2018-06-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Min pil går från S till SD. Har alltid varit S och är egentligen det fortfarande men nu finns inget annat alternativ än SD. Ångrar att jag inte röstade SD 2014. Är uppväxt på 60-70 talet och känner knappt igen mitt älskade land längre. Tror inte SD får egen majoritet så vad händer om sjuklövern går ihop och stänger SD ute? Men å andra sidan så kan inte SD uträtta mirakel. Det går nog inte att göra något åt den skada som redan är skedd i landet.

Sätt dig in i tankarna kring Det Nya Miljonprogrammet (Ett Nytt Miljonprogram) så ser du att det finns en räddning för Sverige. Prata om det över utegrillen i sommar när kvinnorna pratar heminredning och barn.
2018-06-14, 19:10
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Även om Trådens ordrika inläggare tror på skojarinstitutens objektiva kvaliteer uppstår naturligtvis ett helt nytt landskap med ett förväntat mycket starkt SD och ett försvagat M och mycket försvagat S!

I mycket skarpt läge inser med säkerhet M de politiska realliteterna och byter därför ledare - Som möjliggör konstruktiv och effektiv politiskt samverkan kan utvecklas naturligt...

Enligt dagens Expressen önskar redan 161 M-politiker samarbeta med SD!

Går inte att nonchalera SD - har dom äntligen insett!

Speciellt som SD med stor sannolikhet blir största riksdagspartiet i september.

En konkret antydan om byte av partiledare med andra ord...
2018-06-14, 19:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, i USA krigar de mot Trump varje dag fastän han är vald för länge sedan och har ett stöd runt 40-41% just nu. Jag brukar kolla på några nyhetsrelaterade underhållningsprogram som t ex Bill Maher och John Oliver, och senaste året har jag allt mer börjat känna för första gången att jag är glad att jag inte bor i det mest PK-skadade landet i världen. För det är inte Sverige som har förstaplatsen längre, det är USA. Vänstern där har gått ner sig i PK-träsket totalt, de har blivit feministiskt initiativ på steroider. Bara en massa galna social justice warriors överallt som skammar alla för minsta felaktiga ordval. Maher som hatar den värsta sortens pk-skitsnack om ”kulturell appropriering” m m sammanfattade nuläget så här: ”Republicans govern without shame, while Democrats shame without governing”.
Man kan knappt hitta en vettig amerikansk recension av film och tv-serier längre, för det handlar inte om innehåll utan bara om att de suttit som Rättviseförmedlingen och räknat representation för att sedan rapportera om att det är 14 vita för mycket, 3 asiater för lite, 4 svarta för lite, samt inga transsexuella.
Det finns en viss risk att skiten flyttar hit ifall SD får ett väldigt högt valresultat, blir största parti, och/eller får vara med och styra på nåt sätt, så vi får nog stålsätta oss för en jävligt jobbig mandatperiod. Min mentala bild av tiden efter valet är ”äntligen blir det ordning och lugn”, men så kommer det knappast att bli.
Men i USA finns alternativa stora medier. De liberala medierna har inte samma monopol Samnytt har inte FOX räckvidd. USA har också bättre yttrandefrihet, man blir inte straffad för att vara kritisk mot Islam.
2018-06-14, 19:47
Medlem
8711s avatar
Ingen mätning idag heller. Stor chans imorgon då och om inte annat Sifo på söndag eller från lördag kväll och framåt. Men det borde verkligen komma en annan mätning före Sifo kan man tycka. Flera mätningar kvar som brukar komma hyfsat tidigt som inte kommit ännu, redan den 18:e juni på måndag annars.
2018-06-14, 20:11
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ingen mätning idag heller. Stor chans imorgon då och om inte annat Sifo på söndag eller från lördag kväll och framåt. Men det borde verkligen komma en annan mätning före Sifo kan man tycka. Flera mätningar kvar som brukar komma hyfsat tidigt som inte kommit ännu, redan den 18:e juni på måndag annars.

Alla institut förutom Yougov har nu gjort ett tydligt Afghan-ryck. Yougov ökade bara med 0,9 procentenheter i maj-mätningen.

Här borde det kunna ligga mycket torrt och explosivt SD-krut!

Vi får hoppas på en bra mätning där, med tillhörande stapeldiagram på Metros framsida som alla kan se på pendeltågsstationerna.
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-14 kl. 20:28.
2018-06-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Ja många är kvar, dessutom är det rimligt att Novus kör en till på sitt vanliga publ datum, så de kommer dugga tätt strax
2018-06-14, 20:36
Medlem
Sifo vill jag egentligen inte ha. Svarsbortfallet är för stort för att rätt mäta SD. Off topic skulle jag må mycket bra om Sossar och Moderater bildar regering och kannibaliserar på varandra. Då kan SD bli ännu större inför 2022 och en massa besvikna Sossar och Moderater är vad Sverige just nu behöver. SD kan peka finger och få igång politiken på riktigt i VERKLIG opposition.

Att nu gå ihop med M och ta all skit som kommer är för tidigt för SD.

Kommer Yougov i morgon?
2018-06-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ja, i USA krigar de mot Trump varje dag... Vänstern där har gått ner sig i PK-träsket totalt, de har blivit feministiskt initiativ på steroider. Bara en massa galna social justice warriors överallt som skammar alla för minsta felaktiga ordval.

Jag tror faktiskt det är önskvärt att samma sak sker i Sverige! Tror det finns två alternativ för svenskpolitik framöver:
1) Småpartierna åker ut, S och M blir SD-light och regeringsmakten fortsätter att variera mellan dem. Det kommer innebära att regeringen aldrig riktigt utför de åtgärder som behövs i migrationspolitiken.
Bra debattklimat, dåliga åtgärder.

2) "Vänstern" (MP,V,FI,C,L) går ner sig i PK-träsket totalt, vänster-höger-skalan tippar över till "upp-ner" och S&M slits isär då de tvingas välja PK eller SD. Vi får ett PK-block och ett SD-block, SD vinner 2/3 av valen och vi kan gå åt rätt riktning.
Outhärdligt debattklimat, bra åtgärder.

Så personligen hejar jag lika mycket på Fridolin, Schyman och Nabavi som Åkesson
2018-06-14, 21:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Alla institut förutom Yougov har nu gjort ett tydligt Afghan-ryck. Yougov ökade bara med 0,9 procentenheter i maj-mätningen.

Här borde det kunna ligga mycket torrt och explosivt SD-krut!

Vi får hoppas på en bra mätning där, med tillhörande stapeldiagram på Metros framsida som alla kan se på pendeltågsstationerna.

Ja, jag tror också på en betydande ökning i Yougovs mätning. Hade inte rekordet från tidigare varit så högt så hade jag sagt att det var rekordvarning. Men 25%+ och klart största parti är inte alls omöjligt. Både Sifo och Novus lär det bli rekord i framöver inom mycket snar framtid som det ser ut just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
Ja många är kvar, dessutom är det rimligt att Novus kör en till på sitt vanliga publ datum, så de kommer dugga tätt strax

Ja, ju närmare valet vi kommer desto fler institut kommer släppa flera mätningar per månad. Inför valet år 2014 hade United Minds exempelvis mätningar varje dag inför valet och flera andra institut hade en eller flera extramätningar dom sista månaderna innan det valet. Så lär det bli i år också.
2018-06-14, 21:08
Medlem
S.Kandals avatar
Enligt val.digital som har med samtliga opinionsinstitutet i sina sammanställningar hade Sd ett snitt om 20,3% i maj. I april 18,4.

Citat:
Valresultat för Sverigedemokraterna
År Resultat Undersökningssnitt Fel
2002 1.4 % 0.0 % -1.4 %
2006 2.9 % 2.2 % -0.7 %
2010 5.7 % 5.0 % -0.7 %
2014 12.9 % 11.4 % -1.5 %

Och eftersom de lyckats oerhört bra genom åren kanske de ligger hyffsat nära sanningen. I juni har Sd ett snitt på 23% och är störst parti. Då är dock bara Novos, Demoskop och Sentio medräknade hittills.
2018-06-14, 21:43
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ja, men det är väl inte OIs fel, det vilar på media. Man ÄR inte media för att man säljer tjänster till media. Novus-Sjöström har ju kritiserat dem för att ha skapat misstroendeeffekten som gör det svårt att mäta SD: ”Det fanns en utbredd rädsla att opinionsmätningarna var någon form av åsiktsregistrering. Man var rädd att man skulle bli stämplad som sd-väljare och att uppgifterna skulle läcka så att man sedan blev uthängd i media, säger Sjöström.”

Om de hade framgång i mätningarna!? SD är de enda som har det. Senaste Novus 22% och häng på största parti. Det finns ingen normalt funtad person som inte förstår att 22% är väldigt mycket, och om ängsliga kvinnor fortfarande inte intresserade då, kommer de inte vara mer intresserade vid 24% eller 26%. Eller känns det här troligt:

- SD har 22%.
- Sorry, får ingen bandwagonfeeling. Inte intresserad.
- SD har 23%.
- Fortfarande ingen bandwagonfeeling. Lite ängslig dessutom. Nej tack.
- SD har 24%.
- Åh vilken bandwagonfeeling jag plötsligt fick. All ängslighet försvann också! SD här kommer jag!
- SD har 23,8%.
- Äsch, nu försvann bandwagonfeelingen. Nu blir det soffan.

Jag är övertygad om att det inte finns någon siffra under 100% som du inte skulle ifrågasätta som misstänkt friserad. Det har blivit en fix idé.
Skillnaden mellan 22 och 26% kan vara gigantisk för ängsliga kvinnor. I dagsläget är det skillnaden mellan rubrikerna "SD nu största parti i Sverige enligt Sifo" och "S fortfarande störst, M kvar på andra plats enligt Sifo"
2018-06-14, 21:46
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Lustigt, det har jag gjort sen deras uttalade PK-vurmare började. Liksom, sedan en bra stund, även Skavlan Ingen bra affärsstrategi alltså, om man tänker långsiktigt. På kort sikt lönande det sig dock bra att gå full PK, se tex Malena, Gardells och Schyffert (för att bara nämna några), som ju i princip varit försörjda av PK (liksom ett ytterligare antal ökända "komiker"). Men det är alltså SDs förmodade storlek i opinionen som bestämmer hur PK eller inte PK eliten och folket förväntas vara, eller våga inte vara.. Sorry OT
Du missade nog att det var vad jag skrev. Vi alla bojkottar dem nu . Frågan är om de förstår att för varje vecka tappar de tittare och lyssnare i takt med att SD och deras åsikter växer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in