2018-06-14, 16:56
Medlem
Hammarkullen:
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Helt rätt. Det var inte så svårt att hitta nedre luckan om man följer ledtrådarna på plats.
Jag gick och letade efter den nedre luckan. Hittade den faktiskt inte. Kanske kollade åt fel håll, jag fokuserade på ett litet radhusområde nedanför berget.
Ny ledtråd?

Hittade dock en äng med två äldre "brunnslock" gjorda av cement i området, fast lite mer norrut.
Här:
https://goo.gl/maps/MFCuVhev54R2
Ett lock låg i gräsmattan nära skogen, det andra precis i skogsbrynet, lite konstig placering för båda. Började fundera på GT-tunnel och Storås-luckor som ligger ganska nära, nedanför en backe/gångväg alldeles i närheten. Men antagligen inte relevant, eller skulle man dra något upp hit verkligen? Kanske borrhål för spillvatten typ.

Jag kollade även ett litet husområde i Hammarkullen där GT-tunnel ska förgrena sig enligt våra kartor.
Typ Hålskogsgatan, ungefär här:
https://goo.gl/maps/hc3JFzM9n922
Om jag tolkat de gamla kartorna rätt.

Hittade dock inget där! Så finns antagligen inte spår ovan jord.

Gick förbi Hammarkullens telestation, vatten forsade fortfarande under gallret. Så mitt mail var i onödan, inget akut uppenbarligen. Får anta att din teori stämmer.
Citera
2018-06-14, 21:26
Medlem
Stort strömavbrott i Göteborg idag!
Vissa har fått tillbaka strömmen när jag skriver detta, men inte alla.
Bortfall av ström ledde också till bortfall av vatten i vissa stadsdelar. (Lite förvånande för mig, trodde alla känsliga pumpstationer, vattentorn och liknande hade viss backup genom batteridrift).

Vi UE:are borde kunna lägga pussel och ta reda på vad felet berodde på, vi har ju god koll på infrastrukturen på en detaljnivå som få andra har. Det är sällan myndigheter och energibolag går ut med detaljerad info, men vore kul om vi kan få fram exakt plats och funktion som orsakat detta stora strömavbrott. Vädret har varit dåligt idag, mycket regn, man undrar ju om det är en orsak till stoppet eller om det helt enkelt är ryssarna som testar våra system och kollar vilka områden som drabbas av en viss svag punkt?

Från GP:
Stora delar av Göteborg utan ström
GÖTEBORG 60 000 hushåll i Göteborg har drabbats av strömavbrott i bland annat centrum, Majorna, Masthugget, Högsbo och på Hisingen.
– Det har varit ett väldigt stort strömavbrott i Göteborg, säger Per-Anders Gustafsson på Göteborg Energi.
[...]
– Det är ett större fel på 130-kilovoltsnivå, säger Per-Anders Gustafsson, tjänsteman i beredskap på Göteborg Energi, utan att kunna precisera det närmre.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/stora-delar-av-göteborg-utan-ström-1.6574958

To be continued..
Citera
2018-06-14, 21:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Stort strömavbrott i Göteborg idag!
Vissa har fått tillbaka strömmen när jag skriver detta, men inte alla.
Bortfall av ström ledde också till bortfall av vatten i vissa stadsdelar. (Lite förvånande för mig, trodde alla känsliga pumpstationer, vattentorn och liknande hade viss backup genom batteridrift).

Vi UE:are borde kunna lägga pussel och ta reda på vad felet berodde på, vi har ju god koll på infrastrukturen på en detaljnivå som få andra har. Det är sällan myndigheter och energibolag går ut med detaljerad info, men vore kul om vi kan få fram exakt plats och funktion som orsakat detta stora strömavbrott. Vädret har varit dåligt idag, mycket regn, man undrar ju om det är en orsak till stoppet eller om det helt enkelt är ryssarna som testar våra system och kollar vilka områden som drabbas av en viss svag punkt?

Från GP:
Stora delar av Göteborg utan ström
GÖTEBORG 60 000 hushåll i Göteborg har drabbats av strömavbrott i bland annat centrum, Majorna, Masthugget, Högsbo och på Hisingen.
– Det har varit ett väldigt stort strömavbrott i Göteborg, säger Per-Anders Gustafsson på Göteborg Energi.
[...]
– Det är ett större fel på 130-kilovoltsnivå, säger Per-Anders Gustafsson, tjänsteman i beredskap på Göteborg Energi, utan att kunna precisera det närmre.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/stora-delar-av-göteborg-utan-ström-1.6574958

To be continued..

-Inte ett smack har jag lagt märke till här. Men UE handlar inte om att snoka reda på samhällskänslig information som är sekretessbelagd och skriva sådant här "så ryssen kan läsa", utan om annat. Men rätt knepigt att vattnet försvann, vattentornen har oftast rejält med vatten som funkar på grund av höjdskillnaderna, så ett förhållandevis kort strömavbrott ska inte göra någon större skillnad. (Enbart när vi snackar om dygn, för då töms tornen utan att fyllas på med pumparna).

Edit: Hehe.. De är högre delarna av Götet som blivit "utan vatten", inget knepigt alls, då de "lever" på pumptryck, inte "höjdtryck" från ett högbeläget vattentorn. På ett ungefär..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-06-14 kl. 21:34.
Citera
2018-06-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Inte ett smack har jag lagt märke till här. Men UE handlar inte om att snoka reda på samhällskänslig information som är sekretessbelagd och skriva sådant här "så ryssen kan läsa", utan om annat. Men rätt knepigt att vattnet försvann, vattentornen har oftast rejält med vatten som funkar på grund av höjdskillnaderna, så ett förhållandevis kort strömavbrott ska inte göra någon större skillnad. (Enbart när vi snackar om dygn, för då töms tornen utan att fyllas på med pumparna).

Edit: Hehe.. De är högre delarna av Götet som blivit "utan vatten", inget knepigt alls, då de "lever" på pumptryck, inte "höjdtryck" från ett högbeläget vattentorn. På ett ungefär..
Jag förstår din invändning, men vi brukar diskutera sådana saker här. Ryssarna får sin info ändå, det kan jag garantera, oavsett om vi skriver här eller inte.

Din sista mening, om "högre delarna av Götet", jag förstår logiken i det du säger men har du läst något om vattenbortfallet i media eller på annat ställe?
Citera
2018-06-14, 21:48
Medlem
(FB) Kaos i Göteborg efter strömavbrott
Citera
2018-06-14, 22:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag förstår din invändning, men vi brukar diskutera sådana saker här. Ryssarna får sin info ändå, det kan jag garantera, oavsett om vi skriver här eller inte.

Din sista mening, om "högre delarna av Götet", jag förstår logiken i det du säger men har du läst något om vattenbortfallet i media eller på annat ställe?

Enbart här i tråden, och jag har varken lagt märke till något vattenbortfall eller strömavbrott.
Men GT skriver en del nu ser jag:

Ett större strömavbrott har inträffat i delar av Göteborg.
60 000 kunder i Göteborg har varit drabbade.

SOS Alarm har fått in ett antal larm från folk som fastnat i hissar och Västtrafik har gått upp i stabsläge.
Klockan 21.35 når vi Räddningstjänsten:
– Det har varit en oerhört hektisk timme, men inga allvarliga händelser har inträffat, berättar Mikael Lindgren, larm- och ledningsoperatör.

Sådana avbrott brukar vara rätt lokala, och övriga stadsdelar som inte är drabbade, märker inte ett skit här hemma. Men att kartlägga samtida samhällsviktiga funktioner, tycker jag ändå är fel, och inte har jättemycket med UE att göra.
Citera
2018-06-15, 06:35
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Hammarkullen:
Jag gick och letade efter den nedre luckan. Hittade den faktiskt inte. Kanske kollade åt fel håll, jag fokuserade på ett litet radhusområde nedanför berget.
Ny ledtråd?
Då är du nära.

Om man följer strängen av polkagrisar fram till den sista så ser man att fortsättningen går genom trädgårdarna och inte någon gata. Tag några höjdmeter och spana över häckar och staket.
Citera
2018-06-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Då är du nära.

Om man följer strängen av polkagrisar fram till den sista så ser man att fortsättningen går genom trädgårdarna och inte någon gata. Tag några höjdmeter och spana över häckar och staket.
Hmm ska jag tolka dig som att Hammarkroken och området rakt söder om Branddammsbacken är rätt ställe?
Se flygfoto: https://i.imgur.com/dTGaH5Y.png

Där tyckte jag mig leta noggrant, men får testa ditt tips om polkagrisar. Om du inte rättar mig så antar jag att det är innanför trädgårdarna, mot berget, som luckan ligger. Måste man klättra genom folks trädgårdar för att ta sig fram till luckan eller går det att ta sig fram på ett smidigt sätt? Passar det bäst att besöka på dagtid eller kvällstid tror du?
Citera
2018-06-15, 21:51
Medlem
Jag byter ämne igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Tetragnathidae
Det kanske rör det 43344 nämner?
Synd att de alltid är så hemlighetsfulla vid sådana saker, hade varit roligt att veta detaljer.
En person har anhållits i Göteborg, misstänkt för grovt olaga intrång. Händelsen utreds av Säpo, skriver GT.

Personen anhölls strax före klockan 7 på tisdagsmorgonen. Varför Säkerhetspolisen är inblandad är dock höljt i dunkel.

– Jag kan inte säga någonting i ärendet. Det har sina skäl, säger Mats Ljungqvist, åklagare vid riksenheten för säkerhetsmål, till tidningen.

Undrar hur det gick med detta? Någon som hört/läst något?

Sen vill jag gärna nå dig Tetragnathidae privat, men PM går ju inte att skicka eftersom du har färre än 50 inlägg (kass regel). Du har en mailadress till mig vet jag, du fick den i november eller december förra året. Skulle du kunna kontakta mig via den? Vill gärna nå dig i ett ganska brådskande ärende!
Annars kanske du kan skriva 50 inlägg och sedan återkomma
Senast redigerad av 43344 2018-06-15 kl. 22:21.
Citera
2018-06-15, 23:10
Medlem
Hittade just en tråd om det olaga intrånget:

(FB) Person misstänks för grovt olaga intrång, SÄPO inblandade.
Citera
2018-06-16, 06:58
Medlem
Monolits avatar
Såg att man håller på med arbete vid Vädermotet.

Spekulationen var att man gräver sig ner mot Skarvikstunnelns slut och dess stigort eller borrhål. Min spekulation har tidigare varit att det är just hit den sträcker sig. Det måste undersökas.

Jag har i en annan tråd också spekulerat i att det finns ett annat borrhål ner till denna tunnel en bit bort uppifrån den andra tunneln i närheten.

Gammal bild inne i tunneln.

Kan väl säga att jag inte riktigt fann vad jag letade efter utan detta.

Annat:
Citat:
Hmm ska jag tolka dig som att Hammarkroken och området rakt söder om Branddammsbacken är rätt ställe?
Se flygfoto: https://i.imgur.com/dTGaH5Y.png

Där tyckte jag mig leta noggrant, men får testa ditt tips om polkagrisar. Om du inte rättar mig så antar jag att det är innanför trädgårdarna, mot berget, som luckan ligger. Måste man klättra genom folks trädgårdar för att ta sig fram till luckan eller går det att ta sig fram på ett smidigt sätt? Passar det bäst att besöka på dagtid eller kvällstid tror du?

Jag var där på dagen, men då det var mycket folk ute så var aldrig framme vid luckan. Bilden jag visat var tagen på långt avstånd.
Citera
2018-06-17, 02:15
Medlem
Inlägg 1 av 3

Arbete i Gårdsten pågår:
https://imgur.com/a/6q1gAYr

Jag funderade lite på Gryaab/Ryaverket och hur dom drabbades av strömavbrottet häromdagen. Ryaverket ligger ju nära Biskopsgården, som drabbades av det mer långvariga strömavbrottet på ca en timme (övriga stan fick tillbaka strömmen efter ca 20 minuter). Felet ska ha börjat i K6 Repeshäll, den ligger nära Biskopsgården. Oljeraffinaderierna avfacklade pga strömavbrottet, så de tycks ha drabbats, men oklart om de förlorade strömmen i 20 min eller 1 tim. Och mittemellan oljeraffinaderierna och Biskopsgården råkar ju just Ryaverket ligga.
Vet vi hur länge Ryaverket drabbades och om de fick nödbrädda?

Googlade lite och här nedanför kommer allt möjligt intressant jag fann om Gryaab. Jag har klippt och klistrat ganska hejvilt, sakerna nämnas i en slumpmässig ordning och saker kan vara tagna ur sitt sammanhang. Gå in i dokumenten jag länkar till för att läsa allt. Och gällande strömavbrottet: det nämns några grejer om reservkraft som kan tala för att Ryaverkets grejer klarade sig oskadda under strömavbrottet (gissning).

http://www.gryaab.se/wp-content/uploads/2016/08/Samrådsunderlag-15-augusti-2016.pdf

På sex ställen under Nordre/Göta älv samt under Mölndalsån, Stora ån vid Askim och Kvillebäcken
finns förbindelseledningar som ansluter till tunnlarna på respektive sida. Det finns också en tre
kilometer lång ledning i en torr tunnel mellan Göddered och Rösbo på Hisingen, samt en 300 meter lång ledning i en torr tunnel vid Röda Sten.

Ventilationen i tunnelsystemet sker huvudsakligen genom självdrag via öppningar i den övre delen av
portarna vid tunnelnedfarterna. Vid några platser är ventilationen förstärkt med mekaniska fläktar som
suger ut luften som sedan släpps ut via en skorsten eller via ett kompostfilter. Fläktar finns vid
tunnelnedfarterna Bräcke, Flöjelbergsgatan, Björndammen i Partille, Stora Viken i Ale och vid
Sandspåret i Hjällbo.
Fläkten vid Bräcke ventilerar också svallschaktet och gallerrummet vid
Ryaverket.
Skorstenar finns vid Bräcke, Flöjelbergsgatan och Björndammen.
Ventilationen till svallschaktet och gallerrummet på Ryaverket som är anslutna till Bräckefläkten
kommer att byggas om under 2017.

Flödet från respektive kommun mäts vid mätstationer som finns utplacerade i huvudtunnlarna vid
kommungränserna. Mätningen sker i Parshallrännor med automatiskt registrerande nivåmätare. För
Göteborg beräknas flödet som skillnaden mellan inkommande flöde till Ryaverket och det
sammanlagda flödet från övriga kommuner. Det uppmätta flödet anger respektive kommuns totala
flöde. För Gryaabs debitering av ägarkommunerna används dels det totala flödet och dels såld
vattenmängd till respektive abonnent inom kommunerna.

Gryaab har fem automatiska provtagningsstationer strategiskt utplacerade i tunnelsystemet, se Figur 1.
Provtagarna är självdiskande karuseller med 24 stycken tolvtimmarsprover, det vill säga att i varje
provtagningsstation finns prov från de senaste tolv dygnen. Provtagningen görs för att kunna spåra
oönskade ämnen som kommer till Ryaverket. I inkommande avloppsvatten sker en kontinuerlig
övervakning av pH-värde och konduktivitet. Även tungmetallerna kadmium, bly, kvicksilver, nickel,
krom, koppar, zink och silver analyseras i flödesproportionella tre- eller fyrdygnsprover. COD och
BOD7 mäts i veckosamlingsprov. Om någon av dessa parametrar avviker från den normala variationen
samlas proven från provtagnings-stationerna in och analyseras. Har det skett ett utsläpp underlättas
därmed spårningen uppströms, eftersom det utifrån resultaten vid provtagningsstationerna kan avgöras
i vilken tunnelgren utsläppet skett.

Under 2017 kommer det att uppföras en
slamtömningsstation i Lerums kommun.

Avloppsvattnet som genomgått hela den biologisk kemiska processen och det vatten som förbileds
denna process och direktfälls sammanförs i utloppstunneln och innan provtagningen på utgående
vatten. Vattnet leds först via en 825 meter lång bergtunnel (tvärsnittsarea cirka 10 m2
) och sedan två
195 meter långa utloppsledningar som är två meter i diameter. Utloppsledningarna ligger på botten av
Göta älv och mynnar ut på älvens norra sida. Djupet vid utsläppspunkten är cirka fyra meter.
Koordinaterna för utsläppspunkten är x 6402813, y 1266376.

http://www.gryaab.se/wp-content/uploads/2018/04/Miljörapport-Ryaverket-2017-rev.pdf

2015-10-28 Beslut, Länsstyrelsen. Anmälan enligt 28 § i Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd gällande schaktarbetet i förorenad mark vid Röda Sten. Länsstyrelsen godtar att schaktarbeten inom fastigheten Majorna 140:22 utförs i enlighet med anmälan daterad 2015-09-16, kompletterad 2015-10-02, med iakttagande av vissa försiktighetsmått. Av Länsstyrelsens beslut framgår vilka dessa försiktighetsmått som avses, det rör sig bl.a. om att vissa föroreningar ska omhändertas, analys ska utföras av urschaktade jordmassor, transportör och mottagare av förorenade massor ska ha tillstånd, miljökontroll ska utföras, rening och provtagning av länsvatten samt redovisning av slutrapport. (Gryaab lämnade in slutrapporten i januari 2017.)

Åtgärdsplan för tunnel och ledningsnätet
Gryaabs årsplan för tunnelbesiktning och skrotning har följts under året förutom för en tunneldel. Det
avser zon 1, tunneldelen närmst Ryaverket. På grund av pågående arbeten inne på Ryaverket har det
inte gått att hålla ner nivåerna i tunneln på det sätt som krävs för att personal ska kunna utföra arbeten
i denna tunneldel. Att vänta ett år med dessa arbeten är acceptabelt. Förhoppningsvis kommer dessa
arbeten att kunna utföras under 2018.
Efter flera års förberedelser har ledningssträckan Röda Sten-Färjenäs kunnat inspekteras under 2017.
Konditionen på ledningarna var påfallande god.

För tunnelportar, slamtömningsstationer, fläktar, pumpgropar och likande utrustning i och kring
tunnelsystemet har Gryaab ett tillsynsprogram som finns inmatat i programvaran Aretics T7. Gryaabs
personal utför ronderingar med olika intervall enligt tillsynsprogrammet.

http://www.gryaab.se/wp-content/uploads/2017/09/2-Bilaga-2-TB-Gryaab.pdf

2.1.1 Utjämning av flöden
Vid Röda Sten slutar tunneln för att övergå till två stycken dykarledningar som går under Göta Älv till
Färjenäs, där återkopplas dykarledningarna in till tunnelsystemet.
Vid Röda sten finns det kapacitet att lagra avloppsvatten för kortare perioder för att jämna ut
inkommande stora flöden. Det finns även möjlighet att kortvarigt lagra avloppsvatten från norra sidan
i befintlig tunnel. Den sammanlagda utjämningsvolymen är cirka 250 000 m3
.
2.1.2 Underhåll
Gryaab har idag en besiktningsplan för tunnelsystemet som innebär att transporttunnlar besiktigas vart
annat år och huvudtunnlar besiktigas vart femte år. Om det vid besiktning framkommer brister
genomförs erforderliga skrotnings- eller förstärkningsarbeten. Årligen besiktas cirka en femtedel av
tunnelsystemet. Normalt förekommande behov av tunnelskotning och eventuellt övriga anmärkningar
noteras. Besiktningsplaner och protokoll finns i en bergdatabas framtagen gemensamt för Gryaab och
förvaltningen Kretslopp och vatten.

.
Senast redigerad av 43344 2018-06-17 kl. 02:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in