2018-06-17, 02:16
Medlem
Inlägg 2, forts från ovan

Slamtömningsstationer
Kommun Stationsbenämning
Ale Stora Viken
Kungälv Göddered
Härryda Landvetter
Partille Kåbäcken
Göteborg Säve
Göteborg Sandspåret
Göteborg Ryaverket
Mölndal Kållered

Provtagningsstationer
Vid provtagningspunkterna sker tidsstyrd provtagning med helautomatiska, självtömmande och
självdiskande provtagare. Normalt finns prover för de senaste 12 dygnen vid varje provtagningsstation.
Varje dygn är uppdelat på två 12-timmars prover, det vill säga totalt finns det 24 provtagningsflaskor
i provtagaren. De strategiskt utvalda provtagningspunkterna, se Tabell 10 och Figur 5, täcker tillsammans ungefär 98,3 procent av Ryas inkommande vattenflöde. Varje provtagningsstation övervakar en tunnelgrensmynning respektive ett särskilt avrinningsområde. Idag sker provtagning på mätpunkterna nedan, dock inte mätpunkt Skarvik där endast förberedelse för mätning är gjort.
Mätpunkt Andel av Ryas inkommande
(procent)
Rinntid till Ryaverket*
min-max (h)
Söder 40 1-16,5
Öster 24 5-9
Västra Hisingen 6,3 1-6,5
Skarvik 0,7 0,25-1
Norr 45,3 (inkl. Öster) 1-17
Centrala Hisingen 6,0 1-5

Om elavbrott: (min rubrik)
Redundans på utrustning såsom pumpar, centrifuger etc. finns ofta i form av att en eller flera maskiner
finns som reserv och kan tas i drift om något maskinhaveri skulle uppstå.
Elförsörjningen till Ryaverket är också utbyggt med redundans vid t.ex. strömavbrott kan man köra
inloppspumpar och annat favoriserad utrustning med reservkraft. Detta för att säkerställa att det går att
pumpa avloppsvatten genom Ryaverket utan risk för översvämning.
Reservkraften består av tre stycken dieseldrivna generatorer. En av dem är avsedd för favoriserad kraft
det vill säga den del av elkraften som förser datorutrustningar och lokalbelysning med ström. De två
andra aggregaten har mycket större arbetseffekt och är i första hand avsedda att förse Ryaverkets
inkommande pumpar med tillhörande utrustning med ström. Vid ett strömavbrott längre än fem
sekunder, startar dieselaggregaten och fasas ihop automatiskt
. Om strömavbrottet blir långvarigt går
det att koppla om manuellt och förse hela Ryaverket med reservkraften. Däremot är man begränsad till
den effekt som aggregaten kan ge. Om två inloppspumpar måste köras blir reningen begränsad, i bästa
fall kan mekanisk rening och direktfällning upprätthållas.

http://www.gryaab.se/wp-content/uploads/2015/12/Gryaab-rapport-2016_1.pdf

För att kunna göra inspektion och underhåll på ledningarna mellan Röda Sten och Färjenäs behöver
arbetsmiljön i tunneln vid Färjenäs säkerställas. Under 2015 startades byggnation av ett nytt
flyktschakt från avloppstunneln vid Röda Sten.
Flyktschaktet beräknas vara färdigt under hösten 2016 varefter inspektion av dykarledningarna kan startas.

Under 2015 har det tidigare uppstartade arbetet med att undersöka ledningarnas kondition fortsatt.
Dykarledningarna (3 st) under Göta älv mellan Hjällbo och Björnåsen har renspolats och kontrollerats
med den specialbyggda robot som Gryaab varit med och tagit fram. Roboten filmar, lasermäter
ovalitet och ultraljudsmäter godstjocklek. Konditionen på samtliga tre dykarledningar var god. Nu
återstår att relina (invändigt förstärka) en betongledning som ansluter dykarledningen på östra sidan
om Göta älv samt att renspola och filma betongledningarna på västra sidan om älven mot Björnåsen.
På ledningssträckan Röda Sten till Färjenäs har projektering och upphandling genomförts för att starta
upp arbetet med att bygga en flyktväg ut från den torra tunneln vid Färjenäs. Flyktvägen är en
förutsättning för att kunna utföra det fortsatta utredningsarbetet kring dykarledningarnas kondition
under älven.
För ledningssträckan mellan Lackarebäck och Varbergsgatan har filmning utförts på betongledningen
under Mölndalsvägen och Varbergsgatan. Konditionen på den filmade ledningen var god.
Förberedelsearbeten har också gjorts för att kunna undersöka konditionen på dykarledningen under
Mölndalsån. En mer omfattande utredning har också gjorts för att undersöka möjligheten att förlägga
ytterligare en ledning mellan Kallebäck och Varbergsgatan. Syftet är att skapa redundans om något
händer med den ledning som finns idag samt att ha möjlighet för ökad kapacitet avseende på de
utbyggnadsplaner som finns inom tunnelsystemets upptagningsområde.

Den 30 november trängde avloppsvatten upp från en brunn tillhörande den ledning som förbinder
tunnelsträckan Flöjelbergsgatan-Varbergsgatan. Det medförde att orenat avloppsvatten rann in i Hedin
Bils lokaler vid Grafiska vägen. För att undvika mer skador ombads Mölndals kommun att brädda vid
Ågatans pumpstation. Totalt bräddades 5 800 m3 innan stoppet lokaliserats och åtgärdats.
Länsstyrelsen informerades omgående om händelsen.

Ett mindre läckage på en 250-ledning som ansluter till de bägge tuberna i den torra Röda Stenstunneln
har observerats under året. Den 28 augusti upptäcktes att läckaget ökat påtagligt. Läckan medförde
risk för ett rörbrott med stora konsekvenser för överledningen av avloppsvatten från Röda sten till
Färjenäs. Efter att ventilen på tub 1 vid Röda Sten stängdes minskade dock läckaget och det tätades
sedan med en träplugg, yttre relining och tätning runt ledningen. Den skadade ledningen kommer att
bytas ut när flyktvägen upp till Röda sten är klar.

Den 27 maj genomfördes ett planerade driftstopp vid Ryaverket. Ett flertal arbeten skulle genomföras,
bland annat inspektion av luckor och kanaler, byt av gummikompensatorer i processluftledningen,
montage av en ny kvarn i förtjockning, byt av doseringsledningar till spolvattenpumpar, test av
högnivåvippor i svallschaktet samt inspektion av inloppet till dysvattenpumpar till skivfiltrarna.
Länsstyrelsen informerades i förväg om stoppet.

Biogasen säljs till Göteborg Energi för uppgradering till fordonsgas. Vid kapacitets- eller driftproblem
vid Ryaverket eller på Göteborg Energis anläggning facklas biogasen. 2015 facklades 711 398 m3,
vilket är avsevärt mindre jämfört med 2014.
Citera
2018-06-17, 02:18
Medlem
Inlägg 3
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Såg att man håller på med arbete vid Vädermotet.

Spekulationen var att man gräver sig ner mot Skarvikstunnelns slut och dess stigort eller borrhål. Min spekulation har tidigare varit att det är just hit den sträcker sig. Det måste undersökas.

Jag har i en annan tråd också spekulerat i att det finns ett annat borrhål ner till denna tunnel en bit bort uppifrån den andra tunneln i närheten.

Gammal bild inne i tunneln.
Skarvikstunneln, du menar den kortare grenen som kopplar in sig på spillvattentunneln från norra Hisingen.

Får citera en del av Gryaab-materialet från ovan:
"Idag sker provtagning på mätpunkterna nedan, dock inte mätpunkt Skarvik där endast förberedelse för mätning är gjort".
Kartskiss från samma dokument: https://i.imgur.com/M7vdqCl.png
Kanske arbetet vid Vädermotet sker för att installera mätutrustning, som hittills saknats?
Dokumentet är daterat 2017-08-30. Undrar vad för "förberedelse" som redan hade gjorts.

Den andra tunneln du nämner är väl Oljevägstunneln (som jag brukar kalla den, trots att Oljevägsmotet har döpts om till Ytterhamnsmotet). Den besökte jag i maj 2009. Någon grupp som kallade sig "DISTURBED" hade varit framme och tagit bort ventilationsgallret:
https://i.imgur.com/k4Ehw7O.jpg
"DISTURBED", finns dom kvar?
Oljevägstunneln är som bekant ca 260 meter lång och slutar här, några hundra meter väster om Vädermotet:
https://goo.gl/maps/sj4MjfaUR9T2

Dina två teorier, I) om att Skarvikstunneln slutar vid Vädermotet och II) om att Skarvikstunneln passerar under Oljevägstunneln, är väl inte helt förenliga om man betänker geografin (jag förstår att du bara nämnde den andra teorin i förbifarten).

Vädermotet kan vara en trolig slutpunkt för Skarvikstunneln. Jag tänker på en känd tunnelkarta (https://i.imgur.com/DsVtilC.jpg) där tunneln är utritad hela vägen fram till Ytterhamnsmotet/Oljevägsmotet. Det bör vara felaktigt, eftersom den sista biten av denna sträckningen utgörs av Oljevägstunneln och en parallell tunnel vore onödig. Denna erkända brist i kartan skulle bli förklarlig om Skarvikstunneln börjar alldeles där Oljevägstunneln slutar. I så fall kan man säga att kartan gör anspråk på att vara ungefärlig och att avståndet mellan tunnlarna är försumbart. Hur långt ifrån denna punkt (där Oljevägstunneln slutar) pågår arbetet vid Vädermotet tro?

Har vi verkligen inget kartmaterial från detta område (från stadsbyggnadskontoret eller liknande)?
Jag sökte i mitt arkiv för att försöka finna relevant kartmaterial. Fann inget. Jag hittade ett dokument om att Shell Raffinaderi AB år 1984 beviljades tillstånd att bygga en oljereningsanläggning vid Cisterngatan. På skisserna är en "befintlig avloppstunnel" utritad, den verkar leda ut i havet. Oljereningsanläggningen och avloppstunneln hör uppenbart ihop, så det är nog Shells egen tunnel som avses. Hur som helst antagligen inte en sådan "avloppstunnel" vi letar efter om den leder ut i havet. (Kan ladda upp materialet vid intresse).
Gryaabs utsläppspunkt vid Rya Nabbe ligger ju nära Cisterngatan. Undrar vad för ytterligare utsläpp som sker inne på Shells område?
Här landar Gryaabs utsläpp i älven (enligt koordinater nämnda i mitt tidigare inlägg):
https://goo.gl/maps/RRCRWMpVSLk

Angående din andra teori:
Att Skarvikstunneln passerar under Oljevägstunneln och att det finns ett borrhål mellan tunnlarna verkar inte troligt, jag kan nämna några anledningar till varför jag inte tror på det.
Oljevägstunneln har ett stort rör i sig som enligt min bedömning innehåller spillvatten, sannolikt det stora flödet från Torslanda. Röret går upp genom stigorten i öster, se bild: https://i.imgur.com/agnqiq4.png
Rörets innehåll ska väl förr eller senare hamna i Skarvikstunneln. Att dra upp röret där och ändå ha ett borrhål mellan tunnlarna verkar inte vettigt.

Den typen av galler som syns på din bild har jag sett i flera andra tunnlar, och Oljevägstunneln hade såvitt jag minns flera sådana galler längs sin sträckning. Gallret betyder alltså enligt min mening inte något särskilt. Jag tror att det bara är ett lokalt dräneringssystem för tunneln, där vattnet leds en sträcka och sedan pumpas ut. Sahlgrenska-tunneln, Lövgärdet-tunneln och några andra tunnlar har liknande galler.
Din bild på gallret jämfört med en bild jag tagit i samma tunnel, kanske samma galler:
http://oi65.tinypic.com/4u9a36.jpg
https://i.imgur.com/hexqjbY.jpg

Jag råkade f.ö. notera att Oljevägstunneln innehåller 130 kv-kablar, när jag kollade på mina gamla bilder. Det är ju lite intressant med tanke på spekulationerna vi hade i tråden (FB) Stort strömavbrott i Göteborg 2018-06-14. Undrar om 130 kv-ledningen jag nämnde i mitt inlägg (se nedan), med sträckningen Torslanda-Länsmansgården, finns kvar än idag (som luftledning) eller om den dras i tunneln istället (markförlagd)?

Citat:
Ursprungligen postat av 43344
I Högsta domstolens referat från 1988 talas om en 130 kv-ledning mellan Torslanda och Länsmansgården:
https://lagen.nu/dom/nja/1988s376
NJA 1988 s. 376
Fråga om ersättning enligt ledningsrättslagen för inverkan på fastighets marknadsvärde av psykiska och estetiska störningar.
Statens Industriverk meddelade i beslut d 25 april 1980 Statens Vattenfallsverk tillstånd att framdraga och till d 14 mars 2017 begagna en dubbel 130 KV-ledning från en punkt vid Länsmansgården på ledningen Tuve-Repeshäll till en transformatorstation vid Torslanda, allt inom Göteborgs, Björlanda och Torslanda registerområden, Göteborgs kommun

Citat:
Kan väl säga att jag inte riktigt fann vad jag letade efter utan detta.
Bäst att jag åker till Vädermotet vid tillfälle antar jag, så att jag ser arbetet med egna ögon och vad för spår du upptäckt där.
Men kan kan du säga vad som finns där nere - är det djupt? Tunnelnedgång?

.
Senast redigerad av 43344 2018-06-17 kl. 02:36.
Citera
2018-06-17, 22:12
Medlem
Monolits avatar
Vad det gäller Gryaabs rapport så har jag inte sett den tidigare. En hel del intressant. Om de drabbas av strömavbrottet i veckan har jag svårt att avgöra. Det lär knappast rinna ut från tunnlarna som är 20m nere i backen. Om processen skulle gå mer reducerad funktion vet jag heller inte. Däremot så kan det mycket väl ha bräddats från mindre pumpstationer runt om i staden.

Från en av de kartor du visat så ser det ut som Skarvikstunneln slutar någonstans där, men den är för otydlig för att exakt avgöra var. Det är dock ritat som en sammanhängande fram till huvudtunneln från norr. Jag antar att denna tunneln är väldigt djup då den är nära slutdestinationen.

Tunneln Tankgatan tar slut efter en stund. är ganska säker på att den innehåller dricksvatten och inte spillvatten. När jag var där nere så väntade jag mig att den skulle fortsätta till den stora T korsningen, men plötsligt så tog den slut med en stigort och det stämde inte med spillvattenkartan. Viktigaste detaljen om denna tunnel är att den saknar pumpgrop.

Jag har givit andra argument för detta i en annan tråd från inlägg 54.

Vidare från platsen:

Det var svårt att se ner i gallret. Då jag var där på dagen hade jag ingen ficklampa med mig, men det hade varit en bra sak. Tror mig kuna se lite vatten. Precis bredvid finns ett äldre rör med två luckor, som kan vara stigort eller borrhål. Gryyab har något som liknar en mätstation en bit bort och den har funnits där i flera år, så vad som menas med förberedelse är oklart. Det finns en grop till och den tror jag är central i detta arbete.

Vad det gäller Shells kartor och eventuell tunnel ut mot havet så förbryllar det mig. Oljebergrummen finns ju inte så långt bort, men det antar jag är något annat. Klargörande önskas.

Kablarna i tunneln Tankgatan bör gå till Arendals kraftverk. Torslanda-Länsmansgården är luftledningar.
Citera
2018-06-17, 22:58
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Jag hittade ett dokument om att Shell Raffinaderi AB år 1984 beviljades tillstånd att bygga en oljereningsanläggning vid Cisterngatan. På skisserna är en "befintlig avloppstunnel" utritad, den verkar leda ut i havet. Oljereningsanläggningen och avloppstunneln hör uppenbart ihop, så det är nog Shells egen tunnel som avses. Hur som helst antagligen inte en sådan "avloppstunnel" vi letar efter om den leder ut i havet. (Kan ladda upp materialet vid intresse).
Gryaabs utsläppspunkt vid Rya Nabbe ligger ju nära Cisterngatan. Undrar vad för ytterligare utsläpp som sker inne på Shells område?
Här landar Gryaabs utsläpp i älven (enligt koordinater nämnda i mitt tidigare inlägg):
https://goo.gl/maps/RRCRWMpVSLk

Intressant!
Ladda gärna upp denna kartskiss.
Shells avloppstunnel som du hittat information om kan mycket väl vara den mystiska tunnel som man ser spår av i backen ner mot "Visa Mod"-porten. När man står vänd mot porten och tittar till vänster på inslaget, så ser man öppningen till en tunnel som går söderut. Öppningen är hjälpligt täckt av sprängsten, men dess position och höjdläge passar inte in i inslagets utformning och man får känslan att man här har sprängt av en befintlig tunnel när man anlade "Visa Mod"-arbetstunnlarna.
Efter min simtur i "Visa Mod" så blev en dykkompis som håller på med mer avancerad grottdykning intresserad av denna tunnel. Han tog med sig ytterligare en grottdykare och klättrade in och dök. Enligt honom lyckades de ta sig 250m in innan de vände (då linrullen tog slut). Tunnelgången skall ha varit rak och ganska horisontell, med mycket slam och generellt dålig sikt. En intressant observation var att de hade sett en maskeringskrabba därinne, vilket klart tyder på öppen förbindelse med havet.
http://www.vattenkikaren.gu.se/fakta/arter/crustace/decapoda/hyasaran/hyasar.html
Citera
2018-06-18, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Vad det gäller Gryaabs rapport så har jag inte sett den tidigare. En hel del intressant. Om de drabbas av strömavbrottet i veckan har jag svårt att avgöra. Det lär knappast rinna ut från tunnlarna som är 20m nere i backen. Om processen skulle gå mer reducerad funktion vet jag heller inte. Däremot så kan det mycket väl ha bräddats från mindre pumpstationer runt om i staden.

Från en av de kartor du visat så ser det ut som Skarvikstunneln slutar någonstans där, men den är för otydlig för att exakt avgöra var. Det är dock ritat som en sammanhängande fram till huvudtunneln från norr. Jag antar att denna tunneln är väldigt djup då den är nära slutdestinationen.

Tunneln Tankgatan tar slut efter en stund. är ganska säker på att den innehåller dricksvatten och inte spillvatten. När jag var där nere så väntade jag mig att den skulle fortsätta till den stora T korsningen, men plötsligt så tog den slut med en stigort och det stämde inte med spillvattenkartan. Viktigaste detaljen om denna tunnel är att den saknar pumpgrop.

Jag har givit andra argument för detta i en annan tråd från inlägg 54.

Vidare från platsen:

Det var svårt att se ner i gallret. Då jag var där på dagen hade jag ingen ficklampa med mig, men det hade varit en bra sak. Tror mig kuna se lite vatten. Precis bredvid finns ett äldre rör med två luckor, som kan vara stigort eller borrhål. Gryyab har något som liknar en mätstation en bit bort och den har funnits där i flera år, så vad som menas med förberedelse är oklart. Det finns en grop till och den tror jag är central i detta arbete.

Vad det gäller Shells kartor och eventuell tunnel ut mot havet så förbryllar det mig. Oljebergrummen finns ju inte så långt bort, men det antar jag är något annat. Klargörande önskas.

Kablarna i tunneln Tankgatan bör gå till Arendals kraftverk. Torslanda-Länsmansgården är luftledningar.
En tunnelkarta som diskuterats för några år sedan i tråden visar en bit av sträckningen för Skarvikstunneln, men tyvärr är kartan kapad precis där det börjar bli intressant: https://i.imgur.com/iCl6od9.jpg

Ytterligare en karta som figurerat här målar ut tunneln hela vägen till Ytterhamnsmotet (tror jag), dvs en lång sträckning i linje med vad den kända tunnelkartan påstår, den jag pratade om igår: https://i.imgur.com/6CE9nr7.png

Intressant, en lista över några av Gryaabs tunnelsträckningar:
https://i.imgur.com/JPSXqdM.png
Skarvikstunneln finns såklart med i uppräkningen.
Något vi inte visste sedan innan? Ringön har vi väl undrat lite kring, synd att ingen karta finns.

Några andra omnämnanden av Skarvikstunneln i offentliga dokument:

http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/etjanst/planobygg.nsf/vyFiler/Biskopsgården%20-%20Logistikverksamhet%20vid%20Halvorsäng-Plan%20-%20samråd-Miljökonsekvensbeskrivni ng/$File/MKB.pdf?OpenElement
Spillvattnet kommer att avledas i samma VA-stråk som dricksvattnet och avledas under väg 155
till påslaget till spillvattentunneln som finns här.
(Handlar om Halvors äng/Vädermotet såvitt jag förstår).

https://www.trafikverket.se/contentassets/1ad8a5ce98724e78988d000cb732b618/arkiv/lundbyleden_beslutshandl_bil_1-3_090623.pdf
En spillvattentunnel i ost-västlig riktning går strax söder om Vädermotet, vilket kräver säkerhetshänsyn vid sprängningsarbeten. Detta bör beaktas i riskanalysen.

Om det stämmer att Oljevägstunneln inte bär spillvatten utan dricksvatten, som du hävdar, så omkullkastas min teori från igår. Får fundera mer på detta. Jag trodde att det var spillvatten i röret i tunneln på grund av några saker jag sett i andra tunnlar, men inser nu att du kan ha rätt i att det är dricksvatten. Slutsatsen måste i så fall bli den - baserat på flera kartor, där vissa är hyfsat samstämmiga - att det finns en annan tunnel än Oljevägstunneln som leder fram till Ytterhamnsmotet. Dvs en parallell tunnel, vilket jag först avfärdade. Det är inte Oljevägstunneln som är utmålad på den kända kartan isf. Jag är därför öppen för att Skarvikstunneln slutar vid Ytterhamnsmotet. I så fall skulle ingen karta vara felaktig.

Ett tänkbart tunnelslut (tunnelstart egentligen) är dessa luckor, som finns precis utanför inslaget till Oljevägstunneln:
https://i.imgur.com/GmGAmvH.jpg
(Bilden är nästan tio år gammal, vet inte exakt hur det ser ut idag).

Krävs nog lite fler utforskningar och fler officiella dokument innan vi kan säga något helt säkert. Men jag är ganska öppen för att Ytterhamnsmotet är startpunkten, som sagt. Att det finns ett "påslag" (borrhål) vid Vädermotet verkar troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Intressant!
Ladda gärna upp denna kartskiss.
Shells avloppstunnel som du hittat information om kan mycket väl vara den mystiska tunnel som man ser spår av i backen ner mot "Visa Mod"-porten. När man står vänd mot porten och tittar till vänster på inslaget, så ser man öppningen till en tunnel som går söderut. Öppningen är hjälpligt täckt av sprängsten, men dess position och höjdläge passar inte in i inslagets utformning och man får känslan att man här har sprängt av en befintlig tunnel när man anlade "Visa Mod"-arbetstunnlarna.
Efter min simtur i "Visa Mod" så blev en dykkompis som håller på med mer avancerad grottdykning intresserad av denna tunnel. Han tog med sig ytterligare en grottdykare och klättrade in och dök. Enligt honom lyckades de ta sig 250m in innan de vände (då linrullen tog slut). Tunnelgången skall ha varit rak och ganska horisontell, med mycket slam och generellt dålig sikt. En intressant observation var att de hade sett en maskeringskrabba därinne, vilket klart tyder på öppen förbindelse med havet.
http://www.vattenkikaren.gu.se/fakta/arter/crustace/decapoda/hyasaran/hyasar.html
Bifogar dokumenten nedan, dokument 2 bör nog vara mest intressant.
Piren vid havskanten som syns tydligt utmålad både i detta kartmaterial och på Google Maps utgör ett bra riktmärke. Riktningen mot Visa Mod tycks stämma perfekt, så jag tror vi har löst detta mysterium!

https://www.docdroid.net/rPUXPc0/shell1.pdf
https://www.docdroid.net/6cjM2eh/shell2.pdf
https://www.docdroid.net/x6Z6DEf/shell3.pdf

Syftet med en tunnel som kan riskera att leda ett oljeutsläpp från Shell rakt ut i havet verkar lite oklar i mitt tycke (även fast det byggts en oljereningsanläggning). Detta vore väl ett av få ställen där det känns vettigt med ett kombinerat system, dvs att dagvatten skickas på rening.
Man behöver inte kylvatten på ett sånt här ställe då, det kan inte vara kylning tunnelns vatten är till för? Vet inte hur mycket värme ett raffinaderi alstrar.
Tunneln måste passera strax bredvid oljebergrum nr 4 iaf.

Hur länge sedan genomfördes detta dyk förresten, har din vän beskrivit det i något foruminlägg? För mig var det en nyhet att någon tagit sig in i denna tunnel. Öppningen är väl väldigt smal!
Citera
2018-06-18, 22:12
Medlem
Monolits avatar
Tack både 43344 och dev/null.

Det är mycket värme som skapas och detta måste kylas, även om fjärrvärmenätet inte kan ta emot det (och det fanns ju en tid innan fjärrvärmen var ansluten hit). Frågan är hur.

Det är således helt rimligt att vattenkylning alltid har använts eller bara använts förr.

Jag har sett luftkylare inne på området, men kan inte svara på om detta har ersatt vattenkylning eller vara är ett komplement.

Jag valde att studera kartmaterialet och försökte se vad mer som finns omkring visa mod.

Följer man tillståndshandlingarna och avloppstunneln norrut så korsar den själva visa mod väster om dörren. Den har delat sig I två delar. På en av ritningarna står det kulvert, så man kan anta att det är både och. Längst norrut står något närmast oläsligt, men jag tycker att det börjar med TU....

Kollade på satellitbild var förläggningen kunde tänkas gå och suprice: ser det inte ut som två bassänger. Eniros kartor (ej satellit) visar t.o.m. detta utrymmen som blå fyrkanter.

Vi har avlopp därifrån som iallafall var aktiv 1984.

Då behöver vi bara tillopp, kanske. Här har jag inte lika klar idé. Dock:

Vänstersidan framför visa mod ser mycket väl ut att stämma med kartan och ser dessutom ut att gå vidare norrut, men något spår av det har jag aldrig sett. Ännu konstigare, men i området kring bergskärningen ser det ut att gå en tunnel in mot visa mod, men svänger av åt fel håll. Dessutom ser det ut som att den går vidare och ihop med den andra och slutar ungefär vid lastbilsterminalen. Finner ingen logik i detta.

250m är ganska långt och finns inget annat på vägen så är det troligt att det går ut mot älven trotts allt.
Citera
2018-06-19, 00:26
Medlem
dev/nulls avatar
Tack 43344 för filerna!
Likt Monolit har jag nu granskat kartskissen och jämfört med Google Earth (programmet, inte web-Google Maps).Speciellt möjligheten att gå tillbaka till äldre flygfoton är väldigt användbar.Dock har jag svårt att lägga in kartreferenser, så för enkelhets skull har jag använt Eniro för att markera: https://kartor.eniro.se/m/EmIgf
Kikar vi på utloppet (1) så kan man se att det ofta ligger oljelänsar runt, vilket kan tyda på att reningsanläggningen som beskrivs på ritningarna fungerar sisådär ibland. (Går man i GE tillbaka till vyn för 26/7 2012 så verkar det bubbla rejält!)
Tittar man på shell1.pdf så ser man vad Monolit beskriver att ledningarna viker åt nordväst. Tyvärr är skissen ganska suddig, men
jag kan uttyda "Tunnel west" och "Tunnel east". Jag har försökt passa in kartskissen så gott det går och av vad jag kan utläsa så verkar sträckningen fortsätta mot vad jag tolkar som 2x10 st reningsbassänger, byggda i en försänkning i marken (2), vilket syns i Google Earths 3D-vy.
Problemet är att sträckningen av dessa tunnlar inte korsar Visa-Mod där öppningen finns (3). Men! vid denna punkt finns det andra linjer som tyder på en tunnel som sträcker sig söderut mot älven. Skissen är milt sagt otydlig, men jag tolkar dessutom det som att det finns ytterligare en tunnelgren som verkar gå lite mer västerut för att sedan vika tillbaka österut och kanske anlsuter till de två bassängerna vid (4). Är detta kanske någon form av ersättningstunnel som man fick spränga när man skulle ner med "Visa Mod" och grävde av den ursprungliga sträckningen?
Hursomhelst, följer vi tunneln söder ut så finner vi att precis söder om korsningen Petroleum- och Oktangatan viker denna svagt åt sydost och med viss svårighet tycker jag mig se att den mynnar innanför lossningskajen vid (5).
Här ligger det ett litet hus vid vattenbrynet.
Då jag har svart bälte i Google-Fu, så hittade jag följande detaljbeskrivning på:
http://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk%3agbg.page.bb7386fd-1152-47cb-9da4-d06bd7780a77&projektid=BN0404/10#info-1 (Dokumentet Planbeskrivning)
Huset är markerat på kartskiss på sidan 10 och angivet som just kylvattenintag
Vad gäller min kompis grottdykaren, så är han ingen UE:are utan det dyket var mer i övningssyfte, därför har det inte nämnts på några forum. Dyket gjordes sommaren 2007.
(På samma sätt som det ibland dyks i tunneln vid vädermotet)
Senast redigerad av dev/null 2018-06-19 kl. 00:34.
Citera
2018-07-10, 21:30
Medlem
Citat:
Tack 43344 för filerna!
Jag glömde svara på ditt inlägg! Om jag förstår dig rätt så menar du att tunneln som ligger till vänster om Visa Mod - den vi ursprungligen pratade om - inte finns med på detta kartmaterial. Vad snopet i så fall, vi gjorde några andra intressanta upptäcker, såsom tunnelsträckorna du beskriver i ditt inlägg, men är tillbaka på ruta ett beträffande den tunneln.

Citat:
På denna Telia-port har man fäst någon ny slags låsanordning. "Låsdon" har jag valt att kalla det. Se bild: https://i.imgur.com/yFQD2Xn.jpg

Jag har noterat samma låsdon på Telias portar vid Brudaremossen och Munkebäck:
https://i.imgur.com/oavvopB.jpg
https://i.imgur.com/O5Obss6.jpg
Finns det på fler ställen?

Vid Brudaremossen och Munkebäck var det uppenbarligen låst, jag skruvade en stund på låsdonet men inget hände.
Däremot, när jag den nämnda natten skruvade vid Esperantoplatsen så fälldes låsdonet helt plötsligt ut, till ett utfällt läge, och porten var olåst!
Jag gick förbi Brudaremossen i dagarna. Inget låsdon där! Har man redan övergett det låssystemet? Nu var det vad som såg ut som ett vanligt nyckelhål där istället.
Gick också förbi Valhalla - där fanns inget låsdon heller, men jag vet inte om det tidigare fanns ett sådant där. Munkebäck eller Esperanto har jag inte kollat nu det senaste, men om låsdonen försvunnit därifrån också så är min tes riktig.

Någon som vet mer eller har besökt några av dessa ställen nyligen?
Citera
2018-07-11, 14:17
Medlem
http://www.dalis.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/93ec9160f537fa30c12572aa004b6c1a/943c1f4df9daef84c125818400309343/$FILE/17.%20Dnr%200777_16%20Planerade%20investeringsaren den%202017.pdf

5. Vädermotet
Vid ombyggnation av Väg 155, Torslandavägen, delen Vädermotet-Syrhålamotet upptäcktes under
pågående entreprenad att en vattenledning V 400 GJJ inte var beaktad i projekteringen. Det innebar att den
inte fanns med för omläggning i entreprenaden. Ledningen går i nord-sydlig riktning från Åskvädersgatan
under Väg 155, och därefter i öst-västlig riktning ca 700 meter, tills den ansluter till en större ledning i en
berganläggning. Ledningen ligger nu delvis under ca 6 m fyllning, och till större delen under Väg 155
vilket gör att den i praktiken är näst intill oåtkomlig vid eventuella driftstörningar. Därför föreslås att
ledningen läggs om i ett nytt skyddsrör under Väg 155, och därefter i ett nytt läge söder om Väg 155, fram
till berganläggningen. Projektet blir samordnat med Göteborg Energi som avser lägga om ett stort antal
högspänningsledningar. Projektet måste, av byggtekniska och arbetsmiljömässiga skäl, byggas etappvis i
flera entreprenader, med början runt årsskiftet 2017/2018. Med anledning av att den måste byggas i
specifika etapper bedöms den vara klar först i mitten av 2019. Kostnadsbedömning är ca 21 miljoner
kronor. Tjänsteutlåtande planeras till Kretslopp och vattennämnden under fjärde kvartalet 2017.
Senast redigerad av 43344 2018-07-11 kl. 14:44.
Citera
2018-07-11, 21:38
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Jag glömde svara på ditt inlägg! Om jag förstår dig rätt så menar du att tunneln som ligger till vänster om Visa Mod - den vi ursprungligen pratade om - inte finns med på detta kartmaterial. Vad snopet i så fall, vi gjorde några andra intressanta upptäcker, såsom tunnelsträckorna du beskriver i ditt inlägg, men är tillbaka på ruta ett beträffande den tunneln.

Nej, vad jag försökte beskriva var att tunneln vänster om Visa Mod finns med på ritningen, men att den gör en konstig dubbelsträckning när den korsar inslaget. Tunneln är ju helt klart vattenintaget till raffinaderiet. Processvattenavloppet som du beskrev går längre västerut.
Frågan är vilken av intagstunnlarna fungerar. Den östra grenen är ju helt klart avgrävd. Undras om den västra grenen går djupare på något sätt?

Jag tror nog man skall ta min dykkompis avståndsuppgifter med en nypa salt. Redan efter 150 m borde de ha stött på den västra grentunneln och den borde de ha noterat. Sikten var ju iofs. dålig sa de...
Senast redigerad av dev/null 2018-07-11 kl. 21:46.
Citera
2018-07-13, 04:00
Medlem
Jag har fått tips om att såväl A*******n som A*******n är olåsta just nu. Det är två olika ställen som råkar börja och sluta med samma bokstäver och ha lika många tecken i sina namn...
Det ena ligger nordost om stan, uppe på en höjd.
Det andra ligger öster om stan, vid en damm. (Också känt som K*********n).
Den som är intresserad kan ju skicka ett PM.

Finns den här personen i tråden förresten?
https://i.imgur.com/RJPlYtu.jpg
"Martin S, RML"
Han får gärna skicka PM till mig. Fotot är taget på det andra stället jag pratar om.

Citat:
Nej, vad jag försökte beskriva var att tunneln vänster om Visa Mod finns med på ritningen, men att den gör en konstig dubbelsträckning när den korsar inslaget. Tunneln är ju helt klart vattenintaget till raffinaderiet. Processvattenavloppet som du beskrev går längre västerut.
Frågan är vilken av intagstunnlarna fungerar. Den östra grenen är ju helt klart avgrävd. Undras om den västra grenen går djupare på något sätt?

Jag tror nog man skall ta min dykkompis avståndsuppgifter med en nypa salt. Redan efter 150 m borde de ha stött på den västra grentunneln och den borde de ha noterat. Sikten var ju iofs. dålig sa de...
Tack för ditt klargörande, jag tappade uppenbarligen bort mig lite i materialet. Efter att ha studerat det i lugn och ro en stund så har jag nu sett samma saker som ni sett. Men ordet "kulvert", som Monolit nämnde, hittar jag inte.

Om din dykarkompis linrulle var just 250 meter lång så kanske man borde sätta tilltro till uppgiften om hur långt de dök. Vet inte. Korsningen bör iaf vara efter 150 meter om jag mätt rätt, och i så fall borde de ju ha passerat den utan att märka det.
Obehaglig tanke om de simmat in i fel tunnel på vägen tillbaka utan att förstå att det fanns en tunnelkorsning där. Tur att de hade denna linrulle. Du har inte möjlighet att "beställa" ett nytt dyk på platsen tro?
Vet du hur långt in i tunneln som vattnet börjar - är det direkt när man klättrar in vid Visa Mod? Med förbehåll för att tunneln kanske inte har någon nämnvärd lutning så tycker jag annars att denna första del borde vara torr. Eller varifrån fylls den på? Fylls den på från havet, i så fall känns den feldoserad med tanke på att syftet är just utlopp. Eller sitter den trots allt ihop med sin ursprungliga norra del och fylls på därifrån, det borde väl dykarna ha noterat? En sista gissning är att tunneln tar stopp vid en betongvägg nere vid nämnd tunnelkorsning (eftersom denna tunneldel inte längre behövs) och att vatten helt enkelt samlas på där inne på grund av regn utifrån, men då skulle dykarnas uppskattning av avståndet vara felaktig eftersom de vänt innan denna tunnelkorsning (och krabban måste ha hittat in på ett oförklarligt sätt). Många funderingar.

Några ytterligare tankar:
Det var ett märkligt stort antal tunnlar i detta område, ja. Vore kul att få fram ytterligare kartmaterial. Gärna några ursprungliga kartor från 60-talet så att vi kan jämföra och se vad som tillkommit sent i tiden och vad som fanns från början. Får bli ett besök hos SBK kanske.

Kan man ana oljebergrummen på denna skiss? Någon som sitter på en karta som detaljerat visar oljebergrummen? Hittade bara en dålig karta i någon rapport. Vill minnas att användaren viewfinder lade upp en sådan någon gång i tiden, men jag har den inte.

Om man kollar till höger på kartskissen, visst ser man spillvattentunneln komma från nordost och landa inne på Ryaverkets område?
Jag försökte kolla nere vid Rya Nabbe efter utloppstunneln från Ryaverket. Ser förvisso ett streck där nere men det kan vara något annat.

Stigorten till GT-tunnel vid Ivarsbergsmotet ligger inom det område som ryms på skissen men ingen tunnel syns där vad jag kan bedöma. Inslaget på Karl IX:s ligger utanför skissen. Får anta att dessa tunnlar inte är utmålade. De invigdes 1980 mig veterligen och fanns således när detta kartmaterial upprättades.
Senast redigerad av 43344 2018-07-13 kl. 04:32.
Citera
2018-07-29, 21:06
Medlem
Nära Eriksberg (vid kanten av Krokängsparken?) finns ett regnvattenmagasin känner jag till, ungefär av samma slag som på Högsbohöjd. Ett dokument från räddningstjänsten eller annan liknande instans har visat ingångarna inkl bilder, vill jag minnas. Det var ett sådant rör som går ner i marken på två ställen, som ett upp- och nedpåvänt U, tror jag. Och antagligen några luckor också. Nära Säterigatan 15 tror jag det borde ligga (fotbollsplan och klubbstuga).

Jag lyckas dock nu varken hitta ingångarna i verkligheten eller det dokument jag sett någon gång i tiden.

Någon som vet mer och kan hjälpa mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in