2018-06-13, 10:06
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nya Moderaterna kommer inte se till att afhanlagen rivs upp. Allt för att blidka Centerpartiet.
Det medger M’s företrädare på twitter, orsaken är att man ogillar retroaktiv lagstiftning 🙈🙉🙊

SD kommer ha ett styvt jobb efter valet att sätta press på landsförrädarna i allahiansen.

SD kommer fortsätta växa i opinionen, ska vi gissa på att SD’s snitt kommer ligga runt 22-23% i Augusti. Sen toppar bluffinstituten med en sista mätning runt 25 %.
SD får 27 % och alla dyngskallar till statsvetare och samhällsjournalister kan ljuga vidare.

Känns som en fullt logisk och sannolik beskrivning av den närmaste framtiden. Kring 27% låter mycket rimligt när vi nu ser ett S i närmast fritt fall och ett moderaterna som står och stampar.

Väntar med stort intresse på de opinionsinstitut som återstår denna månad - Yougov, Sifo, Inizio och Ipsos. Kommer trenden för SD uppåt att fortsätta? Inget tyder på motsatsen. Det här tåget går knappast att stoppa nu. Folkets - den breda massans - tryck är så starkt nu att Löfven inte kommer att kunna hejda det som väntar den 9 september.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-13 kl. 10:08. Anledning: Rättelse av ord
2018-06-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag är fortfarande mer inne på att det är den ändrade rapporteringen från t.e.x Expressen (om b.l.a just Afghanerna) plus Löfvens famösa framträdande i partiledardebatten som ligger bakom de kraftiga rörelserna från S till SD den sista månaden.
Kom ihåg att det inte hände någonting drastiskt i opinionen när de tre clownerna hade sin ursprungliga presskonferens om ensamkommandebeslutet i november 2017.

Löfven sitter i samma situation som en koncernchef som leder ett stort vildvuxet konglomerat av olika företag. Man har en kärnverksamhet som gått halvbra eftersom marknaden är mättad på klassisk fördelningspolik. Därför har man sökt bredda kundunderlaget och låtit olika intressanta men tärande sidoverksamheter ta plats och fylla varumärket med nya värden, vilket tunnat ut varumärket. Vidare har S inlett ett strategiskt samarbete med en konkurrerande verksamhet som solkat ned varumärket ytterligare.

Vad S lyckligtvis inte gjort är att ta fram motorsågen och skära bort de delar av koncernen som förstör varumärket och avslutat det varumärkesförstörande samarbetet med MP. Hade Löfven gjort en kabinettsfråga av hazar amnestin är det möjligt att hela situationen sett annorlunda ut.

Många faktorer spelar in i den förändrade opinionen och SDs uppgång. Massmedias rapportering spelar helt säkert in men jag uppfattar dock att svenska folket faktiskt är oroat och att det är vad man kan kalla utegrillsfaktorn som påverkat mest. Sedan föder ju framgång mer framgång även i opinionssammanhang. Många vill spela på det lag man uppfattar är det vinnande.
Senast redigerad av Ottokar 2018-06-13 kl. 10:27.
2018-06-13, 11:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag är fortfarande mer inne på att det är den ändrade rapporteringen från t.e.x Expressen (om b.l.a just Afghanerna) plus Löfvens famösa framträdande i partiledardebatten som ligger bakom de kraftiga rörelserna från S till SD den sista månaden.
Kom ihåg att det inte hände någonting drastiskt i opinionen när de tre clownerna hade sin ursprungliga presskonferens om ensamkommandebeslutet i november 2017.
Men som jag skrivit tidigare tror jag att det också är för att vi är närmare valet. Många politiskt ointresserade brydde sig inte om valet i november utan svarade vad de röstade i förra valet på OU frågor. Nu har de börjat fundera på vad de faktiskt skall rösta på i dessa val.

Denna aspekt kan ytterligare hjälpa SDs opinionssiffror då fler och fler politiskt ointresserade börjar fundera på sitt partival ju närmare valet vi kommer. De börjar googla lite, kanske klickar på en delad länk på facebook, kanske hamnar de hos alternativmedia, kanske läser de hos expressen om de vuxna iranska männen som skall gå på gymnasium i Sverige. Kanske läser de artikeln om böneutrop som de skummade förbi för en månad sedan. SD kan vinna många osäkra/ointresserade på slutspurten.

Man talar om Bandwagon och Bradly, vad skall man kalla dessa? Sista-minuten-väljare?
2018-06-13, 11:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men som jag skrivit tidigare tror jag att det också är för att vi är närmare valet. Många politiskt ointresserade brydde sig inte om valet i november utan svarade vad de röstade i förra valet på OU frågor. Nu har de börjat fundera på vad de faktiskt skall rösta på i dessa val.

Denna aspekt kan ytterligare hjälpa SDs opinionssiffror då fler och fler politiskt ointresserade börjar fundera på sitt partival ju närmare valet vi kommer. De börjar googla lite, kanske klickar på en delad länk på facebook, kanske hamnar de hos alternativmedia, kanske läser de hos expressen om de vuxna iranska männen som skall gå på gymnasium i Sverige. Kanske läser de artikeln om böneutrop som de skummade förbi för en månad sedan. SD kan vinna många osäkra/ointresserade på slutspurten.

Man talar om Bandwagon och Bradly, vad skall man kalla dessa? Sista-minuten-väljare?
Väldigt många bestämmer sig sent vem dom skall rösta på & funderar inte så mycket på det hela under resten av mandatperioderna.

Den typen av politik-nördar som vi representerar är en minoritet.
2018-06-13, 12:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Väldigt många bestämmer sig sent vem dom skall rösta på & funderar inte så mycket på det hela under resten av mandatperioderna.

Kanske man skall kalla dem "Late Bloomers".
2018-06-13, 12:15
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

generellt stämmer det.
Men SD är "den mörka sidan" har man tagit ställning för SD så verkar man stanna. samtidigt är det ett stort hopp att bara impulsrösta på SD.
Så frågan är hur många "impulsröstare" SD kan få?,är snarare folk som vaknat upp ,och sedan troligtvis stannar kvar som går till SD,och dom har nog till största delen redan kommit till partiet dolda av nedviktade opinionsundersökningar.
Vad som är intressant är hur många av de etablerade invandrarna som nu gått till SD? liksom stostadsbor. Ska vi gissa på en fördubbling på Södermalm?
2018-06-13, 12:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
generellt stämmer det.
Men SD är "den mörka sidan" har man tagit ställning för SD så verkar man stanna. samtidigt är det ett stort hopp att bara impulsrösta på SD.
Så frågan är hur många "impulsröstare" SD kan få?,är snarare folk som vaknat upp ,och sedan troligtvis stannar kvar som går till SD,och dom har nog till största delen redan kommit till partiet dolda av nedviktade opinionsundersökningar.
Vad som är intressant är hur många av de etablerade invandrarna som nu gått till SD? liksom stostadsbor. Ska vi gissa på en fördubbling på Södermalm?
Visst är det så att när man väl tagit steget över så stannar man. SD har de mest lojala väljarna.
Men med tanke på var debatten & samhällsklimatet verkar vara på väg så kan vi nog även se fram emot rätt många som kommer att impulsrösta på SD i sista minuten.

De är dessa väljare som går att påverka med diverse skandaler i sista minuten, men som även kan svänga åt andra hållet vid någon större händelse som uppmärksammas i media.
2018-06-13, 12:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Man skulle med andra ord kunna säga att S har skjutit sig själva i foten med en stor, fet Carl Gustaf m86. Och den foten kommer knappast att läka före den 9 september.

Tvivlar inte att ovanstående förklaring till rusningen från S till SD är korrekt, men den har med stor sannolikhet också förstärkts och fördjupats av alla dessa artiklar i bl a Expressen om invandringens negativa konsekvenser. Folk pratar vansinnigt mycket om dessa långa, ingående reportage. Måste faktiskt erkänna att jag är överraskad av den enorma mängd artiklar som just nu spottas ut från diverse medier som är direkt "skadlig" för sossarna i opinionen. Inte ens SD har fått så mycket negativ publicitet hittills i valrörelsen.
Bensinskattehöjningen lär hjälpa till rejält ,liksom den vansinniga fordonsskattehöjningen
2018-06-13, 12:24
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag tycker i vart fall ni kan uppskatta ett grattis från en inbiten SD-kritiiker.

Absolut!! ,Nu ska vi inviga dig på den "mörka" sidan ,där sunt förnuft och sanning är ledorden..
2018-06-13, 12:26
Medlem
Citat:
Om det är Expressens rapportering som ligger bakom SDs uppgång finns det starka skäl till oro, för jag är nästan beredd att sätta min högra arm på att desto närmare vi kommer valet, desto mindre kommer invandringsfrågan att synas i Expressen och desto starkare attacker på SD kommer vi få se från blaskan. Jag tror att detta är en del i en intrikat plan att låta invandringsfrågan nå ett zenit tidigt i valrörelsen, för att därefter (enligt strategin) vara mer eller mindre "överspelad" (och lätt glömd) på valdagen. Den som lever får se.
2018-06-13, 12:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
generellt stämmer det.

Men det är inte bara impulsröster, bara att man bestämmer sig sent. När man väl börjar fundera på det kan man också välja SD. De ointresserade ser inte SD som mörka sidan, det gör de övertygade sjuklövrarna.

Södermalm/Enskede är enklare att mäta. 2014 5,8 %. Jag tror på tredubbling 17-18 %.
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kvalkrets/01/80/01/index.html
2018-06-13, 12:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om det är Expressens rapportering som ligger bakom SDs uppgång finns det starka skäl till oro, för jag är nästan beredd att sätta min högra arm på att desto närmare vi kommer valet, desto mindre kommer invandringsfrågan att synas i Expressen och desto starkare attacker på SD kommer vi få se från blaskan. Jag tror att detta är en del i en intrikat plan att låta invandringsfrågan nå ett zenit tidigt i valrörelsen, för att därefter (enligt strategin) vara mer eller mindre "överspelad" (och lätt glömd) på valdagen. Den som lever får se.

Jag tror att många väljare nu har insett hur fel 7Ks migrations politik varit, även om media vrider tillbaks sin s.k. journalistik nu kommer det inte gå att göra ogjort. Väljarna har också insett att väldigt många överger främst S och det ses som ett kvitto på att många andra har kommit fram till att S är ett dåligt parti.

De här insikterna kommer finns där nu och det ändrar man inte tillbaks i en handvändning, inte minst när folk nu faktiskt vågar kritisera invandringspolitiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in