Citat:
Det enda som är oklart nu är hur det kom sig att TB gick från att välja bort dj-andet och inrikta sig på ett lugnare liv med musikskapande och bostad i Stockholm till att välja bort livet helt och hållet långt bort i Oman. Hur kunde det bli så? Varför hittade han inte nån vettig hjälp, han som hade alla resurser i världen? Hände det något speciellt som blev avgörande eller var det bara ständigt återkommande problem av något slag (typ ångest) som blev för mycket att stå ut med? En mänsklig och psykologisk gåta som det känns oroande att inte få svar på. Jag har ingen rätt till kunskapen om vad som hände men jag bryr mig om att en så ung och begåvad människa upplever sig stå utan någon annan lösning på sina problem än att ta livet av sig. Det känns helt enkelt för jävligt!
Jag delar din undran. I mina ögon måste det varit något akut som hänt och triggat händelseförloppet, vilket även tillvägagångssättet och platsen visar på tycker jag. Hade det varit en mer planerad akt hade Tim alla möjligheter att t ex samla tabletter och somna in på ett mindre dramatiskt sätt, kanske hemma hos sig själv. Att det sker som det sker visar på en akut smärta tycker jag och därtill ett näst intill aggressivt behov av att fly från den.
Jag har några gånger här fört fram åsikten att en trolig orsak kan vara separationen mellan Tim och Tereza, som kan ha akutaccentuerat Tims övergripande livsångest och katapultat in honom i starka självmordstankar för att undkomma smärtan över att bli övergiven och bortvald. Självklart svårt att veta eftersom vi vet så lite, allt blir såklart spekulationer, men vi vet att de var ihop tidigare men inte längre och att Tereza någon dag innan Tims självmord postade ett foto på Insta från sitt hemland ihop med sitt barn och barnets pappa. Detta kan mkt väl ha setts av Tim och lett till en svår känslomässig situation (och nej, innan någon hoppar på mig, jag skyller inte på Tereza, försöker bara återge ett troligt förlopp här), inte minst då bilder och annat berättar om Tims stora kärlek till hennes son. Det är bara att föreställa sig själv hur det skulle kunna kännas att se en sådan happy family bild efter en oönskad separation. Både Ash och en DJ-vän vittnade efter Tims död att han haft ”women/girl problems”. Jag tycker således att det finns mycket som pekar i den här riktningen som en akut trigger för Tim.
I tillägg till det vi vet om Tims utbrändhet, beroendeproblem och ångest/depression, så tycker jag att bilden av en kärlekssökande/törstande ung man framträder starkt, vilket hans låtar också ger prov på. De längre förhållanden han haft tycks ha avslutats mot hans vilja (detta är mitt absoluta intryck efter att ha läst massor om Tim de senaste månaderna, men nej, det finns inga konkreta källor även om det enligt min mening kan utläsas mellan raderna i det som både Emily och Rachel skrivit på sina insta efter Tims bortgång).
Att Tims kärleksliv skulle kunnat spela en stor om inte avgörande roll i det akuta som skedde i Oman har här viftats bort av ett par personer som icke troligt, att Tim skulle ”varit starkare” och ”mer rationell” än så osv, som om upplevd övergivenhet och bortskjutande efter ett kraschat förhållande inte skulle vara en tillräckligt ”värdig” anledning. Jag tror tvärtom, att bli förnekade kärlek av den vi upplever att vi älskar är en av de tyngsta känslor en människa kan uppleva och kan bokstavligen döda när den upplevs av en redan skör människa som kanske burit på en relationsproblematik hela livet. Jag har inte heller sett någon mer ingående förklaring/spekulation till varför separationen från Tereza inte skulle kunnat spela en stor roll som trigger i det som hände.
I de två andra senaste high profile självmorden (Kate Spade och Alain Bourdain) tycks det t ex vara kraschade förhållanden och hot om skilsmässa och separation och därmed övergivenhet som akutförstärkte tidigare problem med ångest och depression och skickade dem in i självmordet.
Senast redigerad av Ojitos 2018-06-13 kl. 16:03.
Senast redigerad av Ojitos 2018-06-13 kl. 16:03.