Citat:
Ursprungligen postat av
Huntelaar
Lånar man till kontantinsatsen har man i min mening inte råd. Har man en livsstil där man inte klarar av att spara ihop till kontantinsatsen så kommer man aldrig i livet klara sig sen när räntorna skenar iväg. Då kan vi som sparar nu tacka och ta emot när marknaden svämmar över av prisvärda och billiga objekt. Sen kan vi sälja tillbaka dom till er korkade som maxbelånar er när räntorna går ner igen och nästa bostadsbubbla blåser upp.
Du ska inte kalla folk för korkade när du själv resonerar lite dumt. Med ditt resonemang ska i princip ingen köpa bostad eftersom 99% lånar till bostaden, utifrån ditt resonemang har dessa inte råd med sin bostad. Är väl ointressant om man lånar 100% eller 85%, du har likväl lånat pengar alltså har du inte haft råd. Det intressanta blir väl hur man väljer att betala tillbaka lånet tillkontantinsatsen, betalar du tillbaka det på tre år tycker jag det är okej, men lägger du upp det på 12 år då är det frågan om det är okej. Du vet väl inte om någon helt plötsligt måste flytta, man får kanske erbjudande om ett kanonjobb med högre lön, då kanske man inte har sparat till kontantinsatsen men ändå måste bo någonstans. Låt bli att döma ut personer som du inte vet något om.
Jag fick till exempel ett nytt arbete, min lön ökade från 34 000 till 50 000 i månaden, hade precis köpt en bil för 500 000+, hade inte så mycket pengar på banken just då, lånade till kontantinsatsen, inte hela, men lånade 80 000 kronor, hade bara 60 000 kronor just då, lägenheten kostade 1 000 000, betalar tillbaka lånet tillkontantinsatsen på tre år, har ändå 28 000 kronor över när boendet är betalt. Hur kan du då sitta och påstå att jag är oansvarig på grund av att jag lånat pengar och inte klarar av en ränteuppgång? Med mina förutsättningar skulle jag utan problem klara en ränta på 15-20%. Så sitt inte där framför din dator och kalla mig korkad.