2018-06-05, 13:49
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag kan inte namnen på alla men fenomenet finns.
Här är en https://samnytt.se/mangarig-miljopartist-gar-over-till-sd/
Jag har sett fler exempel.
Var väl nån kommunpolitiker i Norrköping som också bytte från MP till SD va?
2018-06-05, 13:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Vilka är dessa 0.2% som bytt från MP till SD?
Personer som insett att det är dåligt för miljön att bränna upp bilar, att folk tömmer olja och annat i sina tiggarläger, att EU och globalismen omöjliggör ekologisk odling för det är "handelshinder" och att transportera mat från Thailand inte är miljövänligt. Listan kan göras lång.
2018-06-05, 13:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Du menar de 14 000 personer som sympatiserat med ett extremt invandringsvänligt parti för att nu sympatisera med ett som vill stänga dörren nästan helt? Dom tyckte kanske miljön var det viktigaste men sedan blev, dottern, syrran våldtagen av en invandrare eller sonen, brorsan blev slagen och rånad av ett invandrargäng. För vissa kan en traumatisk upplevelse behövas innan de kommer till insikt.
2018-06-05, 13:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att se på SCB isolerat ger ingenting. Man behöver maj månads Sentio för en komplett bild av avståndet mellan golv och tak. I maj 2014 när SCB släppte 8,1 så låg Sentio på 11,7.

För att x1,59 ska hålla som korrigeringsfaktor behöver Sentio i så fall drämma till med 26,7% nu i maj. Om det blir lägre så kan man nog sluta sig till att mörkertalet i SCB har minskat pga webbenkäter eller annat.

Såvida inte Sentio också plötsligt börjar underskatta SD kraftigt och vi får en enda stor underskattningsfestival där allt ställs på ända i 2018-års val...
2018-06-05, 13:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Intressant att Småland nu har gått om Skåne och Blekinge som SD:s starkaste fäste åtminstone enligt SCB. Kan det vara böneutropen som börjar få effekt och vänder opinionen där?
Många havererade små asylorter också (som Hultsfred som inte kunde ha musikfestival längre för asylanternas sexövergrepp och Kaoz)

SDs starka område växer norrut. Tänk om det når Stockholm.
2018-06-05, 14:00
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Var väl nån kommunpolitiker i Norrköping som också bytte från MP till SD va?

Kanhända, vet ej.
Avlönade politiker tenderar att vilja fortsätta vara avlönade politiker. Jag tror att Mp och SD har vissa saker gemensamt, hur dumt det än kan låta. EU, Nato och anti etablissemang t.ex.
2018-06-05, 14:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"inte ens kan uteslutas" är en mycket försiktig formulering. Seriösa bedömare räknar med att SD blir det största partiet.

Jag tror att det blir tre jämstora partier, med högst tre procent mellan ettan och trean. Vilket som hamnar var törs jag inte gissa på.
2018-06-05, 14:04
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SDs starka område växer norrut. Tänk om det når Stockholm.

Jag tror det gör det, nu 2018. Modulhusghetton och lögnaktiga syltryggar på lokalnivå i Stockholm har fått väldigt många väldigt mycket tröttare väldigt fort.
2018-06-05, 14:04
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
18,5%
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tipstävlingens vinnare: Vi fick denna gång liksom förra gången en ensam vinnare. Denna gång heter vinnaren Djimmie!!! Vinnaren! Vad är din kommentar?

Mästerligt, Djimmie! Jag gissade på 18.0, men funderade en kort stund på att ta något som få eller ingen hade gissat, men det var 18.0 som jag trodde på så jag stod fast vid det.

Extra intressant i SCB är att man kan titta på flöden mellan olika partier. Bland annat så har (SD) tagit 0.2% från (MP) sedan valet.

Bra av SCB att de färgar (SD) ljusblå, och inte trist grå som Aftonbladet nästan alltid gör, samma färg som de sätter på stapeln 'övriga partier'. Fult av dem.
2018-06-05, 14:09
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jo, men SVT går ut i Vitabergsparken och vid Medis och frågar. Samma lika som när VALU frågar centralt i Umeå, Uppsala, Göteborg och Stockholm.
Som/(där) man frågar får man svar.

Har slökollat på SVT sändningar från SCB undersökningen. Känns som det är 2014 igen.
Reportarna frågar ängsligt nästan alla om SD´s stora uppgång. Både politiker och människor på stan får ledande frågor om hur kunde detta ske?
Har kommit till intervjun med MP´s Amanda Lindh och repotern frågar på allvar: Hur kan VI hindra utvecklingen för SD. Pronomet VI andvänds alltså i oberoende statstelevisionen när det kommer till MP. Freudiansk felsägning förstås, men hela sändningen var ett steg tillbaka.
2018-06-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Klick jovisst, men alla med nån form av strategiskt sinnelag aktar sig för att kissa i byxorna för att generera några sekunders mysig värme till priset av allt som kommer sedan. Vad Helin och övriga fruktade var ju priset i form av sidoeffekter. En kort klickfest är ingen långsiktig vinst om den följs av ihållande drev/ramaskri/backlash/bojkott från de 94% som gillar olika. Har du glömt den mediala backlashen för Agendarubriken “hur mycket invandring tål Sverige” (2012)? Eller när ropen skallade om DN-bojkott för att tidningen hade tagit in en annons för boken Mörkläggning och invandring (2013)?

Vad både 7K och MSM gör i växande grad sedan helomvändningen är ju att testa hur långt ut i sjön isen bär. Kan man säga det här nu utan att bli kölhalad? OK. Och det här? OK. Det här också? Wow, den här isen håller ju riktigt bra! Sen tog Batra tog ett långskutt med sitt SD-utspel, plumsade rakt ner i en vak och gick hem med en Darwin award. Batra och Formgren sitter med varsin Darwin award för “årets too soon” och läser jobbannonser. Men resten har klarat av att röra sig i lagom takt framåt utan att plurra.

Jag tror väldigt få någonsin har trott att konsumenterna/folket har efterlyst invandringen eller skulle sky negativ bevakning av dess konsekvenser. T o m den mest välvilliga tolkning av SOM-undersökningarna har ju konsekvent bekräftat att fler varit skeptiska än entusiastiska, hela vägen och trots massiva indoktrineringskampanjer.

Vad som däremot är otvivelaktigt är att både individer och företag/partier varit medvetna om att de skulle bestraffas hårt för en publikfriande linje. Men det är ju motsatsen till en "fri marknad", utan just reglerande diktat från aggressiva och målmedvetna agendasättare som sätter demokratiska och kapitalistiska mekanismer ur spel. Aftonbladet och Expressen har i bästa fall varit "vinstdrivande" på samma sätt som ett företag som accepterat en tärande beskyddarverksamhet eller byråkratisk ineffektivitet för att få en politisk upphandling. I värsta fall har man varit just en lobbyorganisation och själva egerat torped för beskyddarligan.

Det vi ser nu är minsta möjliga ansträngning från partier och media för att fortsätta vara relevanta och undvika det Darwin award man själva nu anar. Inte ett slagsmål på långa vägar.
2018-06-05, 14:15
Medlem
Citat:

Kanske sådana som Ruist?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in