2018-05-23, 17:05
Medlem
Alanas avatar
Jag har fått studiemedel för studier på högskolenivå det här läsåret men jag har bara tagit en bråkdel av de poäng som jag varit registrerad på. Detta då jag varit deprimerad vilket jag också tar antidepressiva för samt har läkarkontakt.

Jag har funderat på att byta utbildning då jag inte heller känner att jag valde rätt väg. Jag funderar därför på om jag skulle kunna prova att be csn om att de gör ett undantag och låter mig få fortsatt studiemedel om jag skickar in läkarintyg och en förklaring.

Låt säga att de skulle gå med på att fortsätta ge mig studiemedel, skulle de veckor då jag varit deprimerad och har läkarintyg för fortfarande räknas som använda veckor med csn? Eller räknas det som sjukskrivning?

Jag har missat att anmäla detta till försäkringskassan under året som gått då jag inte kände till att man skulle anmäla det dit, jag anmälde det först för ett par veckor sedan men utan att skicka in något intyg.
Citera
2018-05-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Jag har fått studiemedel för studier på högskolenivå det här läsåret men jag har bara tagit en bråkdel av de poäng som jag varit registrerad på. Detta då jag varit deprimerad vilket jag också tar antidepressiva för samt har läkarkontakt.

Jag har funderat på att byta utbildning då jag inte heller känner att jag valde rätt väg. Jag funderar därför på om jag skulle kunna prova att be csn om att de gör ett undantag och låter mig få fortsatt studiemedel om jag skickar in läkarintyg och en förklaring.

Låt säga att de skulle gå med på att fortsätta ge mig studiemedel, skulle de veckor då jag varit deprimerad och har läkarintyg för fortfarande räknas som använda veckor med csn? Eller räknas det som sjukskrivning?

Jag har missat att anmäla detta till försäkringskassan under året som gått då jag inte kände till att man skulle anmäla det dit, jag anmälde det först för ett par veckor sedan men utan att skicka in något intyg.

Om du har läkarintyg har du god chans att få dispens vad gäller resultatkravet. Angående förbrukade veckor är jag inte lika säkert, det kan nog mycket väl vara så att de ses om förbrukade eftersom sjukskrivning ska gå via FK och inte csn.
Citera
2018-05-31, 16:52
Medlem
Hej jag har sökt två liknande kurser i sommar, grundkurs i matematik SU 7,5 hp och gundkurs i matematik på GU 7,5 hp, jag behöver 15 hp för csn, kan jag gå båda och det är okej eller är dom för lika för att få räknas tillsammans?
Citera
2018-05-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana

Jag är inte lika optimistisk som frx är och skulle säga att du får det svårt om du inte har sjukanmält dig dagen du blev sjuk.
Själv lärde jag mig den hårda vägen och det hjälpte mig inte ett dugg att jag hade läkarintyg då jag inte sjukanmält mig som man skulle.
Doc hade jag en fysisk åkomma, du verkar ju ha en psykisk så det är väl inte helt jämförbart och det skulle ju kunna finnas en möjlighet att CSN ser gör ett undantag, men skulle inte räkna med det, tyvärr.
Citera
2018-06-05, 03:52
Medlem
dovAkins avatar
Jag började plugga i höstas och jobbade där innan heltid tog studielån då jag inte ville jobba ihjäl mig samtidigt men jobba vid sidan av. Problemet är att CSN räknar från 1 Juli till sista December på fribeloppet och Juli och Augusti jobbade jag ju heltid och fick ihop typ 50 000 det är typ hela fribeloppet? Har annars jobbat lite grann och typ tjänat 7000 per månad. Hur resonerar dem kring det? Alltså att man jobbat heltid och därefter börjar plugga?
Citera
2018-06-05, 15:33
Medlem
Hej jag har sökt två liknande kurser i sommar, grundkurs i matematik SU 7,5 hp och gundkurs i matematik på GU 7,5 hp, jag behöver 15 hp för csn, kan jag gå båda och det är okej eller är dom för lika för att få räknas tillsammans? någon som vet? tack extremt mycet på förhand
Citera
2018-06-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Jag började plugga i höstas och jobbade där innan heltid tog studielån då jag inte ville jobba ihjäl mig samtidigt men jobba vid sidan av. Problemet är att CSN räknar från 1 Juli till sista December på fribeloppet och Juli och Augusti jobbade jag ju heltid och fick ihop typ 50 000 det är typ hela fribeloppet? Har annars jobbat lite grann och typ tjänat 7000 per månad. Hur resonerar dem kring det? Alltså att man jobbat heltid och därefter börjar plugga?

88 138 brutto per halvår för 20 veckor med CSN, tar man färre veckor höjs fribeloppet, tar man fler veckor så sänks det, 61 684 för 26 veckor t ex.
https://www.csn.se/fragor-och-svar/h...ddecaf46f1dc3b
Citera
2018-06-10, 18:22
Medlem
Tänkte registrera mig för en sommarkurs för att bara få csn lån. Har bara lite kompletteringar kvar och göra och hinner därför inte jobba nu i juni och pengar behövs. gör jag rätt eller är det inte värt det? är ändå skyldig csn så mycket pengar att det kommer bli omöjligt och betala av de helt och hållet.
Citera
2018-06-14, 13:31
Medlem
Jag tänkte söka csn för en sommarkurs, men ser nu att jag saknar 1 poäng från att nå upp till kravet på studieresultat. Dock ser jag att ett betyg av en kurs från höstterminen registrerades i mitten på januari, dvs några veckor efter jag fått beviljat studiemedel för vårterminen. Kommer csn att räkna med dessa betyg när jag ansöker om studiemedel för sommaren?
Citera
2018-06-15, 01:05
Medlem
Behöver input då mitt samtal till csn inte gav några bra svar.

Jag läser ett program och har sökt csn för två terminer från januari i år till januari nästa år. Det blev beviljat - inga konstigheter.

Problemet är att jag sökt sommarkuser och även csn för dessa. Under våren har jag inte klarat några poäng (omtenta i augusti) och från hösten innan det har jag 12.5 poäng att klara av. Jag sökte csn för sommarkurserna i maj och fick beskedet att de väntar på studieresultat. I början på juni fick jag beskedet att de beviljade csn för sommaren. Jag det inte vad det är som fått dem att ändra från att avvakta i maj till att bevilja i juni. Kan det verkligen stämma? Jag blir ju självklart väldigt glad om det gör det, men vill ju knappast riskera bidragsbrott.

I mitt besked i januari stod det "för att du ska kunna få studiemedel igen behöver du klara dina studieresultat
- under den perioden du nu får studiemedel
- under övriga perioder du fått studiemedel men där vi ännu inte prövat dina resultat"

Vad innebär det i mitt fall? Det känns ju självklart om man söker studiebidrag ht till ht, men nu när jag söker vt till vt blir det ju att jag söker för sommaren mitt i perioden jag nu får "ordinarie csn" för.
Citera
2018-06-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinad
Jag tänkte söka csn för en sommarkurs, men ser nu att jag saknar 1 poäng från att nå upp till kravet på studieresultat. Dock ser jag att ett betyg av en kurs från höstterminen registrerades i mitten på januari, dvs några veckor efter jag fått beviljat studiemedel för vårterminen. Kommer csn att räkna med dessa betyg när jag ansöker om studiemedel för sommaren?

Kanske, om ditt resultat inte räcker så "kan" dom kika på studieresultat upp till ett år bakåt i tiden och då borde du ha ditt på det torra oavsett.
Citera
2018-06-16, 01:44
Medlem
Barnflods avatar
Finns det någon ynka chans att jag får CSN om jag 1. Intygar att min mamma har cancer, 2. Intygar att jag haft psykiatrikontakt i samband med detta och 3. Skriver ett maffigt snyftbrev där jag förklarar exakt hur det påverkat mig? Handlar om en missad kurs på YH. Är rätt pessimistisk eftersom en bekant som blev våldtagen inte fick igenom sitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in