Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Jag tycker i vart fall ni kan uppskatta ett grattis från en inbiten SD-kritiiker.

Jo. Nu vet jag inte din politiska tillhörighet, men gissar att den ligger till vänster. Sverigedemokraterna har ju trots allt förändrats något varje år, både retoriskt och praktiskt. Det senare eftersom de har vuxit och fått såväl väljare som medlemmar och politiker från hela det politiska spektrat.
SD har växt med 400% på medlemssidan sedan 2010 och i samma storleksordning bland väljarna och aktiva politiker på såväl riksnivå som kommunalt. Till 80% är SD alltså ett nytt parti sedan 2010. Endast 20% av det gamla SD återstår.
Partiet har naturligt slipats och i välfärdsfrågor är det nu tydligt att de ligger till vänster om mitten. Min känsla är att de helt kommer ta över socialdemokraternas roll. På bara några års sikt är LO sverigedemokratiskt och (som någon konstaterade häromdagen) utser Aftonbladets chefredaktör för ledar-, debatt- och kulturavdelningen.
Om 10 år är det hela odramatiskt och Sverigedemokraterna speglar ett socialdemokraterna pre-1975. Om moderaterna kallade sig "Det nya arbetarpartiet" så kommer SD kunna kalla sig "De gamla socialdemokraterna".
SAP reduceras till ett muslim- och postmodernistiskt feministparti i en ohelig allians.
Det är väl inte omöjligt att Farbror Sven - och många, många inom LO och gamla socialdemokrater känner just detta? Och att det är detta som driver opinionen.