Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Jag börjar mer och mer hålla med Cripsy. Det verkar vara någonting som inte står rätt till med dig. Den mästrande tonen kombinerat med det hjärndöda innehållet gör inlägg som det ovan till modern av all kognitiv dissonans.
Min tes är att Expressen numera har ett antal starka invandringskritiker som mer eller mindre styr de flesta av Expressens reportage och ledartexter när det kommer till invandringsfrågan. Dessa texter har enligt mig en ganska stor påverkan på en ganska stor del väljare som inte tagit steget över till SD, mest beroende på att dessa väljare inte känt till sanningen i många frågor eftersom inga i gammelmedia tidigare publicerat konsekvensneutrala reportage alternativt att de får råg i ryggen därför att de kan föra informationen vidare genom att referera till en rumsren källa.. Observerar du att ingenstans i min tes ingår det ett påpekande där jag påstår att journalisterna ifråga har SD-sympatier eller ens att de vill se SD växa (vilket jag dock är helt övertygad om att Svensson och Martéus vill) eftersom det är helt irrelevant när det gäller för effekten deras reportage har på SD:s utveckling i opinionsundersökningarna. Däremot så är det faktum att SD gynnas av en konsekvensneutral rapportering i invandringsfrågan en bärande del av min tes.
Din tes är att allt arbete som överhuvudtaget bedrivs på Expressens redaktion går ut på att hålla nere SD:s siffror.
Jag överlåter till andra att avgöra vilken tes som är närmast sanningen.
När det gäller dina argument för att jag är naiv så skall jag köpa dem rakt av ifall du visar upp de artiklar som Expressen 2014 publicerade om ensamkommande "barn" som borde skickas hem därför att de ljuger om vilka de är, vart de kommer ifrån, och hur gamla de är. Eller så kan du hänvisa till de artiklar där de under valåret 2014 grundligt utredde vilka som gruppvåldtar samtidigt som de anla ett högerextremt perspektiv i presentationen (Last Night in Sweden). Dessutom är det 4 delar kvar av Last Night in Sweden reportagserien så mer lär ju komma. Tror du på fullaste allvar att Expressen efter dessa artiklar kan gå ut och kasta rasistanklagelser på SD för att de vill åtgärda de problem som artikelserierna belyser?
Jag tror mer och mer att det är du som har det där korta minnet. Men vi får som sagt se. Att Expressen skärpt till sig med lite riktig journalistik här och där på sistone bevisar inget annat än att expressen förmodligen ser en ekonomisk möjlighet här, och att man inte vill förlora alla sina alltmer högervridna sin läsare för gott. Expressen hade på 90-talet rubriker som "Kasta ut dem" (som kostade Strömstedt jobbet). I slutändan var förstås även denna serie artiklar en del i statspropagandan att göra svenskarna mer tålmodigt "invandringsvänliga". Hur det nu verkligen står till i detta fallet (valet 2018) vet vi inte ännu, först efter valet ser vi om detta endast var ett plötsligt intagande av sanningsserum, eller om man kan ana någon strategi, eller politisk linje. Jag vet inte, men med ditt korta minne tycker jag att du borde vara mindre försiktig att slänga ur dig tvärsäkra uttalanden om expressen och deras journalisters sanna integritet.
Dock vi är ju helt överens om detta: "Däremot så är det faktum att SD gynnas av en konsekvensneutral rapportering i invandringsfrågan en bärande del av min tes."
Men också därav mina dubier om fortsatt konsekvens neutral rapportering även när vi närmar oss sluttampen, eller dubier om vad expressen egentligen har i kikaren. Din tes om en plötslig vändning till "konsekvensneutral journalistik" ser jag som ett önsketänkande, speciellt under ett valår. Helt rimliga dubier, anser jag.
Du och Krispan driver tesen att svenska opinionsinstitut är bra och aldrig gjort något fel, liksom att den svenska journalistiken nu är tillräckligt tillfrisknad att den inte kan sägas ha några specifikt SD-nedtryckande/dolda agendor. Det roliga här, för kanske har ni rätt, är att detta valår får vi med hyfsad sannolikhet svar på båda dessa frågor. Så jag ber att få återkomma i frågan.