Citat:
Ursprungligen postat av
Lekatt
Fundering,
"Jättemycket teknisk bevisning"
Kan det vara återskapande av sms med mera från mobilen?
Nu går tråden verkligen på lågvarv och samma saker ältas om och om igen, trots att en hel del av diskussionerna tagits för länge sedan. Detta är inte menat till dig Lekatt, utan råkar bara svara på din post i tråden. Antingen har folk svårt med läsförståelse eller så läser man inte tråden ordentligt innan man postar, hur tröttsamt som helst!
Jättemycket teknisk bevisning kommer med all säkerhet från den journalist som författat skrivelsen. Det är ju också så, för hundra femtielfte gången, att en brottsplatsundersökning och en obduktion ger per automatik en hel del jävla jättemycket spår/fynd som sedan skickas till b. l.a NFC för analyser. Vet man lite om hur en mordutredning fungerar så bör man veta detta. Vet man inte hur en utredning fortlöper, men ändå hänger i krimtrådar får man läsa på lite. Det blir tröttsamt med samma frågor i varje tråd om häktningstider, restriktioner, hur/vem som leder mordutredningar mm.
Att en mordutredning inte är klar inom 5 veckor eller om 5 månader eller om 10 månader är inte konstigt, det tar tid - återigen läs på. Ett genomsnittligt mordärende tar uppemot 50 dagar med analyser från t. Ex. NFC ibland längre beroende på komplexitet i utredningen, ingen konstigt det heller.
Det skapas väldigt lätt trådsanningar när skribenter inte är tydliga (läs övertydliga) med att de spekulerar, när de skriver om sina egna teorier i fallet. Ha detta i åtanke och upprepa inte sedan obekräftade uppgifter såsom sanningar. Nya skribenter är lata på att läsa in sig i tråden.
Det finns mycket uppgifter som är direkt felaktiga, men jag orkar inte gå in varje dag och ifrågasätta varifrån dessa härstammar ifrån i.e. källa!
Ledsen att jag låter otrevlig (det är meningen) men det behövs lite mer ifrågasättanden i tråden, speciellt när nyreggade medlemmar med få poster kommer in och påstår saker som inte kan bekräftas.
Slutligen - det är förundersökningssekretess vilket innebär att faktan i media är av naturliga skäl knapphändig.
Slutrytet från mig. Skärpning!