2018-06-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
På min tid var det bara att skriva brev till dom och säga att man hade pollenallergi, dålig syn, tinnitus eller liknande så blev man inte kallade till mönstring. Alla jag kände skickade in såna brev med sanna eller påhittade anledningar
Borde väl vara samma sak idag?
På min tid blev i princip alla tvugna att genomföra värnplikten.
Jag själv t.ex taskig syn och en funktionsnedsättning (Enligt läkarintyg 15%)på ett knä fick rycka in som menig E(Menig i specialtjänst) låg inne som signalist/Kryptör. Alla i min pluton var lite halta,lytta,dålig rygg, astma m.m. Men med minst 8a på teoridelen. Men då pratar vi 80tal. Jag känner en person som slapp men han fick ena benet amputerat ett par år innan mönstring.
Men idag räcker det definitivt med ell läkarintyg på dåligt knä taskig syn eller alergi för att slippa.
Citera
2018-06-13, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Eftersom jag själv sket i att gå dit så vet jag vad som händer... Ingenting.

Dom skickar kallelse 3 år i rad, sen kommer ett hot om en rättegång som aldrig äger rum.

Varför i helvete ska jag gå en stridsutbildning för att en sen slåss för ett gäng globalister som tjänar multum på att hålla krig levande?
En utestickare. Bara för att du smet undan så betyder det inte att alla andra kan göra det. Bra att du drog, det hade inte varit säkert med dig i grupp!
Citera
2018-06-13, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
En sak jag inte förstått med värnplikt är hur det blir med folk som har extremt kass kondition? Nu har vi ju inte obligatorisk värnplikt för allt och alla i Sverige - men om det införs, dvs. att alla måste göra värnplikten, vad händer med oss som har kaos kondition?

Jag, i min nuvarande form, kommer aldrig att klara av konditionskraven. Styrkekraven kanske jag klarar av, men min kondition kommer jag aldrig att fixa. Hur gör Försvarsmakten i sådana fall? Detta är ju inte som TS, som har en skada. Jag har ju ingen skada bara sämst kondition. Vad gör man åt sådana som mig?
Civiltjänst eller hemvärnet. Vill du hålla på med det roliga måste du klara konditionstestet.
Citera
2018-06-13, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Om det stämmar att bara 10 procent kallas enligt en pliktlag så har väl demokratin kollapsat på något sätt.
Kan du uveckla? Hur har den kollapsat?
Citera
2018-06-13, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
På min tid blev i princip alla tvugna att genomföra värnplikten.
Jag själv t.ex taskig syn och en funktionsnedsättning (Enligt läkarintyg 15%)på ett knä fick rycka in som menig E(Menig i specialtjänst) låg inne som signalist/Kryptör. Alla i min pluton var lite halta,lytta,dålig rygg, astma m.m. Men med minst 8a på teoridelen. Men då pratar vi 80tal. Jag känner en person som slapp men han fick ena benet amputerat ett par år innan mönstring.
Men idag räcker det definitivt med ell läkarintyg på dåligt knä taskig syn eller alergi för att slippa.
Du kan ha dåliga knän men fortfarande bli inskriven, men du kommer inte få tjänstbarhet A. B med tur, C mest troligast.
Citera
2018-06-13, 13:14
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIVE001
Civiltjänst eller hemvärnet. Vill du hålla på med det roliga måste du klara konditionstestet.

Du kan inte tjänstgöra i Hemvärnet om du inte klarar GMU. GMU:n kräver i sin tur en väldigt bra kondition och en overall stabil styrka i kroppen.
Citera
2018-06-14, 01:37
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi hade ju en yrkesarmé några år, men det var inte tillräckligt många som sökte.

Jag vet inte om det är möjligt att skrapa på ytan så att man får 10% av varje årskull som är tillräckligt motiverade och faktiskt vill, samtidigt som de är tillräckligt tränade och begåvade.
Nej, ni hade ingen yrkesarmé. Ca. 70 % av personalen skulle vara olika sorters kontraktsreservister.

Det största problemet var de soldater som skulle öva några veckor per år, s.k. GSS/T (gruppchef soldat sjöman/tidvis).

Eftersom man inte hittar sådana och eftersom veklingarna avgick under grundutbildningen, gjorde man ett antal förändringar.

En stor förändring var att det s.k. beredskapsunderlaget, vilket i klarspråk betyder svaren från webbenkäten fick användas vid rekrytering, d.v.s. nu när människor kallas till mönstring.

Den andra stora förändringen är att när man påbörjat grundutbildningen, får man inte anmäla att man slutar, om man har en dålig dag, då utbildningen klassas som en plikt. I.o.f.s. tas bara frivilliga på utbildningen. Då man numera har tillgång till webbenkäten, vet man vem ska kallas till mönstring.

Och det är inte 10 % av en årsklass som kallas till militärutbildning, utan ca. 5% eftersom även kvinnor räknas med.
Citera
2018-06-14, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nej, ni hade ingen yrkesarmé. Ca. 70 % av personalen skulle vara olika sorters kontraktsreservister.

Det största problemet var de soldater som skulle öva några veckor per år, s.k. GSS/T (gruppchef soldat sjöman/tidvis).

Eftersom man inte hittar sådana och eftersom veklingarna avgick under grundutbildningen, gjorde man ett antal förändringar.

En stor förändring var att det s.k. beredskapsunderlaget, vilket i klarspråk betyder svaren från webbenkäten fick användas vid rekrytering, d.v.s. nu när människor kallas till mönstring.

Den andra stora förändringen är att när man påbörjat grundutbildningen, får man inte anmäla att man slutar, om man har en dålig dag, då utbildningen klassas som en plikt. I.o.f.s. tas bara frivilliga på utbildningen. Då man numera har tillgång till webbenkäten, vet man vem ska kallas till mönstring.

Och det är inte 10 % av en årsklass som kallas till militärutbildning, utan ca. 5% eftersom även kvinnor räknas med.

Men "veklingarna" vill man väl inte ha in? Kan väl inte ha varit ett problem då? :-)
Citera
2018-06-19, 00:19
Medlem
Citat:
Du kan inte tjänstgöra i Hemvärnet om du inte klarar GMU. GMU:n kräver i sin tur en väldigt bra kondition och en overall stabil styrka i kroppen.

Personlig åsikt, men det där är BS. Ha i åtanke på att de allra flesta under tidigare värnplikt sannolikt var "vanliga" Svenssons = tämligen ringa motion, men ändå i ok form pga åldern. På ett normalt förband fanns/finns det precis alla typer. Vältränade och även de som är allt annat än vältränade. Gigantiska mängder med Svenssons orkade utan vidare med de utbildningar som gjordes, samma sak gäller än idag.

Pallar man inte GMU har man i mitt tycke en ofantligt dålig kondition, men främst ytterst svagt psyke. Inget illa menat, men så ligger det nog till. En vanlig infanterist behöver bara bära på en liten ryggsäck som väger typ 15kg under kortare marscher, givetvis tillkommer egen övrig stridsutrustning. Enklare fysträning (kortare löpning, BRAK osv.) överlag.

Ska man se till normen så är nog t ex. AJB:s krav "hårda" för de allra, allra flesta. På intet sätt oöverkomliga, men för gemene man är de nog på tok för tuffa. Men som sagt, en vanlig GMU är ganska lätt såvida man inte har rejäl fetma, har urusel kondition och-/eller svagt psyke.
Citera
2018-06-19, 11:02
Medlem
MRASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Pallar man inte GMU har man i mitt tycke en ofantligt dålig kondition, men främst ytterst svagt psyke. Inget illa menat, men så ligger det nog till.

Instämmer till fullo, psyket är allt. Majoriteten av de som avrustade i min pluton hade generellt inga fysiska bekymmer utan var helt enkelt veka satar. Vi hade en tjockis som jag länge trodde skulle hoppa av, men han var bestämd i att han skulle klara utbildningen. Och det gjorde han, trots att han jämt och ständigt var sist i alla fysiska moment.
Citera
2018-06-19, 16:56
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Personlig åsikt, men det där är BS. Ha i åtanke på att de allra flesta under tidigare värnplikt sannolikt var "vanliga" Svenssons = tämligen ringa motion, men ändå i ok form pga åldern. På ett normalt förband fanns/finns det precis alla typer. Vältränade och även de som är allt annat än vältränade. Gigantiska mängder med Svenssons orkade utan vidare med de utbildningar som gjordes, samma sak gäller än idag.

Pallar man inte GMU har man i mitt tycke en ofantligt dålig kondition, men främst ytterst svagt psyke. Inget illa menat, men så ligger det nog till. En vanlig infanterist behöver bara bära på en liten ryggsäck som väger typ 15kg under kortare marscher, givetvis tillkommer egen övrig stridsutrustning. Enklare fysträning (kortare löpning, BRAK osv.) överlag.

Ska man se till normen så är nog t ex. AJB:s krav "hårda" för de allra, allra flesta. På intet sätt oöverkomliga, men för gemene man är de nog på tok för tuffa. Men som sagt, en vanlig GMU är ganska lätt såvida man inte har rejäl fetma, har urusel kondition och-/eller svagt psyke.

Jag har aldrig tränat kondition i hela mitt liv och är mycket frisk och hälsosam i mat osv i övrigt, men klarar endast att jogga i ca 2km. Det är absolut inget ovanligt att bara orka springa 2km när man aldrig tränat kondition förut. Ni som spelat fotboll, hockey osv hela ert liv och sen gör GMU och säger att alla som inte klarar konditionskraven är veklingar är helt absurt. Det är som att jag, som har mycket erfarenheter i bilsporter skulle kalla er för urusla bilförare bara för att ni inte har min erfarenhetsbakgrund.

Det är klart en elefant framstår som en myra i jämförelse med en skyskrapa.
Citera
2018-06-19, 17:14
Medlem
Citat:
Jag har aldrig tränat kondition i hela mitt liv och är mycket frisk och hälsosam i mat osv i övrigt, men klarar endast att jogga i ca 2km. Det är absolut inget ovanligt att bara orka springa 2km när man aldrig tränat kondition förut. Ni som spelat fotboll, hockey osv hela ert liv och sen gör GMU och säger att alla som inte klarar konditionskraven är veklingar är helt absurt. Det är som att jag, som har mycket erfarenheter i bilsporter skulle kalla er för urusla bilförare bara för att ni inte har min erfarenhetsbakgrund.

Det är klart en elefant framstår som en myra i jämförelse med en skyskrapa.
Men ett grundkrav för alla förband inom armén är att springa 2 km med stridsutrustning i kängor.

Du är sjukt otränad om du inte kan springa mer än några km. Kanske läge att börja träna om du tror du ska kunna ha något i en försvarsmakt att göra och om inte annat för din egen hälsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in