Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Det var bara det att det lät som att du enbart såg det ur mannens perspektiv när du skrev.
Nä klart att han inte ska behöva förlora på att gifta sig, och kvinnan kan inte heller förlora på att gifta sig. Vilket nog också är rätt vanligt förekommande med tanke på att hon brukar vara den som arbetar deltid.
Byråkratin blir ju uppenbart, varför skulle en kvinna vilja arbeta heltid? Inte ens jag vill arbeta heltid och jag är singelman, ifall jag gifter mig fattar jag att jag behöver arbeta heltid för alltid; inga fler resor och pröva leva i Kanada, Latinamerika, osv; inga mer "prövar studera ett år med det, ett annat år med det här".
Alla studier visar att mannen betalar mycket mer till familjeekonomin än kvinnan i Sverige.
Mannen är även den som måste anpassa mest i att ändra sin vanliga livsstil, en singelman hemarbetar tex 1 timme i snitt medan än singelkvinna hemarbetar 2 timmar i snitt. När mannen och kvinnan bor ihop så hemarbetar båda runt 2 timmar i snitt (kvinnan arbetar 10 minuter mer än när hon är singel och mannen 1 hel timme mer).
Hela ens liv går ju egentligen åt helvete, därför alla män vill ha särbo-relationer. Såg att alfa-Persbrandt tex hade särborelation trots att han hade barn med kvinnan - något de flesta män nog skulle se som ett familjeliv man kan tåla, för svenska kvinnor är ju ganska ofta en pain in the ass att leva med.
Du har fortfarande inte svarat varför varesig män eller kvinnor överhuvudtaget ska offra sig för familjeliv.
Citat:
Och då hävdar en del män " det väljer hon själv". Nja, fast om inte någon arbetar deltid då blir det jäkla stressigt att hinna med familj och hem. Och det finns ju ingenting som säger att inte mannen kan vara den som arbetar deltid om nu han vill det.
Någon måste ansvara för att betala lånen till villan då man absolut inte vill bo i billiga mångkulturshålor. Kvinnor söker sig till män som tjänar mer än de själva ofta av medvetna eller undermedvetna mekanismer som söker en arbetsbi som ser till att bygga hennes bo.
Det som femnister försöker påpeka vara en orättvisa kan lika enkelt sägas vara en orättvisa åt andra hållet, att arbeta är sällan roligt, speciellt när ens hårda arbete inte respekteras. Ifall skilsmässa och sönderslitna familjer är ödet till all denna självuppoffring så tycks det att det verkligen inte är värt att offra sig inför familjealtaret. Det är inte som om män kommer få en oerhörd bebislust när de blir 30, 40 eller ens 50. Denna biologiska driv till barn existerar ju nästan bara hos kvinnor. Därmed att män har övertaget i förhandlingen, något som många svenska män har glömt i tron att de "måste göra rätt för sig".
Citat:
Jag ser på giftermål som att det måste vara något gemensamt, ingår man i det har man gemensamma tillgångar och gemensamt ansvar. Oavsett vem som gör flest timmar på kontoret eller i hemmet. Blir det skilsmässa av någon anledning, ska den ske rättvist, inte bara formas så att den som dragit in mest kronor får mest. Då ser man inte till helheten överhuvudtaget.
Gemensamt si, gemensamt så, ansvar, timmar hit och timmar dit. Milimeterrättvisan är del av allt det gråa och byråkratiska med att få familj i Sverige. Skilsmässa är uppenbar destination för sådan tänk då båda partner alltid kommer känna att just de bär den tunga lasten.
Skit nu i vem som får orättvis fördelning av familjeansvaret (som om någon är kappabel att vara objektiv domare för att mätta), jag har fortfarande inte sett någon uttrycka egenvärdet i att ha familj, speciellt i ett land som ändå söker byta bort sin befolkning. Jag kan ju säga dig med all säkerhet att inga män skaffar familj för att bebisar är så gulliga och det är så trevligt att lägga upp bilder på familjelycka genom sociala medier.