Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du får gärna berätta hur många lån som inte återbetalas pga att att låntagaren inte klarar detta. Till skillnad från mig som jobbar på en bank kanske du har bättre koll på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Ok om du nu verkligen jobbar på bank och har direkt tillgång till sådan data, bidra då gärna med den till tråden. Du har ju chans att göra en genuin insats för trådens samlade kunskap i så fall. Jag kan passa på att utveckla frågan också:
(1) Hur många är det som inte kan betala lån i nuläget?
(2) Kan du ta fram historiska data? Hur många kunde inte betala tillbaka lånen under 90-talet?
Jag är genuint intresserad, särskilt av (2). Bidra gärna med sådan data till tråden så får du två tummar upp av mig. Återkommer till tråden senare idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du behöver inte lita på mig utan kan själv studera samtliga bankers kreditförluster, läs årsrapporterna. Men för att sammanfatta saken så är kreditförlusterna väldigt små. Och skulle de inte varit det skulle bankerna förstås inte kunnat ha så låga räntor och ändå göra stora vinster.
Jag tänker inte sitta och läsa massa årsrapporter mitt i sommaren, skämtar du med mig eller? Och det har inte du heller gjort.
Du får inga trovärdighetspoäng för vilket yrke du påstår dig ha, utan för dom kunskaper och insikter du kan demonstrera. Jag själv vet inte särskilt mycket men är ärlig med det. Du utmålar dig som nån slags auktoritet på ämnet men vägrar konsekvent visa att du har täckning för dina påståenden.
Hur var det med fråga (2) jag skrev ovan? Hade du nån statistik att bidra med där?
Jag gissar att ditt svar blir "kolla upp det själv -jag har inte tid" eftersom du inte vet. Om du har tillgång till och är inläst på den data du uttalar dig om, gör då för guds skull en copy-paste eller länka. Eller lägg ner.
Citat:
Företagande innebär annars rent generellt att man måste ta kalkylerade risker, det är en naturlig del av att driva företag och det är just det risktagandet som aktieägarna får betalt för att ta. Inte konstigt på något sätt alltså.
Överflödig upplysning.