Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Kanske i tidigaste laget med en tipstävling inför valet redan nu, men alltid kul att se hur den samlade bedömningen står sig.
28% tror jag är lite väl högt personligen. Jag har länge trott på 21-23%, sen har det börjat gå bättre och då har jag ökat till först 23%+ till 25%+ vid ett val idag. Över tid just nu skulle jag gissa på ett valresultat på 23-25% och hoppas att jag blir positivt överraskad.
Hmmmm. Var på en släktmiddag häromdagen Det brukar aldrig talas politik. Denna gången gjordes det. Med var en av de mest politiskt korrekta människor jag träffat personligen. Fullständig feminist/miljöpartist och SD-hatare för 5-10 år sedan. Har märkt en viss nedtoning de senaste åren, men fortfarande PK.
Men igår. Vederbörande lät som den läste ur sverigedemokraternas partiprogram! Helt obegripligt. Och barnen till denne f.d. PK har tidigare knappt velat ta mig i handen, för att de kände till mina åsikter. Nu var det skoj och gamman och jag var bussige farbror Vaftrudner. Surrealistiskt.
När en sådan PK-typ har vänt så är det för mig ett tecken på rörelser i samhället som är mycket större än vi tror. Någon vis person sa för länge sedan att "svenskarna är som ett stim sniglar". Nu i vår-sommar 2018 är kanske just den tidpunkten när stimmet vänder.
Det är omöjligt att förutsäga hur det går i valet i höst. Det är så mycket som rör sig. Är det stimmet som har vänt så kan det mycket väl bli betydligt mer än 25%. Kunde SAP samla 40-50% av snigelstimmet i årtionde efter årtionde, så kan SD samla ännu mer - aldrig har politik betytt så mycket för Sverige som den kommande mandatperioden.