2018-06-12, 09:36
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det är det ju iofs. inte, som sagt, du ser det runt omkring dig hela tiden.

Termodynamikens första lag motsäger ju inte en evighet symaskin, den specificerar en, det där är ju själva definitionen på en evighetsmaskin.

Börjar du kalla vind/sol/vatten-kraftverk för "evighetsmaskiner" så får du nog definiera om begreppet evighetsmaskin något...

Jag kan möjligen gå med på att hela "systemet" (läs universum) är en gigantisk "evighetsmaskin"...eller är det?
Gav "någon" den initiala energin för att driva runt det?

/K
Citera
2018-06-12, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Börjar du kalla vind/sol/vatten-kraftverk för "evighetsmaskiner" så får du nog definiera om begreppet evighetsmaskin något...

Varför? Vad är din definition?
Citera
2018-06-12, 10:39
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Varför? Vad är din definition?

Samma som Wikipedia:

"Evighetsmaskin eller perpetuum mobile (latin "ständigt rörlig") är en tänkt maskin, som skulle gå i all evighet utan tillförsel av energi utifrån"

/K
Citera
2018-06-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag försöker ta till mig och förstå vad ni säger, men jag försöker också hitta alternativa förklaringar.
"Alternativa förklaringar"?

Citat:
Så om det trots allt går att observera en "extra kraft", som min teori föreslår, då är du alltså beredd att acceptera det, eller? Även om det innebär att termodynamikens lagar inte stämmer?
Det skulle vara oerhört spännande om du kunde hitta något som kastade omkull all känd vetenskap. Du har dock inte hittat något kryphål i någon känd teori, utan alla dina argument bygger i princip på din egen okunskap.

Det som återstår för dig nu är att bygga den här manicken. Du har fått förklarat för dig flera gånger varför den inte skulle fungera. Du har också fått förklarat för dig hur du kan påvisa den där extra kraften OM den existerar, men då kommer du bara med massa invändningar om att den kanske är för liten för att vara mätbar, vilket inte heller stämmer med vad vi vet om flödesmekanik.

I den här forumdelen diskuterar vi vetenskap och inte flum. Ditt resonemang är ungefär på nivån att om man kan koka ägg i vatten med temperaturen 100 grader på tio minuter så borde man kunna koka dem i 20-gradigt vatten på 50 minuter. Eller att om man kan koka dem på tio minuter i en liter vatten så borde det gå på fem minuter i två liter vatten. Ungefär så idiotiska är dina resonemang.
Citera
2018-06-12, 12:31
Bannlyst
Citat:
Samma som Wikipedia:

"Evighetsmaskin eller perpetuum mobile (latin "ständigt rörlig") är en tänkt maskin, som skulle gå i all evighet utan tillförsel av energi utifrån"

Vad är utifrån? All energi (solenergi) kommer väl utifrån? Räknas gravitation som kommandes utifrån?

Men det är ju ganska enkelt, du ska alltså bygga en maskin som bygger/underhåller vindkraftverk (och sig själv). Den kalkylen är relativt enkel, vi kan räkna på hur mycket energi ett vindkraftverk producerar, och också ganska lätt på hur mycket energi som går åt för att bygga/underhålla samma vindkraftverk.

Så evighetsmaskinen är vindkraftverket och roboten som underhåller det (och sig själv).
Den behöver bara producera så mycket energi som behövs för eget underhåll, så är det en evighetsmaskin.
Eftersom du säger "tänkt maskin" så är det som sagt ganska enkelt på att räkna energiproduktion/åtgång.
Citera
2018-06-12, 13:27
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Vad är utifrån? All energi (solenergi) kommer väl utifrån? Räknas gravitation som kommandes utifrån?

Ja

Citat:
Men det är ju ganska enkelt, du ska alltså bygga en maskin som bygger/underhåller vindkraftverk (och sig själv). Den kalkylen är relativt enkel, vi kan räkna på hur mycket energi ett vindkraftverk producerar, och också ganska lätt på hur mycket energi som går åt för att bygga/underhålla samma vindkraftverk.

Så evighetsmaskinen är vindkraftverket och roboten som underhåller det (och sig själv).
Den behöver bara producera så mycket energi som behövs för eget underhåll, så är det en evighetsmaskin.
Eftersom du säger "tänkt maskin" så är det som sagt ganska enkelt på att räkna energiproduktion/åtgång.

Om vi nu ska ta ett vindkraftverk som exempel så skulle ett exempel med min definition av evighetsmaskin bli: ett vindkraftverk driver en generator som alstrar ström som sedan får driva en stor fläkt som blåser på vindkraftverket så att det går runt och alstrar ström till fläkten som .... - alltså ingen "extern" vind krävs.

/K
Citera
2018-06-12, 14:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Ursäkta, men du har helt missförstått vad som menas med en evighetsmaskin.
Citera
2018-06-12, 14:14
Medlem
Citat:

Citat:
Vad "evighetsmaskin" betyder är ganska vedertaget. Vill du prata om något annat så använd ett annat namn.

Lite förenklat kan man förklara vad "utifrån" betyder på det här sättet: Tänk dig att din evighetsmaskin är allt som finns i universum.

Ett vindkraftverk som driver en fläkt som driver vindkraftverket skulle vara en evighetsmaskin, och således omöjlig att bygga.
Senast redigerad av RulleRivare 2018-06-12 kl. 14:16.
Citera
2018-06-12, 14:20
Medlem
Du verkar tro att tryck och kraft är samma sak. Det är det inte och därför fungerar inte idén med pennan.
Citera
2018-06-12, 14:23
Medlem
Citat:
Jag har tidigare i tråden förklarat att kraften från båda håll troligen blir samma, som ni säger. Men att den ovässade änden kanske får en fördel pga att den vässade änden är strömlinjeformad. Bland annat i nedanstående inlägg har jag skrivit lite hur jag tänker angående det:

(FB) Idé till en evighetsmaskin, som utnyttjar vattentryck

Jag är INTE fullt övertygad om att min teori stämmer.

Du vet ju inte ens vad du pratar om? kraft från båda håll? Är det en påförd kraft? ska pennan röra sig måste du ju påföra en kraft.

Det är iofs bra att du inte är fullt övertygad om att din teori inte stämmer, eftersom den inte gör det.
Citera
2018-06-12, 14:48
Bannlyst
nvm
Senast redigerad av AndersJoh 2018-06-12 kl. 14:59.
Citera
2018-06-12, 14:57
Bannlyst
Citat:
Om vi nu ska ta ett vindkraftverk som exempel så skulle ett exempel med min definition av evighetsmaskin bli: ett vindkraftverk driver en generator som alstrar ström som sedan får driva en stor fläkt som blåser på vindkraftverket så att det går runt och alstrar ström till fläkten som .... - alltså ingen "extern" vind krävs.

Varför är min vind extern och inte din? Skillnaden är ju bara att jag definierar mitt "rum" som mitt experiment sker i som jorden/universum. Du sa inget om det.
Jag har inte sett något om det i någon definition som har givits mig, t.ex. texten från Wikipedia.

Det hittar ju ni på nu bara.

Din maskin är ju materia, alltså energi, varför räknas inte den som utifrån? Varför får du plocka in generatorer och grejer i ditt "rum", i ditt experiment, men jag får inte plocka in vad jag vill?
Senast redigerad av AndersJoh 2018-06-12 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in