2018-06-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech
Det enda som är oklart nu är hur det kom sig att TB gick från att välja bort dj-andet och inrikta sig på ett lugnare liv med musikskapande och bostad i Stockholm till att välja bort livet helt och hållet långt bort i Oman. Hur kunde det bli så? Varför hittade han inte nån vettig hjälp, han som hade alla resurser i världen? Hände det något speciellt som blev avgörande eller var det bara ständigt återkommande problem av något slag (typ ångest) som blev för mycket att stå ut med? En mänsklig och psykologisk gåta som det känns oroande att inte få svar på. Jag har ingen rätt till kunskapen om vad som hände men jag bryr mig om att en så ung och begåvad människa upplever sig stå utan någon annan lösning på sina problem än att ta livet av sig. Det känns helt enkelt för jävligt!

Jag delar din undran. I mina ögon måste det varit något akut som hänt och triggat händelseförloppet, vilket även tillvägagångssättet och platsen visar på tycker jag. Hade det varit en mer planerad akt hade Tim alla möjligheter att t ex samla tabletter och somna in på ett mindre dramatiskt sätt, kanske hemma hos sig själv. Att det sker som det sker visar på en akut smärta tycker jag och därtill ett näst intill aggressivt behov av att fly från den.

Jag har några gånger här fört fram åsikten att en trolig orsak kan vara separationen mellan Tim och Tereza, som kan ha akutaccentuerat Tims övergripande livsångest och katapultat in honom i starka självmordstankar för att undkomma smärtan över att bli övergiven och bortvald. Självklart svårt att veta eftersom vi vet så lite, allt blir såklart spekulationer, men vi vet att de var ihop tidigare men inte längre och att Tereza någon dag innan Tims självmord postade ett foto på Insta från sitt hemland ihop med sitt barn och barnets pappa. Detta kan mkt väl ha setts av Tim och lett till en svår känslomässig situation (och nej, innan någon hoppar på mig, jag skyller inte på Tereza, försöker bara återge ett troligt förlopp här), inte minst då bilder och annat berättar om Tims stora kärlek till hennes son. Det är bara att föreställa sig själv hur det skulle kunna kännas att se en sådan happy family bild efter en oönskad separation. Både Ash och en DJ-vän vittnade efter Tims död att han haft ”women/girl problems”. Jag tycker således att det finns mycket som pekar i den här riktningen som en akut trigger för Tim.

I tillägg till det vi vet om Tims utbrändhet, beroendeproblem och ångest/depression, så tycker jag att bilden av en kärlekssökande/törstande ung man framträder starkt, vilket hans låtar också ger prov på. De längre förhållanden han haft tycks ha avslutats mot hans vilja (detta är mitt absoluta intryck efter att ha läst massor om Tim de senaste månaderna, men nej, det finns inga konkreta källor även om det enligt min mening kan utläsas mellan raderna i det som både Emily och Rachel skrivit på sina insta efter Tims bortgång).

Att Tims kärleksliv skulle kunnat spela en stor om inte avgörande roll i det akuta som skedde i Oman har här viftats bort av ett par personer som icke troligt, att Tim skulle ”varit starkare” och ”mer rationell” än så osv, som om upplevd övergivenhet och bortskjutande efter ett kraschat förhållande inte skulle vara en tillräckligt ”värdig” anledning. Jag tror tvärtom, att bli förnekade kärlek av den vi upplever att vi älskar är en av de tyngsta känslor en människa kan uppleva och kan bokstavligen döda när den upplevs av en redan skör människa som kanske burit på en relationsproblematik hela livet. Jag har inte heller sett någon mer ingående förklaring/spekulation till varför separationen från Tereza inte skulle kunnat spela en stor roll som trigger i det som hände.

I de två andra senaste high profile självmorden (Kate Spade och Alain Bourdain) tycks det t ex vara kraschade förhållanden och hot om skilsmässa och separation och därmed övergivenhet som akutförstärkte tidigare problem med ångest och depression och skickade dem in i självmordet.
Senast redigerad av Ojitos 2018-06-13 kl. 16:03.
Citera
2018-06-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojitos
Jag delar din undran. I mina ögon måste det varit något akut som hänt och triggat händelseförloppet, vilket även tillvägagångssättet och platsen visar på tycker jag. Hade det varit en mer planerad akt hade Tim alla möjligheter att t ex samla tabletter och somna in på ett mindre dramatiskt sätt, kanske hemma hos sig själv. Att det sker som det sker visar på en akut smärta tycker jag och därtill ett näst intill aggressivt behov av att fly från den.

Jag har några gånger här fört fram åsikten att en trolig orsak kan vara separationen mellan Tim och Tereza, som kan ha akutaccentuerat Tims övergripande livsångest och katapultat in honom i starka självmordstankar för att undkomma smärtan över att bli övergiven och bortvald. Självklart svårt att veta eftersom vi vet så lite, allt blir såklart spekulationer, men vi vet att de var ihop tidigare men inte längre och att Tereza någon dag innan Tims självmord postade ett foto på Insta från sitt hemland ihop med sitt barn och barnets pappa. Detta kan mkt väl ha setts av Tim och lett till en svår känslomässig situation (och nej, innan någon hoppar på mig, jag skyller inte på Tereza, försöker bara återge ett troligt förlopp här), inte minst då bilder och annat berättar om Tims stora kärlek till hennes son. Det är bara att föreställa sig själv hur det skulle kunna kännas att se en sådan happy family bild efter en oönskad separation. Både Ash och en DJ-vän vittnade efter Tims död att han haft ”women/girl problems”. Jag tycker således att det finns mycket som pekar i den här riktningen som en akut trigger för Tim.

I tillägg till det vi vet om Tims utbrändhet, beroendeproblem och ångest/depression, så tycker jag att bilden av en kärlekssökande/törstande ung man framträder starkt, vilket hans låtar också ger prov på. De längre förhållanden han haft tycks ha avslutats mot hans vilja (detta är mitt absoluta intryck efter att ha läst massor om Tim de senaste månaderna, men nej, det finns inga konkreta källor även om det enligt min mening kan utläsas mellan raderna i det som både Emily och Rachel skrivit på sina insta efter Tims .

Det har vid flera tillfällen skrivits både här o på IG att det var Tim som avslutade förhållandet med Tereza. Det ska vara hans vänner som uttalat.. Men... Som vanligt, spekulationer
Visst kan man känna lika stor sorg iaf, men han var inte lämnad o ratad.
Citera
2018-06-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Det har vid flera tillfällen skrivits både här o på IG att det var Tim som avslutade förhållandet med Tereza. Det ska vara hans vänner som uttalat.. Men... Som vanligt, spekulationer
Visst kan man känna lika stor sorg iaf, men han var inte lämnad o ratad.

De som har skrivit här på FB har bara spekulerat de med, har inte uppfattat att det har varit från personer som faktiskt vet. Vad gäller insta har jag läst precis tvärtom, att hon bröt alternativt att Tim såg sig tvungen att bryta pga hennes ovilja till commitment och andra förhållanden. Inte har väl hans vänner/entourage uttalat sig om detta? Tror vi alla gissar och spekulerar.
Senast redigerad av Ojitos 2018-06-13 kl. 16:54.
Citera
2018-06-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaptainAO
Jag vill be om ursäkt till dig Safursey för mina burdusa ordval.
Det var inte trevligt det jag skrev.

Jag hoppas dock att människor förstår skillnad i att dela åsikter och tankar med att utföra saker i handling .

Det är en handling att gå runt och leta fysiskt efter en plats som för tillfället ombeddts av alla i Tims närhet att respekteras som privat

Han har knappt hunnit bli jordfäst för än folk börjar leta efter hans efterlämningar det är väldigt opassande
Och kränkande då denne unga man till oss alla talat om att han inte mådde bra av att bli igenkänd eller att vara i rampljuset .
Kan man inte vänta med att söka hans grav till det gått en tid och göra det i tystnad utan att dela med resten av världen var han kanske finns nu.

Jag fattar väl vikten av att kunna besöka en grav. Men det är ingen mänsklig rättighet att tränga sig på främmande människors önskan om att få sörja ifred .

Jag önskar dig inget ont och beklagar mina ordval /

Länka till källan där alla i Tims närhet bett om att familjegraven ska få vara privat och inte besökas av fans. Jag läser mer än gärna. Du förstår samtidigt att Skogskyrkogården är kommunal mark där vem som helst får röra sig? Jag respekterar att du tycker det är moraliskt och etiskt förkastligt att besöka graven utan att ha känt Tim personligen och jag försvarar din rätt att få uttrycka dina åsikter - samtidigt som du måste respektera att andras åsikter inte alltid rimmar med dina egna.

Trevligt att du nåtts av insikten att man inte kan hota folk för att de har en avvikande mening. Hoppas - utan att vara ironisk - att insikten håller i sig.
Citera
2018-06-13, 18:33
Medlem
Citat:
Angående att lägga blommor till Tim Bergling

Så finns det tusen platser att göra det på
Man måste inte stalka runt inne på kyrkogården

Lägg en blomma utanför muren med hans namn på eller skicka blommor till kyrkogårdens gravårdare i Tims namn
Eller plantera träd i hans namn i skogsplanterings projekt eller donera en slant i hans namn till välgörenhet eller tänd ett ljus i ditt hem och be en stilla bön för honom etc...

Det finns mängder med sätt att visa sin respekt på

Men på inget vis är det hedersamt eller kärlek att tvinga sig på en familjs grav som bett om privat andakt för att själva få sörja i fred
Bra. Håller med. Låt han få vila ifred. Även respekt för hans anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltina
Tims självmord förbryllar mig fortfarande... om man tittar rent statistiskt om suicid stämmer absolut ingenting, varken när det gäller ”vanliga” människor eller kändisar. Om ni tittar på statistiken är det förgiftning/överdos, hängning, hoppa framför tåg, skjuta sig etc, ja listan är lång. Användandet av vassa/stickande föremål finns också med men då att skära sig i handlederna. Självmorden sker oftast hemma eller i närliggande/känd miljö (ni kan ju googla var andra kändisar tagit livet av sig). Alltså det är inte bara en sak som sticker ut i Tims självmord utan flera: 1) han var på semester (om det nu var så) 2) det skedde ej i hemmet utan i Oman av alla ställen! 3) han gjorde det i en väns hus! 4) han skar sig i halsen, iallafall enligt media och folk här, vilket är väldigt ovanligt. Är jag helt ute och cyklar när jag tycker allt är väldigt konstigt??

Statestik? Han blev pressad att börja uppträda igen och han orkade inte säga emot. Hans ångest blev för mycket.
(Säkra källor var det så)

Jävla tänk du har. En människa som mår som han gjorde bryr sig inte om var,när,hur.
Citera
2018-06-13, 18:36
Medlem
Citat:
Nej du är inte ute och cyklar. Det är mängder med luckor och märkliga fakta. Avsaknad av fakta och motstridiga uppgifter.
Som jag skrivit tidigare det ena utesluter inte det andra. Man kan bli provocerad och pushad att ta sitt eget liv. Man kan till och med tvingas till det. Man kan bli hjärntvättad och skrämd till att utföra handlingar som inte är självvalda
I don't know what happened to Tim, whether he was murdered, forced to kill himself or brainwashed as you write. But really think he didn't want to die. You can find so many statements by people who were much closer to him as we all together, as f.ex. Per Sundin, Mike Einziger, Joe Janiak or Neil Jacobson who said that he was full of plans and energy even two days before his death.
What would have happened if the Oman police had given even the slightest hint that there was any foul play? A worldwide shitstorm against the Oman Royal Family, the Arabs and muslims in general would have swept across social media and forums. They had no other possibility than the suicide version. That's why I think the truth is covered up.
Citera
2018-06-13, 18:40
Medlem
Citat:
Angående att lägga blommor till Tim Bergling

Så finns det tusen platser att göra det på
Man måste inte stalka runt inne på kyrkogården

Lägg en blomma utanför muren med hans namn på eller skicka blommor till kyrkogårdens gravårdare i Tims namn
Eller plantera träd i hans namn i skogsplanterings projekt eller donera en slant i hans namn till välgörenhet eller tänd ett ljus i ditt hem och be en stilla bön för honom etc...

Det finns mängder med sätt att visa sin respekt på

Men på inget vis är det hedersamt eller kärlek att tvinga sig på en familjs grav som bett om privat andakt för att själva få sörja i fred

Jag tror resonemangen är lite fel vad det gäller begravningsplats. Inte att jag är 100% säker men ändå tror jag:
1. Att anledningen att ingen sten eller vård har skett av familjegraven tidigare, enbart har med att göra att Tims familj inte har varit så engagerade i gravvården eller att bekosta en sten tidigare. Nu när Tim är borta tror jag att det kommer en gravsten med alla i gravens namn på.
2. Att familjen får sörja i fred och vi ska visa respekt är något jag tar för självklart. Däremot bor nog inte Tims anhöriga på Skogskyrkogården. Tvärtom tror jag att de bara blir glada av att Tim får de hyllningarna han ska ha genom personers gåvor och donationer. Jag tror inte alls att de blir sura om anhöriga, vänner eller fans besöker graven och visar respekt.
3. Att de hade en privat andakt är förståeligt. Den offentliga kan komma av hyllningar på Summerburst i helgen och jag hoppas att familjen och vänner har styrkan att uppleva det på plats.
4. Om man inte vill besöka graven (eller som du kallar det stalka på gravgården) så skulle jag vara tacksam om någon i familjen kunde starta en fond i Aviciis namn med stipendiater till de som arbetar för saker som Tim brann för. Som trafficking, rättigheter, psykisk ohälsa, olikheter i personligheter och självklart den elektroniska musiken.

Jag tror att minnessten kommer att resas på gravplatsen. Inte nu direkt, utan att man väntar till värsta hypen är lagd

RIP
Citera
2018-06-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnilemmE
En annan tanke som slog mig är om man som familj ens vågar begrava/urnsätta Tim på allmän plats, (begravningsplats) med tanke på att det helt tydligt finns riktigt skumma hardcorefans. Någon som drar det liiite för långt skulle säkert kunna få för sig att gräva upp urnan.
Även om man köpt en ny begravningsplats på Skogskyrkogården som är stor, så kommer någon tids nog säkert att luska ut vart graven ligger. Kanske att spridning av stoft/aska i minneslunden ändå är alternativet de väljer. Dels för att Tim när han var vid liv avskydde att vara ensam och dels för att ingen då kan "komma åt" hans kvarlevor.

Hade familjen valt en alternativ begravningsplats än Skogskyrkogården så hade de troligtvis valt minneslunden vid Galärkyrkogården eller en plats vid deras landställe i Skåne. Nu valde de att ha ceremonin på Skogskyrkogården, så gravplatsen kommer med all sannolikhet även vara där.

Att tro att någon vill åt Tims kvarlevor är ett sådant uttalande som får det röra sig i magen på mig. Vi får inte förutsätta att det värsta kan hända. Hur ska man kunna leva om värsta scenariot baserat på galningar ska styra ens val i livet och för döden?
Citera
2018-06-13, 18:47
Medlem
Citat:
Vidrigt resonemang. Du äcklar mig faktiskt
Ska ANDRA människor visa dig respekt i att DINA behov ska tillmötesgås?

Du ska få lov att gå emot främmande människors önskan om avskildhet för att det är DIN ÖNSKAN OCH DINA BEHOV att lägga en blomma på en grav som tillhör folk du inte känner som Inte vill att du gör det?
Och alla andra ska förstå ditt behov i att få göra det även om familjen inte vill att du gör så

Höjden av egoism och fullständigt respektlöst
Fattar du inte det du som levt ett tag och begravt egen familj

Är du på riktigt

Ingenstans har familjen önskat avskildhet för Tims grav. De har önskat en liten och privat begravning. Jag tror faktiskt inte familjen alls har något emot att Tim/Avicii är så sörjd och saknad. Det är ju inte som om man stampar in i deras trädgård och stör deras liv och sorg genom att några utanför närmaste kretsen visar sin sorg och respekt till ett av de största musikgenierna av vår tid.
Citera
2018-06-13, 18:51
Medlem
Farkass avatar
Sedan det framkom i pressen att Tim hade funderingar på att åter turnera har jag trott att hans akuta dåliga mående berodde på det och att det är den direkta orsaken till att han valde att avsluta där och då. Den ångest som visas i True Stories är svår att se, han mådde väldigt dåligt under en längre period. Samtidigt tror jag att han turnerade med skräckblandad förtjusning (dåligt ordval men hittar inget annat just nu), alltså att han säkert alltid fick den stora kicken när han gick upp på scen och kanske kändes de första minutrarna rätt bra, men sedan tog ångesten över och det blev värre och värre tills giget var slut och ångesten var mycket svår under resten av tiden. Han fick aldrig tid för återhämtning och det mår ingen bra av.

Tim verkar ha varit en grubblare och han hjälpte ångesten att byggas upp när den började visa sig. Tycker det är tydligt vid sista spelningen när han vill dra ut på tiden samtidigt som jag uppfattar honom som en person som tyckte det var viktigt att komma i tid, han blir sen och då får han mer ångest, som en nedåtgående spiral. Man kan grubbla sig till väldigt dåligt mående och snurra in sig i sina egna tankar.

Tänker att han kanske mådde rätt bra ändå där i Oman i början av vistelsen, men när det blev prat om att turnera igen så kom ångesten från turnélivet tillbaka med full kraft. Kanske späddes det på när han blev igenkänd på restaurangen. Kanske kände han att han inte kunde leva upp till vad han upplevde var allas förväntningar. Att han verkligen inte ville turnera igen, att tanken på det gav så svår ångest att han blev väldigt dålig väldigt snabbt.

Vill inte spekulera i hur det gått till, tycker verkligen inte att vi har med det att göra och väljer att inte tro på alla rykten som florerar om detta. Jag hoppas att hans närmaste aldrig någonsin går ut offentligt och blottlägger Tim så totalt genom att berätta vad som verkligen hände när han dog. Är helt säker på att de vetat det sedan början och det räcker anser jag. Något som däremot är väldigt viktigt är att synliggöra människors psykiska ohälsa, och då framförallt mäns psykiska ohälsa eftersom de är väldigt överrepresenterade när det gäller självmord. Det tycker jag att man ska lägga kraft på! Jag tror att ångesten kom snabbt och var så svår och att han snabbt inte såg någon annan utväg än den han valde. Att de som stod honom nära gjorde allt de kunde för att rädda honom.
Citera
2018-06-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojitos

I tillägg till det vi vet om Tims utbrändhet, beroendeproblem och ångest/depression, så tycker jag att bilden av en kärlekssökande/törstande ung man framträder starkt, vilket hans låtar också ger prov på. De längre förhållanden han haft tycks ha avslutats mot hans vilja (detta är mitt absoluta intryck efter att ha läst massor om Tim de senaste månaderna, men nej, det finns inga konkreta källor även om det enligt min mening kan utläsas mellan raderna i det som både Emily och Rachel skrivit på sina insta efter Tims bortgång).

Att Tims kärleksliv skulle kunnat spela en stor om inte avgörande roll i det akuta som skedde i Oman har här viftats bort av ett par personer som icke troligt, att Tim skulle ”varit starkare” och ”mer rationell” än så osv, som om upplevd övergivenhet och bortskjutande efter ett kraschat förhållande inte skulle vara en tillräckligt ”värdig” anledning. Jag tror tvärtom, att bli förnekade kärlek av den vi upplever att vi älskar är en av de tyngsta känslor en människa kan uppleva och kan bokstavligen döda när den upplevs av en redan skör människa som kanske burit på en relationsproblematik hela livet. Jag har inte heller sett någon mer ingående förklaring/spekulation till varför separationen från Tereza inte skulle kunnat spela en stor roll som trigger i det som hände.

I de två andra senaste high profile självmorden (Kate Spade och Alain Bourdain) tycks det t ex vara kraschade förhållanden och hot om skilsmässa och separation och därmed övergivenhet som akutförstärkte tidigare problem med ångest och depression och skickade dem in i självmordet.

Om Avicii tog livet av sig (som är den officiella hållningen idag) så tror jag att han kände sig väldigt väldigt ensam. Ensam om sina tankar och omgiven av människor som inte brydde sig eller hade förmågan att bortse från Avicii och enbart se Tim. Jag tror att han aldrig har varit tillåten att få ha ett förhållande med en kvinna och utan alla människor boende och levande på honom runtomkring som ett kollektiv dagligen. Jag tror att det blev slut mellan honom och Tereza flera månader före den 20 april, men jag tror inte just Tereza var triggern. Jag tror det var tanken att aldrig få känna riktig kärlek för sig själv som person och att alla hans förhållanden alltid var ifrågasatta av hans "vänner"? Det är mina spekulationer, eller kanske inte bara spekulationer?
Citera
2018-06-13, 18:58
Medlem
Truthseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofjax
Bra. Håller med. Låt han få vila ifred. Även respekt för hans anhöriga.

Statestik? Han blev pressad att börja uppträda igen och han orkade inte säga emot. Hans ångest blev för mycket.
(Säkra källor var det så)

Jävla tänk du har. En människa som mår som han gjorde bryr sig inte om var,när,hur.

Så många här går in på komplicerade teorier, tror det du skriver stämmer /kan stämma i alla fall.

Tim led tydligt utav ångest och depression sedan länge.

Läser man föräldrarnas kommunication är det uppenbart Tim sökt frid under en lång tid eftersom de skrev "... till slut... ".

En utav de mjukaste, vänligaste och fredliga kollegor jag haft, slängde sig framför ett tåg i desperation. Hon log alltid, ingen utav oss var medvetna om hennes depression.

Hon hade skrivit ett avskedsbrev så det var ingen olycka.

Det var ångesten som hon inte orkade leva med och som gjorde att hon tog sitt liv på detta våldsamma sätt.

I sin desperation brydde hon sig inte att detta våldsamma sätt även gjorde illa barn och unga på en full perrong eftersom de fick bevittna händelsen. Att en tågkonduktör får leva med denna händelse resten utav livet etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in