2018-06-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl7
Denna familjegrav är köpt för evigt.

Men dom kan ha köpt en ny plats för Tims familj.

Men jag tror inte dom vågar begrava han där helt oskyddad och han skulle inte få vara ifred där.

Tror mera på att urnan blir hemma, utspridd på en fin och betydande plats eller i grav p privat mark. Men känns som dom vill ha han nära.

Du kan ha rätt att grvaplatsen var ursprungligen med den tidens regler för evigt. Så står det i Tims farfars akt "Gravrättstid: 1944-08-11 - för all framtid"

Men reglerna har ändrats. Den eviga vilan är bara 25 år enligt nuvarade regler och lagar. Hittade en tidningsartikel om detta: https://www.ltz.se/artikel/jamtland/ostersund/den-eviga-vilan-ar-bara-25-ar

Jag tror även urna hemma. Nära just precis, den känslan får jag med.
Citera
2018-06-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livne89
Varför är det så viktigt att Chris Martin ska gråta ut offentligt ? Tim har jobbat med extremt många kändisar och de som kände Tim bäst vet att han inte gillade all medial uppståndelse så därför har vissa valt att inte gråta ut offentligt för alla att se. Så det kanske bara är sunt att det är tyst från Chris Martin.
Du har säkert rätt och absolut är det så att ingen nära sammarbetspartner ska gråta ut offentligt. Jag menade verkligen inget illa med det, men som jag under några år fått veta att de stod varandra nära, så reagerade jag därefter. Förlåt om jag förolämpat någon, eftersom Coldplays musik hjälpt mig när det varit kritiskt och att man vet att Chris Martin är extremt känslosam och har en sådan hög status, så trodde jag kanske att han kunnat skriva en rad. Tydligen har jag trampat dig på tårna och jag ber återigen om ursäkt för det. Men ta och läs all skit som skrevs innan Tims död och hur folk uppträdde då. Givetvis har Coldplay/Chris Martin så extremt mycket att göra så att man inte har 30 sekunder att bara skriva ngt. Det har andra gjort från Madonna till svenska kungahuset. Barack Obama osv. Men varsegod att tycka att inte Chris Martin sagt något. Man kan gå in och läsa bl a av A sky full of stars, Heaven mm som dragit in mängder med pengar till Coldplay, då kanske det skulle kunna komma ett ord!!
Citera
2018-06-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech
Det enda som är oklart nu är hur det kom sig att TB gick från att välja bort dj-andet och inrikta sig på ett lugnare liv med musikskapande och bostad i Stockholm till att välja bort livet helt och hållet långt bort i Oman. Hur kunde det bli så? Varför hittade han inte nån vettig hjälp, han som hade alla resurser i världen? Hände det något speciellt som blev avgörande eller var det bara ständigt återkommande problem av något slag (typ ångest) som blev för mycket att stå ut med? En mänsklig och psykologisk gåta som det känns oroande att inte få svar på. Jag har ingen rätt till kunskapen om vad som hände men jag bryr mig om att en så ung och begåvad människa upplever sig stå utan någon annan lösning på sina problem än att ta livet av sig. Det känns helt enkelt för jävligt!

Jag håller med dig! Jag har följt hela tråden och allt annat kring den här händelsen, men kan fortfarande inte förstå. Jag kan verkligen inte förstå hur fasen det kan gå såhär tragiskt snett
Citera
2018-06-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Du kan ha rätt att grvaplatsen var ursprungligen med den tidens regler för evigt. Så står det i Tims farfars akt "Gravrättstid: 1944-08-11 - för all framtid"

Men reglerna har ändrats. Den eviga vilan är bara 25 år enligt nuvarade regler och lagar. Hittade en tidningsartikel om detta: https://www.ltz.se/artikel/jamtland/ostersund/den-eviga-vilan-ar-bara-25-ar

Jag tror även urna hemma. Nära just precis, den känslan får jag med.

Läste du artikeln till slut som du skickade?

Jag läste på Skogskyrkogårdens hemsida igår och om jag inte minns fel så får man 25 år och vill man ha mera tid så får man betala för 15 år i gången. Lade inte det på minnet så noga.

När det kommer till Berglings familjegrav så är den nog en av dom första gravarna på Skogskyrkogården och den kommer nog att vara för evigt så länge nångon bryr sig om den
och det var ju gravsättning senast 2017 i graven så borde ju bli minst 25 år till automatiskt då.
Citera
2018-06-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miioonline
Jag håller med dig! Jag har följt hela tråden och allt annat kring den här händelsen, men kan fortfarande inte förstå. Jag kan verkligen inte förstå hur fasen det kan gå såhär tragiskt snett

Jag väntar på de första intervjuerna som ger inblick i Tims sista tid i livet. Föräldrarna och syskonen kommer sannolikt aldrig yppa ett till ord till media om Tim - men vännerna som ingick i den avlönade gruppen kommer säkert prata med media förr eller senare. Ja, inte i Klick direkt, men typ Icon. Pengarna sinar och ingenting kan vara mer välbetalt just nu än denna story. Jag menar inte att det måste vara respektlöst, snarare tror jag det vore både lärorikt och omskakande för oss alla att höra om hur sjuttsingen det kommer sig att en extremt rik, extremt talangfull, extremt omtyckt 28-åring mitt i livet och med många nära vänner väljer att begå självmord. Jag vet att det är flera härinne som tycker alla ska ha personlig erfarenhet av sånt här och att man bara SKA förstå. Men jag förstår inte. Jag hoppas de största frågetecknen rätas ut iaf inom ett år.
Citera
2018-06-12, 23:51
Medlem
Citat:

Jag läste på Skogskyrkogårdens hemsida igår och om jag inte minns fel så får man 25 år och vill man ha mera tid så får man betala för 15 år i gången. Lade inte det på minnet så noga.

När det kommer till Berglings familjegrav så är den nog en av dom första gravarna på Skogskyrkogården och den kommer nog att vara för evigt så länge nångon bryr sig om den
och det var ju gravsättning senast 2017 i graven så borde ju bli minst 25 år till automatiskt då.

Ja, jag läste. Lite förvirrande, men jag tänkte mest på detta, att om en gravtavla tas bort och muren målas om, så måste den ha någon speciell betydelse. Vi får se. Vi kommer kanske till slut få veta hur det ligger till.
Citera
2018-06-13, 00:05
Medlem
Citat:

Så okej, då vet vi att Tims farbror begravdes i familjegraven för bara ett år sedan. Han blev hela 86 år. Men någon skylt kom inte upp efter den begravningen, så sannolikt kommer familjegraven förbli skyltlös även denna gång. Med tanke på Tims extrema kändisskap där man kan tänka att fans inte skulle dra sig för att utsätta graven för vad som helst, så tänker jag att familjen kanske väljer att hantera askan på annat sätt. Men gravsätta den måste de ju enligt lag. Att sprida den till havs skulle säkert ge Tim den frid han önskade, men det låter så ensamt. Att placera askan i en helt ny grav låter också ensamt, speciellt om flera av hans släktingar ligger tillsammans på annat ställe. Så kanske Tims aska placeras i familjegraven trots allt, men utan en skylt med namnen.
Citera
2018-06-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Ja, jag läste. Lite förvirrande, men jag tänkte mest på detta, att om en gravtavla tas bort och muren målas om, så måste den ha någon speciell betydelse. Vi får se. Vi kommer kanske till slut få veta hur det ligger till.

Att muren målats om tror jag inte har med Berglings familjegrav att göra. Muren hyser många namntavlor och är enhetligt målad. Kanske det helt enkelt aldrig suttit någon skylt här. Det ser inte heller ut som som om någon begravts där för blott ett år sen. Man borde väl se spår av blommor, tänker jag. Kanske Bergling-klanen bara ville ha en enkel samlingspunkt, men ingen gravtavla.
Citera
2018-06-13, 00:15
Medlem
Citat:
Denna familjegrav är köpt för evigt.

Men dom kan ha köpt en ny plats för Tims familj.

Men jag tror inte dom vågar begrava han där helt oskyddad och han skulle inte få vara ifred där.

Tror mera på att urnan blir hemma, utspridd på en fin och betydande plats eller i grav p privat mark. Men känns som dom vill ha han nära.

Jobbar inom kyrkogårdsförvaltningen. En gravrätt är inte för evigt. Man har 25 års gravrättstid, om en ny gravsättning sker så räknas 25 år från sista gravsättningen.
Men det finns även undantag för detta. Det måste finnas en gravrättsinnehavare för en grav och gravplatsen måste skötas, får inte vara vanvårdad.

Om ingen gravrättsinnehavare finns eller graven blir vanskött så tar kyrkogårdsförvaltningen över graven, och den kan sen återanvändas.

Man kan också själv välja att återlämna en grav.
Dessa gravar skyltas med återlämnad så länge det finns en sten eller rabatt kvar

Man kan få strö askan på olika platser, men enbart efter länsstyrelsens godkännande (30§ begravningsförordningen) Däremot får man inte begravas vart som helst, varken i kista eller i urna.

När man idag talar om resterna efter den avlidne pratar man om stoft. Stoftet kan sedan bli till aska.

Stoftet och askan får bara gravsättas på enskilda eller allmänna begravningsplatser.De enskilda begravningsplatserna får enbart tillhandahållas av stiftelser eller trossamfund efter ett godkännande av länsstyrelsen.

Däremot får man inte begrava en urna innehållandes aska eller stoft på privat mark.
Citera
2018-06-13, 00:31
Medlem
Tims självmord förbryllar mig fortfarande... om man tittar rent statistiskt om suicid stämmer absolut ingenting, varken när det gäller ”vanliga” människor eller kändisar. Om ni tittar på statistiken är det förgiftning/överdos, hängning, hoppa framför tåg, skjuta sig etc, ja listan är lång. Användandet av vassa/stickande föremål finns också med men då att skära sig i handlederna. Självmorden sker oftast hemma eller i närliggande/känd miljö (ni kan ju googla var andra kändisar tagit livet av sig). Alltså det är inte bara en sak som sticker ut i Tims självmord utan flera: 1) han var på semester (om det nu var så) 2) det skedde ej i hemmet utan i Oman av alla ställen! 3) han gjorde det i en väns hus! 4) han skar sig i halsen, iallafall enligt media och folk här, vilket är väldigt ovanligt. Är jag helt ute och cyklar när jag tycker allt är väldigt konstigt??
Citera
2018-06-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safursey
Att muren målats om tror jag inte har med Berglings familjegrav att göra. Muren hyser många namntavlor och är enhetligt målad. Kanske det helt enkelt aldrig suttit någon skylt här. Det ser inte heller ut som som om någon begravts där för blott ett år sen. Man borde väl se spår av blommor, tänker jag. Kanske Bergling-klanen bara ville ha en enkel samlingspunkt, men ingen gravtavla.

Vet inte riktigt hur det ser ut där, men jag antar att det är urngravplatser, eller kanske både och.
Om det var en urnsättning av farbrodern ifjol så syns det inget i marken efter det litet urnhål ett år senare. De kanske inte ens varit vid den graven vid begravningen, utan endast i kapellet.
Tror inte de ville lägga blommor nånstans offentligt.
Kan även tänka mig att de har valt ut en ny plats, då det verkar vara en del redan i familjegraven.
Citera
2018-06-13, 00:50
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltina
Tims självmord förbryllar mig fortfarande... om man tittar rent statistiskt om suicid stämmer absolut ingenting, varken när det gäller ”vanliga” människor eller kändisar. Om ni tittar på statistiken är det förgiftning/överdos, hängning, hoppa framför tåg, skjuta sig etc, ja listan är lång. Användandet av vassa/stickande föremål finns också med men då att skära sig i handlederna. Självmorden sker oftast hemma eller i närliggande/känd miljö (ni kan ju googla var andra kändisar tagit livet av sig). Alltså det är inte bara en sak som sticker ut i Tims självmord utan flera: 1) han var på semester (om det nu var så) 2) det skedde ej i hemmet utan i Oman av alla ställen! 3) han gjorde det i en väns hus! 4) han skar sig i halsen, iallafall enligt media och folk här, vilket är väldigt ovanligt. Är jag helt ute och cyklar när jag tycker allt är väldigt konstigt??

Ingen expert på självmord men är det verkligen så ovanligt att skära sig i halsen? Vill man att det ska gå snabbt känns halsen rent spontant som ett bra sätt att göra slut på livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in