Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Varför jag började orda om detta är för att det här i detta forum nämligen uttryckts otaliga gånger att det är kvinnors fel att kärnfamiljen inte prioriteras längre. Enligt dig är det snarare män då som inte vill befinna sig i en familjesituation.
Att lägga skuld på stora grupper av människor är jag inte så intresserad av, hela samhällsutvecklingen gör familjen att kännas passe och individuella kvinnor står inte för samhällsutvecklingen lika lite som "kvinnor i grupp". Först blev familjen banal och töntigt (typ sen 60-tal till tidig 80-tal) och därmed blev familjeliv något som yngre män nu ser som ett sätt för honom att förlora all respekt från övriga samhället, därmed att familjen helt förlorat sin status bland yngre män.
Att män inte vill befinna sig i familjesituation är ganska uppenbart, har du inte sett den kraftigt ökande antalet singlar i alla åldrar? Har du hört tongångar i tex män i playerkulturen och vad man säger om män som stadgar sig? Vilka typer av bevis söker du som skulle få dig att övertygas över att familjen är döende som institution i Sverige?
Hur ofta hör du någon man klaga på att "hon vågar inte stadga sig", "Hon är rädd för att binda sig", "Hon vill bo själv" och så vidare?
Att kvinnan vill närma sig mannen och få honom att "slå sig ner" är någon slags evig sanning, och jag skulle verkligen höja på ögonbrynen ifall jag någonsin skulle höra motsatt förhållande.