Citat:
Alla skriverier om att det har funnits en planering ända sedan hösten börjar kännas troliga. Det handlar absolut inte om ett dåd i hastigt mod eller i ett plötsligt uppkommet mörker. Av den orsaken skulle det vara intressant att få veta hur en kvarskatt på över 300 000 har uppkommit? Om det handlar om inkomst så är det flerdubbelt vad en "normal" löntagare betalar i skatt på ett helt år. Jag förmodar att O;s arbetsgivare har gjort normala avdrag för skatt vid löneutbetalningar så summan är väldigt stor om den är utöver den preliminärt inbetalda inkomstskatten..
Det måste handla om en extra inkomst på ett par miljoner, eller?
Det måste handla om en extra inkomst på ett par miljoner, eller?
Jag är dålig på sånt. Det är ingen skuld man tar livet av sig för iofs. Man tar lite mer lån på huset och betalar av. Säljer en bil. Det handlar väl då om det rör sig om oegentlighet eller ngt skamfyllt — men vad kunde man vänta där av en nästan momsprofessor och skatteverksanställd? Troligare att de hade hittat utvägar än gått i döden.
Återstår nåt antagande/försök till avdrag av resor för att bota dotterns sjukdom? Fast det kapitel avhandlar man väl med f-kassan, inte RSV?
Sen om man försäljer bostad med vinst (flera tillfällen?) så kan man vid överskridande av uppskovsbelopp få en rejäl skattekänga, men jag minns inte vad som krävs där eller om ändrade regler kan ha utlöst ngt. Eller om han själv valt att betala av en del av uppskovsbeloppet för att minska schablonbeskattningen av det. Och att det syns. (I så fall kan det ju förvisso vara med idén att inte utlösa för stor beskattning vid försäljningen av villan nu 2018....)
Sist men inte minst kan det väl vara något med firman eller med försålda värdepapper. Med en farfar som juristjöjdare kan man lätt föreställa sig ärvda aktier som kan ha vuxit en del i värde sedan 1920-talet. Har man kostnader för barnen så säljer man av.