2018-06-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arekbar93
hej~

jag skrev frågade om ett jobb men jag fick ett email men jag förstår inte något vad han skriver.

vad betyder kavla upp ärmarna och ta för sig på svenska ? jag försökt översätta det men förstår inte? snälla kan ngn säga jag måste svara på detta meddelande idag

और

att du ska orka jobba hårt
Citera
2018-06-11, 16:01
Medlem
Citat:
hej~

jag skrev frågade om ett jobb men jag fick ett email men jag förstår inte något vad han skriver.

vad betyder kavla upp ärmarna och ta för sig på svenska ? jag försökt översätta det men förstår inte? snälla kan ngn säga jag måste svara på detta meddelande idag

और

Det betyder att du ska vara beredd på att jobba hårt, inte vara rädd för att det kan bli tufft. Du blir kanske utnyttjad på jobbet, kolla så att arbetsgivaren har kollektivavtal m.m. Se till att få alla villkor skriftligt, så att du får betalt!
Senast redigerad av rappytt 2018-06-11 kl. 16:03.
Citera
2018-06-11, 16:02
Medlem
arekbar93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
att du ska orka jobba hårt

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det betyder att du ska vara beredd på att jobba hårt, inte vara rädd för att det kan bli tufft.

okej tack för hjälpen!
Citera
2018-06-11, 16:21
Medlem
Ta för sig = våga ta initiativ.
Citera
2018-06-11, 16:37
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
hej~

और

Det betyder att arbetsgivaren inte vill investera i truckar eller lyftredskap och ni ska bära på Indiskt vis. Alltså slita, släpa och se glada ut.
Citera
2018-06-11, 17:19
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Språk
/Moderator
Citera
2018-06-11, 17:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-06-11, 17:27
Moderator
tobess avatar
Citat:

Kavla upp ärmarna = Vara beredd på ett fysiskt arbete. I ditt fall, troligen att lyfta en massa lådor, paket och annat.
Ta för sig = Kunna arbeta självständigt och ta initiativ. D.v.s. arbetsgivaren letar efter någon som de inte behöver ge arbetsinstruktioner åt var 5:e minut utan någon som själv kan se vad som behöver göras, och gör det.
Citera
2018-06-11, 21:52
Medlem
Kavla upp ärmarna behöver inte förstås bokstavligt. Det betyder helt enkelt, var beredd på hårt arbete. Ingen lättjefullt flextid och massvis med "semester" på måndagar. Utan komma i god tid, jobba på, gå först när arbetstiden är slut. Ungefär.
Ta för sig - som sagt, finns plats för egna initiativ och gör det som behöver göras om du har tid över, utan att vänta på instruktioner.
Observera att den satsen är lite förrädisk. För mycket initativ kan vara ännu farligare än för lite initiativ, det är lite av en gummiparagraf och det är de som är "stridsdomaren".

Frasen högt i tak är också sån fras. Vlkdigt ofta är det inte alls högt i tak, men det låter bra att säga det.
Citera
2018-06-11, 22:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Tveksamt om den som skrivit detta vet vad den egentligen menar?

»Ta för sig« betyder att för egen räkning utnyttja situationen till max. Det må gälla rent fysiskt eller mentalt, saker eller position. Att para det uttrycket med »kavla upp ärmarna« gör det ännu mera påtagligt.

Undrar om den som skrev inte egentligen menade: »kavla upp ärmarna och ta i«, vilket är något helt annat.
Citera
2018-06-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ta för sig = våga ta initiativ.

Okej, två, som jag tycker, idiotuttryck:
Jätteliten
Snordyrt
Citera
2018-06-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Okej, två, som jag tycker, idiotuttryck:
Jätteliten
Snordyrt
Då tråden slogs ihop med en annan ser jag att mitt inlägg blir obegripligt. Jag kommenterade detta inlägg (som inledningsvis var en trådstart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in