med 10 procentenheter i ett riksdagsval.

Det är storyn de betalar för, så resultat som ger bättre storys är mer värda. Inte efter facit om några år, utan imorgon när tidningen säljs (eller ger många annonsklick).
2018-06-16, 20:45
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Dom där förtroende-mätningarna ger jag inte mycket för. Visst det är kul att Åkesson gått upp men jag vet inte hur jag ska tänka kring siffrorna. 30 till 36 är inte så stor skillnad och fortsätter Åkesson öka så kommer han knuffa ner många över honom. Att Lööf är nästhögst upp är för mig så jäkla sjukt.
2018-06-16, 20:51
Medlem
Kanske sagt tidigare, men personligen tror jag att SD:s senaste uppgång bara delvis beror på Löfvens klåpande och på goda insatser från SD. Jag tror mer att det handlar om att de flesta institut hållit nere SD för att inte SVaMPen skulle framstå som alltför illegitim under mandatperioden.

Nu måste instituten skyndsamt innan valet, justera upp SD i närheten av *verkligheten, för att de själva inte ska framstå som totalt inkompetenta igen.

*24-30 %
2018-06-16, 20:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är väl ingen som någonsin påstått att det är slumpmässiga fel.

Vad bra då att du kommit så långt att du har insett att det är systematiska fel som går åt samma håll hela tiden, sådana fel kan man lätt kompensera för om man vill hamna rätt.

Citat:
Tja! Yougov är väl det opinionsinstitut som brukar hyllas mest av alla institut för sin förmåga att pricka SD rätt. Lik förbannat så har de skogstoksvänstertidningen Metro kvar som uppdragsgivare. Återigen hur passar det in i narrativet du driver nedan.

Nej inte alls, Yougov har inte något speciellt bra track record för SD, det är Sentio som i val efter val prickat helt rätt när det gäller SD. Yougov gjorde dock efter det senaste valet en korrigering i sina metoder för att hamna mer rätt i framtiden och sedan dess har de legat nära Sentio vilket kan tas som ett kvitto på att de nu ligger ganska rätt. Men även om du hade haft rätt i ditt påstående ovan så har det ingen bäring på det jag skrivit, försök hålla dig till det jag skrivit när du invänder emot det jag skriver.

Citat:
Japp! Varenda potentiell köpare av marknads/opinionsundersökningar blir säkert helt exalterade ifall Sifo prickar partier fel med 10 procentenheter i ett riksdagsval. Med tanke på att riksdagsval i princip är den enda gången undersökningar går att jämföra med en verklighet så skulle jag helt säkert köpa in Sifo. Om jag satt som marknadsansvarig på ett stort företag så hade jag med glädje satsat på det OI som löpte gatlopp i tv-sofforna för att de mätt SD mest fel. Jag hade känt att de där pajsarna vill jag skall mäta mina kunders framtida köpbeteende som jag sedan skall satsa halva min marknadsbudget efter.

Okej jag noterar detta men du köper inga undersökningar så det är av mindre intresse. Mer relevant är att se på om det leder till fler eller färre uppdrag om man håller SD på rätt nivå eller på en felaktigt låg nivå. Hur mycket media får Sentio tycker du? Hur gick det för United Minds som anlitades av Aftonbladet tills de började redovisa för bra siffror för SD?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in