Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-14, 21:28
  #1
Medlem
Tjena!

Får ofta höra hur tempot på tunga matematik utbildningar är så hög, i jämförelse med gymnasiet.

Har kompletterat med matematik kurser på komvux med nästan A i alla inkl matte 5 och funderar på att läsa kandidat i matematik. På komvux läser vi en 100 poängs kurs på 5 veckor, jag själv lyckades läsa matematik 4 på ungefär 3,5 veckor. Hur förhåller sig detta tempo med den på matematikutbildningarna?

Det skulle uppskattas om ni drog någon liknelse på hur mycket läsmaterial ni täcker under en viss period(typ matte 4 på en vecka eller något liknande)
Citera
2018-06-14, 21:32
  #2
Medlem
Banangurkazzs avatar
Hög men lägger man några timmar/dag vardagar ska du fixa det.
Citera
2018-06-14, 21:43
  #3
Medlem
Minns att jag hade ungefär fyra gånger antalet sidor (där typ 90% är teori jämfört med typ 20% i gymnasiet) matte på en fjärdedel av tiden på en civ.ing-utbildning jämfört med det jag hade på gymnasiet på en teknikinriktning (läste till och med matte 5).
Citera
2018-06-14, 21:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinberoende
Minns att jag hade ungefär fyra gånger antalet sidor (där typ 90% är teori jämfört med typ 20% i gymnasiet) matte på en fjärdedel av tiden på en civ.ing-utbildning jämfört med det jag hade på gymnasiet på en teknikinriktning (läste till och med matte 5).


Matte kurserna på gymnasiet läser man över en termin, i sådana fall så verkar det inte vara så farligt om tittar på ditt exempel.
Citera
2018-06-14, 21:56
  #5
Medlem
Det är svårt att jämföra gymnasiet och universitetet. På gymnasiet lär man sig hur man räknar typtal, där man många gånger får en formelsamling till hjälp.

På de ingenjörsutbildningar som har mest matte (typ Teknisk Matematik och Teknisk Fysik) blir man hyfsade problemlösare, där en stor del av tiden går åt till att härleda och bevisa teori, men där studenten framförallt blir en beräkningsmaskin.

På de rena matteutbildningarna är det en helt annan typ av matematik, där man kan lägga en hel termin på att typ resonera kring huruvida en funktion är kontinuerlig i L2-norm, Lebesgue- eller Riemannintegrerbar, osv. osv. Det är således ”vackrare” och mer filosofiskt.

Alltså: Fundera på om du gillar problemlösning eller bevisföring. Om det är problemlösning, bli ingenjör. Om det är bevis, välj matte.
Citera
2018-06-14, 22:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Matte kurserna på gymnasiet läser man över en termin, i sådana fall så verkar det inte vara så farligt om tittar på ditt exempel.

Det är helt klart genomförbart med god disciplin men det var ändå en chock för mig i början. Värt att nämna att exemplet var en kurs och man har ofta två till tre kurser parallellt. Rent formellt skulle man lära sig drygt 100 sidor material i veckan men jag gav upp på att läsa i boken efter 2-3 veckor och pluggade inför seminarier och fokuserade på att förstå det som presenterades på föreläsningarna istället.

Som en annan nämnde är det lite svårt att jämföra gymnasiematte med högskolematte. På gymnasiet förväntar de sig att du lär dig använda metoder medan de på högskolan tar för givet att du förstår metoden sekunden efter de nämnt den på föreläsningen och sen ska du förstå hur du använder/kombinerar metoderna för att lösa problemen. Är du som jag kommer du sitta 16-18 timmar med matten vissa dagar och knappt en handfull andra dagar.
__________________
Senast redigerad av koffeinberoende 2018-06-14 kl. 22:21.
Citera
2018-06-14, 23:29
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Tjena!

Får ofta höra hur tempot på tunga matematik utbildningar är så hög, i jämförelse med gymnasiet.

Har kompletterat med matematik kurser på komvux med nästan A i alla inkl matte 5 och funderar på att läsa kandidat i matematik. På komvux läser vi en 100 poängs kurs på 5 veckor, jag själv lyckades läsa matematik 4 på ungefär 3,5 veckor. Hur förhåller sig detta tempo med den på matematikutbildningarna?

Det skulle uppskattas om ni drog någon liknelse på hur mycket läsmaterial ni täcker under en viss period(typ matte 4 på en vecka eller något liknande)

Det beror på både vilket program du pluggar och vilka betyg du satsar på. Om du kör en mattekandidat är ju en fördel att du har möjlighet att fokusera på en kurs i taget, vilket kanske är mindre stressigt än på t.ex. ingenjörsutbildningar där man läser flera kurser parallellt.

Att få E kräver ju knappast lika mkt som att snitta A. Så svårighetsgraden beror ju mkt på vilka betygsambitioner man har.

Citat:
Ursprungligen postat av koffeinberoende
Det är helt klart genomförbart med god disciplin men det var ändå en chock för mig i början. Värt att nämna att exemplet var en kurs och man har ofta två till tre kurser parallellt. Rent formellt skulle man lära sig drygt 100 sidor material i veckan men jag gav upp på att läsa i boken efter 2-3 veckor och pluggade inför seminarier och fokuserade på att förstå det som presenterades på föreläsningarna istället.

Som en annan nämnde är det lite svårt att jämföra gymnasiematte med högskolematte. På gymnasiet förväntar de sig att du lär dig använda metoder medan de på högskolan tar för givet att du förstår metoden sekunden efter de nämnt den på föreläsningen och sen ska du förstå hur du använder/kombinerar metoderna för att lösa problemen. Är du som jag kommer du sitta 16-18 timmar med matten vissa dagar och knappt en handfull andra dagar.

Nja, jag skulle också påstå att gymnasiematten inte alls är jämförbar med högskolan. Man körde ju Ma E en hel termin, samt hade typ 1-2 lektioner i veckan. Jag läste den kursen men kunde under vissa veckor lägga typ 1 timme på just den kursen specifikt. Även om man parallelläser kurser på tekniska utbildningar har ju dessa linjer inte en så spretig struktur som det var på gymnasiet.
Citera
2018-06-14, 23:44
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Tjena!

Får ofta höra hur tempot på tunga matematik utbildningar är så hög, i jämförelse med gymnasiet.

Har kompletterat med matematik kurser på komvux med nästan A i alla inkl matte 5 och funderar på att läsa kandidat i matematik. På komvux läser vi en 100 poängs kurs på 5 veckor, jag själv lyckades läsa matematik 4 på ungefär 3,5 veckor. Hur förhåller sig detta tempo med den på matematikutbildningarna?

Det skulle uppskattas om ni drog någon liknelse på hur mycket läsmaterial ni täcker under en viss period(typ matte 4 på en vecka eller något liknande)

Hur kunde du klara matematik 4 på 3,5 veckor?! Jag läste matematik 3 på 4-5 månader och fick ett D i kursen med nöd och näppe. Du verkar vara extremt matte begåvad så du har nog inget att oroa dig för.
Citera
2018-06-15, 00:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
Hur kunde du klara matematik 4 på 3,5 veckor?! Jag läste matematik 3 på 4-5 månader och fick ett D i kursen med nöd och näppe. Du verkar vara extremt matte begåvad så du har nog inget att oroa dig för.

Att nå C-nivå i Matte 3 tog mig typ 10 dagar, högre studier i matte och fysik blev ändå en chock. Det är helt enkelt på en helt annan nivå.

Matte 3 är svår för dom som inte är intresserade av ämnet men att vara bra på gymnasiematte är helt enkelt ingen indikation på hur det kommer att gå på högskolan.
Citera
2018-06-15, 00:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Att nå C-nivå i Matte 3 tog mig typ 10 dagar, högre studier i matte och fysik blev ändå en chock. Det är helt enkelt på en helt annan nivå.

Matte 3 är svår för dom som inte är intresserade av ämnet men att vara bra på gymnasiematte är helt enkelt ingen indikation på hur det kommer att gå på högskolan.
Har extremt svårt att tro att du lärde dig hela matte 3 (från början, inga tidigare kunskaper om innehållet) på 10 dagar, för att inte tala om C-nivå... I den takten måste du ha klarat att lära dig matte 1-5 på vad, två månader om du är "seg"? Vi pratar naturligtvis inte om någon form av repetition här.
Citera
2018-06-15, 01:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinberoende
Har extremt svårt att tro att du lärde dig hela matte 3 (från början, inga tidigare kunskaper om innehållet) på 10 dagar, för att inte tala om C-nivå... I den takten måste du ha klarat att lära dig matte 1-5 på vad, två månader om du är "seg"? Vi pratar naturligtvis inte om någon form av repetition här.

Du kan ju tro vad du vill men så var det. Dagen efter att jag blev klar med matte 2 satte jag mig och nötte matte 3 själv non-stop, efter 10 dagar dagar kände jag att jag hade bra koll på innehållet så jag skrev jag ett gammalt NP på tid, rättade enligt mall och hade C, inga problem.

Nu är vi dock off-topic, det jag ville illustrera var att även om man har jättelätt för gymnasiematten (som jag hade) är det ingen bra indikation på hur man klarar högre studier, det krävs hårt jobb.

Till TS; om du är intresserad av matte ska du fortsätta med det, (eller möjligen en ingenjörsutbildning) även om det är svårt. Du vill inte sitta om 10 år på ett jobb du inte gillar och undra vad som hade hänt om du följt din passion istället.
Citera
2018-06-15, 02:06
  #12
Moderator
Neksnors avatar
https://www.adlibris.com/se/bok/calc...-9780321781079
Den boken är på ca 1000 sidor och den täcker väl om jag minns rätt både envariabelanalys och flervariabelanalys. Envariabelanalysen är ofta (för sådana som ska tillämpa matte, alltså inte matematiker) en kurs på 7,5 poäng, alltså halvtid under en halv termin, jag gissar att flervariabelanalysen är något liknande. En fördel är att boken är riktigt läsvärd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback