2018-06-16, 13:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Nja det beror på vad man menar med inkompetent. De gör om och om igen samma systematiska fel men de gör det inte därför att de inte klarar av att bättra sig. De vill helt enkelt inte bättra sig utan når det resultat de eftersträvar.
precis vad jag och flera andra påstått i åratal
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja Sifo har kompetens men det betyder inte att de har ambition att vilja redovisa korrekta siffror.

Du kan också fundera ett slag på om det skulle ha ökat Sifos lönsamhet om de hade gjort ett bättre jobb i sina val-OU. Hur väl har de bästa OI lyckats rent ekonomiskt jämfört med de övriga?

Sentio omnämns inte alls i Sverige och United Minds som var bättre än flera andra förlorade Aftonbladet som sin kund.
precis ,men yougov och sentio brukar nämnas när dom visar stora tapp på SD ,därför verkar det ibland komma helmystiska tapp på just SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Intressant information från insidan hur skojarna arbetar, även om vi med relevanta insikter, ändå förmår gissa oss till hur det fungerar!

Naturligtvis helt anorlunda än de ordrika och naiva uppfattningar som presenteras på fullt allvar i tråden - medvetet eller inte av vissa...
precis verkar som vi ligger rätt bra i fas trots allt..

Citat:
Nja det beror på vad man menar med inkompetent. De gör om och om igen samma systematiska fel men de gör det inte därför att de inte klarar av att bättra sig. De vill helt enkelt inte bättra sig utan når det resultat de eftersträvar.
Precis man driver agenda,vilket vissa absolut förnekar men ser man resultaten över tid är det ju ett oomtvistligt faktum.
2018-06-16, 13:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Flera av de andra instituten har ändrat metoder under mandatperioden för att komma mer rätt på SD. Så det går ej göra en sån jämförelse.
ge ett exempel på vilka som "ändrat metod". Vi vet att yougov viktade upp rejält efter förra valet då dom låg för lågt ,men nu verkar man viktat ner igen liksom alla andra institut. Det är valet som ger facit ,och är första undersökningen efter valet under valresultatet,så har man knappast bemödat sig speciellt mycket.
2018-06-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Flera av de andra instituten har ändrat metoder under mandatperioden för att komma mer rätt på SD. Så det går ej göra en sån jämförelse.

Du kan ju jämföra de som inte viktat om efter november 2015. Inizio och Demoskop är de enda två jag kan komma på som har viktat om/bytt metod efter det datumet. Inizio har uppenbarligen inte heller viktat om för att mäta SD rätt.
2018-06-16, 13:13
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Säger inte emot det fetade, men ska man spränga 25% behöver man plocka folk och det inom tre månader. SD behöver inte sådana uttalanden, det behövs mer Åkesson och mindre Söder. Att han har rätt i sak vet inte gemene man och jag tror inte att MSM kommer lägga upp den artikeln igen att han faktiskt har rätt i sak.
Visst är det sant att det inte behövs men tycker ändå det är intressant och viktigt framöver. Att ingen förstår skillnaden på vad för nationalitet och vilken etnicitet man har är ju inte bra. Och det för att respektera att vi har minoriteter i landet, inte för att använda det mot dem. Själv bor jag i Vietnam och även om jag varit född här så vore jag väl ingen vietnames för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Så om en flicka i grannskapet har blivit våldtagen och bilen brinner, så kommer folk att nicka gillande när Björn Söder pekar finger åt judar och samer?

Tror du verkligen att folk skyller våldtäkter och bilbränder på judar och samer?

Är det inte lika galet att skylla våldtäkterna och bilbränderna på judar och samer som det var av Löfven att skylla våldtäkterna på LAS? Och hur mycket stryk fick inte Löfven i opinionsundersökningarna när han hade skyllt våldtäkterna på LAS?

Tror du verkligen att folk litar på SD när en framträdande SD-profil pekar ut judar och samer som icke-svenska, och därmed rimligen som ett problem för Sverige? Och när MSM slår på trumman för att Björn Söder faktiskt sa detta?

Medan flickor våldtas och bilar bränns av helt andra personer?
Vadå peka finger? Vet du ens vad han sagt? Verkar inte som det. Att säga som det är kanske inte hjälper i opinionen men det där med att peka ut är något du fått för dig bara.
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Av de som röstar på SD så gör 5 % enheter det pga av sådana som Björn Söder med sitt stora intresse för etnicitet.

Men majoriteten av de som röstar på SD idag gör det av anledningen som Teodorescu sätter fingret på idag med en ledare med rubriken "Därför vinner SD valet".

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-d%C3%A4rf%C3%B6r-vinner-sd-valet-1.6592188

Citat

"För de allra flesta handlar det nämligen inte om en konflikt mellan invandrare och svenskar utan om en konflikt mellan skötsamma med olika bakgrund och etnicitet samt de som skapar problem. Det är i grunden en fråga om rättvisa och resursfördelning. Att de etablerade partierna lät dessa frågor glida dem ur händerna är ett historiskt misstag med konsekvenser vi bara sett början av"

Svårare än så är det inte för mig i alla fall.
Tycker inte att man ska bunta ihop folk till var de bor på jorden utan kalla folk för vad de är. En same är en same, en svensk en svensk och en somalier en somalier. Och det är inget fel på någon av dem för det. Vi är inte Indien med en sjuk kultur som behandlar varandra efter kaster.
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
precis ,det här var utrett och avhandlat för flera år sedan ,och att Björn Söder forfarande står för sin åsikt när han angrips av den rödhåriga häxan stärker snarast SD.
Ja, de ändrar inte åsikt varje månad som de andra partierna. En same är en same, vilket snarare skulle vara bra kan man tycka för minoritetsbefolningen, att de får ett erkännande för att vara ett folkslag. Skulle man kalla samer för svenskar så dissar man väl samernas kultur och utplånar den? Alla pk-idioter tänker fel här och hetsar reflexmässigt. Men det kanske inte hjälper i opinionen att säga så där nej.
2018-06-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Intressant information från insidan hur skojarna arbetar, även om vi med relevanta insikter, ändå förmår gissa oss till hur det fungerar!

Naturligtvis helt anorlunda än de ordrika och naiva uppfattningar som presenteras på fullt allvar i tråden - medvetet eller inte av vissa...

Oerhört intressant inside information inte sant. Med tanke på att Svenne-i-banan har funnits i tråden sedan Hedenhös och enligt egen uppgift uttalad 2016 jobbade på Sifo för länge sedan så är det förvånansvärt lite "kött på benen" han har släppt fram tills nu. Hans inside information består ju av att han säger att Sifo av politiska skäl håller nere SD och inget mer än så. Det är det femtioelva andra personer som har påstått innan så vad är det som är nytt, intressant och inside?
2018-06-16, 13:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Oerhört intressant inside information inte sant. Med tanke på att Svenne-i-banan har funnits i tråden sedan Hedenhös och enligt egen uppgift uttalad 2016 jobbade på Sifo för länge sedan så är det förvånansvärt lite "kött på benen" han har släppt fram tills nu. Hans inside information består ju av att han säger att Sifo av politiska skäl håller nere SD och inget mer än så. Det är det femtioelva andra personer som har påstått innan så vad är det som är nytt, intressant och inside?

Inte bara politiska skäl, som jag sa finns det inget ekonomiskt incitament för att göra bra OU. De som lyckats bäst med detta har istället blivit portade från uppdragsgivare och mediapublicitet i Sverige så för att nå ekonomisk framgång ska man hålla SD nere.
2018-06-16, 13:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Men majoriteten av de som röstar på SD idag gör det av anledningen som Teodorescu sätter fingret på idag med en ledare med rubriken "Därför vinner SD valet".

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-d%C3%A4rf%C3%B6r-vinner-sd-valet-1.6592188

Citat

"För de allra flesta handlar det nämligen inte om en konflikt mellan invandrare och svenskar utan om en konflikt mellan skötsamma med olika bakgrund och etnicitet samt de som skapar problem. Det är i grunden en fråga om rättvisa och resursfördelning. Att de etablerade partierna lät dessa frågor glida dem ur händerna är ett historiskt misstag med konsekvenser vi bara sett början av"

Svårare än så är det inte för mig i alla fall.

Alice Teodorescu har med sin artikel skrivit en av de bättre texterna i årets valrörelse - hittills. Hoppas innerligt att denna text sprids som en löpeld på sociala medier och blir viral. Hon pekar på flera mycket viktiga punkter till varför SD kommer att bli största eller näst största parti i årets val. Kunde inte låta bli att le när jag läste om taxichauffören i Malmö, exakt samma sak hände mig för några månader sedan i Norrköping. Taxichaffisar är guld att snacka politik med, de kan öppna upp sig totalt eftersom de vet att de med stor sannolikhet inte kommer att möta kunden igen - inte i en större stad i alla fall.

Flera OI är så jävla OFF i sina mätningar av SD att man inte vet var man ska börja kommentera eländet. Exakt vad det beror på har jag inget bra svar på, men kan bara konstatera ATT något är medvetet eller omedvetet väldigt trasigt i de modeller, viktningar, parametrar och annat de använder sig av. Institut som t ex Sifo, SCB (men även andra) lider just nu av en sådan underskattning av SD att den kommer att skrämma skiten ur etablissemanget på valdagen om dessa institut inte inom 80 dagar hittar ett sätt att korrigera sina tillkortakommanden på när det gäller SD.

Uppjusteringar, "fake", bluff, inkompetens, rent feltänk, systemfel, medvetet, omedvetet, olyckliga omständigheter, nedtryckningar... eller något av hundra andra orsaker... jag skiter i vilket.

Faktum är att de inte klarar av att mäta SD i opinionsundersökningar. De klarar inte av det! Medvetet eller omedvetet? Vem kan svara på det med säkerhet och vattentäta bevis? I årets val kommer även Sentio och Yougov med mycket stor sannolikhet att underskatta SD. Partiet är helt enkelt en stor fucking mardröm att mäta. En jävligt stor mardröm!

Vi kan anklaga opinionsinstituten från en massa olika håll, mer eller mindre korrekt. Men det skulle inte förvåna mig om de begår en hel kompott med olika misstag när de ska mäta SD - det handlar inte om en enda sak, inte ens om två eller tre olika saker, det är många saker som spökar här. De gör en uppsjö av misstag och felsteg.

Valet den 9 september blir en chock. En stor, fet jävla chock! Det är åtminstone EN sak som jag är övertygad om. Helt övertygad om. Och tydligen också Alice Teodorescu - som skrev att vi kommer att få en eftervalsdebatt med komplicerade förklaringsmodeller.

"Det kommer läggas många timmar på att försöka förstå vad som hände och hur det kunde ske. Förlorarna kommer göra sitt yttersta för att konstruera komplicerade förklaringsmodeller som syftar till att bortförklara det egna ansvaret och därmed skulden. Men svaret är inte särskilt komplicerat - det finns i ett samtal med en strävsam taxichaufför i Malmö och i ett reportage med äldre runt en korvgrill."

Den 9 september, here we come...
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-16 kl. 13:48.
2018-06-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
ge ett exempel på vilka som "ändrat metod". Vi vet att yougov viktade upp rejält efter förra valet då dom låg för lågt ,men nu verkar man viktat ner igen liksom alla andra institut. Det är valet som ger facit ,och är första undersökningen efter valet under valresultatet,så har man knappast bemödat sig speciellt mycket.

Vissa har utökat med lite web även om det är tramsigt med 90% tele och 10% web.
2018-06-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Du kan ju jämföra de som inte viktat om efter november 2015. Inizio och Demoskop är de enda två jag kan komma på som har viktat om/bytt metod efter det datumet. Inizio har uppenbarligen inte heller viktat om för att mäta SD rätt.

Även Sifo har ju ändrat litegrann så det blir rätt jobbigt hålla på att jämföra. Men du kan gärna lista upp jämförelserna här.

Även Yougov kan ha viktat om (mörkt). Gick förresten Inizio ut med sina omviktningar? Kan ej minnas det.
2018-06-16, 13:59
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Alice Teodorescu har med sin artikel skrivit en av de bästa texterna i årets valrörelse - hittills. Hoppas innerligt att denna text sprids som en löpeld på sociala medier och blir viral. Hon pekar på flera mycket viktiga punkter till varför SD kommer att bli största eller näst största parti i årets val. Kunde inte låta bli att le när jag läste om taxichauffören i Malmö, exakt samma sak hände mig för några månader sedan i Norrköping. Taxichaffisar är guld att snacka politik med, de kan öppna upp sig totalt eftersom de vet att de med stor sannolikhet inte kommer att möta kunden igen - inte i en större stad i alla fall.

Flera OI är så jävla OFF i sina mätningar av SD att man inte vet var man ska börja kommentera eländet. Exakt vad det beror på har jag inget bra svar på, men kan bara konstatera ATT något är medvetet eller omedvetet väldigt trasigt i de modeller, viktningar, parametrar och annat de använder sig av. Institut som t ex Sifo, SCB (men även andra) lider just nu av en sådan underskattning av SD att den kommer att skrämma skiten ur etablissemanget på valdagen om dessa institut inte inom 80 dagar hittar ett sätt att korrigera sina tillkortakommanden på när det gäller SD.

Uppjusteringar, "fake", bluff, inkompetens, rent feltänk, systemfel, medvetet, omedvetet, olyckliga omständigheter, nedtryckningar... eller något av hundra andra orsaker... jag skiter i vilket.

Faktum är att de inte klarar av att mäta SD i opinionsundersökningar. De klarar inte av det! Medvetet eller omedvetet? Vem kan svara på det med säkerhet och vattentäta bevis? I årets val kommer även Sentio och Yougov med mycket stor sannolikhet att underskatta SD. Partiet är helt enkelt en stor fucking mardröm att mäta. En jävligt stor mardröm!

Vi kan anklaga opinionsinstituten från en massa olika håll, mer eller mindre korrekt. Men det skulle inte förvåna mig om de begår en hel kompott med olika misstag när de ska mäta SD - det handlar inte om en enda sak, inte ens om två eller tre olika saker, det är många saker som spökar här. De gör en uppsjö av misstag och felsteg.

Valet den 9 september blir en chock. En stor, fet jävla chock! Det är åtminstone EN sak som jag är övertygad om. Helt övertygad om. Och tydligen också Alice Teodorescu - som skrev att vi kommer att få en eftervalsdebatt med komplicerade förklaringsmodeller.

"Det kommer läggas många timmar på att försöka förstå vad som hände och hur det kunde ske. Förlorarna kommer göra sitt yttersta för att konstruera komplicerade förklaringsmodeller som syftar till att bortförklara det egna ansvaret och därmed skulden. Men svaret är inte särskilt komplicerat - det finns i ett samtal med en strävsam taxichaufför i Malmö och i ett reportage med äldre runt en korvgrill."

Den 9 september, here we come...
Bra skrivet Smoothman. 7-klövern och regimmedia kan stå där med sina huvuden fett inkörda i sina a..... sanden. Likaså kan tillbedjarna av OI’s oomkullrunkeliga objektivitet ha sina huvuden på samma plats. Delar helt din uppfattning att:”Skit samma vad som ger de felaktiga siffrorna”. Välkommen till verkligheten den 9 sept.
2018-06-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Alla pk-idioter tänker fel här och hetsar reflexmässigt. Men det kanske inte hjälper i opinionen att säga så där nej.
Det som PK sysslar med det är instruktion 1A i desinformationshandboken som alla PKister får lära sig. Det kallas medvetet missförstånd*. Man tar något uttalande som nämner ett värdeladdat ord, såsom "jude" eller "same", därefter förvrider man och ljuger glatt på så att urspungsmeddelandet (i detta fall från Söder, som ursprungligen var extremt mjukt och "PK") så att det förefaller som att Söder har sagt och menat någonting helt annat än vad han verkligen sade/skrev och menade. En klassisk retorisk/propagandistisk fint, och kan bara "dödas" genom brutal uppriktighet (något som SD är för fega för i regel - SD tror att det kostar mer att förklara sanningen än att bara ge efter och hålla klaffen - fast faktiskt inte denna gång, Söder står på sig).

*På avstånd besläktat med "institutionaliserad inkomptens" (Sifo, SCB etc)

För övrigt en intressant debatt/meningsutbyte, av en typ som sällan ses i Sverige. För till slut blir det ju lite knökigt: Varför ska vi ha minoritetsbegreppet samer, om samerna (de som ser sig som sådana) är precis som vanliga svenskar, och att vi betalar för att de ska slippa vara som vanliga svenskar? Är det inte så att om man väljer att tillhöra en minoritetsgrupp är det för att man inte i första hand vill se sig som svensk, utan som del i en minoritetsgrupp?
Senast redigerad av Fnysington 2018-06-16 kl. 14:34.
2018-06-16, 14:23
Medlem
Ibland kan även en gammal Pkist hitta guldkorn, när man för omväxling vill vara riktig journalist. Ett guldkorn av Niklas Svensson - inte helt utan opinionsvärde skulle jag tro: https://www.expressen.se/nyheter/miljonomsattning-i-jarva-men-redovisningen-saknas/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in