2018-06-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Någon som har koll om han varit inloggad på sitt geocachkonto på senaste tiden?

Varje dag...
Senast redigerad av valderama 2018-06-13 kl. 22:33.
Citera
2018-06-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Undra om den misstänkte SD är tillbaka på sitt jobb eller om han stuckit utomlands?
Någon som har koll om han varit inloggad på sitt geocachkonto på senaste tiden?

Det va ju någon i tråden som sade sig kunna se när han loggade
in på arbetsdatorn, hittar inte inlägget nu.
Borde vara rätt person att svara på frågan.
Jag gissar att han har semester/tjänsteledigt.
Citera
2018-06-13, 22:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Alla svar om bullerplanket finns bakåt i tråden. Använd sökfunktionen!
Här är lite självstudieinformation att ha i huvudet och bara där:

http://www.bullerskydd.com/modeller/reflekterande-bullerskydd-22002044

Illustrerande bild som förstärker min uppfattning om att "skrikvittnet" inte hittar på.
Dels en detaljrik berättelse, och det lite udda i att de bodde på andra sidan motorvägen. Vem skulle hitta på det?

Det kanske förklarar också varför ljudet studsade tvärs över vägen och kanske inget ljud "löpte" parallellt med bullerplanket och in vid öppningen mot Rättarevägen. Och när jag tänker efter, så hade man med all sannolikhet förstärkt planket om ljudet hade transporterats den vägen. Kanske.
Citera
2018-06-13, 22:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Visst kan det verka galet för en person framför tangentbordet i myssoffan. Det kanske inte var lika självklart för LW som var på plats att kolla om det gick att gå runt planket, sent på kvällen. Speciellt inte om hon kanske flydde från något och ville snabbt komma undan.

Fast drygt 100 meter från hennes ytterdörr borde hon känna till var planket slutar. Men möjligt om hon skulle leta eller placera en cache. Men det är väl mindre troligt att hon skulle gett sig iväg till det precis i paketinslagningen, hennes knä var väl heller inte i skick för klätterövningar tänker jag.
Citera
2018-06-13, 22:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Är det inte ett lågt staket som tar vid efter bullerplanket?

Men var det inte ett litet metallstaket i nät (vad de nu heter) som var mellan bullerplanket och motorvägen?

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/d59be7fb-1c9a-462b-b72a-14f082a89b65/1200.jpg
Citera
2018-06-13, 22:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men var det inte ett litet metallstaket i nät (vad de nu heter) som var mellan bullerplanket och motorvägen?

Ja, ett gunnebostängsel, ser ut att det börjar vid vinkeln på planket. Inte så högt men kanske för att mindre barn från villaområdet ovanför inte ska kunna tulta iväg ned på motorvägen. I en del annonser kallas de "barnstugestängsel" och inhägnar gården vid dagis i stadsmiljö och liknande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-13 kl. 22:51.
Citera
2018-06-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Illustrerande bild som förstärker min uppfattning om att "skrikvittnet" inte hittar på.
Dels en detaljrik berättelse, och det lite udda i att de bodde på andra sidan motorvägen. Vem skulle hitta på det?

Det kanske förklarar också varför ljudet studsade tvärs över vägen och kanske inget ljud "löpte" parallellt med bullerplanket och in vid öppningen mot Rättarevägen. Och när jag tänker efter, så hade man med all sannolikhet förstärkt planket om ljudet hade transporterats den vägen. Kanske.

En mycket lämplig utvald plats att utföra ett planerat mord på?
Så går mina tankegångar.
Citera
2018-06-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag skulle inte gå så långt att säga att det 99,9 % säkert. Men det är rimligt att han varit i området eftersom han bor där. Men det finns väldigt många som blivit skäligen misstänkta på mindre, eller annat, än att de fysiskt kunnat kopplas till området för brottet. I det här fallet är ju dessutom, som du skriver, bevisvärdet på den geografiska kopplingen i stort sett noll. Vid mord i nära relationer och nära hemmet är min fup-erfarenhet att mobilpejling sällan ger något, så länge mordet inte varit planerat en god tid innan. Det kan dock ge lite mer värde ifall en misstänkt i förhör sagt att hen inte varit i området. Men samtidigt; att en mobil pejlas i ett visst område behöver inte betyda att personen varit där. Framför allt inte när ett sådant område även är den misstänktes bostad. Vi har ibland vår mobil kvar i vår bostad när vi är iväg på ärenden.

Jag tvivlar på att SD blev skäligen misstänkt för att polisen hade bevis som pekade på att SD befunnit sig i området. Just för att det är inte speciellt märkligt en sen kväll/natt, då han bor i området. Jag tror däremot att det kan finnas sms från kvällen som polisen hittat i SD:s mobil, som kan ha gett en skälig misstanke i kombination med det som är känt om deras relation sen tidigare (hans våldsamhet mot henne).

Att MGM bevisligen befunnit sig i området är såklart bara EN av många faktorer som gör att han idag är skäligen misstänkt.

Jag har aldrig påstått att detta är ENDA orsaken. Läs vad jag skriver.

Det finns mycket, mycket mer på honom.
Citera
2018-06-13, 23:16
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag TROR att det finns dna som håller på att analyseras. Sol, vab, semester, flera allvarliga brott, m.m gör att det drar ut på tiden. Jag TROR absolut att detta mord kommer att lösas. Det kan inte finnas så många som LW skulle öppnat dörren för 23.30. Kommer ta lite tid, men sen så smäller rävsaxen ihop

NFC jobbar väl för högtryck med alla brott som varit den sista tiden. Men nu räcker det ju inte att hitta DNA för att få fast em GM, det kan ju finnas naturliga orsaker till att DNA förekommer på kropp eller kläder.
Har inte sett någonstans att de letar efter eller har hittat något mordvapen ?
Citera
2018-06-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Fundering,

"Jättemycket teknisk bevisning"

Kan det vara återskapande av sms med mera från mobilen?

Nu går tråden verkligen på lågvarv och samma saker ältas om och om igen, trots att en hel del av diskussionerna tagits för länge sedan. Detta är inte menat till dig Lekatt, utan råkar bara svara på din post i tråden. Antingen har folk svårt med läsförståelse eller så läser man inte tråden ordentligt innan man postar, hur tröttsamt som helst!

Jättemycket teknisk bevisning kommer med all säkerhet från den journalist som författat skrivelsen. Det är ju också så, för hundra femtielfte gången, att en brottsplatsundersökning och en obduktion ger per automatik en hel del jävla jättemycket spår/fynd som sedan skickas till b. l.a NFC för analyser. Vet man lite om hur en mordutredning fungerar så bör man veta detta. Vet man inte hur en utredning fortlöper, men ändå hänger i krimtrådar får man läsa på lite. Det blir tröttsamt med samma frågor i varje tråd om häktningstider, restriktioner, hur/vem som leder mordutredningar mm.

Att en mordutredning inte är klar inom 5 veckor eller om 5 månader eller om 10 månader är inte konstigt, det tar tid - återigen läs på. Ett genomsnittligt mordärende tar uppemot 50 dagar med analyser från t. Ex. NFC ibland längre beroende på komplexitet i utredningen, ingen konstigt det heller.

Det skapas väldigt lätt trådsanningar när skribenter inte är tydliga (läs övertydliga) med att de spekulerar, när de skriver om sina egna teorier i fallet. Ha detta i åtanke och upprepa inte sedan obekräftade uppgifter såsom sanningar. Nya skribenter är lata på att läsa in sig i tråden.

Det finns mycket uppgifter som är direkt felaktiga, men jag orkar inte gå in varje dag och ifrågasätta varifrån dessa härstammar ifrån i.e. källa!

Ledsen att jag låter otrevlig (det är meningen) men det behövs lite mer ifrågasättanden i tråden, speciellt när nyreggade medlemmar med få poster kommer in och påstår saker som inte kan bekräftas.
Slutligen - det är förundersökningssekretess vilket innebär att faktan i media är av naturliga skäl knapphändig.

Slutrytet från mig. Skärpning!
Citera
2018-06-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
NFC jobbar väl för högtryck med alla brott som varit den sista tiden. Men nu räcker det ju inte att hitta DNA för att få fast em GM, det kan ju finnas naturliga orsaker till att DNA förekommer på kropp eller kläder.
Har inte sett någonstans att de letar efter eller har hittat något mordvapen ?

Vi vet inget om skadebilden som obducenten/rättsmedicinare funnit på kroppen som kanske antytt att andra vapen än händer måste används. Men det kan ha funnits dylika.

Polisen uppgav att dom gjort flera intressanta fynd i bilens baklucka. Oklart vad. Även undersökning med hund i SDs trädgård gav mig uppfattning om att dom letade något speciellt.

OM ett vapen av något slag använts, ev utplacerat sedan tidigare, så skulle det peka på ett planerat mord. Tiden för brottet är också optimalt vald liksom platsen.

Egna spekulationer/tankar.

I övrigt håller jag med dig särskilt uppfattningen om den bristande kunskap många tycks ha om tiden för en förundersökning, tiden till svar från NFC och tiden fram till att ett åtal kan förväntas. En förundersökning TAR mycket tid i anspråk och strikt förundersökningssekretess råder hela den tiden.
Senast redigerad av Remark 2018-06-13 kl. 23:59.
Citera
2018-06-14, 00:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att MGM bevisligen befunnit sig i området är såklart bara EN av många faktorer som gör att han idag är skäligen misstänkt.

Jag har aldrig påstått att detta är ENDA orsaken. Läs vad jag skriver.

Det finns mycket, mycket mer på honom.

Hur kan du veta att det är bevisat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in