Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Det är väl ingen som någonsin påstått att det är slumpmässiga fel.
Vad bra då att du kommit så långt att du har insett att det är systematiska fel som går åt samma håll hela tiden, sådana fel kan man lätt kompensera för om man vill hamna rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Tja! Yougov är väl det opinionsinstitut som brukar hyllas mest av alla institut för sin förmåga att pricka SD rätt. Lik förbannat så har de skogstoksvänstertidningen Metro kvar som uppdragsgivare. Återigen hur passar det in i narrativet du driver nedan.
Nej inte alls, Yougov har inte något speciellt bra track record för SD, det är Sentio som i val efter val prickat helt rätt när det gäller SD. Yougov gjorde dock efter det senaste valet en korrigering i sina metoder för att hamna mer rätt i framtiden och sedan dess har de legat nära Sentio vilket kan tas som ett kvitto på att de nu ligger ganska rätt. Men även om du hade haft rätt i ditt påstående ovan så har det ingen bäring på det jag skrivit, försök hålla dig till det jag skrivit när du invänder emot det jag skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Japp! Varenda potentiell köpare av marknads/opinionsundersökningar blir säkert helt exalterade ifall Sifo prickar partier fel med 10 procentenheter i ett riksdagsval. Med tanke på att riksdagsval i princip är den enda gången undersökningar går att jämföra med en verklighet så skulle jag helt säkert köpa in Sifo. Om jag satt som marknadsansvarig på ett stort företag så hade jag med glädje satsat på det OI som löpte gatlopp i tv-sofforna för att de mätt SD mest fel. Jag hade känt att de där pajsarna vill jag skall mäta mina kunders framtida köpbeteende som jag sedan skall satsa halva min marknadsbudget efter.
Okej jag noterar detta men du köper inga undersökningar så det är av mindre intresse. Mer relevant är att se på om det leder till fler eller färre uppdrag om man håller SD på rätt nivå eller på en felaktigt låg nivå. Hur mycket media får Sentio tycker du? Hur gick det för United Minds som anlitades av Aftonbladet tills de började redovisa för bra siffror för SD?