2018-06-12, 12:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag noterade ett ökat intresse kring elförbrukning och inomhustemperaturer hos en annan skribent i tråden strax före det gick upp ett ljus och vederbörande gjorde sorti. Om man är så förutseende med testamenten och annat från föräldrarnas sida så känns det plötsligt inte helt främmande att man även sänkte temperaturen i huset genom att slå av värmen. Av omsorg till dom som skulle hitta en och kanske även dom man testamenterat huset till. För att behålla värdet om man så säger. Tidsmässigt stämmer det bra och kan ge en ledtråd om när dödsfallen inträffade.
3/1 Testamente
5/1 Sista livstecknet
7/1 Sänkt elförbrukning
9/1 Funna avlidna

Ok. Man ”slår” kanske inte ”av värmen”, men slår av på den, dvs. sänker temperaturen till vad man förmodar är adekvat. Absolut. Sparar pengar också, och bromsar kropparnas nedbrytning.

Riskerna med att slå av värmen helt den tiden på året vet väl en villaägare bäst.

Helt rimligt.
Citera
2018-06-12, 12:19
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack!
Jag noterar formuleringen ”medicinska skäl” i artikeln.
Har man fått mer info kring detta? Att man formulerar det så.

I stort verkar reportern ha gått rakt in i en vägg med sina frågor.

Polisen verkar vilja antyda att det inte finns några mer oklarheter. Att utreda exakta dödsorsaker eller kartlägga föräldrarnas mående tiden innan morden "är rutin" och "normalt i en utredning som denna".

Kvinnan som bevittnade namnteckningarna svarar endast ingen kommentar på frågan om något hos paret väckte oro.
Citera
2018-06-12, 12:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag noterade ett ökat intresse kring elförbrukning och inomhustemperaturer hos en annan skribent i tråden strax före det gick upp ett ljus och vederbörande gjorde sorti. Om man är så förutseende med testamenten och annat från föräldrarnas sida så känns det plötsligt inte helt främmande att man även sänkte temperaturen i huset genom att slå av värmen. Av omsorg till dom som skulle hitta en och kanske även dom man testamenterat huset till. För att behålla värdet om man så säger. Tidsmässigt stämmer det bra och kan ge en ledtråd om när dödsfallen inträffade.
3/1 Testamente
5/1 Sista livstecknet
7/1 Sänkt elförbrukning
9/1 Funna avlidna
Nej, 6/1 sänkt elförbrukning. 7/1 normal förbrukning igen.
Citera
2018-06-12, 12:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
I stort verkar reportern ha gått rakt in i en vägg med sina frågor.

Polisen verkar vilja antyda att det inte finns några mer oklarheter. Att utreda exakta dödsorsaker eller kartlägga föräldrarnas mående tiden innan morden "är rutin" och "normalt i en utredning som denna".

Kvinnan som bevittnade namnteckningarna svarar endast ingen kommentar på frågan om något hos paret väckte oro.
Jag tror inte att reportern gjort något annat än hämtat ut handlingarna och ringt Hanssons. När "frun" hörde att det var från Expressen svarade hon bara blixtsnabbt "Inga kommentarer" och avslutade samtalet. Det hade nog jag också gjort. jag tror inte reportern fått någon ny info från polisen utan upprepar bara gammal skåpmat.
Citera
2018-06-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, 6/1 sänkt elförbrukning. 7/1 normal förbrukning igen.
Det är så en termostat fungerar. Den slår av tills den lägre temperaturen är nådd, sen slår den på igen för att behålla den. Om man sänker termostaten till +5 så går det ingen el förrän den tempeturen är nådd. Sen går elementen igång igen för att behålla den. Det går självklart inte lika mycket energi för att hålla +5 som +20 men hur mycket beror på utomhustemperatur och annat.
Citera
2018-06-12, 12:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är så en termostat fungerar. Den slår av tills den lägre temperaturen är nådd, sen slår den på igen för att behålla den. Om man sänker termostaten till +5 så går det ingen el förrän den tempeturen är nådd. Sen går elementen igång igen för att behålla den. Det går självklart inte lika mycket energi för att hålla +5 som +20 men hur mycket beror på utomhustemperatur och annat.

Jag undrade ett tag om han hade dig där.

Du har väntat länge på den?

Då kanske det var samma sak om de var borta hos någon under juldagarna.

Man förstår att det måste varit en egnahemsägare som uppfann dubbeltydigheten i att ”gå bort”.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-12 kl. 12:58.
Citera
2018-06-12, 12:48
Medlem
Enligt den person som skrev i tråden och som hade läst av familjens
elförbrukning, så menade den att något aktivt gjorts för att få ner
förbrukningen under lördagen den 6/1 (ej 7/1). Förbrukningen var
då endast en femtedel av det som förbrukats tidigare i snitt. Även
under juldagarna var elförbrukningen nästan lika låg.
Citera
2018-06-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag undrade ett tag om han hade dig där.

Du har väntat länge på den?

Då kanske det var samma sak om de var borta hos någon under juldagarna.

Man förstår att det måste varit en egnahemsägare som uppfann dubbeltydigheten i att ”gå bort”.
Alla skriverier om att det har funnits en planering ända sedan hösten börjar kännas troliga. Det handlar absolut inte om ett dåd i hastigt mod eller i ett plötsligt uppkommet mörker. Av den orsaken skulle det vara intressant att få veta hur en kvarskatt på över 300 000 har uppkommit? Om det handlar om inkomst så är det flerdubbelt vad en "normal" löntagare betalar i skatt på ett helt år. Jag förmodar att O;s arbetsgivare har gjort normala avdrag för skatt vid löneutbetalningar så summan är väldigt stor om den är utöver den preliminärt inbetalda inkomstskatten..

Det måste handla om en extra inkomst på ett par miljoner, eller?
Citera
2018-06-12, 13:14
Medlem
Vad är det för skatt på 300 000 ni skriver om? Nån gigantisk restskatt eller sköntaxering?
Citera
2018-06-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Jag nämnde det tidigare också, att dom omöjligt kan sett vad som stod i testamentet och inte reagerat på att barnen inte nämns.

Reagerade gjorde de nog, men de flesta är konflikträdda. Och man tror inte folk planerar att mörda barnen pga det, bara att de prioriterar konstigt
Citera
2018-06-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack!
Jag noterar formuleringen ”medicinska skäl” i artikeln.
Har man fått mer info kring detta? Att man formulerar det så.

Det är benämningen i skollagen.
Värt att notera kanske då att ”psykiska” också kan vara ”medicinska”
Senast redigerad av SintraartniS 2018-06-12 kl. 13:21. Anledning: Fp
Citera
2018-06-12, 13:23
Medlem
Rockkungen, vad stod det I parets almanacka, den som försvunnit, du skrev att du vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in