Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-05-24, 16:32
  #61
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Är du dum i huvet? Att luras att betala 9000 kr för 2 st öl och 2 st juicer,är det inte att man blir lurad?! Du måste vara så korkad en människa kan vara.
Barer som har överpris finns även i olika europeiska länder. Spanien, Danmark, Lettland, Luxemburg etc.

Försök förstå att dessa funkar bara för att det finns godtrogna lantisar som köper utan att fråga om priset.

Vem av oss är korkad?
__________________
Senast redigerad av adam7 2018-05-24 kl. 16:34.
Citera
2018-05-24, 16:33
  #62
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
OT

Taxi i Sthlm kostar numera 499:- max reglerat sen något år sedan

OK. Kommer ihåg tiden då det satt nån med fans höga priser o väntade på lantisar som TS
Citera
2018-06-16, 13:40
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Var runt 10 personer där och var tvungna att gå förbi ``vakter``,som var precis vid ingången. Ville inte ta några risker.

Låter som ni blev rånade.
Anmäl till svenska polisen och ditt försäkringsbolag.
Citera
2018-06-16, 14:31
  #64
Medlem
Gabriel2017s avatar
Skicka ett email till Kinesiska ambassaden eller liknande, bifoga alla bevis, youtube, etc. Vet bara de Kinesiska myndigheten om det, så tror jag de stoppar det.
Citera
2020-12-30, 20:38
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Skicka ett email till Kinesiska ambassaden eller liknande, bifoga alla bevis, youtube, etc. Vet bara de Kinesiska myndigheten om det, så tror jag de stoppar det.

Nej, det hjälper inte.

Detta är "everyday" life av några som lever i diverse städer och är ett känt trick för att få extra pengar på.. polisen gör inte ett dyst utan säger "dumma turist" i princip och säger att dom ska kolla upp det men inget kommer hända.

Titta på Serpentza på youtube, massor av råd för folk som ska resa till Kina.
Citera
2020-12-30, 22:17
  #66
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Dags att få upp ögonen lite inför hur Kina styrs, kanske.
Det där är ju inget unikt för Kina..
Citera
2021-01-01, 13:34
  #67
Avstängd
Fattar inte att Ni inte själva valde mat/fika hak!!!!

Om något verkar vara för bra för att vara sant - tja då är det inte sant
Citera
2021-01-01, 20:22
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
För att göra en lång hisoria kort så var det så var jag i Beijng med en kompis. Vi hade alltid velat besöka Kina och gjorde detta nu när jag snart skulle flytta till en stad långt bort. Så vi ville göra en sista sak tillsammans då vi inte kommer att kunna ses så ofta framöver. Men nu till saken

Vi var i Beijing ,vi besökte the forbidden city(var alltid en dröm när vi var små), Så kom de 2 st tjejer som fråga vart vi var från och vi började prata om allt möjligt. De blev väldigt nyfikna när vi sa att vi var från Sverige och sa att de hade alltid velat besöka Sverige. De kunde ganska bra engelska. Sen sa de till oss ifall vi ville följa med och dricka något på en bar, Ifall vi ville dricka kaffe eller öl eller liknande och de själva var törstiga. De sa att det fanns ett bra ställe i närheten, så vi följde med till ett ställe som hette ``Cafe and Beer``,väldigt lustigt ställe som tog runt 20 minuter från the forbidden city. När vi gick in så fick vi ett bort,vi beställde 2 öl och de 2 tjejerna ville ha någon sorts juice. Sedan efter att vi var där i runt 30 minuter och så sa de att de var tvugna att gå,de hade något vikigt att göra tydligen, Så då sa vi att vi ville ha notan för att betala och så kom CHOCKEN!!! notan är på 8000 HKD!! Vilket motsvarar nästan 9000 kr!! DE TVINGADE OSS ATT BETALA!!! Tydligen så åkte vi på en jävla scam och tjejerna lurar turister in till stället för att sedan scamma de. Allt var jävla planerat!! Resturang ägaren tvingade oss att betala så betala vi och sedan stack därifrån som attans!! De äckliga slynorna fick säkert en del av pengarna för deras ``jobb`` de gjorde!

Besökte polisstationen och berätta hela historien och de börja skratta åt oss och sa vi får se vad som händer,vad vi ska göra åt saken! De brydde inte sig det minsta! Resan var förstörd. Men vi ville ändå göra det bästa av situationen. Vi försökte ändå njuta av tiden som vi var där. Vi vågade aldrig beställa något från någon restaurang innan vi fick se menyn med priserna.

Undrar nu, hur fan kan de göra detta och lyckas med detta? Har någon här råkat ut för detta? Är detta något nytt scam som kommit upp de senaste tiden?? Att äckliga slynor snackar med turister och lurar de att besöka en äcklig jävla restaurang och sedan tvingar ägaren kunderna att betala hudlösa priser?! Skrattretande att betala nästan 9000 kr för 4 st drycker!!! Undrar också kan vi göra något åt saken nu i efterhand? Blir så jävla arg varje gång jag tänker på detta. Kan inte släppa det!

Var ni fulla eller hur kunde ni falla för den?
Citera
2021-01-01, 21:32
  #69
Medlem
Aspings avatar
Den här blåsningen är, som sagt, klassisk. Den förekommer även i trygga Europa.

För några år sedan jobbade jag mycket ihop med japaner. Ibland var vi från mitt företag i Japan, ibland kom de hit.

En gång när vi hade japaner hos oss i Sverige, var det en som bestämde sig för att åka till London några dagar. Det hade han länge drömt om, och passade på tillfället när han ändå var i Europa och arbetade. Han var bra på engelska, så vi trodde det skulle gå bra.

När han kom tillbaka, berättade han en historia som var nästan identisk med den i trådstarten. En vacker dam hade tagit med honom till ett ställe, där han fick bjuda på drinkarna. När han skulle betala fick han en chock. Jag kommer inte ihåg den exakta prisnivån, men det var hundratals pund. Han var klok nog att betala och snabbt ge sig därifrån. Att anmäla till Londonpolisen insåg han var lönlöst. Vilket brott hade egentligen begåtts?

Tricket är nog internationellt, och går ut på att unga vackra damer lockar iväg manliga turister, som ser ut att vara oerfarna och långväga. Något att lägga på minnet för oss alla.
Citera
2021-01-01, 22:02
  #70
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asping
Den här blåsningen är, som sagt, klassisk. Den förekommer även i trygga Europa.

För några år sedan jobbade jag mycket ihop med japaner. Ibland var vi från mitt företag i Japan, ibland kom de hit.

En gång när vi hade japaner hos oss i Sverige, var det en som bestämde sig för att åka till London några dagar. Det hade han länge drömt om, och passade på tillfället när han ändå var i Europa och arbetade. Han var bra på engelska, så vi trodde det skulle gå bra.

När han kom tillbaka, berättade han en historia som var nästan identisk med den i trådstarten. En vacker dam hade tagit med honom till ett ställe, där han fick bjuda på drinkarna. När han skulle betala fick han en chock. Jag kommer inte ihåg den exakta prisnivån, men det var hundratals pund. Han var klok nog att betala och snabbt ge sig därifrån. Att anmäla till Londonpolisen insåg han var lönlöst. Vilket brott hade egentligen begåtts?

Tricket är nog internationellt, och går ut på att unga vackra damer lockar iväg manliga turister, som ser ut att vara oerfarna och långväga. Något att lägga på minnet för oss alla.

Jo, det är ett gammalt trick och ganska vanligt i Östeuropa. Men när jag skulle till Aten för några år sedan så läste jag en varning om att där hade de börjat låta män lura med andra män till barer för att blåsa dem på samma sätt. Inte som något homoragg utan det var upplagt så att de som sökte upp offren framstod som schyssta och roliga grabbar som ville att man skulle med och ta ett glas.
Citera
2021-01-01, 23:09
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trunsheos
På många sätt är Kina friare än Sverige, så jag hade inte snurrat in mig på deras statsskick.

Trams, Sverige är ett demokratiskt land och Kina en hård diktatur.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback