2018-06-15, 08:03
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Har fått ärva pengar som räckt till insatsen. Förstår att det är svårt för er som måste spara sig till en insats om ni inte bor hemma hos era föräldrar och kan lägga undan 10k+ i månaden längre.

Men jag tror att det är väldigt vanligt att unga får hjälp av sina föräldrar med insats till sin första bostadsrätt, det är orimligt att en ung själv ska hunnit ha sparat ihop till egen lägenhet i 20-års åldern om man har studerat istället för att jobba.
Varierar givetvis vart i Sverige man bor också, betydligt billigare att köpa i Stockholm än Luleå.

Nej, det är inte orimligt att spara ihop till sina egna omkostnader, hur tänker du att det är orimligt att tvingas betala sina egna kostnader?
Citera
2018-06-15, 10:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyChi
Här är min plan. Snackade med SBAB förra veckan och jag och min sambo har sparat ihop sisådär 150k på 6 månader (vi har det relativt bra ekonomiskt). Jag nämnde för dom att vi har tänkt köpa en lägenhet för max 3 miljoner kr och behöver även låna max 300k för kontantinsats. Detta skulle gå bra så länge vi har 5% av bostadens värde i spargrisen (endast sparade pengar alltså). 5% av 3 miljoner är 150k så vi ligger precis så det ska fungera. Nu återstår fast anställning hos tjejen bara och det är ett par månader kvar som vi kommer spara vidare under!

Tid är pengar, det får man inte glömma. Så har man råd att betala ytterligare ett privat- / blancolån för kontantinsats tycker jag man ska göra det istället för att bo hemma med päronen (som är lite svårare för par) i 4 år till.
Gjorde på samma sätt för 2 år sedan. Sbab. Betalade 7% själv, tog 8% blancolån, resterande 85% som bolån. Efter ett år ungefär gjorde banken en ny värdering över telefonen jämfört med andra objekt i grannskapet och kunde då baka in blancolånet i bolånet. Således blev det för mig ett år med höga bostadskostnader, sedan planade det ut betydligt. Lånade hälften av vad ni ska göra.
Citera
2018-06-15, 10:28
Medlem
Det vanligaste är nog 1. Lån från föräldrarna om man är yngre 2. Säljande av en annan bostadsrätt där vinsten finansierar bland annan kontantinsatsen 3. Pengar sparade genom inkomst eller kapitalintäkter
4. Ett annat lån för att täcka kontantinsatsen
Citera
2018-06-15, 10:37
Medlem
nocoolnamejims avatar
Hur jag löste kontantinsatsen?

Lyssna noga nu;

- Jag betalade!!!
Citera
2018-06-15, 10:58
Medlem
Snart 10år sedan jag köpte bostadsrätten och då behövde jag bara gå in med 5% kontant, så det var inga större problem. Och nu när jag går i tankarna på att köpa en ny, betydligt dyrare, så betalar jag i så fall de 15% som nu krävs med en del av vinsten.
Citera
2018-06-15, 12:25
Medlem
Fick svar från Swedbank idag och det lät inte som det var några problem att ta ett privatlån upp till 300 papp. Så spara i åratal verkar onödig i så fall.
Citera
2018-06-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Fick svar från Swedbank idag och det lät inte som det var några problem att ta ett privatlån upp till 300 papp. Så spara i åratal verkar onödig i så fall.

Spara pengar frivilligt är ganska fördelaktigt jämfört med att maxbelåna sig och bli tvingad att "spara" (amortera) plus en saftig ränta. Sparar du istället först får du avkastning på dina pengar. Det är ju väldigt bra för banken att göra som du sa. Så dom tackar nog och tar emot. Tveksamt dock om dom godkänner ett blancolån som kontantinsats. Eller frågade du om Det?
Citera
2018-06-15, 12:57
Medlem
Citat:

Lånar man till kontantinsatsen har man i min mening inte råd. Har man en livsstil där man inte klarar av att spara ihop till kontantinsatsen så kommer man aldrig i livet klara sig sen när räntorna skenar iväg. Då kan vi som sparar nu tacka och ta emot när marknaden svämmar över av prisvärda och billiga objekt. Sen kan vi sälja tillbaka dom till er korkade som maxbelånar er när räntorna går ner igen och nästa bostadsbubbla blåser upp.
Citera
2018-06-15, 16:26
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nej, det är inte orimligt att spara ihop till sina egna omkostnader, hur tänker du att det är orimligt att tvingas betala sina egna kostnader?
Tror att du missförstår vad jag säger. Menar inte att någon annan skall betala för dem utan att det är väldigt få som har råd att köpa sin första lägenhet utan att ha jobbat.
De flesta jag känner har fått sina lägenheter helt eller delvis betalade av sina föräldrar.
Citera
2018-06-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Lånar man till kontantinsatsen har man i min mening inte råd. Har man en livsstil där man inte klarar av att spara ihop till kontantinsatsen så kommer man aldrig i livet klara sig sen när räntorna skenar iväg. Då kan vi som sparar nu tacka och ta emot när marknaden svämmar över av prisvärda och billiga objekt. Sen kan vi sälja tillbaka dom till er korkade som maxbelånar er när räntorna går ner igen och nästa bostadsbubbla blåser upp.
Du ska inte kalla folk för korkade när du själv resonerar lite dumt. Med ditt resonemang ska i princip ingen köpa bostad eftersom 99% lånar till bostaden, utifrån ditt resonemang har dessa inte råd med sin bostad. Är väl ointressant om man lånar 100% eller 85%, du har likväl lånat pengar alltså har du inte haft råd. Det intressanta blir väl hur man väljer att betala tillbaka lånet tillkontantinsatsen, betalar du tillbaka det på tre år tycker jag det är okej, men lägger du upp det på 12 år då är det frågan om det är okej. Du vet väl inte om någon helt plötsligt måste flytta, man får kanske erbjudande om ett kanonjobb med högre lön, då kanske man inte har sparat till kontantinsatsen men ändå måste bo någonstans. Låt bli att döma ut personer som du inte vet något om.
Jag fick till exempel ett nytt arbete, min lön ökade från 34 000 till 50 000 i månaden, hade precis köpt en bil för 500 000+, hade inte så mycket pengar på banken just då, lånade till kontantinsatsen, inte hela, men lånade 80 000 kronor, hade bara 60 000 kronor just då, lägenheten kostade 1 000 000, betalar tillbaka lånet tillkontantinsatsen på tre år, har ändå 28 000 kronor över när boendet är betalt. Hur kan du då sitta och påstå att jag är oansvarig på grund av att jag lånat pengar och inte klarar av en ränteuppgång? Med mina förutsättningar skulle jag utan problem klara en ränta på 15-20%. Så sitt inte där framför din dator och kalla mig korkad.
Citera
2018-06-15, 17:26
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Har fått ärva pengar som räckt till insatsen. Förstår att det är svårt för er som måste spara sig till en insats om ni inte bor hemma hos era föräldrar och kan lägga undan 10k+ i månaden längre.

Men jag tror att det är väldigt vanligt att unga får hjälp av sina föräldrar med insats till sin första bostadsrätt, det är orimligt att en ung själv ska hunnit ha sparat ihop till egen lägenhet i 20-års åldern om man har studerat istället för att jobba.
Varierar givetvis vart i Sverige man bor också, betydligt billigare att köpa i Stockholm än Luleå.
Skrev du fel?
Citera
2018-06-15, 17:44
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ni som köpt dyrt hus/bostadsrätt och saknat kontantinsatsen, hur löste ni det?
Har fått höra flera alternativ, antingen att vissa banker godkänner ett privatlån brevid bolånet. Lån från föräldrar eller vänner.

Vad har ni för erfarenheter och förslag?
Jag köpte min första lägenhet cash, sparade medel. Hela 34 000 skr år 1990. så helt andra priser då. I dag går den på ca 1,2 miljoner har jag sett. Min nuvarande lägenhet gick på 80 000 skr 1999. Så helt andra priser då ,men då låg räntan på 12%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in