2018-06-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När man säger att någon "bevittnar ett testamente" så är det inte vad man gör. Det har skrivits förut i tråden och ändå fortsätter samma tjat om och om igen om varför vittnena inte reagerade.

Att "bevittna ett testamente" innebär att bevittna undertecknandet av testamentet och inte själva testamentet.
Rätt personer ska skriva under testamentet och de ska bland annat göra det frivilligt. Möjligen ska man också konstatera att undertecknarna är vid sina sinnens fulla bruk.

Om undertecknarna inte vill att vittnena ska se testamentet så lägger de normalt sätt bara ett papper över hela texten i testamentet så att bara deras namnunderskrifter och datum för undertecknandet syns.

Det är väldigt normalt att "bevittna ett testamente" dvs bevittna undertecknandet av ett testamente utan att ha en aning om vad som står i testamentet.

Frågan är om paret H*nsson visste det? De flesta tror att de ska bevittna innehållet misstänker jag, inte att formen blir rätt, att de två undertecknarna ska vara på plats. Jag tänker mig att O knallat iväg med dottern, de två senast sedda, till H*nssons... Annars hade H varit senast sedd med O.

När var far o dotter senast sedda?
Senast redigerad av rappytt 2018-06-12 kl. 14:39.
Citera
2018-06-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur kan man få restskatt på 90 000 på sin ordinarie inkomst, av vilken anledning skulle universitetet inte dra sedvanlig preliminär skatt på hans årsinkomst där? Jag tror att han plockade ut betydligt mer än 500 000 från företaget under 2017. Pengar som det nu inte finns några spår av. Hur länge planerades egentligen dådet och finns det en ekonomisk anledning att det skedde precis efter årsskiftet?

Jag googlade i januari på O och vill minnas att det fanns en kontorslokal skriven på honom. Hans företag fanns inte på hemadressen.

Går det att kontrollera vilka ev fastighetsaffärer O gjorde 2017?
Det kan vara jämkning av lån som gjorde att O fick restskatt. Vad hade han lånat till, behövde han låna?
Senast redigerad av rappytt 2018-06-12 kl. 14:45.
Citera
2018-06-12, 14:43
Medlem
Citat:
Hur kan man få restskatt på 90 000 på sin ordinarie inkomst, av vilken anledning skulle universitetet inte dra sedvanlig preliminär skatt på hans årsinkomst där? Jag tror att han plockade ut betydligt mer än 500 000 från företaget under 2017. Pengar som det nu inte finns några spår av. Hur länge planerades egentligen dådet och finns det en ekonomisk anledning att det skedde precis efter årsskiftet?
De drar bara tabellskatten.Den statliga i komstskatten får du först reda på efter deklaration och alla avdrag.
Nej tror inte så mkt mer än 5 till 6 hundratusen.Hade det förr sig om flera miljoner då hade det varit betydligt högre.
Jag talar av egen erfarenhet så jag vet.
Citera
2018-06-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Jovisst, men barnen...
F.ö noterar jag att Rockkungen kämpar för Agnes, Moas och Hannas sak. Han nämner alla tre i sina inlägg. Och sörjer uppenbart flickorna.
Även Stehlitz beklagade tösernas öde.
Elli koncentrerar sig enbart på O.

Du får då till det.
Hemskt fruktansvärt tragiskt en familj är förlorad.
Töserna fick inte möta denna underbara sommar m.m
Men att ge sig på O och göra honom till hustrumisshandlare,förskingrade etc.Det sätter jag mig emot.
Citera
2018-06-12, 14:47
Medlem
Citat:
Alla skriverier om att det har funnits en planering ända sedan hösten börjar kännas troliga. Det handlar absolut inte om ett dåd i hastigt mod eller i ett plötsligt uppkommet mörker. Av den orsaken skulle det vara intressant att få veta hur en kvarskatt på över 300 000 har uppkommit? Om det handlar om inkomst så är det flerdubbelt vad en "normal" löntagare betalar i skatt på ett helt år. Jag förmodar att O;s arbetsgivare har gjort normala avdrag för skatt vid löneutbetalningar så summan är väldigt stor om den är utöver den preliminärt inbetalda inkomstskatten..

Det måste handla om en extra inkomst på ett par miljoner, eller?

Eller snarare att han ägt en fastighet och fått för hög jämkning, när han sedan sålde av den under förra året? Som sagt, han hade sitt företag på en annan adress i Bjärred i januari, vill jag minnas. Därav att jag slöt mig till att något kan ha varit en smula oegentligt. En lokal för allehanda händelser.
Citera
2018-06-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Du får då till det.
Hemskt fruktansvärt tragiskt en familj är förlorad.
Töserna fick inte möta denna underbara sommar m.m
Men att ge sig på O och göra honom till hustrumisshandlare,förskingrade etc.Det sätter jag mig emot.

Du sätter dig väl emot att han mördat sina barn också, vad jag förstår?
Citera
2018-06-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad är det för skatt på 300 000 ni skriver om? Nån gigantisk restskatt eller sköntaxering?

För hög jämkning på grund av någon BR han hade och sålde av i slutet av förra året?
Citera
2018-06-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
I stort verkar reportern ha gått rakt in i en vägg med sina frågor.

Polisen verkar vilja antyda att det inte finns några mer oklarheter. Att utreda exakta dödsorsaker eller kartlägga föräldrarnas mående tiden innan morden "är rutin" och "normalt i en utredning som denna".

Kvinnan som bevittnade namnteckningarna svarar endast ingen kommentar på frågan om något hos paret väckte oro.

Måste vara första gången jag ser att en reporter tar höjd för en uppgift och skriver "medicinska" orsaker i stället för medicinska orsaker. Varför? Här skulle reportern ha utvecklat vad som var tveksamt. Hoppas på uppdatering av artikeln!
Citera
2018-06-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Paret kanske fick en mille att dela på om de inte ställde några frågor. O tycks ju ha avyttrat ngt som genererat +300 papp i restskatt.

Vad gör inte en del för pengar....

Tror att han har avyttrat en hemlighållen BR, för hans firma var skriven på en annan adress i Bjärred i januari.
Citera
2018-06-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Enligt den person som skrev i tråden och som hade läst av familjens
elförbrukning, så menade den att något aktivt gjorts för att få ner
förbrukningen under lördagen den 6/1 (ej 7/1). Förbrukningen var
då endast en femtedel av det som förbrukats tidigare i snitt. Även
under juldagarna var elförbrukningen nästan lika låg.

Var står det?
Citera
2018-06-12, 15:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Inga jättesummor heller om man har bolag. Låt oss säga att han hade en årslön på ca 600000 skr då hamnar säkert restskatten på ca 90000 skr och så tog han utdelning på ca 500000 skr då är du uppe i de summorna på kvarskatten.
Marginalskatten är ca 75 % om du är uppe i de summorna så det är inget märkligt eller konstigt

Det skulle jag också vilja veta. Vilka intäkter skulle han få där inte preliminärskatten dras?
Citera
2018-06-12, 15:06
Medlem
http://www.svaradoktorn.se/425558358

Enligt uppgifter i tråden hittades barnen och hustrun i familjen "blåslagna". Kan det vara så att de fått argyria av kolloidalt silver? Vad kostar det att köpa denna produkt, var handlar man den? (Förstår nu att hälsokostbutiker säljer detta.)

Silvervätskan lär bekämpa bakterier osv, gillas av Os alternativa syster. Hur var det med H, gillade hon också det?

Ser nu att inom alternativhälsan är det något som en del använder för att bekämpa borrelia (!), cancer osv. mot inrådan av livsmedelsverket:
https://lakemedelsverket.se/OVRIGA-SIDOR/Vanliga-fragor-om-kolloidalt-silver/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Argyria

Om kroppen utsätts för så pass mycket silver att den inte hinner med att föra ut allt, kan silvret förvaras i huden och andra vävnader där det med tiden byggs upp allt högre nivåer av ämnet. När huden sedan exponeras för ljus blir den blå-grå.

Var det därför A var tvungen att vara inne, gick hon på höga silverdoser? Ville man undvika att hon fick en blågrå hud?
Senast redigerad av rappytt 2018-06-12 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in