2018-06-11, 18:46
Medlem
Framgång föder framgång, så opinionsundersökningarna i sig själv gagnar SD väldigt mycket.
Senast redigerad av isakat 2018-06-11 kl. 19:14.
2018-06-11, 18:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är redan sagt att det blir över längre tid och färre torgmöten per dag vad jag förstått. Det var i Samtiden jag läste att det skulle bli över 200 torgmöten, tror jag.

Torgmöten är ju en form av PR, man övertygar knappast mer än enstaka på ett torgmöte. Det handlar om att samla publik, hålla tal, göra utspel och få fina bilder på stora publikskaror framförallt skulle jag säga.

Torgmötesturnén är en klassiker för Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson som har använts inför varje val. En rolig och upplyftande del av valrörelsen tycker jag själv

En sak som ska bli oerhört intressant i årets valrörelse är att se hur mycket folk Åkesson lyckas dra på torgmöten och vid andra möten. Just det här med antal kan visa sig vara ytterligare en mycket tydlig opinionsmätare - bredvid opinionsinstitutens siffror.

I USA var det just det faktum att Trump drog 6 000, 8 000, 10 000, 15 000 och t o m 28 000 vid ett "rally" i Tampa, Florida, den 24 oktober 2016 som gjorde att fler och fler började misstänka att Trump mycket väl hade en chans att ta hem hela skiten. Jag såg mötet på MidFlorida Credit Union Amphitheatre, det var sjukt mycket folk.

I ljuset av detta ska det bli väldigt intressant att se vilka folkmängder Löfven och Kristersson drar på sina möten jämfört med Åkesson... detta kommer att vara en tydligare signal än många tror på hur valet kommer att gå den 9 september.
2018-06-11, 18:58
Medlem
Ännu en opinionsundersökning som går SD:s väg.
Inte konstigt att LO-medlemar väljer SD. Tidsfråga innan SD är störst inom LO.
LO-medlemar har naturligtvis mer gemensamt med SD, än de sidoorganisationer inom S, som vill öka invandringen och därmed sänka välfärden.
Senast redigerad av isakat 2018-06-11 kl. 19:14.
2018-06-11, 19:42
Medlem
8711s avatar
Fantastiskt fina staplar där Sverigedemokraterna fortfarande är största parti efter att 3 mätningar kommit för månaden. Med ett månadssnitt på 23,0%! En betydande uppgång även i juni är nu rätt given, sen är det bara juli och augusti och sen är det val! Från slutet av juli till början av september kommer det gå väldigt fort eftersom valet är så tidigt som den 9:e i september.

https://val.digital/

Även status.st har nu börjat uppdatera staplarna mätning för mätning igen nu när valet närmar sig, kul att se!

Sverigedemokraterna slår i taket i staplarna igen!

www.status.st
Senast redigerad av 8711 2018-06-11 kl. 19:44.
2018-06-11, 19:48
Medlem
8711s avatar
Samma mätningar, Sentio, Novus och Demoskop, och deras snitt för maj månad mot juni månad.

Maj: 20,6%
Juni: 23,0% (+2,4)

Ännu en stark månad väntar för Sverigedemokraterna i opinionen.
2018-06-11, 20:12
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Blir SD största parti i valet så blir det att införskaffa sig en såndär burgerking-krona med en SD-majblomma i toppen.
2018-06-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
För att återknyta till Tage Erlander apropå kravallerna i US på 60-talet.

"vi ska vara glada att Sverige är ett homogent land med en homogen befolkning"

Ungefär vad han sa men andemeningen är den.

Vad har då det med opinionsundersökningar att göra , jo att vi den homogena delen
levt så länge tillsammans att vi blivit en "organism" och vi vädrar alla faran.
Den tysta budkavlen går och valet kommer att visa om vi har agerat synonymt utan någon egentlig
ledning
.
Ruist 35% är mer än en gissning utan han har en föraning om vad som är på väg att ske, själv skulle jag bli väldigt förvånad om SD får mindre än 30% på grund av ovan nämnda.

Visst vi kan titta på enskilda händelser hit och dit men det är något annat djupare mänskligt som pågår.

Häckla mej gärna och beskyll mej för vad som helst, bara ni ber om ursäkt efter valdagen !

Det är helt klart ett intressant sätt att se saken på. Lite bortglömt i alla siffror i just den här tråden kanske, men just det du påpekar om något "djupare mänskligt" menar jag är helt riktigt. Svenskarna är rädda för att bli utrotade av utlänningarna som är för många och för annorlunda. Att kalla det rasism är att göra det rätt så enkelt för sig även om det så klart är en möjlighet. Bakom det så finns det dock större saker som många svenskar inte längre kan blunda för. Hotet har blivit för stort och kommit för nära inpå. När det går upp för tillräckligt många så nås en kritisk massa och vinden vänder.

Detta byggs upp av många enskilda händelser i människors egna världar men även i media och politiken. När tillräckligt mångas egna verkligheter inte längre går att korrelera med någonting som media eller politiker säger så börjar snöbollen att rulla ned för slänten. Tänk hur otroligt kontrollerad den svenska världen har varit av media. Är fortfarande men stora förändringar har skett. Jag hoppas att det fortsätter och att det blir rejält blåsigt veckorna efter valet så att det kanske går att etablera ett hälsosammare normalläge i landet.
2018-06-11, 20:38
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du underskattar Jimmie, han är lite av en "svärmorsdröm". jag tror han går hem hos äldre kvinnor. Det är ju en skillnad på kultur också; en bufflig Trump skulle kanske inte gå hem i Sverige. Din definition av en "alfahanne" är nog inte universell.

Ja, Jimmie var den där udda nörden i klassen som alla älskade att mobba. Nu på senare dagar börjar han dock bli intressant eftersom nörden visat sig vara framgångsrik, självsäker och respekterad. Sånt tänder kvinnor på, då dom inser att han faktiskt verkar vara en bättre "provider" som kan skydda familjen från externa element. I svensk kultur behöver han inte vara en bufflig alfa-hane som Trump. Det räcker med tålamod och att han har rätt. Resten löser tiden.
2018-06-11, 20:40
Medlem
Något för "Uppjusterarna" att tugga på:

Kod:
OI    Nov  Maj  Ökning(pe)
Novus 16.6 19.2 2.6
IPSOS 16.0 20.0 4.0
Sifo  14.7 18.7 4.0
Demo. 18.1 19.4 1.3
Iniz. 15.4 19.5 4.1
Sent. 21.7 23.1 1.4
YouG. 20.7 23.0 2.3
Medel           2.8  

Alltså har SD i medel ökat 2.8 procentenheter i de viktade opinionsundersökningarna sedan november17. SCB:s rådata visar att antal som svarat SD, alltså ojusterade uppgifter ökat med 3.5pe under samma period. Så glöm uppjusteringen inför valet, det förekommer en NED-justering!!!

Eller så stämmer +2.8 och +3.5 ganska bra med varandra och ligger inom felmarginalen och alla OU:s visar verkliga ökningar, men det är bara min teori

Tar man dessutom bort Sentio och YouGov så ligger medelökningen på 3.2pe, alltså typ exakt de 3.5pe som SCB samlat in.

Ojusterade uppgifter för SCB:s ”om det varit val idag” var 16.6% nu i maj för de som är intresserade.
2018-06-11, 21:12
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
En sak som ska bli oerhört intressant i årets valrörelse är att se hur mycket folk Åkesson lyckas dra på torgmöten och vid andra möten. Just det här med antal kan visa sig vara ytterligare en mycket tydlig opinionsmätare - bredvid opinionsinstitutens siffror.

Jimmie är en otroligt trevlig, sympatisk och bra människa och talare. Han har allt det som de andra partiledarna inte har. S är så avundsjuka på att SD har Jimmie. Hade S haft honom så hade de haft 40 %.

Skall bli väldigt kul att lyssna på hans olika valtal i sommar. Och med den enorma uppmärksamhet som han får just nu i kombination med den trovärdighet han har hoppas jag att allt fler vågar lyssna på vad han faktiskt säger och ta det till sig. Om så sker så är 25-30 % ett faktum.
2018-06-11, 21:12
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Blir SD största parti i valet så blir det att införskaffa sig en såndär burgerking-krona med en SD-majblomma i toppen.
Jag har lovat att köpa flaggstång som jag tänkt resa på tomten under valdagen - om prognoserna ser positiva ut. Förhoppningsvis hissar jag svensk flagg på morgonen den tionde september!
2018-06-11, 21:45
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, pratade igår med en som jobbar på en stooooooor arbetsplats (som är bra underlag för anekdotisk bevisföring) om huruvida vederbörande hade några spekulationer kring vad ketchupeffekten för SD just nu beror på. Hur går snacket i fikarummen och korridorerna, etc. Fick svaret att den riktigt stora snackisen, tydligen större än 9000 afghaner, är artiklarna som Aftonbladet och Expressen skrivit på senaste tiden som går på djupet med invandringens ruttna baksida. Texter av samma typ som t ex den horribla “Last night in Sweden”-artikeln idag i Expressen om “Amar, 14” (not) som “visade sig vara våldtäktsman och kidnappare”. Sån där rapportering har man hållit på med sista 2-3 månaderna.

På flashan har vi gott om jeppar som kör mantrat “äh gammelmedia är stendöd, ingen läser deras skit längre, ni är dinosaurer som länkar till Aftonbladet”, vilket är trams och önsketänkande. Nästan alla hämtar fortfarande sina nyheter från SVT och de stora drakarna. Många har fortfarande fucking SVT Text (från mars 1979) som sin primära nyhetskälla. Så när MSM börjar göra reportage som tidigare bara fanns i alternativmedia öppnas en helt ny värld för många. Och det är där de NYA väljarna finns att hämta, för bland folk som läser bara alternativmedia är det naturligtvis utfiskat. Har man hittat till den världen är man nog redan SD för länge sedan.

Tror att många svenskar har haft kunskap om det invandrade klientelets negativa påverkan på samhället länge men det som är skillnaden är att när MSM rapporterar om det så blir det legitimt att tala om på ett annat vis än tidigare. Därav att fler börjat prata om det. Att folk sen börjar prata om ett tidigare förbjudet ämne gör att många får det bekräftat att ”dom tycker precis som jag att det är fördjävligt”, man får sina tankar förankrade hos andra helt enkelt. Sånt är viktigt rent psykologiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in