Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Givetvis kommer F!:s väljare att rösta på F!. Det var ett hypotetiskt scenario, och poängen kvarstår: ju fler röstberättigade som röstar, desto mindre procentandelar kommer AfS att få i valet. Detta är obestridlig matematik och ren logik. AfS har liksom sin kärnbas på några tusen väljare, och det är osannolikt att AfS kommer att börja äta upp marknadsandelar bland väljarna, medan alla andra partier kommer antingen ha kvar deras väljarbas, eller så går deras väljare över till SD, F!, Piratpartiet, och kanske några hundra SD-väljare hoppar över till AfS. Poängen är att AfS inte växer så det knakar direkt om man får säga så, och när det ser ut på det sättet, ju fler partier det finns som får röstandelarna att växa, desto mindre promille får AfS. Högre röstdeltagande är nämligen något av en demokratisk strategi, som är specifikt avsedd för att minska rösterna för "extremistpartier" osv. Ett radikalt parti med tvångssteriliseringar, deportationer, koncentrationsläger och annan old school tribalism, hade varit mycket lättare att vinna igenom en massa röster om det bara var några hundra röstberättigade män att övertyga. Då hade man liksom kunnat samla alla dessa säg, 250 röstberättigade män i en lokal, och förklara sakligt och svara seriöst på en massa frågor osv, och vips, så har du 90% av rösterna. Men däremot är det en helt annan grej att försöka locka några miljoner väljare och vinna över deras valsedlar.

Det är inte alls säkert att de skulle röstat på V eller MP. Givetvis hade en del gjort det, men en hel del av F!:s väljare är sådana som inte hade röstat alls, eller hade röstat blankt ifall F! inte fanns. Vissa av F!:s väljare kanske till och med hade röstat på SD ifall F! inte fanns.

Poängen är att ju fler konkurrerande partier det finns, desto svårare blir det att få 1%, eller 4%. Varför tror du att vi har så många promillepartier i Sverige? Kan det bero på att vi redan har 7 partier i riksdagen?

Sedan har du totalt missat vad jag försöker säga. Det spelar ingen roll ifall F!:s väljare hade röstat på MP eller V, poängen är att ju fler som deltar i röstandet och inte röstar på AfS, desto mindre promilleandelar får AfS.

Det är inte säkert att du har fattat vad jag säger denna gång heller, men som sagt, läs om mitt inlägg några hundra gånger till, så kanske du börjar förstå självklarheterna.

Det är inte alls säkert att AfS behövs för att få SD att trappa upp retoriken och politiken. Får SD 51% av rösterna, eller låt oss säga 75%, ja då kommer nog SD att våga vara lite tuffare, pga stort folkligt stöd. Nu kommer givetvis SD inte att få 75%, men ett politiskt parti beter sig också i viss utsträckning utefter hur mycket stöd det har bland befolkningen att driva igenom vissa frågor. En annan faktor är också det, att promillepartier bröstar ofta upp sig och kör med den mest aggressiva och radikala retoriken när de inte har något att förlora (det är en strategi att få uppmärksamhet helt enkelt, och eventuellt, väcka ett intresse för ens parti), alltså när de fortfarande har 0.01% väljare. Jag är ganska övertygad om att ifall Kasselstrand var i Åkesson's position, att han hade agerat likadant i de flesta frågor. Ni som tror att AfS är det ultimata Messiaspartiet som kommer att lyckas där alla andra har misslyckats, är naiva.
SD är en suffle´som pikar nu. När liberalisten Paula Bieler eller näst sämsta lösningen maktfullkomlige Herr Vinge ska driva SD som ett maffia-ägt bolag med lilla frugan så får du se hur många som röstar på SD om 4 år. För du tror väl inte på allvar att Heja Jimmie blir kvar efter Landsdagarna?
Citera
2018-06-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
SD är en suffle´som pikar nu. När liberalisten Paula Bieler eller näst sämsta lösningen maktfullkomlige Herr Vinge ska driva SD som ett maffia-ägt bolag med lilla frugan så får du se hur många som röstar på SD om 4 år. För du tror väl inte på allvar att Heja Jimmie blir kvar efter Landsdagarna?

Ingen bryr sin om vilka personer som leder Sd. Man röstar Sd för invandringspolitiken och till och med den kan vara urvattnad för det finns inga alternativ mer än Afs. När Afs är uppe på banan blir det konkurrens på allvar.
Citera
2018-06-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Ingen bryr sin om vilka personer som leder Sd. Man röstar Sd för invandringspolitiken och till och med den kan vara urvattnad för det finns inga alternativ mer än Afs. När Afs är uppe på banan blir det konkurrens på allvar.
SD har ingen flykting agenda. Det var Paula Bieler som såg till att SD godkänner 4000 kvotflyktingar.
Det vore ett drömläge för AfS om "Bjäler" blir ny rikscuck
Citera
2018-06-15, 16:58
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det här är naturligtvis en fråga som partiledningen har att fundera kring.

Samtidigt är MENA invandringen den absolut största andelen av de som kommit senaste åren och den del av utlänningarna som har störst potential att orsaka problem för svenskarna i framtiden. MENA-iter är muslimer och islam är något som inte ses som något positivt av svensken. Den lilla gulliga thailändaren som jobbar hårt med att städa ses inte av svensken som vare sig hot eller problem även om prislappen 74 tusen sitter även över dennes huvud.

Jag tror på att det är bra om AfS kopplar hop begreppen MENA/muslimer/kostnader men jag förstår att du ser skäl till att inte göra det. Jag strävar inte efter ett etniskt rent land, men utgår från att en stor andel muslimer alltid medför problem för ett land. Kan faktiskt inte komma på något land där det har fungerat bra mer än under korta perioder av välstånd.

På så många olika sätt att jag ser att vi behöver Ett Nytt Miljonprogram.

Håller med dig i det mesta, men man gör det lite för enkelt om man bara skäller på musselmanerna. De kristna sandfolken vi fått hit är precis lika jävliga. Bara se på Slöddertälje som för 15 år sedan var en fin stad.

Att gnälla på thailändare mer än av en ren etnisk aspekt är bara korkat, den gruppen utgör definivt ingen nettokosnad, tvärtom. men med det sagt, så vill vi kanske inte ha 1 miljon till av dem här. Man kan tycka att det räcker med de vi har. Att ta in dessa som bärplockare eller lågkvalificerad arbetskraft är inget vi behöver.
Citera
2018-06-15, 17:00
Medlem
Citat:
Givetvis kommer F!:s väljare att rösta på F!. Det var ett hypotetiskt scenario, och poängen kvarstår: ju fler röstberättigade som röstar, desto mindre procentandelar kommer AfS att få i valet. Detta är obestridlig matematik och ren logik. AfS har liksom sin kärnbas på några tusen väljare, och det är osannolikt att AfS kommer att börja äta upp marknadsandelar bland väljarna, medan alla andra partier kommer antingen ha kvar deras väljarbas, eller så går deras väljare över till SD, F!, Piratpartiet, och kanske några hundra SD-väljare hoppar över till AfS. Poängen är att AfS inte växer så det knakar direkt om man får säga så, och när det ser ut på det sättet, ju fler partier det finns som får röstandelarna att växa, desto mindre promille får AfS. Högre röstdeltagande är nämligen något av en demokratisk strategi, som är specifikt avsedd för att minska rösterna för "extremistpartier" osv. Ett radikalt parti med tvångssteriliseringar, deportationer, koncentrationsläger och annan old school tribalism, hade varit mycket lättare att vinna igenom en massa röster om det bara var några hundra röstberättigade män att övertyga. Då hade man liksom kunnat samla alla dessa säg, 250 röstberättigade män i en lokal, och förklara sakligt och svara seriöst på en massa frågor osv, och vips, så har du 90% av rösterna. Men däremot är det en helt annan grej att försöka locka några miljoner väljare och vinna över deras valsedlar.

Det är inte alls säkert att de skulle röstat på V eller MP. Givetvis hade en del gjort det, men en hel del av F!:s väljare är sådana som inte hade röstat alls, eller hade röstat blankt ifall F! inte fanns. Vissa av F!:s väljare kanske till och med hade röstat på SD ifall F! inte fanns.

Poängen är att ju fler konkurrerande partier det finns, desto svårare blir det att få 1%, eller 4%. Varför tror du att vi har så många promillepartier i Sverige? Kan det bero på att vi redan har 7 partier i riksdagen?

Sedan har du totalt missat vad jag försöker säga. Det spelar ingen roll ifall F!:s väljare hade röstat på MP eller V, poängen är att ju fler som deltar i röstandet och inte röstar på AfS, desto mindre promilleandelar får AfS.

Det är inte säkert att du har fattat vad jag säger denna gång heller, men som sagt, läs om mitt inlägg några hundra gånger till, så kanske du börjar förstå självklarheterna.

Det är inte alls säkert att AfS behövs för att få SD att trappa upp retoriken och politiken. Får SD 51% av rösterna, eller låt oss säga 75%, ja då kommer nog SD att våga vara lite tuffare, pga stort folkligt stöd. Nu kommer givetvis SD inte att få 75%, men ett politiskt parti beter sig också i viss utsträckning utefter hur mycket stöd det har bland befolkningen att driva igenom vissa frågor. En annan faktor är också det, att promillepartier bröstar ofta upp sig och kör med den mest aggressiva och radikala retoriken när de inte har något att förlora (det är en strategi att få uppmärksamhet helt enkelt, och eventuellt, väcka ett intresse för ens parti), alltså när de fortfarande har 0.01% väljare. Jag är ganska övertygad om att ifall Kasselstrand var i Åkesson's position, att han hade agerat likadant i de flesta frågor. Ni som tror att AfS är det ultimata Messiaspartiet som kommer att lyckas där alla andra har misslyckats, är naiva.

Det är sant. Men jag tror knappast en betydande majoritet av F!'s väljare inte skulle rösta över huvud taget ifall de inte ställde upp. Och att vissa skulle rösta på SD, jo tjena.

Jag tror knappast att AfS är oklanderliga och icke-korruptbara. Men i dagsläget är det det bästa vi har, och skulle de visa sig att AfS går i samma riktning som SD när de blir större då får man rösta på något ytterligare parti som ligger mer åt höger. Redan då har ju dock hela samhällsklimatet och politiken flyttats långt till höger.
Citera
2018-06-15, 17:02
Medlem
MrSkargards avatar
Gustav Kasselstrand uppger att Alternativ för Sverige nu har lyckats rekrytera 700 aktivister. Han kommer för övrigt att kommentera Jimmie Åkessons Järvaveckan-tal under kvällen.
Citera
2018-06-15, 17:02
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jo du kan bli kulturellt kines genom att avstå att uttagera din egen fjärrkultur, enda invändningen är sedan dom nedärvda egenskaperna (tangerar raslära) enligt dig? vs en annan linje som mest antyder
att svenskarna ska förbli i majoritet för att historiskt har vi sätt ut så, och för att man gärna vill
bevara en sådan stadsbild.

Adopterade uppfostras att delta i den töntiga små grodorna dansen, klassas detta utav AFS som att leva i större harmoni med svenskar och därigenom kompenserar? ännu mer för bristen på svensk genbank? än att bara tex avstå slöja som en kulturell-svensk invandrare

Nu skrev jag explicit etnisk. Det kan du aldrig bli. Folk som ens behöver ha en debatt om etnicitet känns väldigt märkliga. För de flesta på jorden är det hur självklart som helst. Men där marxismen sveper in kommer dessa sidodebatter i kölvattnet.
Citera
2018-06-15, 17:06
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Färre människor här i Sverige (återvandring) är den bästa miljöpolitiken. Mindre energikonsumtion etc. En av anledningarna jag kommer att rösta på AFS.
Sant, och tänk också på hur många fall man läser om där invandrare sparkar på igelkottar och liknande också.
Citera
2018-06-15, 17:13
Medlem
Repatrieras avatar
Min känsla är att det vore bäst om AfS helt slutade idiotförklara SD och istället bara argumenterade att deras egen radikalare politik är nödvändig för att rädda Sverige. De skulle t o m kunna erkänna att SD är ett ganska bra parti som de definitivt skall samarbeta med i riksdagen. Kritiken att SD är för diktatoriskt och toppstyrt är dock helt OK. Taktiken att idiotförklara 7k och anklaga dem för förräderi (med väl valda ord) är bra.

Det vore mycket bra för SD om AfS kom in i riksdagen, de skulle tvingas att bättra sig internt (eftersom missnöjda SDare äntligen har ett alternativ), ses som mer rumsrena och samtidigt tvingas förbli radikala.

Skadeglädjen över etablissemangets desperation, förvirring och skräck på valnatten om AfS kommer in i riksdagen (eller i varje fall samlar ihop ett par procent) är nästan tillräckligt skäl att rösta AfS. Ett AfS att räkna med gör att MSM och 7k tvingas föra ett tvåfronts krig. Det kan bara vara till svenskarnas fördel.
Citera
2018-06-15, 17:17
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Min känsla är att det vore bäst om AfS helt slutade idiotförklara SD och istället bara argumenterade att deras egen radikalare politik är nödvändig för att rädda Sverige. De skulle t o m kunna erkänna att SD är ett ganska bra parti som de definitivt skall samarbeta med i riksdagen.

Gå inte enbart på känsla nästa gång. AfS och Gustav har hela tiden sedan lanseringen varit tydliga med att de vill samarbeta med SD. Att kritisera ett annat partis politik är inte att idiotförklara det.

Gustav Kasselstrand: "Jag hyser inget agg mot Jimmie Åkesson"

Citat:
Nu satsar Alternativ för Sverige på att komma in i riksdagen, och om det sker är man beredda att gräva ner stridsyxan och samarbeta med Sverigedemokraterna.

– Jag känner inget personligt agg mot Jimmie Åkesson. Det finns ingen anledning att gräva ner sig i gammalt groll. Han har dessutom sagt att han söka samarbete med oss om vi kommer in i riksdagen. Om vi båda sitter i riksdagen efter valet kommer vi söka samarbeta med varandra, säger Kasselstrand i podden.
https://nyheter24.se/maktkamp24/907462-gustav-kasselstrand-jag-hyser-inget-agg-mot-jimmie-akesson
Senast redigerad av Tjyvas 2018-06-15 kl. 17:23.
Citera
2018-06-15, 17:21
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:

Jag instämmer inte i din analys.

Ju större SD blir så desto mer mainstream och PK blir de.

Det är bara att se till deras väljarbas.
Den består främst av folkhemsnostalgiker, socialdemokrater som vill ha det gamla 50-tals SAP tillbaka samt de Moderater som vill ha Moderata Samlingspartiet tillbaka.

AfS står som utmanaren mot makten och etablissemanget.
Citera
2018-06-15, 17:45
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Gå inte enbart på känsla nästa gång. AfS och Gustav har hela tiden sedan lanseringen varit tydliga med att de vill samarbeta med SD. Att kritisera ett annat partis politik är inte att idiotförklara det.
Lite klumpigt skrivet av mig, bra att du korrigerade. Jag är väl medveten om att Kasselstrand säger att han vill samarbeta med SD i riksdagen. Dock skickar han och andra AfSare mängder av tweets som mer eller mindre idiotförklarar SD. Likaså har en stor del av kokta grodans episoder behandlat SDs enfald och låga tak. Så pass mycket att det faktiskt låter som att det är personlig bitterhet som ligger bakom. Detta vänder jag mig emot. Kommer dock själv med stor sannolikhet att rösta AfS i september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in