2018-06-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Så 40% av S:s väljare vill ha stramare inv.pol trots att man sedan valet redan förlorat var fjärde väljare till SD...

SD över 30% och S under 20% blir allt mer sannolikt om inte S blir trovärdiga inom inv.pol. vilket blir riktigt svårt. Löfvens enda räddning är att sätta in militären i förorterna och utvisa en massa illegala innan den 9 september. Då kanske får S 25%
[2-minuters tystnad ā la Ruist] Eh... Soros-maffians djävulska plan blev avslöjad igen av Einstein gänget!
Tja vi får väl se hur många drivande artiklar och penibla avslöjanden som Expressen står för på sluttampen av valrörelsen (som inte drabbar SD) - jag kommer att följa det noga. Jag hoppas att jag har fel, men ser man historiskt, varför skulle jag ha fel (tyvärr)? Men, som sagt, jag hoppas ärligt att Lysenko-Express-fanboysen här får rätt. För Sveriges skull. Det vill säga att Expressen fortsätter i samma still att göra SDs opinionssiffror "great" again
2018-06-13, 14:07
Medlem
Nu vill jag inte gå alltför OT, men någon draghjälp från SR kommer SD inte få i valrörelsen, och i arbetet att få upp sina opinionssiffror - mycket oväntat Visst närde vi alla ett litet hopp (så här Post-PK) att åtminstone någon kontroversiell från den konservativa sidan, tex Ganman eller liknande, skulle få sommartala? Medan "den mörka sidan" är rikligt representerad. Allt man alltid ska få rätt, det är så jobbigt

https://www.svt.se/kultur/har-ar-alla-sommarpratare-2018
2018-06-13, 14:19
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag undrar när det blir en sån pass skiftning i det svenska folket att det börjar ses som en självklarhet att man ska ha strikt invandring med hårda krav annars är man dum i huvudet. När det liksom slår över och folk börjar säga "Jag har alltid varit för strikt invandring" och det är en slags skambeläggning på dom som inte var det. Något dom skäms över och talar tyst om. Eftersom vi svenskar är så extremt noga med vad andra svenskar ska tycka om oss, när slår det över?

En annan sak som oroar mig som redan nämnts är när SD väl får makten och snabbt kommer bli beskyllda för allt som är fel i samhället som egentligen 7-klövern ligger bakom. Jag undrar hur det kommer påverka och förändra SD.
2018-06-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad enskilda journalister tänker och anser spelar mindre roll, frågan är om Expressen kommer att driva en linje när vi närmar oss valet. Självklart kommer de driva en linje som gör att vänstern framstår som ett mindre attraktivt val (det är, om du inte är medveten om detta, en borgerlig tidning), därför anser man det från ägarhåll hyfsat mumsigt att göra det besvärligt för vänstern i allmänhet, och för sossarna specifikt. Om det dock visar sig vara SD som tjänar mest på den hållningen, tror jag att man från ägarhåll kommer att se till att expressens sanningsvurmande hålls på sparlåga till efter valet. Det vore naivt att tro något annat.

Det är väl inte det första valet som du följer? Desto närmare vi kommer valdagen, desto mer polariserad och enkelriktad taktisk blir tidningarnas hållning och rapportering. Eller hur är det med minnet? Och för övrigt, vilka SD vänliga reportrar kan du namnge på Expressen? Dahlberg förespråkar en S&M regering för att hålla SD utanför. Men du kanske har andra, mer talande exempel på journalister med SD-sympatier på Expressen?

Allt arbete på slutet går förstås ut på att hålla nere SDs siffror, tro inget annat.

Jag börjar mer och mer hålla med Cripsy. Det verkar vara någonting som inte står rätt till med dig. Den mästrande tonen kombinerat med det hjärndöda innehållet gör inlägg som det ovan till modern av all kognitiv dissonans.

Min tes är att Expressen numera har ett antal starka invandringskritiker som mer eller mindre styr de flesta av Expressens reportage och ledartexter när det kommer till invandringsfrågan. Dessa texter har enligt mig en ganska stor påverkan på en ganska stor del väljare som inte tagit steget över till SD, mest beroende på att dessa väljare inte känt till sanningen i många frågor eftersom inga i gammelmedia tidigare publicerat konsekvensneutrala reportage alternativt att de får råg i ryggen därför att de kan föra informationen vidare genom att referera till en rumsren källa.. Observerar du att ingenstans i min tes ingår det ett påpekande där jag påstår att journalisterna ifråga har SD-sympatier eller ens att de vill se SD växa (vilket jag dock är helt övertygad om att Svensson och Martéus vill) eftersom det är helt irrelevant när det gäller för effekten deras reportage har på SD:s utveckling i opinionsundersökningarna. Däremot så är det faktum att SD gynnas av en konsekvensneutral rapportering i invandringsfrågan en bärande del av min tes.

Din tes är att allt arbete som överhuvudtaget bedrivs på Expressens redaktion går ut på att hålla nere SD:s siffror.

Jag överlåter till andra att avgöra vilken tes som är närmast sanningen.

När det gäller dina argument för att jag är naiv så skall jag köpa dem rakt av ifall du visar upp de artiklar som Expressen 2014 publicerade om ensamkommande "barn" som borde skickas hem därför att de ljuger om vilka de är, vart de kommer ifrån, och hur gamla de är. Eller så kan du hänvisa till de artiklar där de under valåret 2014 grundligt utredde vilka som gruppvåldtar samtidigt som de anla ett högerextremt perspektiv i presentationen (Last Night in Sweden). Dessutom är det 4 delar kvar av Last Night in Sweden reportagserien så mer lär ju komma. Tror du på fullaste allvar att Expressen efter dessa artiklar kan gå ut och kasta rasistanklagelser på SD för att de vill åtgärda de problem som artikelserierna belyser?
2018-06-13, 14:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kan inte opinionen reagera än mer positivt om en svart man tar över efter jimmie? Då har man släppt allt gammalt groll o snack om hudfärg, ursprung o det kan handla om invandrare som inte sköter sig samt de andra viktiga frågorna.
2018-06-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag undrar när det blir en sån pass skiftning i det svenska folket att det börjar ses som en självklarhet att man ska ha strikt invandring med hårda krav annars är man dum i huvudet. När det liksom slår över och folk börjar säga "Jag har alltid varit för strikt invandring" och det är en slags skambeläggning på dom som inte var det. Något dom skäms över och talar tyst om. Eftersom vi svenskar är så extremt noga med vad andra svenskar ska tycka om oss, när slår det över?

En annan sak som oroar mig som redan nämnts är när SD väl får makten och snabbt kommer bli beskyllda för allt som är fel i samhället som egentligen 7-klövern ligger bakom. Jag undrar hur det kommer påverka och förändra SD.

Den här dynamiken är viktig. Svensk konsensuskultur var lika mycket en belastning, som det kan bli en tillgång. Grupptryck och konformism är företeelser som man kan tycka vad man vill om, men bara bortse från om man vill vara den eviga förlorare som "konservativa" historiskt varit i väst. Antingen har man backat eller stått stilla, medan människor med agenda samlat kraft till nästa offensiv.

SJÄLVKLART ska det vara skamligt att ha accepterat vuxna män bland barn, att ha publicerat eller delat bilder på den unika flickan med hästsvans, när en ändlös kolonn av män marscherade in i Europa, att ha satt citat kring svenskhet eller skitit i sexövergreppen i badhusen 2011.

Kanske förstår SD detta och den extrema faran i att äntligen "få ta ansvar"? För om Mattias Karlsson står där som Erik Ullenhag med ett brinnande Sverigecentra i bakgrunden och lovar att snart vänder det - då kommer man bli varse att det finns en fallucka i opinionshissen.

Svaret för SD är att inse att nästa tvärpolitiska konsensus som bara udda existenser och aktörer på marginalen kan opponera mot är - återvandring i industriell skala. Det är inte OK att inte acceptera att detta är huvudspåret för Sverige och Europa kommande decennier.

Eller hur, Bergakungen?
Senast redigerad av oyto 2018-06-13 kl. 14:53.
2018-06-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag börjar mer och mer hålla med Cripsy. Det verkar vara någonting som inte står rätt till med dig. Den mästrande tonen kombinerat med det hjärndöda innehållet gör inlägg som det ovan till modern av all kognitiv dissonans.

Min tes är att Expressen numera har ett antal starka invandringskritiker som mer eller mindre styr de flesta av Expressens reportage och ledartexter när det kommer till invandringsfrågan. Dessa texter har enligt mig en ganska stor påverkan på en ganska stor del väljare som inte tagit steget över till SD, mest beroende på att dessa väljare inte känt till sanningen i många frågor eftersom inga i gammelmedia tidigare publicerat konsekvensneutrala reportage alternativt att de får råg i ryggen därför att de kan föra informationen vidare genom att referera till en rumsren källa.. Observerar du att ingenstans i min tes ingår det ett påpekande där jag påstår att journalisterna ifråga har SD-sympatier eller ens att de vill se SD växa (vilket jag dock är helt övertygad om att Svensson och Martéus vill) eftersom det är helt irrelevant när det gäller för effekten deras reportage har på SD:s utveckling i opinionsundersökningarna. Däremot så är det faktum att SD gynnas av en konsekvensneutral rapportering i invandringsfrågan en bärande del av min tes.

Din tes är att allt arbete som överhuvudtaget bedrivs på Expressens redaktion går ut på att hålla nere SD:s siffror.

Jag överlåter till andra att avgöra vilken tes som är närmast sanningen.

När det gäller dina argument för att jag är naiv så skall jag köpa dem rakt av ifall du visar upp de artiklar som Expressen 2014 publicerade om ensamkommande "barn" som borde skickas hem därför att de ljuger om vilka de är, vart de kommer ifrån, och hur gamla de är. Eller så kan du hänvisa till de artiklar där de under valåret 2014 grundligt utredde vilka som gruppvåldtar samtidigt som de anla ett högerextremt perspektiv i presentationen (Last Night in Sweden). Dessutom är det 4 delar kvar av Last Night in Sweden reportagserien så mer lär ju komma. Tror du på fullaste allvar att Expressen efter dessa artiklar kan gå ut och kasta rasistanklagelser på SD för att de vill åtgärda de problem som artikelserierna belyser?
Jag tror mer och mer att det är du som har det där korta minnet. Men vi får som sagt se. Att Expressen skärpt till sig med lite riktig journalistik här och där på sistone bevisar inget annat än att expressen förmodligen ser en ekonomisk möjlighet här, och att man inte vill förlora alla sina alltmer högervridna sin läsare för gott. Expressen hade på 90-talet rubriker som "Kasta ut dem" (som kostade Strömstedt jobbet). I slutändan var förstås även denna serie artiklar en del i statspropagandan att göra svenskarna mer tålmodigt "invandringsvänliga". Hur det nu verkligen står till i detta fallet (valet 2018) vet vi inte ännu, först efter valet ser vi om detta endast var ett plötsligt intagande av sanningsserum, eller om man kan ana någon strategi, eller politisk linje. Jag vet inte, men med ditt korta minne tycker jag att du borde vara mindre försiktig att slänga ur dig tvärsäkra uttalanden om expressen och deras journalisters sanna integritet.

Dock vi är ju helt överens om detta: "Däremot så är det faktum att SD gynnas av en konsekvensneutral rapportering i invandringsfrågan en bärande del av min tes."

Men också därav mina dubier om fortsatt konsekvens neutral rapportering även när vi närmar oss sluttampen, eller dubier om vad expressen egentligen har i kikaren. Din tes om en plötslig vändning till "konsekvensneutral journalistik" ser jag som ett önsketänkande, speciellt under ett valår. Helt rimliga dubier, anser jag.

Du och Krispan driver tesen att svenska opinionsinstitut är bra och aldrig gjort något fel, liksom att den svenska journalistiken nu är tillräckligt tillfrisknad att den inte kan sägas ha några specifikt SD-nedtryckande/dolda agendor. Det roliga här, för kanske har ni rätt, är att detta valår får vi med hyfsad sannolikhet svar på båda dessa frågor. Så jag ber att få återkomma i frågan.
2018-06-13, 15:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Medieforskare presenterar ibland siffror över vilka ämnen som avhandlas i media. Siffror som jag antar inhämtas med något datorprogram.

Det skulle vara intressant att få tillgång till en databas med sådan löpande statistik & försöka korrelera med opinionssiffrorna. Dels för att se variationen över tid, som ni ju diskuterar nu. Men även för att se vad som är hönan & ägget avseende journalistik & opinionssiffror.

Alla inom affärsvärlden pratar, ibland överdrivet, om att Big Data är nästa stora grej. Jag tror detta hade varit mycket intressant att forska i.
2018-06-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du och Krispan driver tesen att svenska opinionsinstitut är bra och aldrig gjort något fel, liksom att den svenska journalistiken nu är tillräckligt tillfrisknad att den inte kan sägas ha några specifikt SD-nedtryckande/dolda agendor. Det roliga här, för kanske har ni rätt, är att detta valår får vi med hyfsad sannolikhet svar på båda dessa frågor. Så jag ber att få återkomma i frågan.

Var vänlig och låt bli att tillföra mig åsikter som jag inte har.

Jag driver ingen annan tes om Svenska opinionsinstitut än att jag inte tror att de på systemnivå manipulerar siffrorna för SD. Jag hoppas att du inser att det är något helt annat än det du påstår ovan.
Jag har heller inte någonstans påstått att Svensk journalistik, varken nu eller innan, inte har några specifikt SD-nedtryckande och dolda agendor. Det är ju alldeles uppenbart att de har haft och fortfarande har det.
Det jag påstod i mitt inlägg är att Expressen numera på redaktionen råkar ha inflytelserika invandringskritiker som styr innehållet kring rapporteringen i migrations/invandringsfrågor och att detta är en delorsak till varför SD:s opinionssiffror skjuter i höjden och det oavsett de berörda journalisternas inställning till SD som parti.
Kan du vänligen nu förhålla dig till det jag säger ovan så att jag slipper gå i fler svaromål kring fabricerade åsikter jag tillskrivs
2018-06-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Var vänlig och låt bli att tillföra mig åsikter som jag inte har.

Jag driver ingen annan tes om Svenska opinionsinstitut än att jag inte tror att de på systemnivå manipulerar siffrorna för SD. Jag hoppas att du inser att det är något helt annat än det du påstår ovan.
Jag har heller inte någonstans påstått att Svensk journalistik, varken nu eller innan, inte har några specifikt SD-nedtryckande och dolda agendor. Det är ju alldeles uppenbart att de har haft och fortfarande har det.
Det jag påstod i mitt inlägg är att Expressen numera på redaktionen råkar ha inflytelserika invandringskritiker som styr innehållet kring rapporteringen i migrations/invandringsfrågor och att detta är en delorsak till varför SD:s opinionssiffror skjuter i höjden och det oavsett de berörda journalisternas inställning till SD som parti.
Kan du vänligen nu förhålla dig till det jag säger ovan så att jag slipper gå i fler svaromål kring fabricerade åsikter jag tillskrivs
Ursäkta om jag spetsade till det en aning, frestelsen blev mig övermäktig.

Medan jag skrev detta, såg jag detta:

https://www.expressen.se/ledare/lofven-bor-ta-kristerssons-utstrackta-hand-redan-nu/

Så jag tror nog att jag anar Expressens sedan länge utlagda strategi Nu blir det intressant hur det manifesterar sig journalistiskt framöver, och om det även får bäring på SDs opinionssiffror.
2018-06-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Så 40% av S:s väljare vill ha stramare inv.pol trots att man sedan valet redan förlorat var fjärde väljare till SD...

SD över 30% och S under 20% blir allt mer sannolikt om inte S blir trovärdiga inom inv.pol. vilket blir riktigt svårt. Löfvens enda räddning är att sätta in militären i förorterna och utvisa en massa illegala innan den 9 september. Då kanske får S 25%

Det är lätt att bli exalterad av den senaste tidens medierapportering om S-krisen och SD:s framfart. Underskatta dock inte Socialdemokraterna allt för mycket Mr. Sessions, eller ja underskatta S-ledningen men underskatta ej deras väljare. De kan vara riktigt trögrörliga oavsett om S för en trovärdig invandringspolitik eller ej.
2018-06-13, 16:52
Medlem
8711s avatar
Dagens partiledardebatt där Jimmie Åkesson gjorde det bra och kritiserade afghanamnestin och massinvandringens enorma kostnader, mätningar som den från Sifo där en stor majoritet av svenska folket vill ha en klart lägre eller ingen invandring och sveket mot svenska folket från regeringen och andra partiers sida angående afghanamnestin borde innebära fortsatt stor väljarflykt till Sverigedemokraterna och fler uppgångar i opinionsmätningarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in