2018-06-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Självklart kan det vara LW, kanske t.o.m troligt.
Men jag har sett min beskärda del av omhändertaganden i familjer där det blivit bråka. Långt ifrån alla, men relativt frekvent så står kvinnan en bit ifrån och verkligen gallskriker. Både när mannen har ett övertag/misshandlar någon eller blir gripen/misshandlad.

Detta tillsammans med att jag tror inte att en kvinna, skadad och under attack kan skrika speciellt högt eller länge.

När man dessutom väger in att hon lämnar hemmet mer eller mindre plötsligt med öppen/olåst dörr. Detta får jag inte logiskt ihop varken SD eller HD.
Speciellt inte 150m bort, bakom plank.
(Skulle det vara för en snabbis, så skulle inte hon inte avsluta chattandet så och inte lämnat dörren olåst/öppen).

Då resultaten från analyserna borde vara klara när dom har DNA att jämföra, så tror jag att dom hittat okänd DNA på LW.

Jag citerar mig själv...
Om ni tar bort SD glasögonen och tar det vi vet. Passar SD/HD in i händelsekedjan?
Citera
2018-06-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Då borde väl rimligtvis vittnet som hörde skriken även hört bilen? Eller GM kanske äger en väldigt tyst elbil.

Nej. Den teorin lägger jag i samma skithög som teorierna om älg och att LW ramlat ner från ett träd
Träd läste jag, men älg har ingen trott på?!?
Jag skrev däremot ett exempel på personer i nära relation som suttit anhållen skäligen misstänkt där det visade sig dom var oskyldiga.
Citera
2018-06-14, 21:15
Medlem
Citat:
Inte heller att hen inte blivit det?!
SOS har ju publicerat data att dom vidarebefordrade samtalet till polisens LC?!

Ja de har ju det. Men dalaan skrev ju att hen pratat med larmoperatören och att det var larmoperatören beslut att inte skicka någon bil.
Citera
2018-06-14, 21:27
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Ja de har ju det. Men dalaan skrev ju att hen pratat med larmoperatören och att det var larmoperatören beslut att inte skicka någon bil.

Jag tycker inte heller att uppgifterna i tråden stämmer överens med pressen.
Tror absolut på dalaan att hens info stämmer, men uppgifterna går isär, skickades samtalet vidare till polisen eller inte?
Citera
2018-06-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man tittar på bilden över fyndplatsen ligger det ett lager av grövre "grus" om man nu ska kalla det grus. Mer som krossad småsten.
Om gm använt något av dessa, egentligen alltför små för att vara lämpliga för ändamålet, men ändå farligt hårda om du slår upprepade gånger mot någons huvud.
Och strypning kan helt klart ingått i det hela vid ett eller flera tillfällen. Kanske till sist för att avsluta det hela.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d59be7fb-1c9a-462b-b72a-14f082a89b65/1200.jpg

Gruset är ju ditforslat men om man tittar på skogsmarken ligger större stenar och de finns även efter hela "stigen". Med tanke på att det var kolmörkt vid tidpunkten måste han medtagit pannlampa vilket gett honom ett klart övertag. Han tycks varit målmedveten om vad hans syfte var och var mordet skulle ske. Jag tror motivet var en förödande mix av hämnd/hat/svartsjuka och skedde av en lång uppbyggd aggression för att LW lämnat honom och satte punkt genom att polisanmäla honom, båda dessa ageranden kränkte hans uppblåsta ego djupt. Ingen lämnar honom ostraffad!

Visserligen bor HD i eget hus och lämnat in skillsmässohandlingarna, men jag tror hon är rädd för SD nu när han är pressad och på fri fot. Hon är säkert medveten om hans temperament och utbrott från alla år tillsammans.

Egna tankar.
Citera
2018-06-14, 21:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt

Det är ju inte helt säkert att SOS i dagsläget verkligen har gått ut med bekräftade data att de kopplade samtalet till polisens LC. Av artikeln i Aftonbladet skrev väl SOS ett väldigt kort mail till journalisten att samtalet kopplades vidare. Huruvida det verkligen kopplades vidare (eller inte...) kommer kanske bli en ny SOS-skandal framöver

Hoppas att Aftonbladets journalist står på sig och går till botten gällande vad som verkligen kommunicerades mellan SOS och polisens LC den aktuella kvällen. T.ex. i form av ljudupptagning av larmsamtalet.
Citera
2018-06-14, 21:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tror absolut på dalaan att hens info stämmer, men uppgifterna går isär, skickades samtalet vidare till polisen eller inte?
Tycks inte råda nåt tvivel om detta i och med att både SOS och polisen bekräftar det:
Citat:
– Vi tog emot ett samtal 23:47 som var 30 sekunder långt hos oss och där vi kopplade samtalet vidare till polisen, säger Anders Klarström på SOS Alarm.

I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende.
Skickade ingen till platsen

Hur polisen sedan hanterat ärendet vet man inte på SOS Alarm. Polisen bekräftar för SVT Nyheter Örebro att de tagit emot samtalet men att inga direkta åtgärder vidtogs. Det vill säga att ingen polis skickades till platsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Behöver inte betyda att dalaan uppmärksammade att han blev vidarekopplad till polisen.
Citera
2018-06-14, 21:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Rent hypotetiskt kan det ju röra sig om två olika larmsamtal. Dvs. "dalaan" ringde SOS men blev ej vidarekopplad till polisen. Någon ytterligare som hört skriken ringer i samma veva, medan dennes samtal de facto kopplas till polisens LC, precis så som SOS sagt till Aftonbladet.

(Dalaan skrev väl att vid förhöret efteråt sade polisen något i stil med att deras vittnesuppgift var det bästa. Det behöver dock inte innebära att det var det enda).
Citera
2018-06-14, 21:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Självklart kan det vara LW, kanske t.o.m troligt.
Men jag har sett min beskärda del av omhändertaganden i familjer där det blivit bråka. Långt ifrån alla, men relativt frekvent så står kvinnan en bit ifrån och verkligen gallskriker. Både när mannen har ett övertag/misshandlar någon eller blir gripen/misshandlad.

Detta tillsammans med att jag tror inte att en kvinna, skadad och under attack kan skrika speciellt högt eller länge.

När man dessutom väger in att hon lämnar hemmet mer eller mindre plötsligt med öppen/olåst dörr. Detta får jag inte logiskt ihop varken SD eller HD.
Speciellt inte 150m bort, bakom plank.
(Skulle det vara för en snabbis, så skulle inte hon inte avsluta chattandet så och inte lämnat dörren olåst/öppen).

Då resultaten från analyserna borde vara klara när dom har DNA att jämföra, så tror jag att dom hittat okänd DNA på LW.

Hm. Kanske till och med troligt att det är hennes skrik säger du. Hur går det ihop med att du inte tror att en kvinna, skadad och under attack kan skrika speciellt högt? Försöker hänga med i dina tankebanor här.

1) Du tänker att LW, precis innan hon skrek, hastigt och lustigt förvandlades till en man, för att vid sin död senare återgå till att vara en kvinna.

2) Du tänker att vittnesuppgiften om skrik inte är från LW, utan från en annan person. Dock inte en kvinna. För kvinnor kan inte skrika på det sättet.

3) Du tänker att det är ett vanligt skrik som LW gör. Inte ett skrik under attack. Funderingar från denna punkt 3 är: Hon skriker då antingen strax innan hon blir attackerad och mördad, eller skriker hon efter. Ett så kallat "efterdöden-skrik". Något som är välkänt att många obducenter dagligen får uppleva. Den döda kvinnan skriker då inte helt sällan ut könsord likt en onkel kånkel-text. Oftast i samband när obducenten drar ner dragkedjan på liksäcken för att påbörja sin undersökning. Det verbala innehållet kan vara i stil som: "Börja böga, börja knarka, pilla rövhål på ett homo! Men drar för helvete inte ner dragkedjan! Ditt CP-Sven." (obs, inte direktcitat. Påhittat.)
Citera
2018-06-14, 21:41
Medlem
Citat:

Att någon ringde 112 och larmade är ju klarlagt och tiden 23.47 + några sekunder finns ju också på pränt men jag tror inte att det var dalaan som ringde.
Jag tror att dalaan har fått uppgifter i andra hand och bestämt sig för att dela med sig och krydda upp infon här på Fb.
Citera
2018-06-14, 21:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gruset är ju ditforslat men om man tittar på skogsmarken ligger större stenar och de finns även efter hela "stigen". Med tanke på att det var kolmörkt vid tidpunkten måste han medtagit pannlampa vilket gett honom ett klart övertag. Han tycks varit målmedveten om vad hans syfte var och var mordet skulle ske. Jag tror motivet var en förödande mix av hämnd/hat/svartsjuka och skedde av en lång uppbyggd aggression för att LW lämnat honom och satte punkt genom att polisanmäla honom, båda dessa ageranden kränkte hans uppblåsta ego djupt. Ingen lämnar honom ostraffad!

Visserligen bor HD i eget hus och lämnat in skillsmässohandlingarna, men jag tror hon är rädd för SD nu när han är pressad och på fri fot. Hon är säkert medveten om hans temperament och utbrott från alla år tillsammans.

Egna tankar.

Men det finns gatlyktor! Hela vägen.
Däremot "hittar" jag inga större stenar. Men det är klart att det har funnits större stenar. Men tror inte att han hade så mycket "val". Fick nog grabba tag i det han fick tag på.
Bakom staketet.
Inte på väg dit.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d59be7fb-1c9a-462b-b72a-14f082a89b65/1200.jpg

https://www.google.se/maps/@59.289505,15.1838428,3a,75y,86.17h,73.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sF4yxFENMgjDbltFn-LbRgA!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.se/maps/@59.289029,15.186226,3a,75y,156.94h,99.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC6emr6onuYHh6gfZS46l1Q!2e0!7i1 3312!8i6656

Undra om det fanns släpmärken. Det hade ju ändå kommit lite gräs.

Egna tankar
Citera
2018-06-14, 21:47
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Träd läste jag, men älg har ingen trott på?!?
Jag skrev däremot ett exempel på personer i nära relation som suttit anhållen skäligen misstänkt där det visade sig dom var oskyldiga.

Den har nämnts, men jag tror inte så många trodde på den

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, det blev häktning på den lägre graden tydligen, jag får fan ta mig damma av den beryktade älgen trots allt, blodspåren verkade inte ge så mycket, i och för sig kanske det inte kommit svar från NFC än men jag tvivlar, sådana här mål har förtur och att konstatera vems blod som fanns i bil och på kläder kan inte vara så djävla komplicerat.

https://www.expressen.se/nyheter/skarpta-misstankar-mot-lenas-misstankte-mordare/

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Problemet med älgspåret är ju att "vi" måste få ut henne från huset också. Hon verkar ju ha lämnat huset oplanerat, och det gör man ju inte för att man får syn på en älg. Något fick henne att hastigt (jag tänker alltså på presenterna hon höll på att slå in) lämna huset.

Det känns som lite väl slumpartat att något viktigt dök upp som gjorde att hon lämnade huset, och att hon dessutom hade oturen att träffa på en argsint älg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in