Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Då tar vi det steg för steg.
1. En massa människor som inte har råd kommer lämna sina bostäder.
2. Dessa bostäder blir då tomma.
3. En massa personer som har råd flyttar in i dessa tomma bostäder, men menar du att dessa personer inte bodde någonstans tidigare trots att de hade råd? I annat fall blir deras nuvarande bostäder tomma.
Hur kan du undvika en massa tomma bostäder om priserna höjs så mycket att många inte har råd?
Ja, så måste det gå till. Problemet är bara att hyresnivåerna överallt kommer att bli högre. Även de minst attraktiva lägenheterna kommer att bli dyrare än idag. Klimatet i Sverige gör att tom boende i en gammal mögellägenhet är bättre än hemlöshet.
Det jag mest har emot marknadshyror är det kaos som kommer att utbryta om de införs pang bom. I mitt område så finns det gott om familjer som inte drar sig för att med flit orsaka vattenskador på lägenheterna (har sett dem göra det många gånger), hälla ut bensin i källaren, sabotera tvättstugan lägga barrikader av gamla bildäck och allmänt jävlas. De har en otrolig kapacitet för att hitta på bus.
De förstör garanterat området på en dag om de vill. I källaren har de 100 tals däck som de snabbt kan lägga ut för att stoppa trafiken.
Sociala betalar inte för alla de boende, nej, många lever på F-kassan också, eller på ingenting, vilket blir vanligare. Sociala ställer krav, då struntar folk i det och lever helt på svartjobb och brott.
För mig kan ni gärna höja hyrorna i Stockholms innerstad 100%, bara bra.
Det går bra att höja här också och i andra utsatta områden (löjlig benämning), men följden blir inte trevliga. Suck, ni kommer aldrig att förstå det här. Ekonomiska kalkyler och teorier är bra i sig. Men nu i Sverige så har det uppstått faktorer ni inte har räknat med.
Brist på pengar
Brist på poliser
Allmänt kaos och ilska