Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Du är och förblir en idiot. Så fort något institut sänker sina siffror på SD så är korrigeringar av instituten. Däremot när SD ökar är det verkligheten som slår igenom. Framförallt om det gäller garageföretaget Sentio.
Att du aldrig lär dig att opinionsinstituten väljer ut sitt underlag slumpvis och att det är detta underlag som ligger till grunden för procentsiffrorna.
Personligen räknar jag inte med att opinionsinstituten medvetet fuskar.
Sifos siffror skulle kunna tyda på ett trendbrott för SD. Jag hoppas inte det, förstås. Men det går att peka på tre tydliga faktorer som kan ha legat bakom ökningarna i maj och juni. Det gäller afghanamnestin, så klart, och böneutropen, och Stefan Löfvens usla insats i partiledardebatten i SVT:s Agenda.
Sen dess har det ju faktiskt inte hänt något lika stort, som kan ge SD:s siffror ytterligare en skjuts framåt. Därför är det ju fullt möjligt att siffrorna nu kan stagnera.
Men en sak begriper jag inte. Nyligen visade SvD att 55% av befolkningen vill ha en minskad invandring, och det var bara, om jag minns rätt, högst 10% som ville ha en ökad invandring. (Har någon en bra länk till den där undersökningen?)
Men om det är så många som vill ha en minskad invandring, och så få som vill öka den, hur kan då Annie få ett större stöd än det finns svenskar som vill öka invandringen?