Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Att MGM befunnit sig i området under aktuell tidpunkt via vittnen, förhör, mobilpejling etc. och saknar alibi kan vi med 99,9% säkerhet fastställa.
Garanterat har han själv också vittnat på det.
Så mycket lär ju åklagaren ha med tanke på att nå upp till skäligen misstänkt.
Bevisvärdet i detta är ju noll eftersom han bor där.
Däremot har det ju betydelse för utredningen med tanke på att det inte går att avskriva mannen vilket det hade gjort om han ej befunnit sig i området.
Jag skulle inte gå så långt att säga att det 99,9 % säkert. Men det är rimligt att han varit i området eftersom han bor där. Men det finns väldigt många som blivit skäligen misstänkta på mindre, eller annat, än att de fysiskt kunnat kopplas till området för brottet. I det här fallet är ju dessutom, som du skriver, bevisvärdet på den geografiska kopplingen i stort sett noll. Vid mord i nära relationer och nära hemmet är min fup-erfarenhet att mobilpejling sällan ger något, så länge mordet inte varit planerat en god tid innan. Det kan dock ge lite mer värde ifall en misstänkt i förhör sagt att hen inte varit i området. Men samtidigt; att en mobil pejlas i ett visst område behöver inte betyda att personen varit där. Framför allt inte när ett sådant område även är den misstänktes bostad. Vi har ibland vår mobil kvar i vår bostad när vi är iväg på ärenden.
Jag tvivlar på att SD blev skäligen misstänkt för att polisen hade bevis som pekade på att SD befunnit sig i området. Just för att det är inte speciellt märkligt en sen kväll/natt, då han bor i området. Jag tror däremot att det kan finnas sms från kvällen som polisen hittat i SD:s mobil, som kan ha gett en skälig misstanke i kombination med det som är känt om deras relation sen tidigare (hans våldsamhet mot henne).