2018-06-15, 18:36
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgenstorm99
Skrev du fel?
Ja
Citera
2018-06-16, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Spara pengar frivilligt är ganska fördelaktigt jämfört med att maxbelåna sig och bli tvingad att "spara" (amortera) plus en saftig ränta. Sparar du istället först får du avkastning på dina pengar. Det är ju väldigt bra för banken att göra som du sa. Så dom tackar nog och tar emot. Tveksamt dock om dom godkänner ett blancolån som kontantinsats. Eller frågade du om Det?

Det står t.o.m på flertalet bankers hemsidor att man kan använda just blancolån då man saknar kontantinsatsen.

I mitt fall har jag pengarna till kontantinsatsen. Dock så kommer stor del av de sparade pengarna gå åt och man kommer ha noll kvar till renovering m.m. Därför vill jag kunna ta mer lån.
Citera
2018-06-16, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Lånar man till kontantinsatsen har man i min mening inte råd. Har man en livsstil där man inte klarar av att spara ihop till kontantinsatsen så kommer man aldrig i livet klara sig sen när räntorna skenar iväg. Då kan vi som sparar nu tacka och ta emot när marknaden svämmar över av prisvärda och billiga objekt. Sen kan vi sälja tillbaka dom till er korkade som maxbelånar er när räntorna går ner igen och nästa bostadsbubbla blåser upp.

Du säger alltså att det är livsstilen som avgör om man kan spara eller inte? Inte vad man har för lön, utgifter, storlek på familj m.m m.m.
Alla människor har faktist inte löner på 40-50 tusen i månaden, ska inte då dessa ha rätt till att köpa en fastighet?
Citera
2018-06-16, 06:11
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Du säger alltså att det är livsstilen som avgör om man kan spara eller inte? Inte vad man har för lön, utgifter, storlek på familj m.m m.m.
Alla människor har faktist inte löner på 40-50 tusen i månaden, ska inte då dessa ha rätt till att köpa en fastighet?
Huntelaar har en point! Om man inte har råd spara till kontant insatsen. Hur ska man ha råd betala med högre räntor i framtiden? Bara titta vad jag nämnde i mitt inlägg innan, 1999 var räntorna 12%, 2018 ligger de runt 2 %. Du kan själv räkna ut om de skulle stiga om man sitter 3- 4 miljoner i lån.

Kan man spara, så visar man kanske man klara en högre ränta.
Klara man inte spara till kontant satsen, så klara man inte högre räntor och då bör man undvika köpa. Så lätt är det.
Ju mindre man kan spara, ju längre tid tar det innan man kan köpa. Så man behöver inte tjäna 40 - 50 k kr/mån.
Citera
2018-06-16, 10:00
Medlem
Citat:

Har man inga pengar så borde man självklart inte få låna ett öre. Sjukt att en fattiglapp med 0kr kan sitta och trissa upp priser på budgivningar till mångmiljonbelopp.
Citera
2018-06-16, 10:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Har man inga pengar så borde man självklart inte få låna ett öre. Sjukt att en fattiglapp med 0kr kan sitta och trissa upp priser på budgivningar till mångmiljonbelopp.

Sjukt är bara förnamnet, dessutom så handlar det verkligen om livsstil eller snarare hur man är som person.

Vissa tjänar 40k och har inte en spänn kvar redan ett par veckor innan lön, andra tjänar 20k och har *alltid* pengar till och med om inkomsten uteblir någon månad eller två för de har en rejält tilltagen buffert och fond/aktieporföljer att ta av.

Skulle jag ha mindre än en årslön tillgängligt skulle jag inte leva lika avslappnat som jag gör idag, pengarna ger mig psykiskt lugn och gör att jag aldrig behöver fundera över saker som "hur skall jag ha råd att reparera bilen?". Under tiden jag inte behöver pengarna får de stå investerade så växer de, avkastningen brukar jag ofta unna mig lite extra ifrån.

Detta är skillnaden mellan långsiktigt och kortsiktigt tänkande.
Senast redigerad av sucuk 2018-06-16 kl. 10:27.
Citera
2018-06-16, 17:23
Medlem
Citat:

Allt du nämner är ju fritt att ändra på.
Utbilda dig eller bytt jobb och få högre lön.
Minska dina utgifter genom att bo billigare, sälj bilen och cykla till jobbet om det går etc.
Jag lever på mindre än existensminimum bara för att kunna köpa det hus jag vill ha i framtiden. Sen är vi två i hushållet som har bosatt oss så billigt det bara Går, bor trångt men det får man leva med så länge.

Problemet med svenskar är att dom inte vill göra avkall på någonting, däremot ska dom ha mer och mer hela tiden och då lånar man gärna ännu mer.
Citera
2018-06-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
hade precis köpt en bil för 500 000+, hade inte så mycket pengar på banken just då, lånade till kontantinsatsen, inte hela, men lånade 80 000 kronor, hade bara 60 000 kronor just då, lägenheten kostade 1 000 000, betalar tillbaka lånet tillkontantinsatsen på tre år, Så sitt inte där framför din dator och kalla mig korkad.

Du säger det ju bra själv.
Tog du lån på bilen?
Senast redigerad av Huntelaar 2018-06-16 kl. 17:42.
Citera
2018-06-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Huntelaar har en point! Om man inte har råd spara till kontant insatsen. Hur ska man ha råd betala med högre räntor i framtiden? Bara titta vad jag nämnde i mitt inlägg innan, 1999 var räntorna 12%, 2018 ligger de runt 2 %. Du kan själv räkna ut om de skulle stiga om man sitter 3- 4 miljoner i lån.

Kan man spara, så visar man kanske man klara en högre ränta.
Klara man inte spara till kontant satsen, så klara man inte högre räntor och då bör man undvika köpa. Så lätt är det.
Ju mindre man kan spara, ju längre tid tar det innan man kan köpa. Så man behöver inte tjäna 40 - 50 k kr/mån.
Du kan väl även ta hänsyn till att de flestas löner ökar med åren samt att amorteringar sänker de framtida månadskostnaderna. En ränta på 12% i framtiden kommer inte beräknas på grundlånets belopp eftersom idag och flera år framöver kommer räntan med all säkerhet ligga på omkring dagens procent.

Det är betydligt lättare att amortera snabbare idag än när räntan stiger. Är man förnuftig nog bör man således amortera mycket idag så slipper en extremt hög ränta på 12% skada ens ekonomi så mycket som den skulle kunna ha gjort idag.
Senast redigerad av MyChi 2018-06-16 kl. 17:56.
Citera
2018-06-16, 18:25
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyChi
Du kan väl även ta hänsyn till att de flestas löner ökar med åren samt att amorteringar sänker de framtida månadskostnaderna. En ränta på 12% i framtiden kommer inte beräknas på grundlånets belopp eftersom idag och flera år framöver kommer räntan med all säkerhet ligga på omkring dagens procent.

Det är betydligt lättare att amortera snabbare idag än när räntan stiger. Är man förnuftig nog bör man således amortera mycket idag så slipper en extremt hög ränta på 12% skada ens ekonomi så mycket som den skulle kunna ha gjort idag.
Absolut har du rätt. 1 000 000 är inte värt lika mycket om 20 år.
Ja håller med dig, att man ska amortera så mycket man kan nu. Om räntan skulle sticka iväg, kan det bli knepigt. Ingen vet hur det ser ut om 5- 10 år. Ingen kunde förutse räntan skulle vara 500 %, år 1992

Men min poäng är man bör spara till kontant satsen, det visar att man har buffert kunna ta högre räntor.
Men det är vad jag tycker. För övrigt håller jag med dig
Citera
2018-06-16, 20:01
Medlem
Lär er läsa TS fråga. Förutsättningen var "saknat kontantinsatsen", så svar i stil med "sparat" eller "betalat" är inte svar på frågan.
Citera
2018-06-17, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Allt du nämner är ju fritt att ändra på.
Utbilda dig eller bytt jobb och få högre lön.
Minska dina utgifter genom att bo billigare, sälj bilen och cykla till jobbet om det går etc.
Jag lever på mindre än existensminimum bara för att kunna köpa det hus jag vill ha i framtiden. Sen är vi två i hushållet som har bosatt oss så billigt det bara Går, bor trångt men det får man leva med så länge.

Problemet med svenskar är att dom inte vill göra avkall på någonting, däremot ska dom ha mer och mer hela tiden och då lånar man gärna ännu mer.

Utbildning, nytt jobb, spara i flera år. I den farten så lär det ta 10 år till innan ett hus blir i sikte.
Tror inte heller att frugan går med på att leva på existensminimum, så blir nog lån istället Spara på bilen går knappast heller då man pendlar 3 mil till jobbet varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in